Vi verkar skilja oss en del, vilket kan knytas tillbaka till vad vi anser en bakgrund är. Vissa orkar inte läsa text. Jag antar det bara är så, i det fallet, och kan inte riktigt knytas tillbaka till vad en bakgrund är.
I övrigt så finns åsikterna att:
Bakgrunden skapar referenserna som förklarar beteende hos karaktären, själva modellen för hens psyke.
Bakgrunden är irrelevant och som mest kuriosa, något vissa tycker man som SL kan använda.
Bakgrunden visar häftiga och storslagna saker som kan överskugga kampanjen och ställa till det.
Att en bakgrund kan skapa kärlek för karaktären hos spelaren, som ställer till det.
Att karaktärerna ska vara en slags tabula rasa. Deras utveckling ska bara ske i spel, inte före.
Jag antar att folk har sin uppfattning för att de själva skriver bakgrund på ett visst sätt, och/eller för hur deras spelare skrivit bakgrund till sina karaktärer. Med andra ord så har vi olika utgångspunkter när vi svarar på “samma” fråga.
Det här är en av de sakerna varför jag gillar rollspel. Betydande skillnader och mål, ändå skapar det ett stort nöje