Nekromanti Riotminds "badwill"

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
daflum;n156003 said:
Alltså jag blir ändå nyfiken, vad var det som skrevs om Riot egentligen på den tiden när de lanserade sina spel, Låter som att typ det varit helt onyanserad kritik här på den tiden? Fick tips om att det finns på gamla forumet men vet inte ens vad jag skall börja söka, någon av er "rävar" som minns mer konkret vad som sas om det?

Sen tycker jag ändå att många bra punkter som jag själv kan känna igen dykt upp, t ex att riotminds inte varit bra på att kunna kommunicera och ganska inaktiva på att svara på frågor från fansen, minns själv hur jag blev helt paff på t ex det här forumet eller järnringens att man kunde få svar från spelskaparen, något som hände ytterst sällan på deras eget forum.
Med anledning av den här tråden satt jag och surfade runt lite, så du kan få några exempel. Tänker inte skriva vem/vilka citaten kommer ifrån eftersom de är rätt uråldriga och jag inte tycker man kan ställa folk till svars för något de skrivit för typ 10-15 år sedan. Tänk också på att det här är citat från två personer, så det är ju på intet sätt en fullständig bild över den samlade kritiken. De här är lite av det mer extrema slaget.

"Regelsystemet var infantilt, världen närmast icke-existerande och det fornnordiska temat snarare våldtaget än gjort något bra av. Jag sällar mig således till DoD6-hatarnas skara, och du får tro vad du vill - förutfattade meningar eller ej."

"XXX, går och kräks på DoD6 en stund"

"Tjaaa...det beror ju alldeles på. Jag menar, när jag kritiserar Riotminds tex, så kan det ju rent teoretiskt ha att göra med att jag tycker de är usla, fåniga, inkompetenta, och att jag hatar deras produkter. I det läget vore det ju bara en schysst bonus om min kritik på något magiskt sätt fick dem att sluta producera rollspel överhuvudtaget."

"Det ska bli ett sant nöje att såga produkten...
...Så det är med stor nyfikenhet jag ser fram emot att se hur RiotMinds dabbar sig."



Edit: när man ägnar sig åt forumsarkeologi inser man också vilket stolpskott man var när man var typ 20+. Jävlar vad mycket smörja man författat genom åren.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
daflum;n156003 said:
Alltså jag blir ändå nyfiken, vad var det som skrevs om Riot egentligen på den tiden när de lanserade sina spel, Låter som att typ det varit helt onyanserad kritik här på den tiden? Fick tips om att det finns på gamla forumet men vet inte ens vad jag skall börja söka, någon av er "rävar" som minns mer konkret vad som sas om det?
Jag har ägnat en halvtimme åt att leta efter de gamla trådarna som jag minns, men no dice. Om du har större tålamod än jag och faktiskt orkar gå igenom typ hela bakloggen för användaren "Brunalven", då kommer du åtminstone bli belönad med en del saftiga bråk-trådar om Götterdämmerung. Trådarna om Drakar och demoner verkar dock försvunna i forumsystemets och tidens dimmor. Edit: men Vitulv lyckades tydligen hitta iaf något av det så det är kanske bara min google-fu som är dålig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
PAX;n156012 said:
Tja!. Jag skrev nog inte att kritik var spyor. Däremot kan jag komplettera med att, ofta delas kritiken ut, serverad tillsammans med en och annan spya.
Det låter bättre. Gärna kompletterat med att såväl saklig som osaklig kritik lika ofta bemöts med liknande "spyor".
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
PAX;n156012 said:
Tja!. Jag skrev nog inte att kritik var spyor. Däremot kan jag komplettera med att, ofta delas kritiken ut, serverad tillsammans med en och annan spya.

Håller med. All kritik är inte att jämställa med spyor. det finns bra och konstruktiv kritik och det finns den andra sorten som jag mer än gärna jämställer med spya och till och med kan tycka att det är för snällt ibland.

Och tyvärr tror jag att man får stå ut med båda typerna av kritik

Dessutom tror jag att riotminds teknik att mer eller mindre hemlighålla mycket och sedan släppa ett spel som de utger för att vara "något alldeles extra" har en tendens att råka ut för mer spyor om detta spel då inte skulle vara så bra som det låtit.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vitulv;n156014 said:
"Tjaaa...det beror ju alldeles på. Jag menar, när jag kritiserar Riotminds tex, så kan det ju rent teoretiskt ha att göra med att jag tycker de är usla, fåniga, inkompetenta, och att jag hatar deras produkter. I det läget vore det ju bara en schysst bonus om min kritik på något magiskt sätt fick dem att sluta producera rollspel överhuvudtaget."
Jag har ingen aning om vem som skrivit detta (det kan för all del vara jag själv), och låter det gärna förbli så, jag vill bara dröja vid det ett ögonblick och fascineras av hur välformulerat det är; grova förolämpningar är också en konstform. Det är även fascinerande att inse att det faktiskt fanns en tid när sånt här inte resulterade i omedelbar moderatoråtgärd.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Reddokk Fheg;n156019 said:
Och tyvärr tror jag att man får stå ut med båda typerna av kritik
Det är det jag inte tycker man behöver göra. Liksom, om man känner att den kritik man får i ett visst forum (t.ex. rollspel.nu) suger ut glädjen och energin ur en kan man gott tacka för sig och lämna det forumet. Det är vad Riotminds gjorde.

Och jag tror att det retade upp folk ännu mer. De tyckte liksom att Riotminds var tvungna att hänga här och ta skit. När de brådmogna förstaårsakademikerna inte längre fick frikort att spy galla i fejset på Riotminds så vändes fokus från att kritisera produkterna till att fullt ut ge sig på personerna bakom. Det är smärtsamt när ens upplevda auktoritet inte visar sig vara verklig, och jag tror att det retade lika mycket (eller ännu mer) som "våldtäkten på kulturarvet".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vitulv;n156030 said:
Det är det jag inte tycker man behöver göra. Liksom, om man känner att den kritik man får i ett visst forum (t.ex. rollspel.nu) suger ut glädjen och energin ur en kan man gott tacka för sig och lämna det forumet. Det är vad Riotminds gjorde.

Och jag tror att det retade upp folk ännu mer. De tyckte liksom att Riotminds var tvungna att hänga här och ta skit. När de brådmogna förstaårsakademikerna inte längre fick frikort att spy galla i fejset på Riotminds så vändes fokus från att kritisera produkterna till att fullt ut ge sig på personerna bakom. Det är smärtsamt när ens upplevda auktoritet inte visar sig vara verklig, och jag tror att det retade lika mycket (eller ännu mer) som "våldtäkten på kulturarvet".
Som jag ser det måste man göra en reality check; är kritiken mot mig befogad? Om svaret är ja, då är det ett misstag att fly undan den kritiken och vägra lyssna till den. Jag låter det vara en öppen fråga om det är vad Riotminds gjorde eller inte, heck, jag har knappt nån åsikt själv i den frågan längre, allt det här är gammalt och begravet för mig. Men jag tycker absolut inte att situationen var så onyanserat clear cut som du beskriver den, att vi på wrnu var förövrarna och riot de oskyldiga offren. Det var betydligt mer komplext än så, och misstag begicks från bägge sidor.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Vitulv;n156014 said:
Med anledning av den här tråden satt jag och surfade runt lite, så du kan få några exempel. Tänker inte skriva vem/vilka citaten kommer ifrån eftersom de är rätt uråldriga och jag inte tycker man kan ställa folk till svars för något de skrivit för typ 10-15 år sedan. Tänk också på att det här är citat från två personer, så det är ju på intet sätt en fullständig bild över den samlade kritiken. De här är lite av det mer extrema slaget.

"Regelsystemet var infantilt, världen närmast icke-existerande och det fornnordiska temat snarare våldtaget än gjort något bra av. Jag sällar mig således till DoD6-hatarnas skara, och du får tro vad du vill - förutfattade meningar eller ej."

"XXX, går och kräks på DoD6 en stund"

"Tjaaa...det beror ju alldeles på. Jag menar, när jag kritiserar Riotminds tex, så kan det ju rent teoretiskt ha att göra med att jag tycker de är usla, fåniga, inkompetenta, och att jag hatar deras produkter. I det läget vore det ju bara en schysst bonus om min kritik på något magiskt sätt fick dem att sluta producera rollspel överhuvudtaget."

"Det ska bli ett sant nöje att såga produkten...
...Så det är med stor nyfikenhet jag ser fram emot att se hur RiotMinds dabbar sig."



Edit: när man ägnar sig åt forumsarkeologi inser man också vilket stolpskott man var när man var typ 20+. Jävlar vad mycket smörja man författat genom åren.

WoW och här satt jag och tänkte om det verkligen var så extremt som vissa berättat men ja att säga att ett tema blivit våldtaget är pretty bad. Då kan man nästan förstå att de drog öronen åt sig, någonstans går det bortom kritik eller att vara snarky.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Ymir;n156040 said:
Som jag ser det måste man göra en reality check; är kritiken mot mig befogad? Om svaret är ja, då är det ett misstag att fly undan den kritiken och vägra lyssna till den. Jag låter det vara en öppen fråga om det är vad Riotminds gjorde eller inte, heck, jag har knappt nån åsikt själv i den frågan längre, allt det här är gammalt och begravet för mig. Men jag tycker absolut inte att situationen var så onyanserat clear cut som du beskriver den, att vi på wrnu var förövrarna och riot de oskyldiga offren. Det var betydligt mer komplext än så, och misstag begicks från bägge sidor.
Jag tror inte jag påstått att Riot hanterade kritiken bra, jag tror inte jag nämnt deras reaktion över huvud taget (för jag kommer i ärlighetens namn inte ihåg den, de deltog väl sällan i trådarna?).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tycker att läget som var summerats mycket bra av äldre forumiter (som förövrigt deltagit i liknande trådar förut), som Marco, Vitulv osv.

Men, men, jag ger väl min syn/formulering på saken. Som andra typ sagt, Riot plockade upp det stora DoD-arvet och gick sin egen väg utan att "lyssna" på "Rollspels-Sverige" (en drös arga DoD:are på Rollspel.nu), något som man kan hitta "rätt" och "fel" i vad gäller båda parter. Nå, enligt min ringa mening (idag), är det solklart att varje spelmakare ska göra vad fan hon vill med sitt eget spel. Å andra sidan kan en viss grad av lyhördhet vara bra om man vill känna av konsumentläget. Utifrån det kan man väl säga att, det är klart som korvspad att Riot fått ta mycket orättvis skit från griniga förstå-sig-på:are som tycker att spelmakare ska producera det konsumenten personligen vill ha, samtidigt som Riot varit lite väl lykta dörrar och skapat saker som kanske inte skulle ha blivit så dåliga om de plockat in kommentarer och kritik innan de sjösatte. Exempelvis, för där vet jag att många är överens, första versionen av deras online-tjänst. Sedan berättigar det senare inte hån och påhopp, vilket den här sneda friktionen snart bidrog till. Och säkert finns det än idag lite magvärk hos Riot när någon säger Rollspel.nu, och röda ögon hos vissa forumiter när någon säger RiotMinds.

... Kanske kan hela saken summeras med omognad, dålig jargong och ofärdig kommunikation. Själv har jag under åren svängt väldigt vad gäller Riot och idag hyser jag all respekt för dem och deras arbete och jag älskar framför allt deras artwork. I många fall snyggast i branschen, imho.

... Och även om den kanske är det på sina håll skulle jag inte vilja säga att badwillen på något sätt är "personlig" utan att den handlar om att generalisera de olika forumen. Flera här, inklusive undertecknad, har ju på olika nivåer och sätt jobbat ihop med Riot.

P. S. Min första kontakt med RiotMinds var innan jag joinade Rollspel.nu. Som liten spjuver skickade jag något illa formulerat, argt mail till Magnus Malmberg och skällde ut dem för att de gjorde något nytt av DoD. Pinsamt värre. Idiotiskt värre. ... Jag undrar ibland om Magnus kom ihåg det mailet och log lite snett när jag några år senare erbjöd mig att skriva lite Riot-material till Fenix. Förhoppningsvis inte. D. S.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Hej allihopa!

Det finns INGEN anledning att peka finger och peka ut folk eller grupper eller nån helt enkelt för det hela.

Sådan här trådar är jag av princip emot, även om vi inte har regler mot dem. Varför då, kanske någon undrar?

Jo för att vi drar upp en massa bös igen som vi redan tröskat igenom, och som de flesta gått vidare från. Nu ska det dras upp ur dyn, vilket väcker känslor igen, och så börjar allt om igen.

Så droppa allt nedåtande gentemot andra grupper, då kanske tråden har potential att inte urarta.

/M
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Vitulv;n156014 said:
"XXX, går och kräks på DoD6 en stund"

"Tjaaa...det beror ju alldeles på. Jag menar, när jag kritiserar Riotminds tex, så kan det ju rent teoretiskt ha att göra med att jag tycker de är usla, fåniga, inkompetenta, och att jag hatar deras produkter. I det läget vore det ju bara en schysst bonus om min kritik på något magiskt sätt fick dem att sluta producera rollspel överhuvudtaget."

"Det ska bli ett sant nöje att såga produkten...
...Så det är med stor nyfikenhet jag ser fram emot att se hur RiotMinds dabbar sig."[/I]
Vem fan orkar läsa sånt här? Det är ju bara sörja författat av människor som blir lite stora i käften bakom tangentbordet. Jag har förståelse för att man blir trött när man får den här typen av sågningar. Tycket för övrigt också att DoD6 var medelmåttigt vilket gjorde att jag och min grupp lirade det 1 eller 2 gånger innan vi fastnade för Mutant: UA som var jävligt bra i mina ögon.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Vitulv;n156030 said:
Det är det jag inte tycker man behöver göra. Liksom, om man känner att den kritik man får i ett visst forum (t.ex. rollspel.nu) suger ut glädjen och energin ur en kan man gott tacka för sig och lämna det forumet. Det är vad Riotminds gjorde.

Och jag tror att det retade upp folk ännu mer. De tyckte liksom att Riotminds var tvungna att hänga här och ta skit. När de brådmogna förstaårsakademikerna inte längre fick frikort att spy galla i fejset på Riotminds så vändes fokus från att kritisera produkterna till att fullt ut ge sig på personerna bakom. Det är smärtsamt när ens upplevda auktoritet inte visar sig vara verklig, och jag tror att det retade lika mycket (eller ännu mer) som "våldtäkten på kulturarvet".

Jag tycker inte heller man ska behöva göra det. men tyvärr är inte världen alltid perfekt. Och om jag gör tex ett spel, en film, skriver en bok eller liknande så får jag räkna med kritik. och bland detta kommer troligtvis en del "spya" kritik att dyka upp med.

Sedan hur man reagerar på detta är en annan sak. Visar det sig att på ett visst forum blir alldeles för mycket av denna spya. kan man ju självklart välja att lämna detta forum. eftersom sådan kritik oftast inte är konstruktiv utan endast destruktiv
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Pappagris;n156056 said:
Vem fan orkar läsa sånt här? Det är ju bara sörja författat av människor som blir lite stora i käften bakom tangentbordet. Jag har förståelse för att man blir trött när man får den här typen av sågningar. Tycket för övrigt också att DoD6 var medelmåttigt vilket gjorde att jag och min grupp lirade det 1 eller 2 gånger innan vi fastnade för Mutant: UA som var jävligt bra i mina ögon.

Ja alltså jag drog mig lite för att dra upp konkreta exempel, men kände ändå att det blev nödvändigt då det riskerar att bli en sanning att "Riotminds lämnade rollspel.nu för att de inte kunde/ville ta åt sig av kritiken här". Det må så vara, men då måste man också ha helt klart för sig hur kritiken kunde vara formulerad på den tiden. Alltså, skulle jag få sådan feedback på mitt jobb skulle jag säga upp mig samma dag. Om någon skrev sådan skit till mig för ett kärleksbarn jag pysslar om med sidan av mitt levebröd så skulle jag definitivt åberopa rätten att skita fullständigt i den personens synpunkter och be vederbörande dra åt helvete (eller som i det här fallet, själv dra åt helvete).

De exempel jag tog upp må vara av den mest extrema typen, men de var i allra högsta grad verkliga och om dessutom omodererade, dvs. det var från den dåvarande redaktionens sida ok att säga till grabbarna bakom Riotminds att de var "usla, fåniga och inkompetenta".
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Det kanske även bör nämnas att Riotminds var som mest produktiva med tryckta böcker när indiespelen från t.ex. The Forge fick genomslag med nya grepp som samberättande och rollspelteori. Då framstod deras BRP-system som segt och gammaldags. RM själva hade noll intresse av det här.

Däremot hade de ett tag ett roligt och produktivt forum. Det producerades illustrationer, äventyr, dikter, regler och jag vet inte vad i ganska stor utsträckning. De plockade bland Per Sjögren som illustratör ur det här bland annat. Hur som helst var det roligt så vitt jag minns men så gillade jag Trudvang, iaf i början.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Robert;n156079 said:
Däremot hade de ett tag ett roligt och produktivt forum. Det producerades illustrationer, äventyr, dikter, regler och jag vet inte vad i ganska stor utsträckning. De plockade bland Per Sjögren som illustratör ur det här bland annat. Hur som helst var det roligt så vitt jag minns men så gillade jag Trudvang, iaf i början.
Jag hängde inte särskilt mycket på det forumet, men håller med om din iakttagelse. De hade ett riktigt bra forum. Grymt klimat, och vansinnigt kreativt. Bland annat samarbetade de och skapade en komplett 150-sidors äventyrstrilogi, layoutad och fullt illustrerad, liksom. Hur fett som helst.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,450
Location
Stockholm
För egen del blev jag väldigt besviken på Snösaga, vilket jag skrivit om på min blogg en jäkla massa gånger.

Före Snösaga kändes det som att nya DoD kunde gå åt vilket håll som helst. DoD6 var ett ganska omodernt spel, men hade lite coola grejer i sig. Jorges var en awesome monsterbok som hintade om en lika awesome värld.

Jag är fortfarande besviken att Riot inte fortsatte på den vägen utan började tokköra världsböcker istället. "Stigarnas bok" är lätt den bästa rollspelsprodukt som aldrig skrivits.

Snösaga var dock ett katastrofalt äventyr, både konstruktionsmässigt och innehållsmässigt, och Riot var inte jättebra på att hantera den kritiken. Jag minns till exempel att äventyrsförfattaren slog i från sig å det hårdaste och inte alls verkade fatta vad invändningarna handlade om. Där skar det sig nog på riktigt för mig.

Det är också svårt att ta speltillverkare på allvar om de först slår på stora trumman och sen levererar helt vanliga halvbra produkter. I alla fall jag kunde inte skaka av mig känslan att Riot var en liten sluten grupp polare som inte spelat så mycket annat än sitt eget husreglade DoD. Vilket är HELT OKEJ, men det blir weird om de själva inte inser det.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Personligen skiter jag i vem som sa vad, det var trots allt rätt länge sedan och bör vara förlåtet.

Med det sagt så vill jag säga att min personliga åsikt är att Riotminds är mästare på att skapa stämning och spelglädje i ena stunden, jag tänker på allt tryckt material till trudvangs alla versioner som jag älskar. Jag läser världsböckerna då och då och det är alltid ett rent nöja, ja glädje!

Sen i andra stunden skapar de skräp som sina online idiotier, ja jag använder hårda ord men att köpa nya götter via deras tjänst är det jag ångrar mest i hela livet, nästan.

Personligen kan jag inte förstå hur ett företag med samma människor inblandade kan skapa trudvang och den där onlineskiten, snudd på schizofreni eller kluven personlighet i känslan att läsa de olika alstren.

Jag älskar Riotminds för vad de gjorde med DoD fram tills de beslutade att lägga upp det online, jag ogillar dem skarpt för allt de gjort efter sina tryckta produkter.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
gorillotaur;n156111 said:
Det är också svårt att ta speltillverkare på allvar om de först slår på stora trumman och sen levererar helt vanliga halvbra produkter. I alla fall jag kunde inte skaka av mig känslan att Riot var en liten sluten grupp polare som inte spelat så mycket annat än sitt eget husreglade DoD. Vilket är HELT OKEJ, men det blir weird om de själva inte inser det.
Det här sista finner jag intressant och kanske är en pusselbit i det hela om man bortser från 30+ sura attityd till att de gjorde sitt eget DoD, nämligen att de skräddar inte orden om att deras produkter är det nya svarta för att sen "bara" vara decent till mediokert(enligt mitt subjektiva tycke) plus då att det upplevs som att de inte känner till så många andra spel utanför DoD. Här kan jag prata utifrån erfarenhet som betatestare till Götterdämmerung 2 och även överlag hur jag följt flödet men det är märkligt t ex hur när jag betatestade och refererade till Trail och Call of Cthulhu, att de inte riktigt verkade ha koll på dessa. Krävs det att man måste ha koll på andra rollspel för att släppa ett eget?`Svaret är nej, men jag tycker ändå det är märkligt att alla andra svenska spelskapare då och då iaf refererar till andra rollspel. Samtliga skapare som ugglar här, Järnringen, Helmgast, Myling, Fria Ligan har jag sett skriva eller prata om andra spel men aldrig Riot, är detta en korrekt uppfattning eller är jag helt ute och cyklar?
 
Top