Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - The end. Fri postning.

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Craygh suckade över utröstningen. Som siste kultist i spel så förstod han att det var över. Han hann manipulera med sig Banarok ut.

Kvar i affären fanns
SAN 78 - Johoohno
SAN 75 - Andersson
SAN 67 - Eksem
SAN 62 - Zebulon
SAN 60 - Måns
SAN 54 - Yreburre
SAN 40 - Basenanji

Man skulle kunna tro att Johoohno skulle få lyfta bucklan först, men eftersom han var i full färd med att sticka en spruta i Eksem så förlorar även han, i egenskap av den tredje fraktionen, spelet.


Andersson lyfter bucklan! Tillsammans med Eksem, Zebulon, Måns och Basenanji (Yreburre får inget cred alls) har medborgarna vunnit!

Jag får tacka alla för spel. Jag kommer posta alla roller snart, sen har jag diverse frågor jag vill att ni ska svara på och givetvis vill jag ha all er feedback.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Alla roller

ROLLER (slumpa fritt vilka bland alla dessa roller som är kultist/medborgare (undantag markeras i listan nedan))
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

GRUPPERING: Medborgare. Du är en vanlig medborgare och har som målsättning att rösta ut de illasinnande kultisterna. Din gruppering (du har förstås ingen aning om vilka din medspelare är från start) vinner när samtliga kultister är ute ur spel. Kultisterna vinner om de utgör minst 50% av de kvarvarande deltagarna.

GRUPPERING: Kultist. Du är en dyrkare av Cthulhu och önskar inget hellre än att se världen läggas vid hans fötter. Din gruppering vinner om ni utgör minst 50% av de kvarvarande spelarna. Ni förlorar när alla kultister är utröstade.
MANIPULERING: Som kultist har du och dina kumpaner fått möjligheten att manipulera en person varje runda och den ni manipulerar kommer att lämna spelet (förutsatt att ingen deltagares förmåga motverkar detta). Det spelar roll vem av er som sköter manipuleringen så varje runda ska någon av er skicka in vem som utför manipuleringen och vem som är offret. Ni får även skicka in ett andrahandsval som används om förstahandsvalet blir utröstat.
T.ex. Förstahandsval: AAA manipulerar BBB. Andrahandsval: AAA manipulerar CCC.
Skickar flera av er in olika manipuleringar så kommer jag att slumpa mellan dem.
Den som utför manipuleringen ska -även- använda sin förmåga som vanligt.
KUMPANER: Du känner till vilka de övriga kultisterna är och får kommunicera fritt med dem utanför forumet (förslagsvis via epost, se till så att du har korrekt information avgivit i din profil). Dessa är: aaa, bbb, ccc och ddd.

GRUPPERING: Du utgör ensam en tredje fraktion vid sidan av medborgare och kultister! Du vet att ni aldrig kommer att lyckas hämta hjälp om ni går ut oskyddade, men tack vare dina biologiska färdigheter så har du en lösning. Du har en spruta med en substans som skyddar mot angripare, men ingen vill bli injicerad med det trots dina försäkringar! Du måste alltså injicera substansen i smyg. Du vinner spelet om du lever samt att alla övriga kvarvarande spelare är injicerade. Du förlorar spelet om du röstas ut, eller om någon annan fraktion vinner. Medborgarna vinner när alla kultister är ute ur spel, och kultisterna vinner om de utgör minst 50% av de kvarvarande deltagarna. Du räknas som medborgare om du blir siad.



01-06 är alltid medborgare
--------------------------

01:pOLIS - moller
FÖRMÅGA: Du är en Väktare, vilket innebär att du får skydda en person från MANIPULATION. Du skickar varje runda in ett förstahandsval och ett andrahandsval (utifall ditt förstahandsval blir utröstat) på vilka du vill skydda.
T.ex. Jag vill i första hand skydda AAA och i andra hand BBB.

02:ASTROLOG [Falsk siare! Får alltid informationen att den siade är vanlig medborgare.] - Hellzon
FÖRMÅGA: Du är siari, vilket innebär att du har möjlighet att ta reda på om en person är medborgare eller kultist. Du skickar varje runda in ett förstahandsval och ett andrahandsval (utifall ditt förstahandsval blir utröstat) på vilka du vill granska.
T.ex. Jag vill i första hand granska AAA och i andra hand BBB.

03:KURATOR [Äkta siare!] - Eksem
FÖRMÅGA: Du är siari, vilket innebär att du har möjlighet att ta reda på om en person är medborgare eller kultist. Du skickar varje runda in ett förstahandsval och ett andrahandsval (utifall ditt förstahandsval blir utröstat) på vilka du vill granska.
T.ex. Jag vill i första hand granska AAA och i andra hand BBB.

04:pRÄST - Embergem
FÖRMÅGA: Du har möjligheten att få reda på specialförmågan hos en död (UTRÖSTAD eller MANIPULERAD) person. Eftersom du inte kan veta vem som kommer MANIPULERAS så skickar du varje runda in en lista på samtliga deltagare sorterad i prioriteringsordning. Dör två personer så granskar du den som ligger först på din lista.

05:TERAPEUT - krank
FÖRMÅGA: Möjlighet att en gång under spelet "flytta" mål för kultisternas MANIPULERING. Du meddelar två namn (då kan inte rädda dig själv, men du kan flytta målet till dig själv om du vill vara nobel), AAA och BBB. Om kultisterna riktar sig mot AAA, och BBB inte blir manipulerad, så kommer istället BBB att påverkas. Detta sker före andra eventuella effekter. Du anger även ett andrahandsval som gäller ifall AAA manipuleras.
T.ex. Jag vill flytta manipuleringen från AAA till BBB, och i andra hand flytta från CCC till BBB.
Kultisterna kommer givetvis inse att någon ändrade deras manipulation, men inte vem. I Följande rundor är sedan din förmåga istället att läka 1T2 SAN (ej över 99) hos valfri spelare (ej dig själv).

06:BYRÅKRAT - Banarok
FÖRMÅGA: Tack vare din torrhet och nitiskhet i att granska dokument får du varje runda studera en valfri person och får reda på om denne använder sig av manipulation (och som därmed är en kultist). Du får ange ett andrahandsval ifall ditt förstahandsval skulle bli utröstat.
T.ex. Jag vill i första hand granska AAA och i andra hand BBB.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

07-11 har två kultister och resten medborgare
---------------------------------------------

07:ATLET - Måns
FÖRMÅGA: Du är uppväxt i staden och vet (på nåt vis är du 100% säker) att exakt två av kultisterna också är födda här! Varje runda får du granska TRE valfria personer (ej dig själv) och får reda på antalet därav som är uppväxta i staden.
T.ex. Jag vill granska AAA, BBB och CCC.
Blir någon av de granskade utröstade så tas de helt enkelt bort från ekvationen och endast de kvarvarande granskas.

08:DATANÖRD - Wilmer (KULTIST)
FÖRMÅGA: Du är uppväxt i staden och vet (på nåt vis är du 100% säker) att exakt två av kultisterna också är födda här! Varje runda får du granska TRE valfria personer (ej dig själv) och får reda på antalet därav som är uppväxta i staden.
T.ex. Jag vill granska AAA, BBB och CCC.
Blir någon av de granskade utröstade så tas de helt enkelt bort från ekvationen och endast de kvarvarande granskas.

09:BIBLIOTIKARIE - Anders Åstrand (KULTIST)
FÖRMÅGA: Du är uppväxt i staden och vet (på nåt vis är du 100% säker) att exakt två av kultisterna också är födda här! Varje runda får du granska TVÅ valfria personer (ej dig själv) och får reda på antalet därav som är uppväxta i staden.
T.ex. Jag vill granska AAA och BBB.
Blir någon av de granskade utröstade så tas de helt enkelt bort från ekvationen och endast de kvarvarande granskas.

10:AFFÄRSBITRÄDE - Zebulon
FÖRMÅGA: Du är uppväxt i staden och vet (på nåt vis är du 100% säker) att exakt två av kultisterna också är födda här! Varje runda får du granska TVÅ valfria personer (ej dig själv) och får reda på antalet därav som är uppväxta i staden.
T.ex. Jag vill granska AAA och BBB.
Blir någon av de granskade utröstade så tas de helt enkelt bort från ekvationen och endast de kvarvarande granskas.

11:BARTENDER - Pilzeman
FÖRMÅGA: Du är uppväxt i staden och vet (på nåt vis är du 100% säker) att exakt två av kultisterna också är födda här! Varje runda får du granska EN valfri person och får reda på om denne är uppväxt i staden.
T.ex. Jag vill granska AAA.
Blir någon av de granskade utröstade så tas de helt enkelt bort från ekvationen och endast de kvarvarande granskas.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12-22 slumpas fritt
-------------------

12:LÄKARE - Rising
FÖRMÅGA: Tack vare ditt stora medicinska kunnande får du varje runda läka 1T3 SAN (ej över 99) hos valfri spelare (ej dig själv). Du får ange ett andrahandsval ifall ditt förstahandsval skulle bli utröstat.
T.ex. Jag vill i första hand rikta min förmåga mot AAA och i andra hand BBB.

13:APOTEKARE - Dice
FÖRMÅGA: Tack vare ditt medicinska kunnande får du varje runda läka 1T2 SAN (ej över 99) hos valfri spelare (ej dig själv). Du får ange ett andrahandsval ifall ditt förstahandsval skulle bli utröstat.
T.ex. Jag vill i första hand rikta min förmåga mot AAA och i andra hand BBB.

14:INGENJÖR - Yreburre
FÖRMÅGA: Tack vare din kalla logik (logik skyddar givetvis mot galenskap) får du varje runda läka 1 SAN (ej över 99) hos valfri spelare (ej dig själv). Du får ange ett andrahandsval ifall ditt förstahandsval skulle bli utröstat.
T.ex. Jag vill i första hand rikta min förmåga mot AAA och i andra hand BBB.

15:pREDIKANT = Purgatory (KULTIST)
FÖRMÅGA: Du driver folk runtomkring dig galna med ditt prat om att Gud är räddningen. Varje runda ska du dra bort 1T3 SAN hos valfri spelare (ej dig själv). Du får ange ett andrahandsval ifall ditt förstahandsval skulle bli utröstat.
T.ex. Jag vill i första hand rikta min förmåga mot AAA och i andra hand BBB.

16:JURIST = Bearnie (KULTIST)
FÖRMÅGA: Du är elak och gillar att se människor lida. Varje runda ska du dra bort 1T2 SAN hos valfri spelare (ej dig själv). Du får ange ett andrahandsval ifall ditt förstahandsval skulle bli utröstat.
T.ex. Jag vill i första hand rikta min förmåga mot AAA och i andra hand BBB.

17:BUTLER = Vicotnik
FÖRMÅGA: Alla tror att det är butlern som är ondingen (pingas alltid som kultist). Du gör folk nervösa genom din blotta närvaro! Varje runda ska du dra bort 1 SAN hos valfri spelare (ej dig själv). Du får ange ett andrahandsval ifall ditt förstahandsval skulle bli utröstat.
T.ex. Jag vill i första hand rikta min förmåga mot AAA och i andra hand BBB.

18:pOLITIKER = Halvtand
FÖRMÅGA: Tack vare slinka undan och slippa stå till svars för dina misstag så har du begåvats med möjligheten att dra med dig en medspelare i det fall du blir UTRÖSTAD eller MANIPULERAD. Eftersom du inte kan veta vem som kommer MANIPULERAS (eller utröstad förräns precis i slutet i jämna rundor) så skickar du in en lista på samtliga deltagare sorterad i prioriteringsordning. Den högst tillgängliga på din lista lyckas du prata omkull till att följa med dig.

19:pSYKOLOG = Poseur (KULTIST)
FÖRMÅGA: Du är expert på att läsa människors tankar. Du studerar varje runda en person och får reda på mot vem han/hon riktar sin förmåga. Du får dock inte reda på vad förmågan gör. Du får ange ett andrahandsval ifall ditt förstahandsval skulle bli utröstat.
T.ex. Jag vill i första hand rikta min förmåga mot AAA och i andra hand BBB.

20:FÖRFATTARE = Shale
FÖRMÅGA: Som research till din nästa bok "Fångade i dimman" så bestämmer du dig för att studera människorna bland dig en i taget. Du studerar varje runda en person och få reda på vem/vilka som riktar sin förmåga mot honom/henne. Du får inte reda på vad förmågan/orna gör. Manipulation räknas inte som en förmåga. Du får ange ett andrahandsval ifall ditt förstahandsval skulle bli utröstat.
T.ex. Jag vill i första hand rikta min förmåga mot AAA och i andra hand BBB.

21:NATTVAKT = Basenanji
FÖRMÅGA: Du är bra på att hålla människor säkra. Du får varje runda välja en person att skydda från förmågor. Personen kan dock fortfarande bli UTRÖSTAD eller MANIPULERAD. Du får ange ett andrahandsval ifall ditt förstahandsval skulle bli utröstat.
T.ex. Jag vill i första hand rikta min förmåga mot AAA och i andra hand BBB.

22:UNDERHÅLLARE = Andersson
FÖRMÅGA: Du är en artist och du vill ha uppmärksamhet! Nu! Du får varje runda välja en person som den rundan inte får använda sin förmåga (eftersom du tvingar honom/henne att ge dig oavkortad uppmärksamhet). Du får INTE rikta förmågan mot samma person två rundor i rad. Manipulering räknas inte som en förmåga. Du får ange ett andrahandsval ifall ditt förstahandsval skulle bli utröstat.
T.ex. Jag vill i första hand rikta min förmåga mot AAA och i andra hand BBB.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

23 är alltid kultist
--------------------

23:ADVOKAT = Craygh (KULTIST)
FÖRMÅGA: Eftersom du är lite bättre än vanliga mäniskor så har du TVÅ förmågor. Dels så framstår du alltid som en vanlig medborgade när du blir siad, och dels (det som är förmågan du använder varje runda) ska du namnge en person som det dras 1T2 SAN ifrån. Du får ange ett andrahandsval ifall ditt förstahandsval skulle bli utröstat.
T.ex. Jag vill i första hand rikta min förmåga mot AAA och i andra hand BBB.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

24 är en tredje fraktion
------------------------

24:BIOLOG = Johoohno
FÖRMÅGA: Varje runda ska du nämna namnet på en valfri spelare (ej dig själv eller någon redan injicerad) som du injicerar din skyddande substans i. Personen får först inte veta någonting. När de finns tre levande personer som blivit injicerade i början av en runda så kommer det klargöras att det finns någon ibland er som injicerar folk med någonting och att den personen vinner om alla blir injicerade. Efter detta så kommer ditt injiceringsoffer att presenteras rundan EFTER injiceringen fick effekt, alltså, alla får reda på att den du smittar i slutet på runda 4 är injicerad i början på runda 6.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Bra spel - som faen. Rackarns att jag inte fick en runda till på mig (bara Måns som inte var injicerad nu :gremsmile:

Jag var fullständigt övertygad om att Basse var felpingande kultist, men det kunde jag ju inte säga i tråden, för jag var ju tvungen att hela tiden se till att det fanns kvar en kultist vid liv.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Fan också!
Fast det var grymt roligt även om vi kultister förlorade.
Tack alla för en underhållande omgång, även ifall vi blev lite ägda.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Tack!

Tack till dig Feu för att du har orkat och gjort det så jävla bra dessutom.

Tack!

/Basse, medborgare ut i fingerspetsarna
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Sjukt kul, även om jag straffade ut mig direkt. Vettefan hur jag alltid lyckas göra såna där grejer, framförallt när jag är oskyldig...
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Tack för en mega-ägig omgång Feuthulhu!

Och tack alla i byn för segern (men hade jag fått bestämma hade väl kultisterna styckat byn som Polen, så fel som jag har haft tidvis). Tur att jag var helt säker på Craygh på slutet så att lite heder räddades.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Yays! (Vafalls, var inte Andersson kultist?)

Tack igen för ett ägür parti. Det gick ganska rälsat på slutet, men det blev ju spännande att se på när jag åkte ut och kunde titta mer casual. :gremwink:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
YES! Vi vann. :gremsmile:

Tack för ett mycket bra och under hållande spel, även fast det blev ganska så kort för min del.

Måste säga att jag gilla DTF mål, eller ska jag säga motiv som han hade till sin handling. Ett nobelt motiv.

Annars vill jag tacka alla som deltagit och hoppas att vi möts igen i nästa spel (utgår från att det kommer komma ett till varulvsspel) och då ska jag överleva längre.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Jag skulle kunna injicera lite serum i dig nu så här efteråt Måns, jag menar, vi är ju fortfarande kvar i butiken med alla monster utanför. Eller vågar du ta chansen att gå ut utan mitt serum?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Varulvsspel of Cthulhu - The end. Fri postning

Woohoo, det här var skoj. Jag har med spänning följt hela partiet sedan jag åkte ut. Tack för ett väl skött spel, Feuthulhu!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Lysande Feuflux! Tack för ett bra spel. Att jag dessutom fick framstå som skarp som fan :gremgrin: gjorde inte saken sämre! Fan, vi vann verkligen i sista sekunden!

Jag har lärt mig en del saker av det här spelet. Ser fram emot nästa. När blir det? När, när, när???
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Som det diskuteras lite om i vrållådan angånede att kultisterna glömt skicka in vem de vill manipulera ut, så skulle man kunna göra så att kultisterna i stället gör en lista där man tar namnen i turordning från toppen till botten, så om de glömer uppdatera lista så kan man bara fortsätta plocka namn från den. Men ändå hålla sig till att de är de två översta på listan. Dvs de kan inte manipulera ut tredje person eller nedåt förens den första på listan är borta.

~Vicotnik hoppas det går fram vad han menar/åsyftar.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Kan passa på att tacka för ett underhållande spel att följa, även om jag aldrig fick nöjet att delta. Tacket går mot Feuflux samt deltagarna, såklart.

/Nabu, som också ser fram emot ett nytt dylikt spel.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Medborgarna äger!

Farao, vad det här var roligt! Vad skall nu skynda mig tidigare till jobbet för och kika på innan jag går och lägger mig?

Men vad fel jag hade! Så många gånger!
Tur att jag har självinsikt nog att inte stå på mig för mig mycket, precis som Andersson sa, då hade kultisterna styckat byn som Polen :gremsmile: Förlåt Banarok... :gremwink:

Tusen tack, Feuflux, riktigt bra jobbat!

När är nästa?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Tack för alla fina ord.

så skulle man kunna göra så att kultisterna i stället gör en lista där man tar namnen i turordning från toppen till botten, så om de glömer uppdatera lista så kan man bara fortsätta plocka namn från den. Men ändå hålla sig till att de är de två översta på listan. Dvs de kan inte manipulera ut tredje person eller nedåt förens den första på listan är borta.
Bra förslag.

Jag hade ju krånglat till det för kultisterna och krävde att de inte bara skulle skicka in en manipulering, utan även vem som gjorde det. När många av dem hade fullt upp utanför spel (t.ex. Wilmer som gjorde det man inte ska, bara gå upp i rök, vilket han inte var ensam om i spelet) så tror jag de hade det svårt att samordna sig och ingen tog riktigt det yttersta ansvaret. Någon kultist som vill uttala sig?

Jag känner att jag gjorde det lite för svårt för kultisterna i slutändan. "Tack och lov" så försvann moller (väktaren) och shale så att kultisterna blev 6 av 22 istället för 6 av 24. Var 2 kultister bland 5 infödda för dum uppdelning förresten? Nästa spel kommer jag inte ha så här många spelare tror jag. 19 hade vi i Dungeonröjet och det kändes mer lagom.

Johoohno gjorde ett jättejobb som tredje fraktion och var helt säker från utröstning, däremot låg han pyrt till för manipulering en runda.

Det här med aktivitet tycker jag är skitsvårt. En runda får inte vara så lång att toppostarna hinner posta 100 inlägg var (hinner man etablera allting runda 1 så finns det ju mindre att spela om sen) och inte så kort att bottenpostarna inte hinner yttra sig alls. Det ideala vore ju om alla deltagare var exakt lika aktiva (in my dreams).

Vill ni ha lite info om hur jag plockade ihop förmågorna så är http://en.wikipedia.org/wiki/Mafia_(game) och Rising Gotham-spel här på forumet två bra ställen att spana in.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Ser fram emot nästa. När blir det? När, när, när???
I min regi blir det inte förräns tidigast augusti. Men det här är riktigt kul så jag kommer garanterat köra igen. Har t.o.m. idé på tema redan...

(Hur många här är förresten studenter och har tentaperiod typ nu? Tänkte inte alls på det när jag startade.)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Inte jag, jag jobbar och jobbar med IT så jag kan följa spelet från jobbet :gremlaugh: och göra listor på jobbet :gremlaugh:
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
jag har det, och förklarar lite att jag inte spammade inlägg som i slutet.

min siar förmåga var 100% tillförlitlig, jag kunde t.o.m siat craygh ifall han genomfört manipuleringen, tusan att han inte gjorde det när jag siade honom.
 
Top