Rollspel online, verktyg

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
593
Location
Göborg
En notering rörande Discord: alla måste ha konton och det är en del uppsättning som en av er måste göra: en server måste skapas (jmfr Team i Teams), åtminstone någon kanal behöver skapas (rekommenderar att ha en kanal för tärningsslag och liknande) samt åtminstone en tärningsbot behöver bjudas in. Inget av dessa steg är svårt och det finns omfattande dokumentation. Ni kommer komma långt på gratisversionen. Nackdelen med Discord är om SL skall peka på en karta eller likande, om denne delar sin skärm ser de andra inte muspekaren (!). Vi har använt Owlbear Rodeo för detta och det fungerar förvånansvärt bra, men det blir ganska tungt för grafikkortet när en panorerar fram och tillbaka mycket. Min 1,5 år gamla Macbook Air* behöver dra igång processorfläkten inom en minut från att jag öppnat sidan, vad en surfplatta behöver vet jag inte.

*) Jag är annars mycket nöjd med iPrylarna och för 20 år sedan gick jag så långt in i fruktträdgården att jag inte hittar ut igen, men jag är ... lätt irriterad över att min Macbook Air kör fläkten för ingenting (vilket är den första datorn jag haft på 20 år som behövt göra för mindre än massiva beräkningar)! Den går igång om jag bara rullar genom en grafiktung webbsida som DeviantArt! Om någon hör talas om eller ser ett ljussken stiga upp över västkusten runt Göborgs trakter och försvinna västerut i en parabel, då är det inte en interkontinental missil utan bara jag som lackat ur och återsänt skiten till tillverkaren.
 
Top