Nekromanti Gotham City: Drag 5 - tar slut Måndag, 21:00

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Måste säga att det blev allt mer spännande ju längre tiden gick. Den sista omgången var ju utan tvekan särskilt rafflande, åtminstone för min del: Min nackdel blev avslöjad, vilket jag trodde automatiskt skulle rendera till att jag hängdes. Det var således oerhörd tur att Batgirl/Flurtis/Arvidos gått på pumpen innan. Sedan var det också kul att upptäcka att man kan hitta konstigheter i varulvarnas agerande om man följde deras mönster under några drag.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Woho! Ingen kan stoppa växternas framfart!

Det var svinkul. Jag gillade temat. Jag får se det som en narcisistisk komplimang att jag har åkt ut tidigt i båda omgångarna. Det var rafflande och jag följde tråden tills slutet.

Och jag talade sanning hela tiden. =)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,181
Location
Uppsala (Umeå)
Äntligen!

Käka trepaneringsinstrument Battis! Jag var hyfsat övertygad om att Basse var Båtsman, men jag hade ändå gått och funderat i går kväll ut hur jag skulle lägga upp ett frontalangrepp på Herr Nils ifall att vi lynchade fel igen.

Men det var en skojig resa med ett kul tema! Och det är ett kvalitetstecken för ett spel att man går och funderar på det även när man inte är uppkopplad på det (men ack så frustrerande när man inte kan prata om det med någon) (dock hoppas jag att ingen pratar med min chef om det eftersom det mest är arbetstid som gått åt till det här...)
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Hehe

Själv hade jag en lång simtur på IKSU (Andersson vet vad det är för ställe) i går medan min äldsta dotter hade simskola och fösökte klura ut hur man skulle bevisa att Anders Åstrand också var skurk.

Jag hade en bra teori som jag tänkt publicera, men när jag gjorde lite research så visade det sig att den inte stämde. Tur var väl det, annars hade jag framstått som en snarstucken idiot. :gremsmirk:
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,456
Location
Köping
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Yay!

Soft runda. Jag trodde jag skulle börja läsa tråden mindre när jag åkte ut, men det gick ju inte, så som ni höll på. :gremgrin: Ser fram emot måndag, sammanfattningen och diskussionen.

Lindenius said:
Jag var i slutet faktiskt överygad att både du [Anders Åstrand] och Basenanji var hjältar.
Jag hade som sekundärteori att Åstrand eller Herr Nils var hjälte, beroende på vilket Basenanji skulle visa sig vara. Menmen, nu var det bara Basse.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Nic har en baksida.

Han fungerar inte vid utvecklingssituationer, eftersom fruktan i de fallen blockerar fritt tänkande.

Men som sagt, jag misstänkte dig också, och detta var en situation där han kom väl till pass.

Grattis till er alla, och tack.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: And there was much :)

Hade du haft den förmåga jag misstänkte (att se alla händelser varje runda) borde det ha gått att lura oss genom att portionera ut korrekt information i lagom mängd och låta paranoian ta hand om resten.

Det som till slut vägde över till din fördel var att du inte dödade mig när du och ingen annan visste att jag var väktare.

Både du och Björn var väldigt övertygande i er argumentation, det kan vara lite farligt i en samling stora egon som gärna vill tänka själv. Förvånande ofta fick ni ju ändå med er majoriteten, intressant!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Nära skjuter ingen hare!

Å vad spännande det var på slutet!

Jag insåg när Arvidos gick åt att spelet nog var över. Jokerns inträde gjorde det lite mer komplicerat, jag fattade alltför sent tex att ingen automatiskt gick över till Jokerns lag.

Jag har haft jättekul och -faktiskt- lärt mig en hel massa om varulvsspel. Förut tyckte jag att "det är ju skitsvårt att vara bybo"- nu täkte jag ofta "fan vad lätt byborna har det...!"

Den största taktiska äran ska dock tillskrivas mina medkumpaner: flurtis, Vicotnik och Arvidos! En applåd för dessa skarpa snillen!

Vi hade en del diskussioner och jag hoppas att jag gjorde allt jag kunde för att de skulle bli bra. Någon gång emellanåt tyckte jag kanske att vi inte pratade med varandra så mycket som vi hade kunnat. Som Batman får jag ta på mig detta.
En hel del kloka idéer förverkligades aldrig (speciellt synd på några av Arvidos idéer som jag aldrig riktigt fick tillräckligt bra grepp om för att hinna förverkliga).

Ändå tycker jag att vi (och jag) kämpade rätt bra! Minns att det var några som faktiskt tvekade på Herr Nils roll... Jag slog volter av lycka när Anders Å gick igång på mitt Herr Nils-spår!

---

Sedan, hatten av för skurkarna! Ni var bra. Jävligt bra.
Jag bajsade fan på mig när det stod klart att jag var tvungen att avslöja både kön, roll och förmåga.
Vad ska man göra?

Redan då insåg jag, att det här spelet kan spelas med en del komiska poänger som blir lustiga först i efterhand.
mitt "Synaptic Kid"-spår är ju tex rena löjan.
Fy fan vad dåligt spelat av mig, eller kanske smart? För det tog trots allt ett rätt bra tag innan någon misstänkte min förmåga! Men ändå..."Synaptic Kid"...förihelvete...ni får inte gå på en sån lätt! :gremtongue:

Alla ni har spelat bra och vunnit mer än rättvist! Jag sku´lle ändå vilja gratulera några skurkar till excellent spel!

Dessa är:

Johoohno
Specialpris för den lyriska begåvningen! skitskön känsla och smart spelat. Han spelade bättre än han fick cred för i spelet.

BDG
Varulvsspelens kung! Smart, kylig och beräknande. Jag ville egentligen ta honom på en gång men det kändes för taskigt.

Marco
Varulvsspelens självsäkra primadonna! Smart, påhittig och underfundig. Han var tvungen att gå åt tidigt.

Herr Nils
Oj. Bullrig, dramatisk och gå-på-ig med ett kärnkraftsverks energi. Varulvsspelens bulldozer formidable! Han är dessutom obehagligt förtrodendeingivande och en sann ledare!

Lindenius
Sval, självsäker och analytisk. Grym motståndare. Hugger som en kobra när det är dags, men väntar tålmodigt tills dess. Underbart spelat!

Magoo
Jag och AÅ är skraja för Herr Nils. "Han skulle kunna leda oss rätt in i helvetet utan att vi förstod nånting...!"
Men då säger jag bara...: Ma-goo!
Snacka om krafter! Ibland var jag orolig att det var hon som var Batman och inte jag...



---

Sedan har jag glömt många, krank, thark, orfeus, andersson, Anders Å mfl, men häng inte uppe er på det. ni vann- ni var grymma!

Slutligen så inser jag att min prestation (och mina kumpaners) paradoxalt nog också avgör hur kul ni hade det.
Så jag hoppas verkligen att ni, till slut, är lika nöjda med min insats, som jag är. Annars får jag beklaga och be om revansch, någon annan gång, i ett annat land, i en annan tid...

/Batman

PS. Vilken hjältematiné har inte en uppföljare? Ska precis gå och hälsa på en kompis på sjukhuset som har blivit spindelbiten...
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Nära skjuter ingen hare!

Ibland var jag orolig att det var hon som var Batman och inte jag...
Mhmmm, ibland var jag orolig för detsamma. Snacka om att tänka i helt fel banor, omvänt och upp och ner!

Det var jättekul och svårt och utan duktiga hjältar så hade det varit tråkigt. Hatten av för hjältarna!

Och jag tyckte att det hade varit roligt med mer rollspel även om det kanske gör dragen besvärligare att analysera.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Nära skjuter ingen hare!

Jag har en hel del reaktioner och reflektioner som jag tänkt spara tills den formella debriefingen kommer, men så länge kan jag ju åtminstone bidra till floden och svada och säga: Jodå, det var kul. Och förvirrade. Helt bortkollrad var jag, speciellt när det kom enorma flöden av inlägg medan man tittade bort ett par timmar...

Hur många var vi kvar på slutet, egentligen?
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Kul så det förslår, äntligen fick man en seger, efter den nesliga förlusten i varulvsbyn (fast min seger firas som sagt med blyrörsbulor). Jag hade inte Flurtis/Arvidos på min radar, förvirrad över hur han vågade gå ut med Twoface som sin identitet när det var så många kvar som inte hade avslöjat den.

Förmodligen även tur att jag blev nerklubbad för jag hade valt thark för min förmåga och det hade ju inte hjälpt skurklaget direkt.

Jag inväntar analysen på måndag med spänning.

Jag deltar gärna i fler spel, men kanske ska välja en annan "roll" då. Någonstans under resan fick jag känslan av att somliga störde sig på den :gremgrin: Men den fick mig hyfsat säker på Anders Åstrands skurkskap i alla fall.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Jag tror snarare att det handlade om att du inte tog dig igenom min argumentation helt och hållet, vilket var ett medvetet val med min språkstil. Tanken var att hjältarna skulle ledsna på att orka läsa vad jag sa medan skurkarna med en obändig vilja att klara spelet skulle se vad som verkligen sades.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Hyfsat väl.

Vad som fick mig lynchad var att jag droppade teorin om varför ingen dog i och med att jag hade en förmåga som skyddade mig, vilket du valde att se som ett hjältetrick.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Samtidigt som man ibland vill hålla informationen på gränsen till otydlig för att segla under hjältarnas knockradar eller undvika att ge information som de har mer nytta av än skurkarna.

Sen menar jag inte att jag satt med nyckeln, men om du tittar här ser du att jag var batman på spåret när jag försvann timme 4, något som du inte verkade vara särskilt intresserad av då.

Men men, vi spelar väldigt olika. Väldigt olika. Skurkarna tog hur som helst hem spelet och vi tillhörde samma sida. Spelet var underhållande och du lyckades bra med att få din vilja igenom.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Nic har en baksida.

Ärligt talat tycker jag bättre om dem.


Men hans doktrin är fortfarande byggd på en kortsiktig princip- att alla strävar efter maximerad vinst nu. Tom hans nyromarrike skulle antagligen falla förr eller senare, om man modelade det som han önskar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Faktum är...

...att med din bullriga stil finns det alltid en chans att byborna blir misstänksamma. Om inte Magoo hade ändrat sin röst så...

Jag gillar det där rättframma- samtidigt upplever jag det lite som din svaga sida. Du kan inte låta bli att gå i genmäle.

Så det kändes som en (förvisso vågad) juste chansning att byborna skulle klara av dig själva.

---

Den lite längre analysen är som följer:

Om man har ett begränsat antal viktiga bybor och deras skara snabbt reduceras, tja då ökar ju chanserna att varulvarna syns. Om man låter de viktiga och pratsamma överleva, finns möjligheten kvar att de kan vara varulvar, trots att de är skickliga. Och det borde skapa paranoia. I den här omgången var det dessutom nästan säkrast att låta byborna slå ut de som vi uppfattade som ett hot- annars blev de skyddade av någon obskyr väktare...

Så det är en balansgång- ska man ta bort viktiga bybor eller ska man vara kall och avvakta?

Något som jag tyckte gjorde den här omgången spännande och svår var att det cirkulerade så många siare/skuggare/väktare/mfl. Det gjorde åtminstone mig väldigt osäker. Samtidigt missade jag nog att ta ut några siare tidigt i spelet. Ska bli spännande att se vad Rising berättar på måndag!

Dessutom- vi försökte ta BDG tidigt, men då blev han skyddad av...ingen mindre än...Magoo.

Denna Magoo.

Suck! :gremsuck: :gremgrin:

/Basenanji
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Inlägget du länkar till visar att du inte läser min information, du menar där att jag vill ha väktarbeskydd när det jag skrivit var precis tvärtom - att jag trodde mig ha skyddat mig själv.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Jag får se det som en narcisistisk komplimang att jag har åkt ut tidigt i båda omgångarna.
Det tycker jag du ska göra. Åtminstone jag och Coffe_Kanon plockade dig snabbt i varulvsspelet för att vi såg dig som ett mycket stort hot.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Faktum är...

Om man har ett begränsat antal viktiga bybor och deras skara snabbt reduceras, tja då ökar ju chanserna att varulvarna syns. Om man låter de viktiga och pratsamma överleva, finns möjligheten kvar att de kan vara varulvar, trots att de är skickliga. Och det borde skapa paranoia. I den här omgången var det dessutom nästan säkrast att låta byborna slå ut de som vi uppfattade som ett hot- annars blev de skyddade av någon obskyr väktare...

Så det är en balansgång- ska man ta bort viktiga bybor eller ska man vara kall och avvakta?
Jag håller med om problematiken. Jag var ju inne på detta lite tror jag (eller så tänkte jag det bara, men skrev det inte). Ju fler specialförmågor det finns kvar i omlopp, desto större blir paranoian. Deltagare utan specialförmågor skapar mindre uppmärksamhet och osäkerhet kring om folk är naiva/tokiga eller ljuger.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,619
Location
Rissne
Re: Gotham City: Drag 8 - Byborna vinner!

Tja, jag har då haft fruktansvärt roligt. Däremot har jag funderat på mina chanser att vinna - fattar ni hur exakt jag var tvungen att vara som Joker med min skrattgas för att ha en chans? Många gånger kändes det hopplöst, och mycket riktigt hade jag... vad var det, tre smittade av tolv överlevande när jag avslöjades? En fantastisk otur att Herr Nils skulle skugga mig samtidigt som jag skrattgasade någon som råkade vara hjältarnas offer. Blast it!

Nåja, jag har skrattat gott och haft hemskt roligt genom spelet. Tack, allihop!
 
Top