Nekromanti Gotham City: Drag 5 - tar slut Måndag, 21:00

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Taktikfunderingar

Det där är enklare sagt än gjort, för det första så är det alltid misstänkt att vara den som sätter agendan
Man behöver inte sätta agendan, det räcker att lite försynt puffa på de strömningar som redan finns.

För det andra så förstår jag inte varför bybona skulle gå med på att dela upp sig i två läger, varken bokstavligen eller mer metaforsikt, jag vet att när jag spelar så försöker jag alltid omvärdera situationen löpande och ser jag en sån här tendens så är det ju nåt mysko, dessutom om jag inte blir dödad under natten så är det ofta ett tecken på att mina tidigare misstankar varit fel och då får man börja om igen.
Jag pratar inte om formella läger, jag pratar om att positionera sig så att det inte blir några starka majoriteter genom att utpeka olika mål och förorda deras farlighet samtidigt som man hävdar att de andra varulvarnas mål är harmlösa. Det har dessutom fördelen att en avslöjad varulv faktiskt gör de andra varulvarna mindre misstänkta.

Röstningsanalyser är alltid overksamma om det inte är någon varulv som finns bland dom misstänkta, problemet dom får är när det faktiskt är en som hamnar där för då måste dom välja mellan att hjälpa till att offra en av sina egna eller faktiskt rösta på samma person, och om vi då ändå lyckas hänga en varulv och jag märker att för första gången röstade troberg och herr nils på samma person så är det ett typexempel på hur man blir misstänkt genom röstningsanalys.
Poängen är att om man lyckas sprida misstankarna så blir det en situation där få röster kan avgöra, vilket leder till att man inte behöver göra sådana kraftsatsningar. Skulle man komma i ett läge där det behövs så kan det till och med vara bättre att offra en varulv genom att rösta på den, och därmed göra de kvarsvarande varulvarna mindre misstänkta.

Jag har en känsla av att du inte riktigt greppat detaljerna och fingertoppskänslan i taktiken. Prova att titta på Yojimbo, För en handfull dollar, Last man standing, Korpen flyger, Last man standing (har gjorts två sådana filmer), Striden om Ura eller någon annan film på samma tema. En mindre styrka vinner genom att så split mellan motståndarna, spela ut dem mot varandra, mala sönder dem genom att hålla dem balanserade med sig själv i en vågmästarroll. Ungefär som Kuwait gjorde mot Iran och Iraq i första gulfkriget.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Taktikfunderingar

Det där är enklare sagt än gjort, för det första så är det alltid misstänkt att vara den som sätter agendan
Man behöver inte sätta agendan, det räcker att lite försynt puffa på de strömningar som redan finns.

För det andra så förstår jag inte varför bybona skulle gå med på att dela upp sig i två läger, varken bokstavligen eller mer metaforsikt, jag vet att när jag spelar så försöker jag alltid omvärdera situationen löpande och ser jag en sån här tendens så är det ju nåt mysko, dessutom om jag inte blir dödad under natten så är det ofta ett tecken på att mina tidigare misstankar varit fel och då får man börja om igen.
Jag pratar inte om formella läger, jag pratar om att positionera sig så att det inte blir några starka majoriteter genom att utpeka olika mål och förorda deras farlighet samtidigt som man hävdar att de andra varulvarnas mål är harmlösa. Det har dessutom fördelen att en avslöjad varulv faktiskt gör de andra varulvarna mindre misstänkta.

Röstningsanalyser är alltid overksamma om det inte är någon varulv som finns bland dom misstänkta, problemet dom får är när det faktiskt är en som hamnar där för då måste dom välja mellan att hjälpa till att offra en av sina egna eller faktiskt rösta på samma person, och om vi då ändå lyckas hänga en varulv och jag märker att för första gången röstade troberg och herr nils på samma person så är det ett typexempel på hur man blir misstänkt genom röstningsanalys.
Poängen är att om man lyckas sprida misstankarna så blir det en situation där få röster kan avgöra, vilket leder till att man inte behöver göra sådana kraftsatsningar. Skulle man komma i ett läge där det behövs så kan det till och med vara bättre att offra en varulv genom att rösta på den, och därmed göra de kvarsvarande varulvarna mindre misstänkta.

Jag har en känsla av att du inte riktigt greppat detaljerna och fingertoppskänslan i taktiken. Prova att titta på Yojimbo, För en handfull dollar, Last man standing, Korpen flyger, Last man standing (har gjorts två sådana filmer), Striden om Ura eller någon annan film på samma tema. En mindre styrka vinner genom att så split mellan motståndarna, spela ut dem mot varandra, mala sönder dem genom att hålla dem balanserade med sig själv i en vågmästarroll. Ungefär som Kuwait gjorde mot Iran och Iraq i första gulfkriget.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Njase

Med andra ord, att inte rösta lika. Det smarta för dem är att dela upp sig i två grupper, sedan försöka dela upp byborna i två läger, helst relativt jämnstarka. Sedan kan de hetsa upp kampanjer mellan grupperna och utnyttja balansen för att tippa över rösterna till rätt mål. Varulvarna har dessutom fördelen att det inte spelar dem någon större roll vem som blir utröstad, så länge det inte är någon av dem, så det borde i de flesta fall gå att tippa över rösten på en bybo. Genom att välja vem de dödar med sin varulvsattack kan de balansera grupperna mot varandra.
Som du ser så funkar inte det heller. Som du ser här så kunde jag redan den taktiken (efter att själv ha varit varulv) och var inne och kollade hur de potentiella hjältarna korsröstat.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Taktikfunderingar

Så det du ville säga är att om man väljer en taktik som går ut på att få byborna att rösta på varandra och sen genomför den väldigt skickligt så vinner man? (det köper jag ju iofs alltså, men är det inte vad alla taktiker går ut på?)

Den intressanta frågan i sammanhanget är dock, skulle du spela likadant som bybo? Jag misstänker att du inte skulle det, för att bara hålla på att positionera sig mot andra bybor för att undvika starka majoritet osv låter verkligen som en dålig bybostrategi.

Över flera partier så blir det ganska självklart att man inte kan hålla på och byta strategi och stil beroende på om man är varulv eller bybo, om någon börjar agera annorlunda än han brukar så är det ju i sig direkt misstänkt.

Sen har vi det viktiga faktumet att i snitt så kommer man vara bybo i tre av fyra partier (ungefär). Det gör att man för att lyckas i längden bör välja en stil som framförallt gör att man vinner när man är bybo. När man då råkar bli varulv så är oftast den bästa strategin att bara något försöka böja sin ursprungsstrategi för att bättre passa den nya rollen.

Jag har en känsla av att du inte riktigt greppat djupet i spelet, jag är dålig på filmreferenser så mitt tips får istället bli att du prövar att spela några gånger.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Lite kommentarer

Jag tänker inte gå in allt för mycket på taktik å sånt, men lite kan jag inte låta bli. Det var dumt av batgirl att ljuga om sitt kön, visst genom att gå ut som kvinna så hade hon placerat sig i en väldigt liten grupp men då hade vi haft en grupp på 15 med 3 fiender och en grupp på 4 med 1 fiende, skillnaden är inte jättestor och som det blev nu så var vi direkt tre "säkra" bybor.
Ett problem är att det saknas någon bra roll att claima efter de tre stora kvinnoskurkarna i Gotham, och ett annat problem är att man genomsöker en grupp på fyra väldigt snabbt även med en ensam siare och därför skulle ha säkrat tre bybor på nolltid ändå.

Jag skulle personligen inte ha outat mig som kvinna om jag vore Batgirl. Inte en chans. Däremot hade jag lobbyat för att hjältarna skulle knocka de andra kvinnorna först. Batgirl visste från start att det fanns två kvinnoskurkar som hade en förmåga som lät dem söka efter män. Om hjältarna skulle ha fokuserat på er från början så skulle ni blivit oskadliggjorda innan ni hunnit söka igenom särskilt många personer.

Jag skulle faktiskt inte ha outat mig som kvinna om jag hade spelat din roll heller. Jag tycker det var en taktisk miss från din sida. I min mening hade varit mycket bättre att söka folk först och sedan outa mig och berätta allt om kvinnornas specialregel efter ett par-tre drag, då man kanske till och med hittat någon kvinna. Då skulle ni kunnat söka utan att göra er till måltavlor. Precis som med vanliga siare så är det ju bättre att sia dolt än att berätta om ens förmåga.

På slutet var det förstås också fel av krank att erkänna sig som jokern, men i ärlighetens namn så spelade det ju inte någon större roll för honom. Den rollen känns förövrigt skitsvår att vinna med eftersom man måste överleva själv också, kanske hade varit mer balanserad om han varit immun mot hjältespö, fast då kanske den å andra sidan blir för bra, det här med balans är svårt.
Min första tanke var att göra Jokern till en serial killer (som dödar en person varje drag). Det ville jag inte, eftersom det skulle betyda att så många dog i början - och jag ville att många skulle få chansen att komma in i spelet ordentligt. Jag gillade fnittergasen - som låter Jokern komma närmare sitt vinstkriterium utan att slå ut personer ur spelet.

Visst har han problem, men med nitton spelare skulle han teoretiskt sett kunnat vinna redan efter drag sex, och i början av det draget skulle det ha funnits sex stycken levande, ofnittrande personer att försöka hitta honom bland.

Visst, hans chanser var lite mindre än en tredjedel, men så skall det ju vara när man utgör hela den tredje fraktionen själv. Jag vill mena att Jokern hade betydligt högre chanser än en SK skulle ha haft (att vinna som SK är oerhört svårt).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Taktikfunderingar

På detta sätt behöver de inte bete sig misstänksamt, utan kan se ut som veliga bybor. De går inte heller att avslöja med röstningsanalyser, eftersom de inte röstar lika.
När jag röstningsanalyserar så går jag mer på:

1. Vem kommer in sent i röstningsbandvagnar? (de röster som tippar över en kandidat över en annan - och de röster som kommer in strax efter detta - är särskilt intressanta)
2. Vilka försöker styra undan misstankarna från en person när en bandvagn mot denna person dragit igång? Verkar undanstyraren ha något samröre med personen som är målet för bandvagnen?
3. Vem röstar inte tillsammans med den som de verkar hålla sams med i övrigt? Kan det bero på att de båda är varulvar och försökt sprida ut sina röster?
4. Vem röstar inte på den som de riktat misstankar mot i övrigt? Kan det bero på att de båda är varulvar och försökt låtsas sakna samröre med varandra?

osv. Det är mer regel än undantag att varulvarna försöker sprida ut sina röster - men det går ändå att hitta dem via röstningsanalys.

Man kan även hitta dem genom att kolla hur personer som dödats har röstat. Vissa varulvsspelare väljer att döda dem som riktat misstankar mot varulvar - medan andra väljer att döda dem som varit aggresiva mot bybor, just för att folk skall misstänka att dessa bybor är varulvar. Det finns väldigt mycket analyser av slaget "wine in front of me" (eller bara WIFOM, såsom mafiaspelare kallar det) i spelet.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Taktikfunderingar

Jag har en känsla av att du inte riktigt greppat detaljerna och fingertoppskänslan i taktiken. Prova att titta på Yojimbo
Varsågod att prova.

Mitt nästa varulvsspel hade jag tänkt skulle ha temat wrnu (med roller såsom Krille, Rising, Storuggla, Vavva och Caligula) och då får du gärna vara med. Om du blir en av "varulvarna" så skulle det vara intressant att se hur väl den här strategin fungerar för dig.

Personligen så är jag alltid aktiv och skriver och analyserar mycket, även när jag är varulv (vilket jag varit båda gånger hitttills). Det jag tycker är svårast är det vanliga analyserandet - att försöka hitta scumtells bland de vanliga byborna, trots att man vet att de är helt säkra - samtidigt som man försöker gömma ens varulvskompisar utan att det blir för uppenbart att man skyddar dem. Det har fungerat mycket bra i den ena omgången (som jag är 95% säker på att vi kommer vinna), och ganska bra i den andra (där jag inte ådrog mig så många misstankar, men blev uppäten av en rivaliserande varulvsstam istället).

Det är inte helt enkelt att tippa över misstankar mot säkra personer utan vidare, eftersom bybor kommer kräva någon sorts motivering från dig och sätta det i ett större sammanhang genom att titta på hur du resonerat tidigare och hur du är som person. Man kan inte direkt spela på två helt olika sätt beroende på om man är bybo eller varulv, så det är ganska svårt att agera som vågmästare utan att dra på sig misstankar på ett eller annat sätt.

Jag personligen har till och med sagt till mina varulvskompisar att om en bandvagn drar igång mot någon av oss varulvar - så kan det vara bättre att hoppa på den än att försöka försvara kompisen. Det är ju bättre att en varulv blir lynchad än att byborna lynchar en bybo, men i gengäld får goda ledtrådar om vilka två av varulvarna är.

Så det är rätt krångligt att spela varulv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Njase

Som du ser så funkar inte det heller. Som du ser här så kunde jag redan den taktiken (efter att själv ha varit varulv) och var inne och kollade hur de potentiella hjältarna korsröstat.
Men du kan väl inte mena att det är lika enkelt att se vilka som korsröstat som det är att se vilka som röstat lika?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Taktikfunderingar

Den intressanta frågan i sammanhanget är dock, skulle du spela likadant som bybo? Jag misstänker att du inte skulle det, för att bara hålla på att positionera sig mot andra bybor för att undvika starka majoritet osv låter verkligen som en dålig bybostrategi.
Nej, som bybo är styrkan att försöka hålla en enad front, eftersom den gör det svårare för de numerärt underlägsna varulvarna att påverka.

Jag har en känsla av att du inte riktigt greppat djupet i spelet
Möjligt, jag analyserar det ur en ren statistisk synvinkel. Jag finner dock följande grundteser i "min" strategi svåra att emotsäga:

* För den mindre gruppen (dvs varulvarna) så är det viktigt att det finns splittring bland byborna, eftersom varulvarna har få röster att påverka med.
* Om varulvarna kan rösta olika blir de svårare att detektera. Detta hjälps om ovanstående gäller.
* Om varulvarna röstar olika blir en avslöjad varulv mindre riskabel för gruppen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Taktikfunderingar

Mitt nästa varulvsspel hade jag tänkt skulle ha temat wrnu (med roller såsom Krille, Rising, Storuggla, Vavva och Caligula) och då får du gärna vara med.
Skulle gärna varit med, men min tid räcker inte till. Någon annan gång.

Kul tema, även om det lätt kan bli rörigt med roll kontra användare.

Det är inte helt enkelt att tippa över misstankar mot säkra personer utan vidare, eftersom bybor kommer kräva någon sorts motivering från dig och sätta det i ett större sammanhang genom att titta på hur du resonerat tidigare och hur du är som person.
Fast grejen är att motiveringarna handlar om ganska svaga indicier, inte hårda bevis. Eftersom det inte spelar någon roll vem som hängs så länge som det är en bybo så spelar det ingen större roll vem man sätter dit, så man väljer ut någon som redan har vissa misstankar riktade mot sig och förstärker dem.

Jag personligen har till och med sagt till mina varulvskompisar att om en bandvagn drar igång mot någon av oss varulvar - så kan det vara bättre att hoppa på den än att försöka försvara kompisen. Det är ju bättre att en varulv blir lynchad än att byborna lynchar en bybo, men i gengäld får goda ledtrådar om vilka två av varulvarna är.
Definitivt, och det förstärks av om man inte tidigare röstat lika.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Om identiteter

Ett problem är att det saknas någon bra roll att claima efter de tre stora kvinnoskurkarna i Gotham
Talia al Ghul?

Just skurknamnen tyckte jag gjorde den här omgången lite genomskinlig (trots att jag inte ens var med och spelade). Kom igen! Synaptic Kid och Mr. Polka-Dot? Om man ska ljuga om sin identitet bör man väl i alla fall ta en skurk som har en egen sida på Wikipedia. Om jag var Batman hade jag iskallt sagt att jag hette "Matches" Malone och sedan spelat oförstående om någon gjort någon koppling. :gremwink:

Vad jag tänkte säga är att jag tror att hjältarna måste ha varsitt riktigt skurkalias att gömma sig bakom för att ett liknande upplägg ska fungera.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Taktikfunderingar

Skulle gärna varit med, men min tid räcker inte till. Någon annan gång.
Well, det kommer dröja ett tag. Nu tar jag en paus ifrån varulvsspelen.

Fast grejen är att motiveringarna handlar om ganska svaga indicier, inte hårda bevis.
True, men att vara inkonsekvent och rikta om ens misstankar hipp som happ är ett säkert varulvstecken, så man måste ändå försöka motivera ens skiftande åsikter så att de inte verkar godtyckliga.

man väljer ut någon som redan har vissa misstankar riktade mot sig och förstärker dem.
En vanlig varulvstaktik. Det är just därför man håller ett öga öppet på vilka det är som kommer in lagom sent i bandvagnarna.

Att förstärka misstankar är även det ganska svårt. Personer som framstår som lynchhungriga får nämligen ofta många misstankar emot sig. Jag spelar ett varulvsspel just nu där jag vunnit extremt mycket på att göra tvärtom; det fanns en nybörjare som gjorde en hel del saker som framstod som extremt varulviga, så han fick röster på sig. Jag ifrågasatte dock de rösterna och menade att hans beteende lika gärna kunde attributeras till hans oerfarenhet (Hanlons rakkniv), och manade sedan till ett lugnare och mer rationellt diskussionsklimat. Jag skulle säkert ha kunnat hammra in den avgörande rösten på nybörjaren utan att framstå som särskilt skurkig - trots allt hade han ju ändå betett sig extremt varulvigt - men just genom att inte vara lynchhungrig så började alla spelare istället se mig som en säker bybo. Det har jag vunnit på i längden.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Om identiteter

Talia al Ghul?
Ja, hon är inte något vidare. Catwoman och Poison Ivy är ju givna, och utöver dem kommer Harley långt före någon annan.

Jag undvek släkten al Ghul eftersom de har tråkiga, ointuitiva namn. Jag ville bara ha med ikoniska skurkar.

Vad jag tänkte säga är att jag tror att hjältarna måste ha varsitt riktigt skurkalias att gömma sig bakom för att ett liknande upplägg ska fungera.
Jag var lite för kåt på att dela ut de bra namnen till byn. Visserligen var Thark någon så oanselig som Eggman (= en av mina personliga favoritskurkar i Batmanuniversat), men jag borde ha blandat in fler okända namn åt de vanliga byborna, och lämnat fler namn på kända skurkar lediga.

Men att gå så långt som att ge färdiga alias åt alla fiender till byborna, det tycker jag verkar småtråkigt - det är ju jättespännande för varulvarna att göra en avvägning på när det känns lagom säkert att claima ett namn, och vilket man ska välja.

---

Nå. I mitt nästa spel (med wrnu-tema) så skall jag försöka variera namnen mer, och även lämna ett antal luckor bland erkända forumiter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Taktikfunderingar

röst splittring som du slår på trumma för är standard, men även där kan mönster urskiljas.
Visst, men om man har två grupper som hetsas mot varandra så kommer det mönstret att dränka ut andra mönster.

Följer man detta dogmatisk så framstår man ändock tydligt

1 Du kan inte motivera dina val
2 Frågas du på analyser, måste du förbli diffus, det är ett typiskt varulvstecken
3 För rigida regler lämnar fotspår.
Naturligtvis ska man inte följa det strikt, det är bara korkat. Poängen med att bilda fraktioner är att varulvarna kan driva en personlig konsekvent linje mot den andra fraktionen utan att outa sig som varulv, utan att sticka ut huvudet och utan att röja varulvarna på andra sidan.

Jag har inte räknat på det här ännu, men jag är rätt så övertygad om att den lösningen inte är långt från den matematiskt ultimata lösningen, inte så mycket för att den är perfekt, utan för att andra lösningar har allvarliga brister som inte den här har.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Taktikfunderingar

True, men att vara inkonsekvent och rikta om ens misstankar hipp som happ är ett säkert varulvstecken, så man måste ändå försöka motivera ens skiftande åsikter så att de inte verkar godtyckliga.
Fast det är ju fördelen med min taktik, att man inte behöver rikta om sina attacker så mycket. Man väljer ut några i den andra fraktionen som man misstänkliggör och röstar på, samtidigt som de andra varulvarna gör motsvarande. Är fraktionerna någotsånär balanserade så kan man bolla lynchningar fram och tillbaka genom att olika varulvar är olika aktiva, och därmed till viss del dölja att man förordar olämpliga lynchningar. För säkerhets skull kan man ju efter att ha lynchat några bybor växla till att rösta på en varulv, vilket ger honom ett skapligt alibi.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Taktikfunderingar

Jag har inte räknat på det här ännu, men jag är rätt så övertygad om att den lösningen inte är långt från den matematiskt ultimata lösningen, inte så mycket för att den är perfekt, utan för att andra lösningar har allvarliga brister som inte den här har.
Nu låter du som en naturvetare som försöker bevisa att människor kommer att reagera X när de läser texten Y. Varulvsspelet handlar mycket lite om matte (a varulvar och b bybor liksom) och otroligt mycket om att kunna läsa mellan raderna eller ljuga skickligt.

Jag till exempel trodde i slutet att det fanns fyra varulvar eftersom Anders Åstrand (enligt mitt sätt att uppleva saken) agerade så oerhört förnekande och så tydligt ställde sig på Basenanjis sida. Jag tyckte Magoo agerade helt buffo när hon till synes lade en mähä-räst på Herr Nils. Herr Nils å andra sidan visste i princip att Magoo spelade ett bluffspel (som också funkade så bra att det i princip lurade alla utom Herr Nils som fick rösten på sig).

Ovanstående ade alltså ingenting med matematik att göra, utan helt hur man valde att agera.

Dessutom bortser du också från att människor inte agerar förutsägbart. Den matematiska beräkning du erbjuder är ju så enkel/naturlig i sitt utförande så att man som varulv direkt försöker se till att alla enkla matematiska beräkningar inte stämmer. Det vill säga: man försöker hela tiden ligga steget före och nollifiera alla uppptänkliga mönster som byborna försöker hitta.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Taktikfunderingar

Fast det är ju fördelen med min taktik, att man inte behöver rikta om sina attacker så mycket. Man väljer ut några i den andra fraktionen som man misstänkliggör och röstar på
Som sagt; det är svårt att bara misstänkliggöra personer hur som helst utan att dra på sig misstankar. Och "fraktioner" av det slag som du pratar om uppstår sällan. Spelet är mer individuellt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Taktikfunderingar

Varulvsspelet handlar mycket lite om matte (a varulvar och b bybor liksom) och otroligt mycket om att kunna läsa mellan raderna eller ljuga skickligt.
Bollocks.

Det finns metoder för att mäta entropin i system, dvs bristen på mönster. De används tex för att utvärdera krypteringar och för att se hur nära teorisk packningsgrad ett packningsprogram klarar. Kan man visa att det är en mycket hög entropi i röstningsmönstren, eller att det finns en väldigt svag korrelation mellan röstning och rolltyp så har man också visat att röstanalys bara är gissningar.

Ovanstående ade alltså ingenting med matematik att göra, utan helt hur man valde att agera.
Sure, men målet med en strategi är inte att väja för gissningar, utan att skapa mesta möjliga effekt med minsta möjliga förluster/blottor (i detta fall minsta möjliga konkret komprometterande information). Då har man också minimerat chanserna till lycckade gissningar, och spelet hamnar i traditionella sannolikheter baserade på antal bybor kontra antal varulvar.

Dessutom bortser du också från att människor inte agerar förutsägbart.
Visst, och det är därför det kallas för spel. Det ändrar inte att vissa taktiker är starkare. Ju mindre konkret information byborna har, desto mindre underbyggda är deras oförutsägbarheter. Jag garanterar inte vinst, jag höjer bara sannolikheten för den.

Det är ungefär som när man för ett antal år sedan knäckte Monopol genom att hitta den statistiskt bästa strategin. Man är fortfarande inte garanterad vinst, men det finns ingen annan strategi som ger bättre chans att vinna. Eller för den delen den enkla strategin i Black Jack som huset följer: dra på 16 eller lägre, stanna på 17 eller högre (jag vet att den går att förbättra lite, men vill inte gräva ner mig i detaljer). Tärningen respektive kortleken är oförutsägbara, men det finns ändå en bästa strategi.

Den matematiska beräkning du erbjuder är ju så enkel/naturlig i sitt utförande så att man som varulv direkt försöker se till att alla enkla matematiska beräkningar inte stämmer. Det vill säga: man försöker hela tiden ligga steget före och nollifiera alla uppptänkliga mönster som byborna försöker hitta.
Tvärtom, en sådan beräkning hjälper till att minimera de mönster som kan detekteras.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Taktikfunderingar

Det finns metoder för att mäta entropin i system, dvs bristen på mönster.
Sure. Rent matematiskt kan man beräkna WIFOM också (se här), men jag tror att de flesta erfarna spelare skulle skriva under på att sådana kalkyler inte räcker särskilt långt i faktiska varulvsspel.

Det är ungefär som när man för ett antal år sedan knäckte Monopol genom att hitta den statistiskt bästa strategin.
I strikt matematiska spel är sådana kalkyler tämligen lätta (för en dator, åtminstone) att göra, men i ett huvudsakligen socialt och psykologiskt spel är sådana kalkyler rätt uddlösa. Du har rätt i att det finns bättre och sämre sätt att spela (det är ju därför vi taktiksnackar), men avancerade formler är förmodligen inte den säkraste vägen mot framgång.

Men, men... Simbad på Sverok är ett bra exempel på en spelare som ägnar sig åt väldigt kluriga formler och analytiska metoder. Det är hans spelstil. Jag gillar när olika spelstilar möts. Så när jag väl drar igång nästa omgång (det kommer dock - som jag sagt tidigare - att dröja ett bra tag) skulle jag se fram emot att få se dig delta och pröva dina teorier.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Taktikfunderingar

Sure. Rent matematiskt kan man beräkna WIFOM också (se här), men jag tror att de flesta erfarna spelare skulle skriva under på att sådana kalkyler inte räcker särskilt långt i faktiska varulvsspel.
Japp, och schackspelarna trodde inte att en dator skulle slå de bästa människorna heller...

Så när jag väl drar igång nästa omgång (det kommer dock - som jag sagt tidigare - att dröja ett bra tag) skulle jag se fram emot att få se dig delta och pröva dina teorier.
Vi får se, det beror väldigt mycket på när det inträffar om jag har tid nog för att göra en insats som är värd besväret för de andra spelarna.
 
Top