Nekromanti Gotham City: Drag 5 - tar slut Måndag, 21:00

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,619
Location
Rissne
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Vid något tillfälle så räknade jag på det och kom fram till att du nog skulle ha en hygglig chans att vinna vid drag 9, men det var innan jag skuggade dig. I min beräkning ingick en medhjälpare, jag torde ju inte att Rising skulle vara så grym mot dig.
Mnjä, jag visste hela tiden att jag var all alone in the world... Det var ju lite tråkigt, att jag visste att jag liksom redan från början hade sjukt dålig chans att faktiskt stå som segrare i slutänden. Drag 9, ja... Det var väl typ drag 7 eller så som spelet tog slut nu?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Grattis, lag brottslingarna! Ni har alla gjort ett finfint jobb, och jag hoppas att ni har gillat spelet.
Wohooo !
Grattis oss !!
Tackar Rising för att du drar igång detta & driver detta spel. Åxå dina vittsar håller stämmningen uppe !
Tack alla andra för ett trevligt spel !!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,619
Location
Rissne
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Men jag förstår dig, det är inte roligt att vara helt själv, inte ens för en ärkeindividualist som du
Tja, rent statistiskt skulle jag nog ha mått bra av en medhjälpare. Eller att kunna smitta fler... Även om vi varit två som tillsammans valde en per runda, så tar det enormt med tid att få alla smittade, plus att man verkligen måste välja rätt mer eller mindre hela tiden. Herr Nils' beräkningar ligger i linje med mina, och drag 9 ligger helt enkelt så jävla långt fram i ett sånt här spel.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Tja: Så länge hjältarna finns kvar, så dör det två oftast pers per omgång (väktare o likn finns, men lär bara pricka i undantagsfall); efter sju omgångar hade via 7 pers kvar (pga två lyckade "räddningar").

Efter sju omgångar har du också smittat sju pers; om du varit kvar och lyckats pricka alla smittningar på folk som överlevde hade du alltså här vunnit. (Rent matematiskt var alltså runda sju den första där du teoretiskt sett kunda vinna om allt gått rätt.)

Och visst, en hel del av fnissarna kommer att bli folk som stryker med, men med dubbla smittningar per runda hade du snarast haft det för lätt; redan som det såg ut hade du haft mycket goda chanser om du klarat dig några rundor till, och om fladderslasken inte åkt ut riktigt än.

Visst, svårt, men varken hjältarna eller skurkarna hade det speciellt lätt heller.

Däremot hade det kanske varit mer balanserat om lag joker faktiskt bestått av två pers, men de fått samarbeta om ett smittoffer (motsv hur hjältarna gemensamt plockar ett offer).

Sen ser jag det väl inte som fel att ensamvargen har ett hårt jobb framför sig och mer är en krydda än någon i övertagsläge.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Däremot har jag funderat på mina chanser att vinna

Min taktik hade varit att ge sig efter folk som var helt off the radar.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
ENORMA APPLÅDER TILL RISING!

För att han anstränger sig för att hålla igång detta!

*APPLÅD* x :t6b-6:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Bifalles!

Jg har ingen aning vad zeppelinare betyder men det måste väl vara nåt bra? Jag gillar i alla fall zeppelinare och Rising!

:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:

Och sen kan Rising förtjäna en :tekopp: efter allt hårt slit också.

/Magoo, generös
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
ENORMA APPLÅDER TILL RISING!

Well, får åxå sälla mig i kön & applodera Rising !
Har varit mycket kul, även denna gång !
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,456
Location
Köping
Re: ENORMA APPLÅDER TILL RISING!

Hear ye, hear ye. :gremsmile:

:kaffe: <-- Kaffe slår te. Sorry, jag har gått över till den onda sidan.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: ENORMA APPLÅDER TILL RISING!

Jag tänkte egentligen vänta med mitt inlägg tills på måndag men innan jag tackar mina medspelare så vill även jag först och främst tacka Rising för att ha rott det här i land, har onekligen varit en hel del att göra utan att ens få spela själv.
Tack.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Månadens crinos

Det var toppen. De första fyra dagarna kunde jag inte göra något annat än att tänka på lögner och psykologi. Det började ta över mina andra kognitiva scheman, jag gick i "men han tjänar ingenting på att ljuga, för att..."-mode på hela min omgivning.

Kanske bra att jag blev knockad med en gång, jag kände att jag höll på att bli utbränd på maffia. :gremwink: Nästa gång ska jag nog börja lite lugnare och inte dra på mig lika mycket uppmärksamhet.

En sak som besvärade mig var att andra också gick upp i det. Emellanåt så kändes tonen rent hotfull och rivaliserande. Misstänkliggörande av personer på grund av personliga saker. Starkt tryck på deltagarna att de skulle läsa den kollosala mängd inlägg som dök upp och verkligen engagera sig i spelet. Är det en ofrånkomlig del av spelet som skänker en extra dimension, eller något som ska undvikas?

Men jag kände verkligen att jag lärde mig en del om praktisk psykologi, och mina erfarenheter av gruppsykologi bekräftades. Perspektivvidgande. Tack för chansen att vara med. Jag tänkte försöka arrangera lite maffia på min institution för att få bättre kontakt med mina kursare, och jag har ett koncept till ett spel här på forumet. Jag tänker mig häxor i Massachusetts, kanske med en övre gräns på antalat spelare.

Du får faktiskt lite bonuspoäng bara för det.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Vill moderatorerna vara snälla att återsammanfoga

tråden igen nu, när inget mer behöver sägas?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Vill moderatorerna vara snälla att återsammanf

Nej, det går inte, i alla fall inte utan seriöst databashackande, och den teknikansvarige (Gardener) har avsevärt bättre saker för sig. Därför var det olyckligt att den splittrades, men det är inget att göra åt nu.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Okej, så här var det: [Kommentarer och genomgång]

Så här var upplägget i grova drag:

Hjältarnas lag:
Hjältarna är rangordnade från Batman (högst) till Batgirl (lägst). Den som är högst i rang bestämmer vem som skall knockas, och vem av hjältarna som skall utföra knockningen. Det senare är viktigt eftersom vi har en tracker i spelet (=Penguin).
Hjältarna vet från början att namnet Twoface är ledigt.
Hjältarna vinner om de är lika många som resten av spelarna, eller fler.

Batman (Basenanji) - Han står högst i rang av hjältarna och behandlas som en vanlig brottsling vid sianden.

Robin (Vicotnik) - Han är en Framer: Väljer en person varje runda, och under denna runda så ger personen varningar vid eventuella sianden.

Batgirl (flurtis/Arvidos) - Lägst i rang, samt en av fyra kvinnor i spelet. Alla kvinnor visste att det fanns fyra kvinnor i spelet, och alla visste att en av dem var en hjälte. Dessutom visste alla kvinnor att övriga visste samma sak. Batgirl visste utöver det att det fanns två kvinnor i spelet som hade en förmåga som hjälpte dem hitta andra kvinnor i spelet.

---

Brottslingarnas lag:
Brottslingarna vinner om alla brottslingarnas fiender är ute ur spelet.

Black Mask (Arvidos) - Siare.
Mad Hatter (Andersson) - Siare.
Scarecrow (hellzon) - Paranoid siare och så kallad Miller: Ger varningsutslag om andra siar honom.
The Riddler (Anders Åstrand) - Väljer två personer. De två får ett siande på varandra. The Riddler själv får inte veta någonting.

Humpty Dumpty (Coffe_Kanon) - Dödgrävare. Får reda på alla egenskaper och förmågor hos det lik han undersöker. Även sånt som inte personen själv visste om.

Mr. Freeze (magoo) - Väktare. Kunde inte skydda samma person två gånger i rad.

Penguin (Herr Nils) - Han är en Tracker. (Väljer en person varje runda och får veta vem denne eventuellt riktat sin förmåga mot under rundan)

Ventriloquist (Orfeus) - Kan varje runda skicka ett hemligt meddelande som lämnas åt valfri spelare. Meddelandet är anonymt. Man kan berätta vem man är i ens meddelande, men den som hör meddelandet kommer inte att ha några garantier.

Killer Croc (Johoohno) - 1-shot Vigilante. Kan en gång i spelet döda valfri annan spelare, som ett nattval. Dödsmeddelandet kommer anspela på klös- och bitmärken. Killer Croc kan dessutom överleva en nattlig attack.

Clayface (Nightowl) - Speciell Vigilante. Får från början veta att något kommer hända under dag tre, men vet inte vad. När drag 3 väl inleds så får han veta att han inte bara kan, utan måste döda någon i slutet av draget.

Calendar man (JohanK) - Kan skjuta upp lynchningen en omgång. Meddelandet kommer att anspela på förmågan.

Eggman (thark) - Bybo. (Japp. Det finns bara en.)

Poison Ivy (Marco Behrmann) - Tjejgängssökare. Var dels kvinna och visste därmed vad alla andra kvinnor visste, hade dels förmågan att varje omgång välja tre spelare och få veta hur många av dessa som eventuellt var kvinnor.

Catwoman (Björn den gode) - Tjejgängssökare. Exakt som Poison Ivy.

Harley Quinn - Hon var kvinna, och visste därmed vad alla andra kvinnor visste. Var dessutom Miller (ger varningsutslag på sianden), men till skillnad från Scarecrow så visste Harley Quinn om sitt tillstånd, redan från början.

Jokerns lag:
Smittade en person varje drag. Smittade personer började fnittra efter två drag. Om alla personer i spelet vid något tillfälle var antingen smittade eller med i Jokerns lag, då skulle Jokerns lag vinna.

Jokern (krank) - Visste att namnet "Mr. Polka-Dot" var ledigt.

---

Berättar mer i ett annat inlägg.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Okej, så här var det: [Kommentarer och genomgå

Eggman (thark) - Bybo. (Japp. Det finns bara en.)

Vafaaan. :-D
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Själv är jag lite nöjd med

…mitt meddelande till Ventriloquist.

Fick detta meddelade av honom:

"Orfeus är Ventriloquist. Vem är du?
Svara genom 2 första konsonanterna i varje ord följande din nästa smiley. Använd wikipedia som referens."
W t f tänkte Harley Quinn, hur får man med ett Q i texten. Såhär löste jag det.
 
Top