Erfarenheter av att spela online?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Innan Corona hade jag aldrig spelat online, vare sig som spelledare eller spelare, pga teknikfientlig och -inkompetent.

Men med spelare från tre län (två tågade in på den gamla goda tiden) och en i riskgruppen i min spelgrupp har jag fått bita i det sura äpplet. Jag har de sista månaderna både spelat och spellett via Discord. Det har varit ... okej, antar jag. Tekniken funkar tillräckligt bra och är tillräckligt enkel för att det ska gå även för en luddit som mig, men jag tycker ju ändå att det är lite som att äta banan med skalet på. Men jag lär bli fast i onlinespelet ett bra tag och det gäller säkert många andra också. Så jag tänkte vi kunde utbyta erfarenheter, tankar och tips här, för det är lika bra att göra en dygd av nödvändigheten.

Det som egentligen föranledde detta var att vi spelade med sex pers häromdagen och den erfarenheten ledde till att en spelare i gruppen postade det här:

xxx said:
1. Ge utrymme för alla att komma in, lämna lite pauser så man får chansen att säga något.
2. Lyft in varandra mkt. Fråga ofta vad andra karaktärer tycker osv. (positiva erfarenheter från Degenesis här)
3. SL kan ibland fråga innan han hoppar till nästa stora scen, så all får chansen att spela sin sak.
4. Vi behöver kanske en ”handen uppe”, om man är sugen på att avsluta och gå vidare?
5. Säkra och kolla att mic-setup och kamera funkar stabilt innan.
6. Vill eventuellt också utmana Magnus att använda en vtt i framtiden. Så alla slår tärningar lättare.
Det här satte fingret på något med att spela online: det blir svårare att läsa av varandra (vi har en spelare på spektrat som kämpar mycket med detta just online). Aspekter av detta är att det blir lätt att folk pratar i munnen vilket kan störa flödet i konversationerna och kommunikationen kring spelet samt att det överlag är svårare (tycker jag) som spelledare att se till att lyssna av alla. Vid ett tillfälle gjorde jag ett scenbyte utan att fatta en spelare ville spela ut en scen, och det tror jag inte hade hänt om vi hade spelat ansikte mot ansikte. Det här tycker jag - jämte att tekniken strular ibland - är den största nackdelen med att spela online. Vi ska införa någon slags regler a al punkt 1-4 ovan tänker jag, men jag har svårt att se att det kan övervinna dessa nackdelar.

Å andra sidan har jag upptäckt några fördelar. En är uppenbar - jag slipper släpa fem kilo böcker fram och tillbaka till varje spelmöte och sparar mycket möda och över en timmes tid varje speltillfälle. En annan är att jag kan chatta med folk under mötet, framförallt ge dem info de glömt, eller saker bara deras rollfigurer ser. Några möten har vi kört Microsoft Whiteboard, ett enkelt sätt att dela bilder och kartor med bara lite extra prepp, som kräver en färgskrivare och en massa pill om man ska göra det när man spelar ansikte mot ansikte.

Vtt? Uppenbarligen är jag inte redo att ta detta enorma steg än, men jag kanske kommer dit. Och då blir det väl roll20, antar jag.

Så. Vad är dina erfarenheter av att spela online. Vilket är dina bästa tips för att få till en så bra spelupplevelse som möjligt? Vilka fördelar finns med onlinespel och vilka är de största utmaningarna?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Jag använder gärna Miro för rollspel på nätet. Det är inte alls till för rollspelare, men funkar supersmidigt. Det här är en aspekt som funkar bättre än vid fysiskt spel. Relationskartor, bilder, markörekonomi och liknande funkar klockrent.

Med det sagt har jag också märkt att vissa spel funkar klart bättre än andra. For the Drama-spelen är helt suveräna, eftersom det generellt är en spelares tur att prata, så man riskerar inte att tala i mun på varandra. Kan tänka mig att Prosopopée funkar bra av samma anledning. Nerver av stål har en liknande regel, och dessutom funkar bakgrundsmusik toppen över nätet.

Musik är förresten en sak som kan aktivera spelare som inte är med i scenen. På HemCon-servern kör vi med en bott som heter Rhythm, som kan spela musik från Youtube. Superbra.

Annan bra grej: Skriv ned namnen på alla personer och platser ni hittar på i chatten. Superpraktiskt för att hålla reda på namn. Även detta är något som folk som inte är med i scenen kan göra.

I övrigt är jag förvånad över att det är 2020 och vi har AI som kan generera fotorealistiska bilder från sketcher, men vid spel online är det fortfarande ofta dålig ljudkvalitet och ljud som hoppar in och ut. Men det är nog framförallt Discord som helt enkelt är kasst på ljud och uppkoppling. Skype på jobbet funkar ju skitbra.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Jag spelar mycket över internet och då främst med roll20/ Discord.
Jag upplever att det är en övningsgrej att få till det där med att få med alla, inte tala i mun på varandra osv. Det blir lättare efter ett tag.
Det är viktigt att alla har okej ljud och uppkoppling, att sitta och lyssna på en brusig mikrofon i flera timmar är bara plågsamt. Nått USB-headset för 3-400 kr räcker gott och väl.
I början körde vi utan webkamera men vi har börjat med det nu och det är ett jättebra stöd. Att se om någon sitter och ser uttråkad ut, gestikulerar eller vad det nu kan vara.
Roll20 kan göra mycket grejer men man kan välja att bara använda det essentiella, dvs rollformulär och tärningar. Allt annat kan man egentligen skippa. Men en rekommendation är spana in roll20s musikstreaming. Asgrymt att kunna spela musik, bakgrundsljud osv för spelarna. Finns en massa bra ambiens etc inlagt men man kan också ladda upp egna mp3-filer.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har spelat och spelledit en del över roll20 för det visuella och discord för audio .


Jag brukar ha den regeln att när det inte är ens tur att tala eller när sl talar så har man micken mutad då höga andningsljud ,mumsande på snacks och sörplande av dryck kan vara väldigt distraherande och en stämmingsdödare . Detta stävjar oxå ovan att tala i mun på varandra vilket lätt kan bli väldigt jobbigt när man spelar online .

När jag sl:ar så är jag också väldigt tydlig med vems tur det är att tala i en scen så inte övriga spelare stjäl fokus genom att prata i mun på den aktiva karaktären . Jag är oxå väldigt tydlig med att klippa mellan scener . Jag brukar på roll 20 ladda upp en bakgrundsbild och ha olika bakgrundsljud eller likande för varje scen som jag visar så att spelarna vet att dom förflyttats i handlingen till en ny scen
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Jag brukar ha den regeln att när det inte är ens tur att tala eller när sl talar så har man micken mutad då höga andningsljud ,mumsande på snacks och sörplande av dryck kan vara väldigt distraherande och en stämmingsdödare .
Håller med om detta. Tycker dock att Discords nya noise--filter tar bort de flesta missljud idag. Enligt Discord själva ska en kunna klappa i händerna utan att det hörs, det är dock en klar överdrift, så bra är den inte.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,142
Eftersom jag och min sambo spelar tillsammans har jag lånat hem en konferenshögtalare från jobbet. Den är byggd för att i huvudsak bara plocka upp ljudet av röster och funkar bra till det. Vi kan mumsa på snacks hur mycket vi vill utan att de andra hör något av det. En sådan högtalare kostar ju en slant men kan nästan vara värt det om man spelar mycket. Dessutom slipper man svettiga öron :cool:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Så. Vad är dina erfarenheter av att spela online. Vilket är dina bästa tips för att få till en så bra spelupplevelse som möjligt? Vilka fördelar finns med onlinespel och vilka är de största utmaningarna?
Det är egentligen rätt många saker jag fått med mig från att ha tagit klivet till en kombination av Roll20 och Discord.
  • Mina älskade gruppkonflikter funkar helt absurt bra online, för spelare kan viska till varandra via Roll20 eller hoppa över till specifika kanaler i Discord för att snacka ostört. Sånt som annars brukar skötas i fysiska enrum.
  • Det blir färre regelfrågor, för reglerna är integrerade i rollformulären på Roll20. Nackdel om du inte hittar (eller orkar göra) ett formulär till just ditt spel eller hack, när det inte finns, men när det finns är det helt suveränt. Särskilt som en av mina spelare är notoriskt dålig på att komma ihåg de allra enklaste instruktionerna...
  • Spela med många spelare blir lättare, för gruppen kan delas upp naturligt och ta sina snack i samma enrum som gör gruppkonflikterna lättare. Vi har spelat med sju spelare rätt många gånger nu och det funkar väldigt väldigt bra, där det i ett fysiskt rum antagligen mest blivit hönshus av det.
  • Upplever att samtalsdisciplinen blir bättre och att "off-game"-snacket minimeras, för alla är lite mer on point när det är en gemensam chat av någon anledning. En person pratar, för annars hörs ingen. Det här har funkat svinbra faktiskt och verkligen hjälpt alla att fokusera. Trots det höga antalet spelare rentav.
  • Kartor, handouts, etc., är supersmidiga att använda via Roll20, som även har verktyg som linjaler och annat för att kunna käfta om underlaget. Har använt mig en hel del av detta för att kunna delge asymmetrisk information, men även till diverse experiment.
På det stora hela så saknar jag att kunna använda kroppsspråk och liknande, och bara den faktiska upplevelsen av att träffa andra människor runt ett spelbord, men det har varit superkul att experimentera med förutsättningarna, tekniken, och möjligheterna som det innebär att spela digitalt.

Bara det faktum att jag plötsligt har med gamla vänner som jag inte spelat rollspel med på många år i min regelbundna grupp är rätt stort! Och att en spelare som flyttat utomlands kan vara med på samma villkor som alla andra.

1599728170743.png
 
Top