Rollspel online, verktyg

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
150
Location
Malmö
Vilka verktyg för rollspel online för t ex videomöte och virtual tabletops (vtt) rekommenderar ni?

Jag planerar att köra story games/indie games online men är osäker på vilka verktyg jag bör testa. Så normalt enkla regler, lite tärningar och inga figurer eller stridskartor. Det vore att föredra en setup som fungerar både på dator (gärna i webbläsaren) och tablet. Är Discord ett alternativ och har det stöd för videomöte och skärmdelning som t ex MS Teams? Behövs en vtt som Roll20, kostar det, kräver det installation och stöds tablet?

Om man söker spelare för online spel här på WRNU vilka verktyg bör jag då använda?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Vi kör en kombination av Discord (för video och tal) och Roll20 (gratisversionen) för kartor, handouts och tärningsslag.

Samtidigt kör jag en PDF-läsare med reglerna, Illustrator med kartan som jag kan rita på och Scrivener där jag skriver ner korta anteckningar om vad som händer under spelmötet.

Vi testade att dela skärmen via Discord men det blev för segt.

Vete fan om jag kan "rekommendera" det, men det funkar för oss. Är själv nyfiken på Foundry.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
En sådan här tråd dyker upp regelbundet här, så jag har börjat katalogisera dem. Här är de senaste:





 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Vi körde exakt som @Magnus Seter ovan tidigare, men har nu bytt ut Roll20 mot Foundry. Jag hade själv inga stora problem med Roll20, men Foundry är helt klart snyggare och har bättre verktyg för att göra dynamiska kartor. På minussidan ligger att det kostar för SL och är tyngre att köra.

Om du inte har något behov av stridskartor och regler integrerade i ett system tycker jag inte att du behöver bry dig om vtt. Jag har för mig att @Genesis drog i gång en tråd om att använda Miro som ”spelbord”. Där kom en del spännande lösningar upp!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag planerar att köra story games/indie games online men är osäker på vilka verktyg jag bör testa. Så normalt enkla regler, lite tärningar och inga figurer eller stridskartor. Det vore att föredra en setup som fungerar både på dator (gärna i webbläsaren) och tablet. Är Discord ett alternativ och har det stöd för videomöte och skärmdelning som t ex MS Teams? Behövs en vtt som Roll20, kostar det, kräver det installation och stöds tablet?
För mina egna tips då (som jag skrivit i de andra trådarna också) så är det Miro (miro.com) som gäller. Jag kör massor av indielir, och det är super för att dra relationsscheman, flytta markörer, slänga in bilder och lite annat. Finns en tråd för Miro-tips här:


För röst och, om man så vill, bild, så brukar vi köra Discord. Funkar ypperligt. Hänger man på en rollspelsvänslig server så kan man använda en tärningsbot för att slå tärningar. Behöver man använda kort så rekommenderar jag playingcards.io. Det är dessutom ganska enkelt att fixa till med egna kort.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Vi använde Roll20 i många år men bytte till Foundry kring årsskiftet. Det var en brantare inlärningskurva än när jag en gång lärde mig Roll20, men väl värt det. Foundry är överlägset på alla områden och enormt flexibelt.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Något verktyg som ofta inte näms är: Owlbear rodeo.
Mer avskalat än roll20 och liknande har egentligen bara en kart funktion men verkar väldigt smidigt om det är det man är ute efter.

Har inte spelat med det men klickat runt lite och känns väldigt användbart.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En sak att ha i åtanke är att roll20 gratis versionen är begränsad till hur mycket material du kan ladda upp . maxgränsen är 100mb när du laddat upp formulär eller bilder eller kartor så du nått 100mb blir du hänvisad till att betala för ett premium medlemskap. Dessutom så kan du max ladda upp 3mb i varje enskild uppladdning

Du kan dock skapa en ny email och registera ett nytt roll20 konto när du nått dina 100 fria MB och på så sätt utnyttja deras gratisalternativ i evig tid .
 

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
Vi har också kört gratisversionen av Roll20 och det har funkat. Vissa handouts, t.ex. en bild med text i, upplevde vi som för oskarpa när man laddade upp i Roll20. I de fallen har vi mailat dessa istället. Sedan tycker vi nog att Roll20 ger väl många fummel = 20, men det kanske bara är inbillning 😄

En trevlig grej vi kommit på är Spotify group session. Om man är Spotify premium kund kan man lyssna tillsammans med 5 andra polare i en beta version de har. Väldigt trevligt att alla har samma musik i lurarna (men reglerar volymen själv)!
 
Last edited:

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
150
Location
Malmö
Kort rapport om digitala verktyg vi har använt.
För att lätt kunna ta in nya spelare vill jag gärna ha något som fungerar utan konto för spelarna. Dessutom vill jag att spel via tablett ska fungera.
  • För videomöte har vi använt MS Teams. Det går att ansluta till videomötet utan konto och via webbläsaren. Jag har skapat ett möte och delat länk. Denna länk kan via återanvända löpande utan att behöva skapa mötet igen. Kanske inför MS Teams begränsningar på möteslängd för gratisversionen. Då tänker jag att vi provar Discord för videomöte. Kanske behöver man konto för att kunna delta på Discord-möten?
  • Som tärningsrullare har vi använt https://rolldicewithfriends.com/ som inte kräver konto och fungerar utmärkt även på tablett. Man behöver inte skriva in tärningsslagen vilket gör det smidigare på tablett. Dock begränsad till 8 tärningar av samma sort (t ex 8T6). Detta är inget problem i nuläget men kanske blir problem vid spel som använder pölar. Jag tänker Discord (med DiceParser) som backup även här. Tyvärr mindre smidigt från tablett då man behöver skriva in tärningsslagen.
  • För karaktärsblad och anteckningar har vi använt Google Sheets. Jag har även delat pdf:er via Google Drive. Detta fungerar utmärkt och det går även att dela med någon utan Google-konto. Jag har även en idé om hur det går att använda Sheets för att dra kort och att flytta markörer (fungerar inte från tablett). Detta har jag dock inte testat i spel.
Tankar?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag har även en idé om hur det går att använda Sheets för att dra kort och att flytta markörer (fungerar inte från tablett). Detta har jag dock inte testat i spel.
För kort funkar playingcards.io utmärkt. Vet inte hur det är på padda. Tror att man kan flytta runt markörer där, också.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
150
Location
Malmö
För kort funkar playingcards.io utmärkt.
Går det t ex att sorter leken förutom spader ess (=slutkort) som sätts in ca 1/3 från slutet? Jag tror något For the Queen-inspirerat som jag funderar på att testa har denna typ av regel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Något verktyg som ofta inte näms är: Owlbear rodeo.
Mer avskalat än roll20 och liknande har egentligen bara en kart funktion men verkar väldigt smidigt om det är det man är ute efter.

Har inte spelat med det men klickat runt lite och känns väldigt användbart.
Jag har kört owlbear rodeo! Helt suveränt. För en analog gubbe som mig, som tycker roll20 är alldeles för mycket, är det perfekt. Plus Discord då.

Körde Discord plus pyttemjuks Whiteboard länge, det funkade också.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Går det t ex att sorter leken förutom spader ess (=slutkort) som sätts in ca 1/3 från slutet? Jag tror något For the Queen-inspirerat som jag funderar på att testa har denna typ av regel.
Jepp, det går.
  1. Skapa ett rum med leken minus slutkortet i en hög, och slutkortet separerat.
  2. Blanda leken.
  3. Kupera leken vid en tredjedel (man kan kupera på valfritt ställe)
  4. Lägg slutkortet på den mindre tredjedelen.
  5. Lägg på den andra delen ovanpå.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jepp, det går.
  1. Skapa ett rum med leken minus slutkortet i en hög, och slutkortet separerat.
  2. Blanda leken.
  3. Kupera leken vid en tredjedel (man kan kupera på valfritt ställe)
  4. Lägg slutkortet på den mindre tredjedelen.
  5. Lägg på den andra delen ovanpå.
Kan väl också passa på att nämna att det går att bygga helt egna kortlekar väldigt lätt, så om man ska göra något FTQ-hack så skulle jag gissa på att det blir snyggare med andra bilder än vanliga spelkort på dom.

(Sen om man ska göra just något FTQ inspirerat så skulle jag gissa att det roligaste är att göra det på https://www.forthedrama.com/ så får man dessutom direkt gratisreklam och fler spelare då folk som mig ibland går in där och väljer något att spela från vad som har roligast beskrivning.)
 
Top