Att spela rollspel online

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ren nyfikenhet:
Spelar du online, i så fall:
- Var? En plattform som Roll20 eller Virtual Tabletop? Google hangouts? Annat?
- Vad är praktiskt att ha från spelet du spelar - ifyllbara rollformulär? automatiserade rollfomulär? anpassade pdfer?

Har COVID fått dig att spela mer online? Eller tom (som i mitt fall) fått dig att doppa en första tå i onlinespelandets ljumma vatten?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Discord eller Skype. Det viktigaste att ha är ett gemensamt sådan där online dokument att rita i. Covid har drivit fysiska grupper till nätet tyvärr :(
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Discord eller Skype. Det viktigaste att ha är ett gemensamt sådan där online dokument att rita i. Covid har drivit fysiska grupper till nätet tyvärr :(
Ja, vi körde i Google Meet istället för MS Teams förra gången och de hade en behändig sådan liten grej.

Fult som stryk blev det, men så var det ju också jag som ritade ;)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Min grupp har precis gått tillbaka till att spela fysiskt. Men när vi spelade via nätet körde vi Astral Vitual Tabeltop samt Discord. I Discord hade vi 'ven en tärningsbott.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Vi spelar mestadels Call of Cthulhu på Roll20. Har spelat på Fantasy Grounds Unity (FGU) också men bara två pass D&D5e. Jag hade spelat en del online tidigare för att slippa åka in till Stockholm. Covid-19 har ökat vårt onlinespelande exponentiellt. Det är bara Hjältarnas tid som vi fortsätter spela vid ett fysiskt spelbord.

Viktigt för mig är ifyllbara rollformulär med funktionalitet som t.ex. tärningsrullande. Att systemet håller reda på HP och liknande är trevligt men inte nödvändigt. Som spelledare vill jag gärna ha handouts och liknande i systemet och möjlighet att ladda upp egna. Regelböcker och äventyrsmoduler med hyperlänkar och interaktivitet är också nice to have (inte need to have). Mycket fokus på att göra systemet lättanvänt är viktigt! Ska man klicka runt på femtioarton ställen och lika många kartlager för att få fram det man vill, är det inget vidare kul.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Spelar med hjälp av Google Hangouts för samtalet (det är det absolut stabilaste för oss har vi märkt) och roll20 för tärningsrullande, musik, bildvisning med mera.
Det mest behjälpliga vore dynamiska rollformulär så man kan rulla tärningar i roll20 så man snabbt och smidigt får resultat, så att man kan spendera mer tid på berättelsen än att räkna tärningar och summera.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Ren nyfikenhet:
Spelar du online, i så fall:
- Var? En plattform som Roll20 eller Virtual Tabletop? Google hangouts? Annat?
- Vad är praktiskt att ha från spelet du spelar - ifyllbara rollformulär? automatiserade rollfomulär? anpassade pdfer?

Har COVID fått dig att spela mer online? Eller tom (som i mitt fall) fått dig att doppa en första tå i onlinespelandets ljumma vatten?
Enbart spel online. Så var det redan före covid eftersom det är en massa småbarnsföräldrar inblandade och det är svårt att komma hemifrån. Även att det är korta (2h) spelpass är insäljande.

Både mina grupper för discord+roll20. Det förstnämnda för pratandet, men ibland delas det någon extern länk eller stämningsbild. Det sistnämnda för att hålla koll på kartor/npcs/tärningsrullande mm. Inbyggt formulär har jag hunnit bli så van vid att om det saknades för ett spel i roll20 skulle det ses som märkligt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Vi körde vårt första spelmöte online i veckan. Det blev på Roll20 och vi spelade Svärdets Sång. Det scriptade rollformuläret med inbyggd tärningsmekanik var väldigt behändigt. Möjligheten till kart- och bildvisande med ritmöjligheter var också viktig.

Hur kommer det sig att många kör Roll20 fast med Discord/Google Hangouts eller annat parallelt? Vi hade inga problem vare sig med tal eller video i Roll20, hade vi tur?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag är med i en D&D5e grupp som kör med voice över Discord, rollformulären i DnD Beyond, och resten via Roll20. Resten i gruppen är amerikaner, med spelledaren i San Francisco, och jag hoppade med i den gruppen innan Covid slog till.

Själv funderar jag på att samla ihop en spelgrupp och dra igång något över nätet. Men jag vet inte vad för programvaror jag skulle använda. Vill troligast köra med videochat av något slag (helst där bildrutorna på de andra kan placeras på valfri plats på skärmen), tillgång till textchat och whiteboard vid ev. behov. Kunna lagra rollformulären online vore trevligt, men då kunna modifiera vad som ingår (och jag är inte intresserad av att betala Roll20 $10/mån bara för att kunna modda eller skapa rollformulär). Dicebot med 3D-representation av rullandet är trevligt, men inget måste.

Längre än så har jag inte kommit med att dra igång något själv.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Hur kommer det sig att många kör Roll20 fast med Discord/Google Hangouts eller annat parallelt? Vi hade inga problem vare sig med tal eller video i Roll20, hade vi tur?
När vi spelade på Roll20 för några år sedan var tal och video jättestruliga med ständiga disconnects. Den erfarenheten kanske hänger kvar hos många? Någon enstala gång tappar vi ljudet men annars funkar allt klockrent hos oss också.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Vi körde vårt första spelmöte online i veckan. Det blev på Roll20 och vi spelade Svärdets Sång. Det scriptade rollformuläret med inbyggd tärningsmekanik var väldigt behändigt. Möjligheten till kart- och bildvisande med ritmöjligheter var också viktig.

Hur kommer det sig att många kör Roll20 fast med Discord/Google Hangouts eller annat parallelt? Vi hade inga problem vare sig med tal eller video i Roll20, hade vi tur?
Jag tror ni hade tur. Har haft problem varenda gång vi spelat. Det har alltid varit någon som inte hört någon annan samt dålig kvalité på ljudet.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Har för mig att Roll20 kör peer-to-peer med ljud och video, så det beror nog en del på allas uppkopplingar och hur belastade linorna i mellan är.

Sedan misstänker jag att det kan det bero på webbläsaren och hur belastad datorn är.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Mycket discord, med videochat, och folk använder antingen en tärningsbot i chatten, eller rullar sina egna tärningar. Här kör vi aldrig med någon form av whiteboard online eller så, det behovet har inte funnits. Om en spelare ritar karta så lägger vederbörande ibland upp bilder på den.

Har även kört discord för ljud, och så roll20 för karta, tärningar, och rollformulär, D&D 5e dungeon crawl blir najs i det format. Har dock aktivt undvikt roll20 efter detta som SL, för jag vill inte lägga så mkt tid på att preppa kartor, ikoner, NPC-stats osv inne i roll20. Men visst är det kul med bilder, har kört en del med landskapsbilder, porträtt osv för att sätta stämningen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
När corona dök upp i våras övergick min grupp till att spela online via Discord. Det var mitt första försök med rollspel online och jag tyckte att det funkade fint. Vi använde inga digitala verktyg förutom en bot för musik och en för tärningar. Nu har vi dock återgått till fysiskt spel och det är jag glad för. Eftersom jag numera jobbar hemma och sitter en hel del av min arbetstid i skypesamtal/möter blir det för mycket jobbkänsla över onlinespel. Dock kan jag gärna spela online någon enstaka gång med folk som jag inte har möjlighet att spela med annars.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Vi körde Whitehack över Zoom, med random.org för tärningsslag och Google Docs för formulären. Fungerade över förväntan, framför allt för korta sessioner (2 timmar ungefär) eftersom setupen är så snabb.

Vi har aldrig kört online tidigare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
- Ja, en period. messenger eller discord, en gemensam tärningsbot. Inget annat digitalt stöd, mer än delade filer i chattarna. Nu tillbaka till fysiska möten.
Sen körde jag ju Burning Wheel en sväng med folk från wrnu, mitt första möte med roll20. Men det var en engångsgrej.

- Jo det har påverkat. Före pandemin hade jag aldrig gjort det. Men har inget mer sådant spel på gång just nu.
 
M

monkiBonki

Guest
Beroende på SL. Roll20 är smidigt för karta/or, formulär och handouts. Aldrig haft probs utöver vanligt intermittent lagg med video, jag bor i staterna med en so-so uppkoppling mot Sverige (USA - the bleeding edge of high tech stone age, så även i huvudstadens finare områden.. ). Men jag antar att r20 har serverkapacitet både här och där så därflr flyter det (killgissade apan)

Andra varianten är jitsi och schmeppy, allt i webbläsare, inget program att installera. Papper, penna och tärningar hemma, Tabletop audio ibland, deras soundpad rockar (saknar bara en rekorderlig mantelrörelse för tunga kulsprutan x) Saknar smidig lösning för handouts dock.

Nyckeln är översikt. Sitta med sin road warrior (13" laptop alltså) med r20, handout och formulär är no-no. En pdf eller 2 på det och privata chatmeddelanden så knasar flödet la grande en masse deluxe bonanza totale. Har man stor skärm, ännu bättre två, är det säkert en helt annan historia.

Personligen är jag pro KISS. Papper och penna så långt det går, teknik ska underlätta/effektivisera annars är det no-no. Du slår sällan pop när det kommer till översikt. Rafsa med pennan och rulla tärning, går så oändligt mkt fortare/smidigare (oftast - testa!)

R20-formulär är smidiga - klick, skriv in modifikation - vips rullar snygga tärningar som alla ser. Jag älskar den sista detaljen, väldigt bra för 'rollspelskänslan'. But then again, skriv upp dina vanligaste kombon på kladdpappret om det är klurigt, du kommer att se att de inte är många egentligen.

Färdighet+grundegenskap+vapenbonus+cybermod=x tärningar. Det är mörkt, -2 - plocka tärningar och rulla (coriolis). R20 är smidigt där, jag erkänner det glatt. But then again, kolla kladdpappret.

Jitsi är öppen källkod och gratis, inga zoom-begränsningar. Du är up and running på 90 sekunder. (kolla Whereby också, tipsad om att det är bra också)

Regga schmeppy, 3 minuter senare har du en stridsscen (eller vad du nu behöver) givet att du tänker white board och inte Picasso.

Det enda jag saknar är en smidig lösning för handouts. Mejlutskick är bara så smidiga, även om du skickar ut på förhand och litar på spelarna precis som med tärningar (byta grp annars?) Schmeppy ska få möjlighet att importera bild, det kanske löser det, men tills dess är vi kort. En länk i chatten motsv hade onekligen varit jäsingens smidigt.

Jag förstår om man vill köra r20 med öppna tärningar och one-stop-shop om man 'träffar nån på nätet. One-stop-shop är smidigare än separat video och white board -lösning, inget snack. Men igen - översikt, det är ordet. För mig
 
Last edited by a moderator:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag hoppades på lite gensvar, men jäklar! Grymt spännande att se hur olika vi hanterar onlinespelandet, och hur många olika lösningar det finns. Inte så konstigt kanske tänker att det beror på spelstil.

Roll20 verkar ju definitivt populärt. Vad är den stora fördelen med plattform mot mer ad-hoc lösningar? VoIP och tärningsrull är ju inga problem att fixa på andra sätt, tex. genom Discord som sagts. Är det rollfmulärshanteringen och att kunna dela och presentera dokument?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Miro löser allt jag vill ha av Roll20, så när som på tärningar/kortlek.
 
Top