Nekromanti Gotham City: Drag 5 - tar slut Måndag, 21:00

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Re: Okej, så här var det: [Kommentarer och genomgå

Hjältarna vet från början att namnet Twoface är ledigt.
Tyckte väl att det var lite vågat att plocka en så pass känd skurk som alibi.
Hursomhelst tyckte jag att det gav en extra dimension att rota i med dessa namn som inte nödvändigtvis ger mycket information om ens roll men ändå finns där som information. Lite knivigt för Lindenius/Harley Quinn bara, jag trodde faktiskt in i det sista att han kunnat vinna ihop med krank/Jokern, åtminstone som alternativ till att vinna som skurk.

Robin (Vicotnik) - Han är en Framer: Väljer en person varje runda, och under denna runda så ger personen varningar vid eventuella sianden.
Se där, det fanns en. Jag var ett tag beredd att gratulera hjältarnas switcher/framer till att ha satt dit mig rejält, men det var förstås enklare än så.

Black Mask (Arvidos) - Siare.
Häpp! Well, det såg vi ju inte så mycket av, ety han stupade första natten.

Scarecrow (hellzon) - Paranoid siare och så kallad Miller: Ger varningsutslag om andra siar honom.
Alltså paranoid och inte galen. Figures.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Okej, så här var det: [Kommentarer och genomgång]

Heh !
Där ser man ! =) Då blir det lite mer kalrt så att säga.
Måste bara fråga, är det inte ämlasn svårt att hålla reda på allt ? Jag mear, det är ju inte _lite_ inlägg som du måste plöja igenom... :gremtongue:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Jag tycker att du är bäst!

Som vanligt får man väl säga- jag brukar ju tjata om hur bra/rolig/snygg du är.

Du lyckades ro i land den här kämpetråden också.
Några saker som jag tyckte var extra bra var:

-Du kan konsten att vara rolig och informativ! De där katterna var som grädde på moset!

-Det var många deltagare från början, men det lyckades du balansera upp bra med alla extraroller.

-Det var bra med Jokerns inträde. Det blev svårare, men roligare.

-Det var bra roller. I maffiaspelen verkar det finnas hur många och hur obskyra som helst. De som var med var bra balanserade mot varandra.

-Faktum är att jag är förvånad över hur bra den här omgången funkade. Trots att det höll på rätt länge blev det aldrig tråkigt. Tvärtom tyckte jag att det blev mer och mer spännande för varje drag.

-Du är helt enkelt bra på att rodda såna härna spel.

---

Ok, som tack för allt det här så tänkte jag hjälpa dig med din tjugoåriga flamma. Jag har tagit reda på vad hon heter och var hon bor och...sitt ner Rising, det här ordnar sig...jag tänkte ge henne en friformskonsert på saxofon från dig!
Något i stil med det här!

Vad tror du? Kan det bli bättre?

---

Tack Rising, det var en stor ära att få spela Batman och väldigt, väldigt kul!

/Basse
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Okej, så här var det: [Kommentarer och genomgång]

Först tänkte jag berätta lite om min syn på spelomgången:

Min vision är att sådana här spel skall avgöras genom riktiga diskussioner och tankearbeten kring folks beteenden och vilken information de lämnar ut. Därför ville jag att det skulle finnas mycket ingame-saker att prata om, även om jag ville att väldigt liten del av spelinformationen som spelarna fick skulle vara särskilt givande i sig.

Andelen siare i uppställningen är rätt talande för det.

Arvidos(1), Andersson och Anders Åstrand hade alla siarförmågor, men det var bara två av brottslingarnas fiender som gav någon varning på ett sådant siande (både Jokern och Batman ar skyddade), och dessutom fanns det såväl en paranoid siare (=Scarecrow) och två brottslingar som felaktigt gav varningar på sianden (=Scarecrow resp. Harley Quinn), så sianden i sig var inte särskilt värdefulla i spelet.

Poängen var bara att ge spelarna en massa riktiga spelsaker att prata om och diskutera.

Ett annat trick jag använde för att uppnå det var tjejgänget; de fyra kvinnorna som alla hade viss information om varandra från start. Det var något som jag tyckte fungerade extremt väl, eftersom det gav spelarna något att samtala kring redan från första dagen. Annars brukar spelomgångar vara så extremt innehållslösa den första dagen - man typ väljer att lyncha den som har jobbigast alias att skriva... Jag ville bort från det, och tyckte att tjejgänget-reglerna fungerade rätt bra för ändamålet.

Det blev också mycket metadiskussioner om huruvida jag hade riggat denna match och om Batmanuniversat, och det tyckte jag var kul. Ni fick inte ut särskilt mycket vettig information av att diskutera dessa saker, dock, Jag hade inte riggat spelet denna gång, men jag tror att jag hade slumpat om ifall något hade sett knas ut, såsom om både Lindenius och Coffe-Kanon hade blivit hjältar/varulvar en gång till - till exempel.

Min tanke var att Batgirl skulle dö tidigt (tjejgänget kunde ju enkelt vaska fram henne), och att brottslingarna sedan skulle tjäna mest på att analysera hur Batgirl röstat och vilka hon har tytt sig till, för att på så vis kunna hitta hennes vänner. Eftersom brottslingarna hade så mycket - och konstiga - förmågor så tänkte jag att brottslingarnas fiender skulle få en rolig utmaning när de behövde ljuga fram lagom starka förmågor till sig själva. Så Ventriloquist, Clayface, Killer Croc och Calendar Man's respektive förmågor var inte så mycket tänkta som tillgångar för brottslingarna utan mer för att göra ljugandet utmanande och underhållande för brottslingarnas fiender.

---

Det var tråkigt att Robins frejmande aldrig lyckades. Han frejmade visserligen Clayface samtidigt som Scarecrow undersökte denna - men Scarecrow är ju paranoid och får således alltid varningar, vem han än undersöker. Jag gissar att hjältarna fnissade en hel del när Clayface skulle lynchas dag 2, men det var alltså inte Robins förtjänst.

Sånt får man dock vackert acceptera som varulvslekledare.

---

Höjdpunkter, såsom jag såg dem:

1. Att brottslingarna vann säkert på ren skicklighet till slut. Sådana slut är visserligen inte lika dramatiska såsom när man vinner på flax, men det känns skönt att kunna visa att det här är ett skicklighetsspel, och att goda analyser drastiskt förbättrar ens chanser.

2. Förvirringen kring Scarecrow (hellzon). Scarecrow var mer eller mindre körd redan från början, men genom honom fick ni mycket att diskutera och analysera kring (kolla bara hur ointresserade somliga av brottslingarnas fiender var av de diskussionerna). Att så många siarförmågor var inblandade i Scarecrows fall var väldigt roligt, och att ni till slut till och med lyckades räkna ut vad som verkade troligast i fråga om dessa sianden gladde mig mycket.

3. Massclaimet. När alla började berätta vilka roller de var, och två hjältar behövde ljuga fram namn medan Jokern stod inför valet mellan att använda det okända men garanterat säkra namnet Mr. Polka-Dot, eller försöka chansa på ett helt annat namn som är kändare - men osäkert. Det var roligt att få höra Basenanji berätta om hur rädd han var för att någon annan skulle säga "stopp ett tag! Det är JAG som är..." efter att ha valt sitt namn.

4. Calendar Man's räddning av Clayface. Det var verkligen ett helgalet initiativ - Clayface var siad som hjälte och nästan alla röstade på honom, men JohanK blandade instinkt och ett behov av att använda sin förmåga för att visa sin oskuld, och lyckades hjälpa byn enormt mycket. Vilket visar att man ibland tjänar mest på att följa sitt hjärta.

---

Det har varit enormt roligt att leda det här spelet, trots att jag nästan inte förmådde röra mig från datorn stora perioder. Jag skrattade rakt ut i luften flera gånger, och bet mig även ömsom på naglarna av skräckblandad förtjusning när det blev väldigt spännande.

Ni skall ha stort tack för allt detta.

---

Återkommer med lite strategifunderningar snart...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Okej, så här var det: [Kommentarer och genomgång]

4. Calendar Man's räddning av Clayface. Det var verkligen ett helgalet initiativ - Clayface var siad som hjälte och nästan alla röstade på honom, men JohanK blandade instinkt och ett behov av att använda sin förmåga för att visa sin oskuld, och lyckades hjälpa byn enormt mycket. Vilket visar att man ibland tjänar mest på att följa sitt hjärta.
Jag började nästan tvivla på mitt förstånd - först satt jag allvarligt och funderade om inte min karaktär var programmerad att byta sida i runda tre eller något, och jag faktiskt VAR en hjälte, fast jag inte visste om det - sedan fattade jag inte varför i helvete nån skulle rädda mig i den situationen. :gremgrin:

Erik
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Okej, så här var det: [Kommentarer och genomgång]

Måste bara fråga, är det inte ämlasn svårt att hålla reda på allt ?
Jo, den här uppsättningen var definitivt i jobbigaste laget. Det är inte så svårt att hålla reda på pratet och rösterna, däremot är nattvalen ganska ansträngande att gå igenom. Jag var hela tiden livrädd för att jag skulle blanda ihop Andersson och Anders Åstrand, eller bara glömma att skicka ut ett meddelande till någon, eller blanda ihop offer och användare så att den som blir siad får veta vad siaren tillhör, osv.

Några gånger blev det fel, men lyckligtvis hann jag skicka ut en rättelse innan någon fara var skedd. Bland annat råkade jag glömma att hellzon alltid skulle ge varningar på alla sianden vid ett tillfälle. Och så kallade jag Mr.Freeze för "Iceman" i magoos meddelanden, innan hon påpekade att jag nog måste ha tagit fel på namn.

Grejen var att jag hade tänkt ha alla möjliga specialregler i början (typ att Mad Hatter inte skulle ge utslag på Batwomans och Poison Ivy's förförelsekonst eftersom han är pedofil, och att Mr. Freeze inte skulle göra det eftersom han är (säg med Arnold-röst) coldhearted). Jag är verkligen glad att jag kastade allt sånt överbord i sista stund, för det hade varit asjobbigt att hålla reda på allt sånt.

Men i övrigt så går det mesta rätt lätt. Det som tog mest tid var nog att skriva alla rollbeskrivningar. Här är dem, om någon mot all förmodan skulle vara intresserad:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Basenanji:
Du är Batman, nattens riddare. Du är en av tre hjältar som infiltrerat brottslingarnas
sammankomst. Dina vänner är Vicotnik; Robin, och flurtis; Batgirl.
Ni har tillåtelse att när som helst diskutera med varandra via exempelvis PM.
Varje drag skall du skicka in ett meddelande till mig där du berättar vilken spelare du vill
slå ut, och du skall också ange vem av er tre som skall slå ut brottslingen.
(I denna spelomgång kan det nämligen spela roll -vem- av er tre som utför denna handling)
Om du skulle dö så skulle denna förmåga överföras till i första hand Robin, och i sista hand
till Batgirl.
Även om du är en hjälte och således kommer att avslöjas som hjälte om du dör, så lurar du
undersökningar från siare. Blir du undersökt, så kommer du att hanteras som om du hade varit
en vanlig brottsling.
Du vet också - precis som dina vänner - att ingen spelarna har rollen Twoface.
Om någon av er hamnar i knipa kan denne alltså garanterat utge sig för att vara Twoface.
(Twoface har ju en snäll sida, och efter en slantsingling beslöt han sig för att hjälpa er)
Du vinner om det vid någon tidpunkt finns lika många hjältar som övriga spelare.

Vicotnik:
Du är Robin, Batmans sidekick. Du är en av tre hjältar som infiltrerat brottslingarnas
sammankomst. Dina vänner är Basenanji; Batman, och flurtis; Batgirl.
Ni har tillåtelse att när som helst diskutera med varandra via exempelvis PM.
Basenanji (Batman) bestämmer vilken spelare det är som skall slås ut varje drag, och vem av
er tre det är som skall utföra handlingen. Diskutera dock gärna med honom för att ge råd.
Skulle Basenanji dö så skulle du överta denna utslagningsförmåga, och om både han och du dog
skulle den gå över till flurtis (Batgirl).
Du har förmågan att få andra spelare att framstå som misstänkta. Varje drag skall du skicka
in ett meddelande till mig där du berättar vilken spelare du vill misstänkliggöra. Under detta
- men inte följande - drag så framstår denna spelare som en hjälte, om någon skulle rikta ett
siande mot den personen.
Du vet också - precis som dina vänner - att ingen av spelarna har rollen Twoface.
Om någon av er hamnar i knipa kan denne alltså garanterat utge sig för att vara Twoface.
(Twoface har ju en snäll sida, och efter en slantsingling beslöt han sig för att hjälpa er)
Du vinner om det vid någon tidpunkt finns lika många hjältar som övriga spelare.

flurtis:
Du är Batgirl, en hjältinna som slåss på Batmans sida, och ett försök från manusförfattarna
att undanröja rykten om att Batman och Robin skulle vara homosexuella.
Dina vänner är Basenanji; Batman, och Vicotnik; Robin.
Ni har tillåtelse att när som helst diskutera med varandra via exempelvis PM.
Basenanji (Batman) bestämmer vilken spelare det är som skall slås ut varje drag, och vem av
er tre det är som skall utföra handlingen. Diskutera dock gärna med honom för att ge råd.
Skulle Basenanji dö så skulle Vicotnik (Robin) överta denna utslagningsförmåga, och om både
han och Basenanji dog så skulle den gå över till dig.
Du är en kvinna, och din kvinnliga intuition säger dig att det finns fyra kvinnor i spelet.
Var och en av er vet detta, och var och en av er vet också att det finns en kvinna i spelet
som är en hjältinna (=du). Du vet också att två av kvinnorna är särskilda typer av sierskor
som kan ta reda på en person kön.
Du vet också - precis som dina vänner - att ingen av spelarna har rollen Twoface.
Om någon av er hamnar i knipa kan denne alltså garanterat utge sig för att vara Twoface.
(Twoface har ju en snäll sida, och efter en slantsingling beslöt han sig för att hjälpa er)
Du vinner om det vid någon tidpunkt finns lika många hjältar som övriga spelare.

krank:
Du är Jokern, allas måltavla. Du är en tredje fraktion, varken brottsling eller hjälte.
Trots att du är brottslingarnas fiende, så är du skyddad mot undersökningar.
Om någon skulle rikta ett siande mot dig så skulle deras siande ge samma resultat som om
du hade varit en vanlig brottsling.
Ditt mål är att smitta alla spelare med en särskild skrattgas.
Varje drag skall du skicka in ett meddelande till mig där du berättar vilken spelare du vill
smitta med skrattgasen. De kommer fortsätta att spela som vanligt och vara helt omedvetna
om att de blivit smittade, men efter två dagar kommer jag att skriva ett öppet meddelande
som säger att de börjat fnittra, och samtidigt meddelar jag hur reglerna för skrattgasen
fungerar, samt avslöjar ditt personliga vinstkriterium.
Du vet också att ingen spelare har rollen som "polka-dot man", så om du hamnar i knipa
kan du alltså garanterat utge dig för att vara polka-dot man.
Du vinner om du lever samtidigt som alla andra spelare är smittade av skrattgasen.

Anders Åstrand:
Du är The Riddler, gåtmästaren. Du spelar på brottslingarnas sida.
Du har en förmåga att utföra undersökningar, men de leder till mer frågor än svar...
Varje drag skall du ange namnen på två spelare till mig. Var och en av dessa två spelare
kommer få veta huruvida den andre är en brottsling eller en hjälte. Du själv kommer dock
inte att få veta någonting. Inte heller kommer de få veta att det är du som använt din
förmåga på dem. Jag kommer skicka dem ett textmeddelande som säger att de får ledtråden
i form av en presentförpackad ask.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

Orfeus:
Du är The Ventriloquist, den galna buktalaren med Al Capone-dockan.
Du spelar på brottslingarnas sida.
Du har förmågan att skicka hemliga meddelanden till andra spelare. Varje drag så
kan du (du behöver inte) skicka ett meddelande till mig på högst 25 ord, som jag
skickar vidare till den spelare du önskar kommunicera med. Såsom:
"Orfeus här. Vill du skicka meddelanden till mig, göm det då i varje ords
begynnelsebokstav, såsom "Skämta Inte, Alla Röstar Egendomligt."
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

magoo:
Du är Mr.Freeze, mannen som kan skjuta is och kyla. Du spelar på brottslingarnas sida.
När man är frusen i is kan inget skada en. Du har förmågan att skydda andra spelare.
Varje drag skall du skicka in namnet på någon spelare som du vill skydda från att exempelvis
bli utslagna av hjältarna i just det draget.
Din förmåga skyddar inte mot lynchningar - enbart mot attacker som utförs mellan dragen.
Du kan skydda dig själv, men du kan inte skydda en och samma person två gånger i rad.
Den som skyddas kommer inte att veta att den blivit skyddad, och den som utför attacken
kommer inte att veta varför attacken misslyckats.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

Lindenius:
Du är Harley Quinn, Jokerns till-och-från flickvän. Du spelar på brottslingarnas sida.
Du är en kvinna, och din kvinnliga intuition säger dig att det finns fyra kvinnor i spelet.
Var och en av er kvinnor vet detta, och var och en av er vet också att det finns en kvinna
i spelet som är en hjältinna.
Ett problem för dig är att din relation med Jokern gör dig misstänkt för de andra
brottslingarna. Om någon försöker undersöka dig så kommer du därför att (felaktigt)
hanteras som om du vore en av hjältarna.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

Coffe_Kanon:
Du är Humpty Dumpty, tjockisen som är besatt med att försöka lappa ihop trasiga saker.
Du spelar på brottslingarnas sida.
Eftersom du försöker laga döda människor, så har du begåvats med talangen att lära dig
en massa om de kadaver du arbetar med. Varje drag efter den första, så skall du skicka in
ett meddelande till mig med en död spelares namn. Du kommer få veta allt om denne spelares
rollförmågor; även sånt som spelaren själv varit ovetandes om.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

hellzon:
Du är Scarecrow, mannen som är besatt av skräck och fobier. Du spelar på brottslingarnas sida.
Du kan använda dina skräckförmågor för att ta reda på om en spelare tillhör er brottslingar
eller om de tillhör hjältarna. Varje drag skall du skicka in ett meddelande till mig där du
skriver namnet på den spelare du vill undersöka. Jag meddelar dig om den personen är en hjälte
eller en brottsling.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

thark:
Du är Eggman, mannen med det äggformade huvudet. Du spelar på brottslingarnas sida.
Trots att du kallar dig världens smartaste man, så är du en löjlig skurk vars gimmick
var att säga fraser som "eggsactly" och liknande. Du suger.
Du saknar således förmågor.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

Arvidos:
Du är Black Mask, iklädd en läskig svart ansiktsmask. Du spelar på brottslingarnas sida.
Du är en mästerlig crimelord, och du kan använda din förmåga för att undersöka andra spelare
och se om de tillhör er brottslingar eller om de tillhör hjältarna. Varje drag skall du
skicka in ett meddelande till mig där du skriver namnet på den spelare du vill undersöka.
Jag meddelar dig om den personen är en hjälte eller en brottsling.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

Marco Behrmann:
Du är Poison Ivy, den förföriska kvinnan med de dödliga kyssarna.
Du spelar på brottslingarnas sida.
Du är en kvinna, och din kvinnliga intuition säger dig att det finns fyra kvinnor i spelet.
Var och en av er vet detta, och var och en av er vet också att det finns en kvinna i spelet
som är en hjältinna.
Din förföriska natur hjälper dig att söka efter denna kvinna, eftersom du kan avgöra om
personer är män eller kvinnor. Varje drag skall du skicka in en lista på tre namn, och av
dessa talar jag om hur många (men inte vilka) som är kvinnor.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

Björn den Gode:
Du är Catwoman, Gotham City's kattlika förförerska, och tillika den som var nära att förstöra
Halle Berrys filmkarriär. Du spelar på brottslingarnas sida.
Du är en kvinna, och din kvinnliga intuition säger dig att det finns fyra kvinnor i spelet.
Var och en av er kvinnor vet detta, och var och en av er vet också att det finns en kvinna i
spelet som är en hjältinna.
Din förföriska natur hjälper dig att söka efter denna hjältinna, eftersom du kan avgöra om
personer är män eller kvinnor. Varje drag skall du skicka in en lista på tre namn, och av
dessa talar jag om hur många (men inte vilka) som är kvinnor.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

Nightowl:
Du är Clayface. Inte den clayface som är en stor, omformlig lervarelse - utan den som bär på
en dödlig sjukdom som enbart kan stillas av att du tar andras liv.
Du spelar på brottslingarnas sida.
Du har ingen förmåga, men något kommer att hända med dig om du fortfarande lever dag 3.
Du kommer att meddelas vad detta innebär när den dagen väl inträffar.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

Herr Nils:
Du är Penguin, den missbildade kloakvarelsen med paraplyformade vapen.
Du spelar på brottslingarnas sida.
Du är mästerlig på att hålla dig i bakgrunden, medan du skuggar andra och ansamlar information.
Varje drag skall du skicka ett meddelande till mig där du anger namnet på den spelare du vill
skugga. Om denna person har en förmåga och använder den förmågan mellan dragen - så kommer du
att få veta vem denna person eventuellt använt sin förmåga på.
Du får inte veta vad förmågan GÖR - endast vem som varit måltavla.
Förhoppningsvis kan du avslöja Hjältarnas förmåga att slå ut någon mellan dragen.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

Johoohno:
Du är Killer Croc, den stora blodtörstiga krokodilen. Du spelar på brottslingarnas sida.
Du har en simpel och okomplicerad förmåga - att döda folk. Du kan en gång under spelet
skicka ett meddelande till mig där du anger namnet på en spelare. Den spelaren kommer att dö
när draget är slut, och stämningstexten jag skriver kommer berätta om hur liket har stora
klösmärken på sin kropp.
Du är också extremt svårbesegrad, och kommer därför att överleva den första gången du blir
måltavla för en attack som i annat fall skulle döda dig. Denna förmåga fungerar inte på
lynchningar.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

Johan K:
Du är Calendar Man, galningen som är besatt av olika tider och datum.
Du spelar på brottslingarnas sida.
Du har förmågan att skjuta upp lynchningen. En gång i spelet så kan du skriva ett meddelande
till mig där du meddelar att du vill skjuta upp lynchningen. Under detta drag kommer ingen
att lynchas, men andra händelser kan förstås fortfarande ske mellan dragen.
Spelarna kommer inte att veta att det är du som skjutit upp lynchningen, men jag kommer att
skriva ett meddelande som beskriver att det beror på att någon i folkmassan påmint dem om
ett särskilt viktigt datum och klockslag.
Du väljer själv när du vill använda din förmåga, men den kan endast användas en enda gång.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

Andersson:
Du är Mad Hatter, den galna dvärgen med den stora hatten.
Du spelar på brottslingarnas sida.
Du är en skicklig brottsling, och har även manicker med vilka du kan styra andras tankar.
Du kan använda din förmåga för att undersöka andra spelare och se om de tillhör er
brottslingar eller om de tillhör hjältarna. Varje drag skall du skicka in ett meddelande
till mig där du skriver namnet på den spelare du vill undersöka.
Jag meddelar dig om den personen är en hjälte eller en brottsling.
Brottslingarna vinner om samtliga av brottslingarnas fiender är ute ur spelet.</font></td></tr></table>
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Re: Okej, så här var det: [Kommentarer och genomgå

Rising said:
Min vision är att sådana här spel skall avgöras genom riktiga diskussioner och tankearbeten kring folks beteenden och vilken information de lämnar ut. Därför ville jag att det skulle finnas mycket ingame-saker att prata om, även om jag ville att väldigt liten del av spelinformationen som spelarna fick skulle vara särskilt givande i sig.
En bra idé. Det gäller ju att hjältarna hänger med på det där med att fekja krafter bara...

Jag snickrade ihop en liten lista på folk som jag misstänkte efter att jag dog:

Jag själv said:
Dessa är då säkra (dock har nog en av dem blivit smittad):
Anders Åstrand
Andersson
Björn den Gode (primär besmittningskandidat)
Herr Nils
Johan K
Lindenius (sekundär besmittningskandidat)
magoo
Nightowl
Orfeus
thark

Minst tre av dessa var hjältar från början:
Arvidos/flurtis
Basenanji
Johoohno
krank
(Döda personer ej listade. Minnes att Vicotnik föll samma "natt" som jag.)
Det gemensamma de fyra misstänkta har är ju att de inte hade uppgett några krafter. Andersson trillade av min krok när jag började tänka i banorna "vem har krafter som är svåra att fejka" och "vem är i Herr Nils sfär" (som jag litade på). (thark var ju i Nilssfären.)

Jag blev jefligt nöjd med mig själv när jag landade på fyra misstänkta. Och rätt hade jag ju. (Utom om Johoohno.) :gremgrin: Men hur som helst, lite lätt blev det med så mycket krafter i omlopp.

För övrigt trodde jag faktiskt att Orfeus (som hintade att hans kraft bara skulle vara bra på någorlunda kända skurkar) hade någon siarförmåga som bara funkade på dessa och att Herr Nils var rekryterande frimurare. Han skulle då kunnat lista de "gröna" skurkarna medan den riktige siaren fortsatte sia utan att vara outad.

Kika på min "frilista" som speglar Herr Nils dito. En bunte filmkändisar (Riddler, Catwoman, Mr Freeze), plus Had Matter, Calendar Man, Harley Quinn, Clayface och Ventriloquist själv som alla är frigjorda genom sina krafters teman. Egghead är det svarta fåret och skulle då vara den tredje frimuraren. (Av någon anledning fick jag ofta för mig att han outat sig som Twoface. Jaja.)

Men det var ju åt helvete.

Nightowl said:
Jag började nästan tvivla på mitt förstånd - först satt jag allvarligt och funderade om inte min karaktär var programmerad att byta sida i runda tre eller något, och jag faktiskt VAR en hjälte, fast jag inte visste om det - sedan fattade jag inte varför i helvete nån skulle rädda mig i den situationen.
Du med... Jag tog en extra titt på mitt första PM när alla började beskylla mig för att vara hjälte. :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Okej, så här var det: [Kommentarer och genomgång]

Lite om spelarna:

Det var många olika stilar som blandades den här omgången, vilket är något jag älskar. Jag gillar när somliga är jätteaggresiva och sätter press på andra spelare, medan somliga är mer avvaktande och ansamlar information och vissa håller sig under radarn.

Ett par kommentarer och tänk som jag hade under spelomgången:

Aggression är en farlig lek
Jag personligen tror inte så mycket på den taktik som framförallt Herr Nils använde: Dels anser jag att man aldrig får ljuga om man är bybo (förutom om man är väktaren) - eftersom det bidrar till så extremt mycket missinformation och eftersom missinformation bara hjälper varulvarna. Dels tycker jag att aggression är missinformation i sig. Om man spelar lugnt och analytiskt så kan man spotta varulvarna för att de är nervösa och drastiska, men om man sätter press på alla spelare (särskilt nybörjarna) så börjar ju alla att uppträda nervöst och drastiskt - och då blir det svårare att få ut någon egentlig information. Herr Nils gick nästan konstant på fel personer i början, och tolkade deras undvikande svar som varulvstecken - när det låg närmare till hands att attributera deras nervositet till att de var nybörjare eller satt under press.

Konstigast av allt var pressen mot Coffe_Kanon i början, eftersom han inte hade en enda röst på sig när pressen började. Hade jag varit med i spelet så hade jag nästan varit säker på att Herr Nils tillhörde hjältarna vid det laget, för hela den bandvagnen var så extremt ologisk i mina ögon.

Organisation är lätt att gömma sig i
Byborna hade en rätt konstig organisation under spelet, vilket förundrade mig. För ju mer organiserade spelarna är - desto enklare är det för hjältarna att gömma sig bland de andra spelarna. Såsom förslaget att lyncha folk i bokstavsordning eller de systematiska utfrågningarna.

I min mening är det mycket smartare av byborna att försöka få spelet att utveckla sig i en riktning där varulvarnas organiserade spel står ut från mängden. Det är ju så man kan hitta varulvarna. Genom att få alla spelare att utfråga varandra kan man hitta ledtrådar både bland frågorna som ställs och svaren som ges, vilket är dubbelt så effektivt som att låta någon utfrågningsledare ställa frågor till dem han själv tycker är misstänkta.

Vad är ledtrådar?
Titta tillbaka till den första dagens spel och kolla in Marco Behrmann och Lindenius. De båda leker snyggt med sina inlägg och visar för varandra att de båda är kvinnor. Johoohno visade också något om sin karaktär via sättet han skrev meddelanden på.

Många tolkade detta som försök att dölja information - men det tycker jag är helt fel. Visst - går man för långt så blir ens inlägg svårlästa - men knepet i sig är det inget fel på. Genom att ge en ledtråd om att man är en slötänkt person så berättar man en del om sin rollpresentation. Tänk om någon av hjältarna hade utgett sig för att vara Killer Croc, och att Johoohno sedan hade dubbelclaimat. Vem hade du trott på? Killen som givit ledtrådar om att han är ett dumt krokodilmonster från första början - eller han som nyss meddelat det out of the blue? Självklart den tidigare.

Jag personligen tyckte att byborna gjorde ett par misstag i fråga om vad som egentligen bör betraktas som ledtrådar och vad som är missinformation.

Vad ska man lobbya för som hjälte?
Hjältarna försökte hårt att sätta dit Björn den gode och Herr Nils. Robin frejmade dem, och Basenanji försökte vända opinionen mot dem, utan någon större framgång. Det ledde snarare till problem eftersom de tongvande spelarna vände sig emot dem. Jag personligen hade nog snarare valt att följa med i deras resonemang under dagen och sedan knocka dem under natten.

Jag tror att hjältarna överlag är missnöjda med sina knockningsval, även om somliga var imponerande. Jag gillade särskilt att man valde Arvidos den första dagen - då jag personligen höll med om att Arvidos spelade bäst av byborna under första dagen och därmed var det största hotet.

Förmågor - hur skall man tolka dem?
Något ni gjorde djäkligt bra var att tolka förmågorna klokt. Herr Nils fick exempelvis ett hemligt meddelande från Orfeus och resonerade som så att en sådan förmåga skulle inte hjältarna tjäna något på - så därför måste Orfeus anses tämligen säker som bybo. Han struntade alltså i att besvara meddelandet, men fick ändå ut väldigt mycket information från det.

---

Det var typ mina kommentarer.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
En fråga om lynchning och deadline

Först och främst: Tack Rising för underhållningen och behållningen av spelet (sambon, å andra sidan, är less på att jag gått runt och muttrat om krokodiler och läderlappar)

Så till min fråga: När jag kikat in på mafia.net upptäckte jag att de sällan använder sig av deadlines när det gäller lynchningarna, medan Gothamspelet och varulvsspelet som du hållit i haft fasta dagar och tider då lynchningarna äger rum. Vad var din tanke?

Jag måste säga att jag nog uppskattar fasta tider då det lätt genererar lite tätare inlägg och aktivitet av deltagarna runt de tiderna, men jag antar att det lika väl kan leda till att lynchoffer stressas fram.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: En fråga om lynchning och deadline

När jag kikat in på mafia.net upptäckte jag att de sällan använder sig av deadlines när det gäller lynchningarna
Det stämmer. De håller på tills det finns en majoritet av röster mot en enskild person. Att fälla den avgörande rösten kallas att hammra en person, och det är ganska sällan som ett spel fastnar och lekledaren behöver gå in och sätta ett fast slutdatum.

Detta, tillsammans med det extremt låga tempot på mafiascum.net gör att matcherna håller på väldigt länge. Jag är inte så förtjust i detta, så jag valde att använda fasta slutdatum. Den största förtjänsten med sådana är att man kan estimera någorlunda när spelet kommer vara slut, så att man kontrollera tidsåtgången någorlunda.

Jag måste säga att jag nog uppskattar fasta tider då det lätt genererar lite tätare inlägg och aktivitet av deltagarna runt de tiderna, men jag antar att det lika väl kan leda till att lynchoffer stressas fram.
Håller med fullt ut. Det största problemet är nog att man sällan har tid att dra tillbaka ens röster, när man kör med ett utsatt slutdatum. Detta betyder att den som är på väg att lynchas behöver claima tidigt, vilket i sin tur betyder att byn tjänar på att vara tidigt ute med röster.

Men det gillar jag. Så jag föredrar fast slutdatum över att spela tills man har en röstningmajoritet.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja just det ja

Det här var en grej jag blev lite snopen på, som jag hade tänkt ta upp när spelet var slut.

Jag hade behövt ett förtydligande om det i förväg... Jag fick intrycket att villkor var okej, eftersom man kunde sätta upp villkor för målen för sina specialförmågor.

Nåt att tänka på tills nästa gång, bara. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Re: En fråga om lynchning och deadline

Jag måste säga att det här kan vara det roligaste som hänt på ett bra tag i forumvärlden - och då inkluderar det minst tre rollspelforum jag hänger på (där alla tre verkar ha gått i halvdvala just nu, även om aktiviteten nu långsamt börjar öka igen). Du ska ha ett stort tack för att du tagit dig tiden och orken att arrangera det här. Jag har haft regelbundna taktiksnack med mina närmaste kompisar, pendlat mellan förtjusning och skräck och hopplöshet, bitit på naglarna och suttit och skrattat Joker-aktigt framför skärmen.

Så - vad kommer härnäst? Är den Risingska glöden falnad, eller blir det mer?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: En fråga om lynchning och deadline

Så - vad kommer härnäst? Är den Risingska glöden falnad, eller blir det mer?
Jag kan gärna tänka mig att arrangera fler varulvsspel - men just nu tänker jag ta en paus, så det kommer dröja ett tag.

Anledningarna är:

1. Det tar ganska mycket tid i anspråk - som jag inte har för tillfället.
2. Jag ger gärna andra chansen att arrangera ett spel om de är sugna.
3. Forumsrollspelsavdelningen är inte bara (eller ens främst) till för varulvsspel, så jag skulle gärna vilja spela ett mer traditionellt PBF härnäst, där man skriver historier. Det skulle den nya avdelningen behöva.

Men längre fram i tiden så kan det absolut bli så att jag arrangerar ännu fler varulvsspel.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ja just det ja

Jag fick intrycket att villkor var okej, eftersom man kunde sätta upp villkor för målen för sina specialförmågor.
När man spelar spelet "live" så är spelet uppdelat i dagar och nätter. På nätterna så skall alla spelare blunda och lekledaren säger "ni som är varulvar - öppna ögonen", och så får de med diskreta signaler visa vem de vill döda under natten. Lekledaren går igenom liknande procedurer med väktare och siare, m.m.

Det betyder att i verkligheten vet man alltid vem som blir lynchad innan man går in i nattperioden.

På Sverok/mafiascum delar man in spelet i dagar/nätter på liknande sätt, så att man bara pratar och röstar under dagarna, och sedan säger lekledaren "nu är det natt - ingen får skriva i tråden. De av er som har specialförmågor; skicka in dem till mig. Om 48 timmar börjar dag:3" osv. Jag tycker det är så tråkigt och tidskrävande att spela nätterna på det där viset - så jag bakade ihop dagarna och nätterna.

Men då är det alltså viktigt att man behåller grundidén med att man alltid kan anpassa nattvalen till vem det är som blir lynchad. Därför tillåter jag ett andrahandsalternativ när det gäller nattvalen.

Att jag inte tillåter samma villkor gällande rösterna är för att det dels inte representerar något i spelet när det spelas lajv, och dels för att det skulle vara asjobbigt att administrera.

Typ:

1. A säger: "Jag röstar på B om det skulle räcka för att sätta honom i majoritet - i annat fall C."
2. B säger: "Jag röstar på samma sak som C, förutom om han röstar på mig, då röstar jag på D. Men om majoriteten av rösterna står jämnt fördelade mellan mig och någon annan, då röstar jag alltid på denna andra person - vem det än är."
3. C säger: "Jag röstar på B om inte A gör detsamma, för om han gör det så röstar jag på A."

Liksom, det snurrar i mitt huvud bara jag tittar på sånt. Så några villkor för rösterna tänker jag aldrig tillåta. Hur ni resonerar när ni röstar - det får ni hålla reda på själva.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Ja just det ja

Åh, inga problem. Jag förstår varför det fungerar som det gör, jag bara önskar att jag gjorde det med en gång. :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Okej, så här var det: [Kommentarer och genomgång]

Calendar Man's räddning av Clayface. Det var verkligen ett helgalet initiativ -
Jo, det var ett liten helgalen grej. Det få jag ju i efterhand säga at det var.. =)
Någonstanns, fråga mig inte var, så ficjk jag den här känslan att det kunde vara rätt att rädda Ugglan. Så det var ju xtra kul när det gick hem på det här sättet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Lite kommentarer

Först vill jag återigen tacka rising för att ha dragit igång och igenom det här. Sen vill jag tacka mina eminenta medspelare, många spelade riktigt bra särskilt med tanke på att erfarenhet inte torde vara så stor.

Själv är jag inte sådär jätteförtjust i temaspel med alla dessa specialroller, en av anledningarna är att det känns så osäkert om det är balanserat eller inte, jag vet av erfarenhet att en uppsättning med 3varulvar, 7-11 bybor, 1 väktare, 1 siare alternativt 4varulvar, 11-14 bybor, 1 väktare och 1 siare ger ett spel där båda sidor har ungefär lika stor chans att vinna. I det här spelet däremot så känns det så här efter en utklassningsseger av oss bybor att vi kanske hade väl stor fördel, särskilt eftersom det oftast fanns så mycket hårda fakta att diskutera, kändes som att det här spelet till mycket större del gick att "lösa" enbart genom logiska resonemang och att det var svårare för hjältarna. Å andra sidan så tycker jag så här efteråt att byn generellt sett spelade väldigt bra medans hjältarna gjorde några uppenbara misstag.

Jag tänker inte gå in allt för mycket på taktik å sånt, men lite kan jag inte låta bli. Det var dumt av batgirl att ljuga om sitt kön, visst genom att gå ut som kvinna så hade hon placerat sig i en väldigt liten grupp men då hade vi haft en grupp på 15 med 3 fiender och en grupp på 4 med 1 fiende, skillnaden är inte jättestor och som det blev nu så var vi direkt tre "säkra" bybor. En annan var att låta mig och herr nils leva så länge, nu lär man försökt döda mig och magoo gjorde en stark insats (att rädda en person under spelet är inte dåligt utan snarare över medel) men min erfarenhet är att man allltid tjänar på att döda av dom som styr spelet i en riktning man inte vill istället för att försöka ta debatten. På slutet var det förstås också fel av krank att erkänna sig som jokern, men i ärlighetens namn så spelade det ju inte någon större roll för honom. Den rollen känns förövrigt skitsvår att vinna med eftersom man måste överleva själv också, kanske hade varit mer balanserad om han varit immun mot hjältespö, fast då kanske den å andra sidan blir för bra, det här med balans är svårt. (En sidopunkt här är att jag inte förstår hur vi kunde missa att det var självklart att han var ensam i sitt lag, var ju liksom bara att läsa innantill, för vad skulle resten av hans lag göra om jokern dog, går ju liksom inte att ha kvar roller som inte kan vinna).

Angående de psykologiska delarna med aggresivitet så är jag ännu osäker på hur det fungerar via forum, det är ju betydligt enklare att se reaktioner när man spelar live men även här så tror jag visst det kan vara en poäng att använda olika skumraskmetoder även som bybo. Jag tycker aldrig man bör låta en lögn hänga över natten men under dagarna ser jag fördelar. Sen gäller det ju att anpassa sig, jag var rätt bekväm med att luta mig tillbaka och analysera och låta Herr Nils vara bulldozer, men hade han inte gjort det så hade jag nog pressat en del själv.

Sen det här med att vaurlvarna skulle förlora på att prata med varandra tror jag inte alls på, låter inte logiskt att det skulle kunna vara en nackdel. Deras nackdel är att dom inte kan försöka spela som vanliga bybor eftersom dom vill försöka styra lynchningarna i en annan riktning än byborna.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Okej, så här var det: [Kommentarer och genomgå

Som nybörjare hade det varit smart att ha en anteckningsbok intill och göra små noteringar, för jag hade stora svårigheter att komma ihåg vad folk sagt och hur de röstat, trots duktiga medbrottslingar som då och då la ut fina sammanfattningar.

Problemet för mig var att jag inte kunde lita på deras analyser eftersom jag endast var säker på ett fåtal spelare. Jag hade behövt mer egna fakta och när jag väl förstod vilken typ av fakta jag behövde var det för sent, det hade krävts för mycket jobb.

Nu blev det lite väl mycket hjärta i besluten och de beslut som kändes våghalsiga, t ex att komma ut ur väktargarderoben, var inte så farliga. Jag trodde att jag skulle stryka med men icke :gremsmile:

Spelet ökade min närvaro på forumet betydligt och jag såg med stor förväntan fram mot nätternas sammanställning, vilket mina inloggningstider innan jobbet kan vittna om :gremsmile:

Än en gång, Rising, du är bäst!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Taktikfunderingar

Jag utgår från att det efter avslutat spel är OK för icke deltagande att posta igen.

Min tanke:

Som jag ser det så finns det en uppenbar taktik för varulvarna som är bättre än alla andra.

Den går ut på att utnyttja deras möjlighet att samordna till att se till att de inte samordnar.

Med andra ord, att inte rösta lika. Det smarta för dem är att dela upp sig i två grupper, sedan försöka dela upp byborna i två läger, helst relativt jämnstarka. Sedan kan de hetsa upp kampanjer mellan grupperna och utnyttja balansen för att tippa över rösterna till rätt mål. Varulvarna har dessutom fördelen att det inte spelar dem någon större roll vem som blir utröstad, så länge det inte är någon av dem, så det borde i de flesta fall gå att tippa över rösten på en bybo. Genom att välja vem de dödar med sin varulvsattack kan de balansera grupperna mot varandra.

På detta sätt behöver de inte bete sig misstänksamt, utan kan se ut som veliga bybor. De går inte heller att avslöja med röstningsanalyser, eftersom de inte röstar lika. Tvärtom, om något så röstar de olika så att byborna får flera harmlösa alternativ att välja mellan. Det gör också risken att en upptäckt varulv gör att flera avslöjas minimal.

Hur skulle man bygga upp spelet om man vill ge varulvarna fler rimliga handlingsplaner? Går det överhuvudtaget?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Taktikfunderingar

Jag håller visserligen med om att det borde vara enklare för varulvarna på ett forumspel där dom är tillåtna att konferera i PM än annars men jag tror inte att den här taktiken är så överlägsen som du tror.

Det smarta för dem är att dela upp sig i två grupper, sedan försöka dela upp byborna i två läger, helst relativt jämnstarka. Sedan kan de hetsa upp kampanjer mellan grupperna och utnyttja balansen för att tippa över rösterna till rätt mål.
Det där är enklare sagt än gjort, för det första så är det alltid misstänkt att vara den som sätter agendan, vilket betyder att även om man inte blir dödad så blir man ofta kollad av siaren. För det andra så förstår jag inte varför bybona skulle gå med på att dela upp sig i två läger, varken bokstavligen eller mer metaforsikt, jag vet att när jag spelar så försöker jag alltid omvärdera situationen löpande och ser jag en sån här tendens så är det ju nåt mysko, dessutom om jag inte blir dödad under natten så är det ofta ett tecken på att mina tidigare misstankar varit fel och då får man börja om igen.

Och även om varulvarna lyckas styra byn i två läger så är det återigen misstänkt att dom aldrig driver riktiga kampanjer mot varandra, precis som det inte spelar varulvarna någon roll vilken bybo som dör så spelar det för byborna heller inte så jättestor roll exakt vem som dör när, man kan ju vinna även om man dött.

På detta sätt behöver de inte bete sig misstänksamt, utan kan se ut som veliga bybor. De går inte heller att avslöja med röstningsanalyser, eftersom de inte röstar lika. Tvärtom, om något så röstar de olika så att byborna får flera harmlösa alternativ att välja mellan. Det gör också risken att en upptäckt varulv gör att flera avslöjas minimal.
Det är misstänkt att försöka dela upp byn i två läger. Röstningsanalyser är alltid overksamma om det inte är någon varulv som finns bland dom misstänkta, problemet dom får är när det faktiskt är en som hamnar där för då måste dom välja mellan att hjälpa till att offra en av sina egna eller faktiskt rösta på samma person, och om vi då ändå lyckas hänga en varulv och jag märker att för första gången röstade troberg och herr nils på samma person så är det ett typexempel på hur man blir misstänkt genom röstningsanalys.

Jag menar inte att taktiken du föreslår skulle vara en dålig taktik, men jag är ganska övertygad om att den inte alltid är den bästa, och särskilt inte den enda rimliga. Vilken taktik som är den bästa varierar beror på vilka spelare som är i vilket lag, vilket förstås gör spelet så bra som det är.

Om vi sen pratar vanliga varulvsspel utan mysko siare, utan hjältar som inte gör avtryck på radarn osv så är oftast hjältarnas huvudproblem i början av spelet inte bara att undvika att bli mördad utan framförallt att lista ut och slå ihjäl siaren. För även om man är så lite misstänkt att siaren inte kollat dig själv så ger en siare som kommer ut med 3-4 klara bybor också ett stort hot då gruppen man gömmer sig i minskas så drastiskt. Det i sin tur gör förstås att en rimlig varulvstaktik är att gå ut och bluffa att man är siare, stor risk men kan också ge stor belöning.

På tal om varulvspel så räknar jag med att hinna spela lite maffia under BSK nu i helgen, är det nån mer som ska dit så får ni säga hej, jag kommer inte ha någon wrnutshirt på mig men väl en svart hatt. Jag kommer dessutom inte vara arrangör, ska bli kul att spela lite live också senaste gångerna har jag alltid bara spellett.
 
Top