Varulv rollspel.du - R2

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Men seriöst, är ni tre siare nu?:mad:
Jag är inte siare (n)
Och jag har definitivt inge skumt röstmönster Vimes! 😤 Alla mina röster, inklusive sista på Xyas, är väl motiverade och förankrade. Skärp dig 🔙

Iaf, jag trodde inte på fem öre för att vi skulle ha två siare I spel. Tre 3️⃣siare är nog rimligare, men då är deras sianden heller inte säkra. Och det finns inget sätt i nuläget på att testa om de är galna/naiva/normala.
🙈 Så vad ger det oss? Well, alla som assnabbt hoppade på rösta ut Sidd-tåget rödas i mina ögon.

Basse, vad har du för belägg att någon bytt till ulvarna?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Kommentar på det här. Det verkar finnas roller som ger extraröster och roller som tar bort röster. Existensen av den ena gör det logiskt att anta existensen av den andra. I slutet av förra rundan var jag helt okej med att verka för en utröstning av Andersson (inte minst för att jag genuint tycker att det är lite trist att rösta ut Xyas varje R1), men samtidigt var jag okej med "det kommer gå som det går när alla specialgrejer räknats". Ju längre vi kommer in i spel, desto viktigare kommer det förstås bli att vi är säkra på att den som röstas ut i tråden också är den som är utröstad efter natten, och vi kommer nog behöva tvinga fram samling i slutet av rundorna. (Det sagt vet jag inte om det finns roller som kan manipulera rösterna utanför tråden, så att säga).
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag observerar:

1. Åtminstonde en extra röst dök upp vid omröstningen.

2. Jag har en stark misstanke om att två extra röster dök upp, och att dessa två röster hamnade på två ulvar.

3. Jag kan enligt regler inte säga mer om punkt 2.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
@Yem_86 svalde WH:s siande med hull och hår snabbt som attan. Varför? Fanns det inget som behövde klargöras innan tåget gick där tyckte du?
Med det suspekta röstmönstret i R1 där har vi en spelare som allra minst förtjänar ett siande, jag överväger att flytta röst dit.
☠
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
För övrigt: reglerna söger att vi inte får diskutera våra roller eller förmågor. De säger inget om att vi inte får vara demonstrativt tysta.

Med det sagt tänker jag diskutera de roller vi vet åkt ut:

1. Textmästaren: Gissningen att det det handlar om långa texter mot extra röst känns trolig
2. Lågflygaren: Något not få inlägg
3. ….
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Runda 15 tar snart slut!

Powerroller roterar inte. Jag ÄR siare. Det får jag prata om. Sen HAR jag olika roll/förmåga olika rundor liksom alla andra antar jag, vilket vi inte får prata om.

Det är svårare att spela VJVS när vi inte får veta färger, absolut. Men vi ser ändå röstmönster. Hade BB7 levt hade han haft en del att förklara, håller du inte med?
Det här vill jag gärna utreda närmre, utan att du diskas givetvis.
Mycket av min teori från R1 utgick från att en powerroll och en ulv var ekvivalent med en metaspelsroll och att en inte kunde ha båda. Nu säger du att du hade metaspelsroll i rundan. Så varför var du då så förvirrad över förra rundan? Vi var flera spelare som var övertydliga med vad vi gjorde.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
För övrigt: reglerna söger att vi inte får diskutera våra roller eller förmågor. De säger inget om att vi inte får vara demonstrativt tysta.

Med det sagt tänker jag diskutera de roller vi vet åkt ut:

1. Textmästaren: Gissningen att det det handlar om långa texter mot extra röst känns trolig
2. Lågflygaren: Något not få inlägg
3. ….
Jag tycker vi gott kan diskutera de roller vi sett också, så allt lyfts fram till ytan. Ju transparentare byn är (utan att bli diskade) desto bättre by. Samt att vi kan se mönster i folks agerande, ifall det är som Brynolf säger att fraktionstillhörigheten är avhängig vilken metaspelsroll en har.

Brynolf (R2) och Häger (R1) hade en annan variant av lågflygande (än den BB7 hade), där de bara får posta fem inlägg per runda.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Samt att vi kan se mönster i folks agerande, ifall det är som Brynolf säger att fraktionstillhörigheten är avhängig vilken metaspelsroll en har.
Jag skulle vara extremt oroad och tro att speldesignen vore helt bruten om det inte var så.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,365
Rollspel.du är årets sjunde varulvsspel, sammanträffande?

Det här vill jag gärna utreda närmre, utan att du diskas givetvis.
Mycket av min teori från R1 utgick från att en powerroll och en ulv var ekvivalent med en metaspelsroll och att en inte kunde ha båda. Nu säger du att du hade metaspelsroll i rundan. Så varför var du då så förvirrad över förra rundan? Vi var flera spelare som var övertydliga med vad vi gjorde.
Tycker jag svarat på detta till Hägerstrand redan. Med metaspelsroll antar jag att du menar en roll som behöver skriva på ett visst sätt i rondtråden för att få någon förmåga? Jag är helt övertygad om att alla roller/förmågor inte fungerar så, och att vilken typ av roll/förmåga man fått inte inverkar på ens grupptillhörighet ulv/bybo.
Rent hypotetiskt, om någon hade en roll/förmåga som inte behövde skriva på ett visst sätt, då framstår det för den personen som lite besynnerligt när andra gör det i början av spelet, eller hur?
Ett alternativ är förstås att du (@Waterhouse ) siar Basse denna runda, så får vi någon form av synergi där. Basse kan sia mig, och jag siar dig. Eller?
Ja, det är väl den enda triangeln som är vettig eftersom du redan siat Basse. Jag siar Basse, Basse siar dig, du siar mig.
Oj, ma5saker! Tack för gott spel, alla som dödde.

Jag har träffat Jesus och ska flyga till Helsingfors för att bli frälst, så jag har inte så mycket tid för er idag.
Här var det mycket metaspelande, lite väl mycket kanske tom? Både siffra och Jesus och bortförklaringar.
BBs snajp ser jävligt konstig ut för de som inte träffat Jesus. Jag tror att han var bybo som uppfann ett smart sätt att avgöra vem av Xyas och Andersson som var ulv (om nu någon var det). Jag trooor att både Andersson och Xyas är/var bybor av denna och andra anledningar.
Detta får du gärna utveckla mer om du kan, du får ju spekulera om andras roller.
På tal om det, jag känner t ex att jag har en väldigt bra teori om hur @Anthrox roll/förmåga fungerade förra rundan. Då borde jag kunna dela den fullt ut utan att begå regelbrott? Vad säger du @fjodorsenuba är det tillåtet? Det jag vill dela är alltså hur jag tror Anthrox roll/förmåga fungerade förra rundan och inget annat.
En teori är att även ulv/bybo följer med när rollerna skiftar. Så kan man känna igen beteenden man sett förut och hålla koll på ulvarna den vägen. Det är alltså rollen som har en tillhörighet, inte spelaren.
Jag har inte sett något som tyder på detta. Om det stämmer borde vi ha en bybo som kan bekräfta det, som var ulv förra rundan men nu är bybo. Har vi en sådan?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Lite tankar.

Om bio var en bybo kill så var snajpen nog ingen anledning eftersom det inte fanns tillräckligt med tid att reagera. Fjodor påminde om deadlinen för att använda förmågorna och tiden var för tajt för att ta det i beaktande. Så då mördades han av någon annan anledning. Är det så att ulvarna mördade honom så valde de en lågflygare. (Jag blev väldigt förvånad när bio snajpade för jag hade glömt bort att han var med i spelet.)

Möjligtvis att de då tänkte desto hårdare restriktioner desto starkare roll.

Jag var ok med att hänga båda även om jag egentligen föredrog Andersson av Xyas/andersson. Jag valde xyas för jag ville ha det jämt för anledningar. Då visste jag inte dock att rollen skulle bytas hela tiden förstår fortfarande inte riktigt hur den slutsatsen kunde tas.

@Yem_86 svalde WH:s siande med hull och hår snabbt som attan. Varför? Fanns det inget som behövde klargöras innan tåget gick där tyckte du?
Med det suspekta röstmönstret i R1 där har vi en spelare som allra minst förtjänar ett siande, jag överväger att flytta röst dit.

Jag gillar att lägga en röst tidigt i rundan (oftast första posten.) och en ulv träff är en ulv träff. Så det betyder inte att jag svalde med hull och hår men just då var det en bra röst. Sa specifikt att jag vill sova på saken. Jag är dock mkt nyfiken om Basse reagerade på det jag reagerade på i gällande Sidd eller om det var mer en samlad bedömning. Rösta tidigt är något jag alltid gör även som ulv vilket är ganska jobbigt för det låser mig då mycket mer och jag är mer försiktig att byta spår.

Mina tankegångar runda 1.

1 Första rösten. Vimes. Vill rösta tidigt som jag brukar och valde honom av en slump.

2 Flyttade från (Vimes min plojröst) till någon som betedde sig skumt. Andersson

3 Började komma fram till att det fanns 2 olika världsbilder i min hjärna. Andersson representerade den ena världsbilden så han var ett bra val för att bekräfta vissa saker + skumt beteende. Men ville inte ha alla på en person och ville ha ett alternativ. Världsbild nummer två var lättast att bekräfta genom att hänga någon i emojigänget pga anledningar. Föredrog Sidd pga av en post som väckte mina misstankar. Så böt.

4 Upptäckte att jag missförstått en grej vilket gjorde att det inte var lika misstänkt av Sidd. Samtidigt så var Sidd aktiv och jag fick en bra känsla av honom. Vimes tillhörde samma gäng och var dessutom lite låg och omotiverad så det var inte lika stor förlust att rösta ut honom om han var bybo. Röst Vimes

5 Jag avskyr när man lägger sig utanför de stora dreven typ undviker att ta ställning och speciellt här med röstfifflande så jag flyttar på mig för att ligga på en av toppkandidaterna. Xyas var ett ok val även om jag föredrog Andersson. Jag röstade dock på xyas för jag ville att det skulle vara någorlunda jämt och jag inte brydde mig speciellt mycket om vem av de som åkte. Jag gjorde dock misstaget att anta att man fick veta tillhörighet efter hängning. Jag var sugen på att byta röst för jag höll med om att xyas antagligen ahde räddat sig själv som ulv. Men jag höll kvar för att hålla kvar vid det jag tänkte tidigare och för att jag ändå trodde att Andersson skulle dö. Sen att jag fick hjärtsnurp när bio bara kom och snajpade är en sak.

För övrigt så tror jag att den upplagan av rollen är förverkad när den dör men att det kan finnas flera av samma roll. Vi ska nog inte heller haka upp oss för mycket på rollnamnen även om viss info kan fås.

Jag vet inte angående siarna. 3 siare känns ändå lite mer standard med en naiv, normal paranoid.

Jag upplever byn som ganska nerfad. Vi får inte diskutera roller, det förekommer röstmanipulation och möjliga viligantemord?Vi får inte reda på färg på den som åker ut. Och om vi då inte har en standardsiare? Vad för begränsningar har då ulvarna för att balansera upp? För att reda ut naiv/paranoid osv så behövs tid och om alla dör till höger och vänster så blir det svårt.

Jag läser fortfarande Sidds ton som god men jag minns inte riktigt om jag spelat med ulv Sidd någon gång och har en referenspunkt. Han har rätt i att basse drevet var konstigt dock.

Jag förnekar att jag har någon förmåga att se färg. Bara spekulation från min sida.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Vad säger du @fjodorsenuba är det tillåtet? Det jag vill dela är alltså hur jag tror Anthrox roll/förmåga fungerade förra rundan och inget annat.
Om du inte har fått förmågan eller rollen så får man spekulera på andra roller och förmågor. Det tycker jag är okej.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
För övrigt så (jag har dubbelkollat med Fjodor och det är ok.) Jag använde min förmåga 1 gång runda 1. Åtminstone en person, eller flera? Borde veta vad det betyder för hur saker och ting slutade.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag observerar:

1. Åtminstonde en extra röst dök upp vid omröstningen.

2. Jag har en stark misstanke om att två extra röster dök upp, och att dessa två röster hamnade på två ulvar.

3. Jag kan enligt regler inte säga mer om punkt 2.
Utifrån detta:

Röst: @Xyas
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Lite tankar.

Om bio var en bybo kill så var snajpen nog ingen anledning eftersom det inte fanns tillräckligt med tid att reagera. Fjodor påminde om deadlinen för att använda förmågorna och tiden var för tajt för att ta det i beaktande. Så då mördades han av någon annan anledning. Är det så att ulvarna mördade honom så valde de en lågflygare. (Jag blev väldigt förvånad när bio snajpade för jag hade glömt bort att han var med i spelet.)

Möjligtvis att de då tänkte desto hårdare restriktioner desto starkare roll.

Jag var ok med att hänga båda även om jag egentligen föredrog Andersson av Xyas/andersson. Jag valde xyas för jag ville ha det jämt för anledningar. Då visste jag inte dock att rollen skulle bytas hela tiden förstår fortfarande inte riktigt hur den slutsatsen kunde tas.




Jag gillar att lägga en röst tidigt i rundan (oftast första posten.) och en ulv träff är en ulv träff. Så det betyder inte att jag svalde med hull och hår men just då var det en bra röst. Sa specifikt att jag vill sova på saken. Jag är dock mkt nyfiken om Basse reagerade på det jag reagerade på i gällande Sidd eller om det var mer en samlad bedömning. Rösta tidigt är något jag alltid gör även som ulv vilket är ganska jobbigt för det låser mig då mycket mer och jag är mer försiktig att byta spår.

Mina tankegångar runda 1.

1 Första rösten. Vimes. Vill rösta tidigt som jag brukar och valde honom av en slump.

2 Flyttade från (Vimes min plojröst) till någon som betedde sig skumt. Andersson

3 Började komma fram till att det fanns 2 olika världsbilder i min hjärna. Andersson representerade den ena världsbilden så han var ett bra val för att bekräfta vissa saker + skumt beteende. Men ville inte ha alla på en person och ville ha ett alternativ. Världsbild nummer två var lättast att bekräfta genom att hänga någon i emojigänget pga anledningar. Föredrog Sidd pga av en post som väckte mina misstankar. Så böt.

4 Upptäckte att jag missförstått en grej vilket gjorde att det inte var lika misstänkt av Sidd. Samtidigt så var Sidd aktiv och jag fick en bra känsla av honom. Vimes tillhörde samma gäng och var dessutom lite låg och omotiverad så det var inte lika stor förlust att rösta ut honom om han var bybo. Röst Vimes

5 Jag avskyr när man lägger sig utanför de stora dreven typ undviker att ta ställning och speciellt här med röstfifflande så jag flyttar på mig för att ligga på en av toppkandidaterna. Xyas var ett ok val även om jag föredrog Andersson. Jag röstade dock på xyas för jag ville att det skulle vara någorlunda jämt och jag inte brydde mig speciellt mycket om vem av de som åkte. Jag gjorde dock misstaget att anta att man fick veta tillhörighet efter hängning. Jag var sugen på att byta röst för jag höll med om att xyas antagligen ahde räddat sig själv som ulv. Men jag höll kvar för att hålla kvar vid det jag tänkte tidigare och för att jag ändå trodde att Andersson skulle dö. Sen att jag fick hjärtsnurp när bio bara kom och snajpade är en sak.

För övrigt så tror jag att den upplagan av rollen är förverkad när den dör men att det kan finnas flera av samma roll. Vi ska nog inte heller haka upp oss för mycket på rollnamnen även om viss info kan fås.

Jag vet inte angående siarna. 3 siare känns ändå lite mer standard med en naiv, normal paranoid.

Jag upplever byn som ganska nerfad. Vi får inte diskutera roller, det förekommer röstmanipulation och möjliga viligantemord?Vi får inte reda på färg på den som åker ut. Och om vi då inte har en standardsiare? Vad för begränsningar har då ulvarna för att balansera upp? För att reda ut naiv/paranoid osv så behövs tid och om alla dör till höger och vänster så blir det svårt.

Jag läser fortfarande Sidds ton som god men jag minns inte riktigt om jag spelat med ulv Sidd någon gång och har en referenspunkt. Han har rätt i att basse drevet var konstigt dock.

Jag förnekar att jag har någon förmåga att se färg. Bara spekulation från min sida.
Bra!
Fråga: Det finns mycket oklarheter i posten ovan, men är det saker du inte FÅR gå in på närmre, eller är det saker du inte VILL gå in på närmre? Underlättar analysen av posten att få veta.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Bra!
Fråga: Det finns mycket oklarheter i posten ovan, men är det saker du inte FÅR gå in på närmre, eller är det saker du inte VILL gå in på närmre? Underlättar analysen av posten att få veta.
Byn vinner på info så jag har delat med mig av allt jag kan.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
För övrigt så (jag har dubbelkollat med Fjodor och det är ok.) Jag använde min förmåga 1 gång runda 1. Åtminstone en person, eller flera? Borde veta vad det betyder för hur saker och ting slutade.
Om jag hade velat rädda Andersson hade jag agerat annorlunda.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Jag har suttit på flyget och vridit och vänt på Biobunkers logik med snajp och allt.

Snajpen får jag ingen klarhet i alls om jag ska vara ärlig. Den funkar inte ihop med den förmåga jag antar att han hade. Han ser över huvud taget inte ut att ha använt förmågan alls. Vilket ger följande alternativ:

1. BB var ulv. Det förklarar att förmågan inte användes. Men förklarar inte snajpen (om det nu inte var så enkelt att han ville rädda sin ulvpolare Andersson men det är väl jäkligt tveksamt). Och OM det nu var så, så har vi ju nästan vunnit ändå.

2. BB var bybo och använde sin förmåga på xyas. Xyas är i så fall extremt troligt bybo because reasons. Det förklarar dock inte snajpen direkt. Han hade lika gärna kunnat sitta still i båten och använt den på Andersson. SÅ mycket hemlig info kan han inte ha haft att han skulle göra en sån stunt.

Kan BB ha utsatts för en annan förmåga som tvingade honom att snajpa (och som kanske dödade honom på kuppen). Kan någon slå mig i huvet och säga att nej fan du, såna förmågor är ju helt orimliga. Eller tvärtom.

Jag drar iaf slutsatsen att vi inte ska hänga Xyas i dagsläget.

.....

Basse tror att ulvarna kan rekrytera? Kan det vara så att du tolkar det så, men att det i själva verket är ulv/bybo-status som bara roterar tillsammans med rollerna? Vad säger @Basenanji ?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
En teori är att även ulv/bybo följer med när rollerna skiftar. Så kan man känna igen beteenden man sett förut och hålla koll på ulvarna den vägen. Det är alltså rollen som har en tillhörighet, inte spelaren.
Amen!

Det här är skälet till att jag misstänker Sidd starkt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Amen!

Det här är skälet till att jag misstänker Sidd starkt.
Du menar att Sidd var röd förra rundan, men fått en annan tillhörighet från sin roll denna, eller tvärtom?
Eller hur menar du?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Du menar att Sidd var röd förra rundan, men fått en annan tillhörighet från sin roll denna, eller tvärtom?
Eller hur menar du?
Jag vet inte hur jag ska formulera det här utan att bryta mot reglerna, men,

Jag förstår nu bättre varför Sidd skrev det han skrev i R1. Jag är fortfarande siare och bybo, men har fått ny förmåga.

Sidd var röd förra rundan och är fortfarande röd denna, enligt den info jag har.
 
Top