Rollspelsprofilen: ”Ingen backstory längre än 30 ord tillför något”

Det är alltid kul när man är spelare och ens karre frågar andra karrar frågor som i vår värld är rätt vanliga om du vandrat i fjällen med någon i månader, typ "vart kommer du ifrån", "har du några syskon", "vart gick du i skolan", etc och får ett panikslaget "duuuuh.... vet inte, jag är en level 3 fighter" Förhoppningsvis kan Baldurs gate 3 göra backstories coola igen.

1. Förankra RPn i spelvärlden. Den kan vara att ge den drivkrafter, levandegöra den för spelaren o.s.v. Nominellt betyder inget av detta något för någon annan i gruppen. De behöver inte läsa in det och det påverkar inte kampanjen, men SL bör ha något slags hum om vad innehållet är så att det inte krockar med något annat (mest för att inte köra över spelaren). Syftet här individuellt för spelaren, vissa gillar att knåpa på den, andra inte, en spelgrupp bör kunna rymma båda så länge inte bakgrunden har andra syften.

2. Förankra RPna i kampanjen. Här är det mer frågan om att bocka av viktiga punkter i relation till äventyret/SLs prepp och gruppen. Hitta gemensamma nämnare, identifiera knytpunkter till intrigen, skapa relationer, SLP etc. Syftet här är kollektivt att ge kampanjen bästa möjliga förutsättningar.

3. Skapa kampanjens fundament. Bakgrund för att skapa agenda som skrevs ovan. Här är det givet att SL måste bygga på vad spelgruppen gemensamt hittar på. Vissa vill låta det uppstå i spel och då är det väl inte bakgrund ("jag har en moster i den här staden"), andra vill kasta ut trådarna i förväg och se om man knyter an till dem ("vi åker till staden där min moster bor"). Syftet är i mina ögon dock ungefär detsamma.
Jag tycker att @Quadrante har sammanfattat tråden väl i de tre, om än abstrakta, punkterna ovan.

Bakgrunden kan också vara från spelledaren/äventyret för att skapa förståelse för världen för spelarna. Kan ingå i din punkt 1.

Spelaren kan också lämna det öppet till spelledaren att fylla i. Jag hade en pappa som försvunnit och min spelledare använde det för att skapa en kampanj kring. Kan ingå i din punkt 3.

Det är alltid kul när man är spelare och ens karre frågar andra karrar frågor som i vår värld är rätt vanliga om du vandrat i fjällen med någon i månader, typ "vart kommer du ifrån", "har du några syskon", "vart gick du i skolan", etc och får ett panikslaget "duuuuh.... vet inte, jag är en level 3 fighter" Förhoppningsvis kan Baldurs gate 3 göra backstories coola igen.
Detta är något jag tycker är så fel med hur folk har tolkat en av Apocalypse Worlds principer: "Be a fan of the characters".

Det gäller inte bara spelledaren utan även spelarna.

Rent konkret kan bakgrunden - åtminstone de viktigaste aspekterna av den - finnas med på rollformuläret. Eller så gör man ett separat bakgrundsformulär där man besvarar några väl valda frågor. Då blir bakgrunden mer strukturerad och antagligen också mer effektiv.

Last edited:
Jag tycker att @Quadrante har sammanfattat tråden väl i de tre, om än abstrakta, punkterna ovan.

Bakgrunden kan också vara från spelledaren/äventyret för att skapa förståelse för världen för spelarna. Kan ingå i din punkt 1.

Spelaren kan också lämna det öppet till spelledaren att fylla i. Jag hade en pappa som försvunnit och min spelledare använde det för att skapa en kampanj kring. Kan ingå i din punkt 3.
I en kampanj som skall starta upp hoppas jag att som spelare kan bolla ideer mer spelledaren, typ pappa är gammal och gaggig, min 4 år äldre syster drog och ingen har sett henne och om spelledaren då säger "perfekt, där har jag lite att jobba med" så lämnar man det där, annars kanske det blir följdfrågor, lite give and take "Jag vet att du skrev att du skulle vara uppvuxen på Coriolis, men det skulle passa skitbra on ni var en familj i Kua och din pappa alltid pratar om hur han kom med "skeppet". Då har jag en cool ide för din syster, funkar det?"

Samma som SL, i min senaste kampanj (femte konfluxen) hade jag en spelare som tänkte att karren skulle vara akademiker och jag frågade om akademin i Forna Cilor passade, vilket det gjorde. Plot hooks in the water!

Back