Tråd om VTT och digitala plattformar

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Hej!
En sak som slår mig är att jag inte hittar någon samlad plats för erfarenheter kring digitala plattformar här på forat. Det är inte bara i och med pandemi-spelande det slår mig, de har ju funnits före dess.
Jag tänker på allt från tärningsrullarappar, kampanjbyggarwikisajter till virtuella tabletops till pod och videostreaming. Antar att det finns gott om erfarenheter samlat här men vid en sökning (eller faktiskt flera i ärlighetens namn) så får jag träffar på subforum där man diskuterar eller konstaterar användandet av något hjälpmedel.

Alltså, vilka grejer är bra för dig och varför? Hur kan du dela med dig? Hur ser din "setup" ut?

Här har vi en lista på några tjänster jag kan komma på i skrivande stund:
  • Fantasy Grounds
  • Roll20
  • D&D Beyond
  • Obsidian Portal
  • Astral Tabletop
  • Foundry VTT
  • Twitch
  • Youtube
  • Soundcloud
  • Discord
  • Zoom
Använder du andra tjänster? Det vet jag att vissa gör, beskriv gärna hur - vore kul att försöka samla kunskap. Själv har jag inte ens doppat tårna men behöver göra det snart!
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
I min spelgrupp (där jag är spelare) använder vi Roll20, Google Drive, och Zoom paralellt. Roll20 och Drive var med från starten men vi upptäckte ganska snabbt att Roll20s funktioner för video och ljud var för dåliga (jag vet att andra har andra erfarenheter). Vi började experimentera med Skype och Discord och kanske något mer men landade slutligen i Zoom (som vi har tillgång till professionell version av). En stor del av problemen vi upplevt har berott på att undertecknad suttit allt för långt ifrån routern på olika sätt, samt att videosamtal kraschar datorn av oklara skäl.

Vi kör videosamtal via Zoom, men har kartor, rullar tärningar och konsulterar karaktärsblad i Roll20. I Drive har vi dokument med karaktärernas mål, upkeep-kostnader, osv. samt även lite andra dokument som ska kunna konsulteras individuellt av spelarna.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Hade vi inte en tråd om detta nyligen?

Jag spelar uteslutande via Discord, och när vi behöver något mer stöd så kör vi alltid Miro, som är suveränt. När vi körde DYD nyligen behövde vi spelkort, så då körde vi playingcards.io. Har aldrig använt några andra tjänster, men ovanstående funkar suveränt för allt vi spelar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
En som jag spelar med kör via mobil, då hon inte har en dator. Funkar toppen, det också.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Hade vi inte en tråd om detta nyligen?

Jag spelar uteslutande via Discord, och när vi behöver något mer stöd så kör vi alltid Miro, som är suveränt. När vi körde DYD nyligen behövde vi spelkort, så då körde vi playingcards.io. Har aldrig använt några andra tjänster, men ovanstående funkar suveränt för allt vi spelar.
Jo, det finns massor av enskilda diskussioner och du har säkert svarat en en sån, känner igen din setup :) Jag vill gärna ha en samlande tråd. Om inte annat har jag startat en jag själv kan posta i återkommande, som inte är gömd i något sub-forum.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Utöver de nämnda har jag spelat rollspel med video över Google Meet, Jitsi (meet.jit.si) och Whereby. Mestadels med Zoom eller Meet och ofta lite dokument som kartor och rollformulär i Google Drive/Sheets.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Vi provade lite olika innan vi fastnade för Zoom. Lite tråkig, men den fungerade bäst* och vi hade minst tekniska problem med den. Sedan använde vi Google Drive för formulär, handouts och sånt.

* För själva basfunktionen, alltså att tillförlitligt förmedla ljud och bild till de andra.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Gruppvideosamtal på Messenger (för det har alla redan konto på, till skillnad från Zoom, Roll20 och Discord), karta över strider och bildvisning sker via skärmdelning från spelledaren i det aktuella videosamtalet.
Stridskartor visas med skärmdelning av ett enda fönster, från grafik-appen Affinity Designer (som spelledaren redan ägde). Rollfigurer och fiender flyttas runt av spelledaren. Fönstret med alla olika objekt och lager och dolda saker och deras namn delas inte, utan spelledaren kan göra dessa synliga och osynliga allt eftersom rollfigurerna upptäcker dem.
Rollformulär har varje spelare på papper hos sig. Likaså tärningsslag och personliga kampanjanteckningar.
Denna setup grundar sig nog till stor del på att vi började med irl-träffar och sedan tvingades flytta över dem digitalt. Och att det faktiskt finns en enkelhet att spela direkt i den karta spelledaren förberett, utan att ladda upp den någonstans.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Vi har spelat 25+ pass Call of Cthulhu och 10 pass CoC Sverige på Roll20 och det har i stort sett fungerat bra. Det händer att någon eller några kan tappa ljudet men det skulle lika gärna bero på deras datorer/wifi. Oftast räcker det att återansluta inne i Roll20 för att det ska fungera igen. Rollformulär och tärningsrullare fungerar utmärkt. Uppladdningen av material och användandet av färdiga tokens och liknande är rätt knöligt. Det är svårt att få överblick. Handouts är hyfsat lätt att fixa, men jag hade önskat mig en lite mer avancerad struktur och kontroller.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Några relevanta trådar:


 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
244
Som spelare har jag provat discord och roll20. Kommer att köra samma upplägg med några kompisar efter nyår för några spelmöten. Den fördel jag ser med roll20 är att det finns en gratis version som kan klara sig rätt så bra på. Hoppas att kunna köra en kampanj lite senare och då siktar jag på att flytta till foundry, köpa det samt betala för en serve (ca 5 dollar i månaden). Har inte provat foundry än men det jag har sett har imponerat. Det ser lite snyggare ut än roll20 men den stora fördelen är att det verkar mycket lättare att skapa saker till foundry. Med roll20 verkar det rätt så struligt med att få ut en officiell character sheet men det verkar mycket lättare med foundry, stöd för lite mindre spel är säkert mycker lättare att få på sikt. T.ex så var det en forumit som gjorde en modul till kopparhavets hjältar nyligen och fick den snabbt godkänd. Jag är rätt så kass på liknande saker själv så sånt imponerar på mig.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Vi kör med Roll20 för både kartor/VTT och ljud nu, samt Google Drive för formulär, handouts etc, plus antingen en Discord- eller Messenger-chatt för att posta bilder och liknande i. Vi brukade köra ljud över Discord men en av spelarna hade kroniska problem med att få det att funka så vi fann att Roll20s ljud faktiskt fungerade bättre trots allt dåligt jag hört om det.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag kodade en egen. Jag ville främst ha kolla på siffror och tärningar, och göra det enkelt och översiktligt för alla.


Den fungerar, ibland upplever vissa spelare problem.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Om man ska välja Roll20 så ska man vara medveten om att all funktionalitet är till 90% klar. Det finns massor av features för figurer, men det känns som om de mest stressat igenom sakerna och inte tänkt på att någon ska använda dem.

Alla måste dessutom använda Chrome som webbläsare och senaste månaden (november/december 2020) så har video-chatten varit horribel. Man får ansluta till spelet, ladda om fliken och sedan be att ingen slängs ut inom 20-30 minuter. Upprepa bönen varje 30:e minut.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Om man ska välja Roll20 så ska man vara medveten om att all funktionalitet är till 90% klar.
Det håller jag verkligen med om! Det är väldigt mycket som är nästan klart, vilket är synd. På sikt tror jag att de måste komma i mål med den funktionaliteten och även ge gränssnittet en rejäl modernisering. Framförallt måste det bli lättare att skapa egna saker, om de inte ska bli rejält omsprungna av nya tjänster som FoundryVTT.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Coolt!

Jag har börjat göra en sammanställning som jag kan dela framöver. Listar verktygen, syfte, erfarenheter, länkar, tutorials etc tänker jag. Har läst i andra trådar och skrapat med den infon också.
Dela gärna erfarenheter även fortsättningsvis!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag har fortfarande inte spellett över nätet, utöver en oneshot då det var via en renodlad videochat.

Jag har nyligen lagt till Foundry VTT, och försöker för närvarande lista ut hur jag kan ladda en modul/översättning som jag har lokalt på min burk. Mina försök att fråga på deras Discord har hittills blivit obesvarade. Om det inte går att installera från lokalt, så anser jag att de är väldigt snett ute eftersom då måste allas små moddar/husregler laddas upp på nätet.

Fantasy Ground faller lite för mig eftersom den förutsätter att alla installerar programvaran, samt att de kör sitt helt egna språk för rollformulär/mekanik. Jag har en Ultimate licens, så om jag kör något så behöver spelarna inte betala för en licens.

Roll20 vill a $10/månaden för att få skapa och modda rollformulär. Nope. Glöm det. Hade de haft ett alternativ på kanske $2/mån som var gratisversionen + mecka med rollformulär så hade det kanske varit ett alternativ för mig.

Foundry kan hostas lokalt eller på server, hanterar flera operativ, spelarna använder en browser, samt stödjer två olika webbaserade videochat-format. Så om jag bara hittar vad som egentligen gäller för att installera moduler/översättningar så vinner den i alla fall på pappret.
 
Top