Tips för att rollspela online mottages

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Har en liten fråga gällande vad ni som redan börjat spela med era vänner online använder er av för typ av "klient" för videomöte och hur dessa bäst kan användas för att rollspela? Hade det inte varit för pandemin hade vi ju självklart suttit i samma rum men nu får vi testa lite annat istället. Tanken är att vi ska spela Nordiska väsen - Drömmarnas dans och sedan gå vidare med äventyren i En grym hemlighet men jag har helt kört fast i vad som kan vara mest optimalt att använda för onlinespelande. Kommer ju behöva dra iväg handouts men tänker att det går att göra via messenger. Tips mottages :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Några bra platser att börja på. Vi har föga förvånande diskuterat detta en del på sistone.

 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Röstprat på discord och rollpersoner/tärningsrull/handouts på roll20 har varit standard ett tag för mig.
Vill man bara visa en bild men som inte behöver tittas på igen och hålla redas på så går det utmärkt att bara posta den i discord.
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Röstprat på discord och rollpersoner/tärningsrull/handouts på roll20 har varit standard ett tag för mig.
Vill man bara visa en bild men som inte behöver tittas på igen och hålla redas på så går det utmärkt att bara posta den i discord.
Topp! Ska kika på det med :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har länge använt roll20 och tycker att det är en bra plattform. Snabbt och enkelt att komma igång med.
Har dock nyligen gått över till Foundry VTT och är riktigt nöjd. Men det är mer att pilla med helt klart.
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Jag har länge använt roll20 och tycker att det är en bra plattform. Snabbt och enkelt att komma igång med.
Har dock nyligen gått över till Foundry VTT och är riktigt nöjd. Men det är mer att pilla med helt klart.
Kanoners! Ska dock tillägga att vi är rätt färska i genren rollspel då vi enbart spelat ett fåtal gånger. Men tack för tipset. Kikat lite på roll20 men har en känsla av att vi behöver bli lite varmare i kläderna kring hur man spelar generellt innan vi går på VTT :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vilket spel skall ni spela? Kan göra viss skillnad
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Vi har spelat massor på Roll20, två pass på Fantasy Grounds Unity och har nyligen bytt till Foundry VTT. I mina ögon är Foundry vida överlägsen Roll20 och betydligt mera prisvärd än FGU.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Det finns en inofficiell systemmodul till Vaesen på Foundry. Tyvärr inte på svenska och det är lite meck att få in all speldata, men fullt möjligt. Finns en officiell modul till Fantasy Grounds och där finns även äventyrspaketet. Men inte heller där på svenska.
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Det finns en inofficiell systemmodul till Vaesen på Foundry. Tyvärr inte på svenska och det är lite meck att få in all speldata, men fullt möjligt. Finns en officiell modul till Fantasy Grounds och där finns även äventyrspaketet. Men inte heller där på svenska.
Ska kika på det :)
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Oavsett kommunikationsplattform (Discord, Teams etc) så se till att alla har video på.
Det är ett måste! Blev stor skillnad för oss)

C
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Den här videon kände jag igen mig mycket i vad gäller svårigheterna/olikheterna att spela online kontra fysiskt.

 
Top