Rollspelsprofilen: ”Ingen backstory längre än 30 ord tillför något”

Beror väl på syftet med bakgrunden. En bakgrund ska ju någonstans skriva in en karaktär i en värld och situation, ge den en riktning och initial fart. The Pool sätter ju gränsen vid 50 ord varav kanske bara hälften handlar om just bakgrund och resten kan ju vara annat så, kanske sätter minst 30 ord behövs, men helt klart mycket mindre än 30 sidor fanfiction...

Sen tycker jag inte alls det är självklart att en SL ska ta med bakgrunden när man preppar, snarare ser jag det som ett sätt att hantera det på. Hela skalan mellan all prepp baseras på karaktärernas bakgrund och prepp inleds först efter alla karaktärer är klara till ingen prepp baseras på rollpersonerna och vilka de är spelar ingen som helst roll för förberedelserna är väl som högst rimliga sätt att preppa, olika för olika spel och kanske olika stadier i spelandet också. Ta Dogs in the Vineyard, inledningsvis har städerna noll med karaktärerna att göra, sen kan SL plocka upp lite teman hen vill peta på och till slut kanske rent av återbesöka samhällen för att se vad vakthundarnas beslut har fått för effekt och vilka nya problem som uppstått.

Den hår tråden är inne och nosar på något jag tycker skitintressant - hur får man på riktigt rp-skapandet att hänga ihop med världsbygget. Båda riskerar ju att falla i samma fälla - produktion av en massa text/prep som aldrig används i spel. Vare sig det är av spelare, spelledare eller författare.

Samtidigt vägrar jag acceptera att vi alltid spelar i samma vaniljsörja där man aldrig kommer längre än "alv, riddare och dvärg" (om man nu tänker fantasyrollspel) i världsbyggande.

Helst vill man ju få ett sätt att identifiera konfilkter och målsättningar i världen som också kan krokas in i rollpersonerna under char gen, tänker jag.

Den hår tråden är inne och nosar på något jag tycker skitintressant - hur får man på riktigt rp-skapandet att hänga ihop med världsbygget. Båda riskerar ju att falla i samma fälla - produktion av en massa text/prep som aldrig används i spel. Vare sig det är av spelare, spelledare eller författare.

Samtidigt vägrar jag acceptera att vi alltid spelar i samma vaniljsörja där man aldrig kommer längre än "alv, riddare och dvärg" (om man nu tänker fantasyrollspel) i världsbyggande.

Helst vill man ju få ett sätt att identifiera konfilkter och målsättningar i världen som också kan krokas in i rollpersonerna under char gen, tänker jag.
En tanke, som är långtifrån färdigtänkt, är att lägga till mycket mera slump. Kanske att gruppen tillsammans slår fram kryptiska karaktärskoncept, några saker som låter som platser, annat som kan tolkas som personer eller organisationer, osv. Session 0 används för att tillsammans försöka pussla ihop något användbart av de framslumpade elementen.

Back