Nekromanti Riotminds "badwill"

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
Jimmy;n156318 said:
De säger att onlinesatsningen tjänat in det den kostat, vilket beskrivs i framgångsrikt tonfall - vilket leder till att alla kommer ihåg det som en "framgång".

Mao - de har gjort break-even på projektet - vilket är helt okej när man drivs av sin konstnärliga låga.
Det säger de visserligen. Också. Men de säger även att:

"Jag törs våga påstå att vi fortfarande tjänar mer pengar på den än någon annan rollspelsprodukt i Sverige idag."

Med tanke på att MÅO och Svavelvinter, för att bara ta två exempel, var utgivna vid det här laget och, som jag förstår det, snurrade på ganska bra, så innebär det att onlinetjänsten fortfarande efter 10 år skulle vara mer lönsam än Sveriges då, vill jag minnas, mest framgångsrika kickstarter.

Jag får inte ihop det.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Måns;n156348 said:
Det säger de visserligen. Också. Men de säger även att:

"Jag törs våga påstå att vi fortfarande tjänar mer pengar på den än någon annan rollspelsprodukt i Sverige idag."

Med tanke på att MÅO och Svavelvinter, för att bara ta två exempel, var utgivna vid det här laget och, som jag förstår det, snurrade på ganska bra, så innebär det att onlinetjänsten fortfarande efter 10 år skulle vara mer lönsam än Sveriges då, vill jag minnas, mest framgångsrika kickstarter.

Jag får inte ihop det.
Okej. Det är då ett felaktigt antagande från dem vågar jag påstå. De har dels överskattat sig själva, dels underskattat den övriga marknaden.
Är det inte ett antagande utan något de verkligen vill hävda är det bara löjligt, se Marcos post.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Big Marco;n156289 said:
Det är också en myt som de gärna odlar - speciellt med den "fantastiskt framgångsrika online-satsningen". Såvida inte det finns något annat bolag som håvar in miljoner så stödjer inte deras senaste nio års bokslut påståendet, där är resultatet nära en kvarts miljon spänn i förlust. http://www.allabolag.se/5566846886/bokslut

Jag minns inte vilket år online-satsningen lanserades, men det var efter 2006 iaf. Och det är den typen av skrävel och självhävdelsebehov som också skapade friktion mellan skeptiker och dyrkare genom åren.

Jag syftade främst på åren från 2000 och framåt, där de alltsom oftast ledde topplistan på SF-bokhandeln och hade en konstant utgivningsplan (jag mäter nu framgång i sålda produkter och konstant utgivning, att prata ekonomisk vinst i svenska rollspelssammanhang tror jag är lite vanskligt). Den digitala satsningen har jag ingen aning om, eftersom jag vid det tillfället helt hade övergivit svenska rollspel.

"Framgång" kan betyda olika saker i olika sammanhang och för olika personer. När jag säger "framgångsrika" svenska rollspel i denna tidsperiod menar jag i huvudsak Eon, Drakar & Demoner 6 (med uppföljare) och Mutant: UA. Förhållandevis stora spelarskaror och kontinuerlig utgivning.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Necross;n156282 said:
Det beror ju på vad man vill. Om man vill tjäna pengar, javisst, kanske det. Men om man vill vara tjenis med gamla fans och inte framstå som douchbags, nej.
Jag tror knappast de tjänade några större summor, om några över huvud taget.

Det står dig så klart fritt att tycka att Riotminds version(-er) av Drakar & Demoner gjorde dem till douchebags men jag vill värja mig mot bilden av att detta skulle gälla någon sorts majoritet av DoD-spelare. Detta finns det bedömt inget belägg för. Jag kan bara tala för mig själv och min spelgrupp, men som gamla DoD-spelare älskade vi DoD6. Tillräckligt bra BRP med en kampanjvärld som i vårt tycke var avsevärt mer intressant än t.ex. Ereb Altor.

I den här tråden har folk sådär i förbifarten nämnt eller antagit att gamla DoD-rävar generellt tyckte illa om Riotminds versioner. Det riskerar att bli en sanning som det saknas belägg för.Vissa tyckte illa om det, andra gillade det, och det är så nära sanningen vi kan komma.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
En sak som nästan alla tycks förbise är att Riotminds med DoD6 revitaliserade den svenska rollspelsscenen och fyllde det vakuum som Äventyrsspel/Target games lämnat efter sig.

När DoD6 kom ut år 2000 var det egentligen bara Neogames som gav ut grejer i någon större utsträckning. Övriga aktörer gav ut spel som får betraktas som ganska smala.

Riotminds hade förstås tur att Wizards of the Coast släppte D&D3 samma år. Något som var starten på en internationell rollspelsrennässans och troligen gav DoD6 lite draghjälp.

Oavsett vad man tycker om deras spel måste man kunna erkänna deras kulturgärning och bidrag till att hålla den svenska rollspelsscenen levande.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Dante;n156364 said:
Oavsett vad man tycker om deras spel måste man kunna erkänna deras kulturgärning och bidrag till att hålla den svenska rollspelsscenen levande.
Det är lite av det här som gör att jag hyser en hygglig mängd respekt för dem ändå. Att de vågade sig på att göra böcker med högre produktionskvalitet än något svenskt spel hade haft på många år (tror Gemini var rätt läckert också, va?) är faktiskt lite coolt.

Jag är ganska bitter på dem för att de släppt hela högen med piratade DoD-pdf:er och tagit på sig hela äran och hävdat att de har all rätt att göra det. Fast samtidigt förstår jag det. Att slänga ut allt på deras hemsida gör att det sprids väldigt mycket, och det är i grunden en bra sak. Hade de gjort det med någon slags disclaimer om hur osäkert rättsläget egentligen är kring upphovsrätten hade det sett rätt dåligt ut även för dem som inte har någon uppfattning om läget sen innan. Det är lite det jag menar när jag säger att jag respekterar att de vågar testa. Alla inser nog att risken att det här slår tillbaka rättsligt är marginell, men det krävs ändå lite guts att bara göra det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
Dante;n156364 said:
En sak som nästan alla tycks förbise är att Riotminds med DoD6 revitaliserade den svenska rollspelsscenen och fyllde det vakuum som Äventyrsspel/Target games lämnat efter sig.
Jag tror inte att vi förbiser det, det råkar bara vara Off Topic ;)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Vitulv;n156359 said:
I den här tråden har folk sådär i förbifarten nämnt eller antagit att gamla DoD-rävar generellt tyckte illa om Riotminds versioner. Det riskerar att bli en sanning som det saknas belägg för.Vissa tyckte illa om det, andra gillade det, och det är så nära sanningen vi kan komma.
Jag gjorde ju den här enkätundersökningen om vad folk här på rollspel.nu spelar för rollspel i höstas. Resultaten ska väl komma upp så småningom, men jag kan föregripa dem lite. Och här finns stora representativitetsproblem, ja, men något säger det kanske.

Samtliga DoD-varianter utom en spelades av minst en person, nämligen DoD Struts.

Riotminds alla versioner spelades lika mkt som DoD-91. Äventysspels alla varianter var dock större än Riotminds.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Minimoni;n156125 said:
Vill också säga att till skillnad från många här så tycker jag Snösaga är awesome! Ett av min grupps absoluta favoritäventyr, efter modifikationer så att det ska passa just min grupp då.
Jag spelledde Snösaga med DoD4-regler, och det var en av de roligaste kampanjer ever. Men det hade inte så mycket med själva äventyret att göra, för det är i princip ospelbart som det är skrivet. Däremot funkar det jävligt bra som inspirationskälla. Har skrivit en massa om mitt spelledande av Snösaga samlat under den här taggen: http://www.piruett.se/tag/snosaga/
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Måns;n156348 said:
Det säger de visserligen. Också. Men de säger även att:

"Jag törs våga påstå att vi fortfarande tjänar mer pengar på den än någon annan rollspelsprodukt i Sverige idag."

Med tanke på att MÅO och Svavelvinter, för att bara ta två exempel, var utgivna vid det här laget och, som jag förstår det, snurrade på ganska bra, så innebär det att onlinetjänsten fortfarande efter 10 år skulle vara mer lönsam än Sveriges då, vill jag minnas, mest framgångsrika kickstarter.

Jag får inte ihop det.
Jag vet inte vilket år det gäller. Vet man det går det bra att googla fram siffror och göra en egen bedömning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Måns;n156348 said:
Också. Men de säger även att:

"Jag törs våga påstå att vi fortfarande tjänar mer pengar på den än någon annan rollspelsprodukt i Sverige idag."

Med tanke på att MÅO och Svavelvinter, för att bara ta två exempel...
Hmm... man kan läsa det där uttalandet lite annorlunda. Man kan också läsa det som att de (riotminds) inte tjänar mer pengar på någon annan rollspelsprodukt i sverige idag än vad de gör på onlinetjänsten...

För är det till och med den tolkning som känns som den troligare (i varje fall så här rykt ur sitt sammanhang). Alltså att hur mycket fria ligan tjänar på sitt mutant är inget som omfattas av uttalandet.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Riotminds (och Dante, och för den delen illustratörerna) förtjänar mycket credd för revitaliseringen och de vackra böckerna! De satte en ny standard för rollspelens utseende vilket har efterklang än idag.

Men till trådens ämne. En sak jag är lite oförskämt nyfiken över är varför konflikten med Granström / Järnringen / Fria Ligan angående varumärket Svavelvinter ägde rum. Oavsett vilket hjälpte det inte direkt Riotminds goodwill.

http://erik-granstrom.blogspot.com.es/2009/02/svavelvinter-och-trakorien.html?m=1

Och som Vitulv påpekat sas mycket dumt förr när vi var var yngre. Jag var en av dem men jag antar att jag numera är äldre och förståndigare. Tiden får utvisa hur jag ser på saken framöver.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
avatarex;n156440 said:
Riotminds (och Dante, och för den delen illustratörerna) förtjänar mycket credd för revitaliseringen och de vackra böckerna! De satte en ny standard för rollspelens utseende vilket har efterklang än idag.

Men till trådens ämne. En sak jag är lite oförskämt nyfiken över är varför konflikten med Granström / Järnringen / Fria Ligan angående varumärket Svavelvinter ägde rum. Oavsett vilket hjälpte det inte direkt Riotminds goodwill.
Som jag förstod det; RiotMinds menade sig äga rättigheterna till allt utgivet material till DoD. Motparten menade att bevisbördan då låg hos RM, som uppenbarligen inte kunde styrka det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n156438 said:
Hmm... man kan läsa det där uttalandet lite annorlunda. Man kan också läsa det som att de (riotminds) inte tjänar mer pengar på någon annan rollspelsprodukt i sverige idag än vad de gör på onlinetjänsten...

För är det till och med den tolkning som känns som den troligare (i varje fall så här rykt ur sitt sammanhang). Alltså att hur mycket fria ligan tjänar på sitt mutant är inget som omfattas av uttalandet.
Du menar att de menar att:

"Jag törs våga påstå att vi fortfarande tjänar mer pengar på den än någon annan rollspelsprodukt [från RiotMinds] i Sverige idag [eller snarare någonsin eftersom det är den enda produkt vi har. Idag]."

Alltså att onlinesatsningen var den RM-produkt som totalt drog in mest pengar? Ja, det är möjligt. Det låter inte som det, men jag vet att man kan uttrycka sig lite fel i kommentarsfält.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
OT men jag tycker att pdf-filerna som Riotminds gav ut är en välgärning till rollspelare och hela branchen. Jag personligen är jävligt nöjd då jag kan spela Chronopia igen utan att bläddra sönder böckerna. De gamla DoD böckerna, utom svavelvinter då... Är som grädde på moset! Riotminds ska ha mycket credd för vad de gjorde, men så är jag sådär lodig och tycker att information bör få flöda fritt efter en tid.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
Minimoni;n156491 said:
OT men jag tycker att pdf-filerna som Riotminds gav ut är en välgärning till rollspelare och hela branchen. Jag personligen är jävligt nöjd då jag kan spela Chronopia igen utan att bläddra sönder böckerna. De gamla DoD böckerna, utom svavelvinter då... Är som grädde på moset! Riotminds ska ha mycket credd för vad de gjorde, men så är jag sådär lodig och tycker att information bör få flöda fritt efter en tid.
Problemet var att det var exakt den välgärningen (som jag håller med om att det var, även om allt redan fanns där ute) som RM hindrade erebaltor.se från att göra. Med tveksam hänvisning till upphovsrätt o.dyl. Sedan gjorde de samma sak själva.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Måns;n156456 said:
Du menar att de menar att:

"Jag törs våga påstå att vi fortfarande tjänar mer pengar på den än någon annan rollspelsprodukt [från RiotMinds] i Sverige idag [eller snarare någonsin eftersom det är den enda produkt vi har. Idag]."
Close enough, i alla fall =)

Måns;n156456 said:
Alltså att onlinesatsningen var den RM-produkt som totalt drog in mest pengar? Ja, det är möjligt. Det låter inte som det, men jag vet att man kan uttrycka sig lite fel i kommentarsfält.
Alltså, "fel" eller kanske "tvetydigt i ett försök att framstå som mer framgångsrika men utan att ljuga om det". Det är en hårfin gräns ;)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Jag har inte spelat eller läst Riotminds produkter.

Men bara det att lägga ut en massa copyrightskyddat material utan att ens fråga skaparna är tamigfan helt otroligt dålig stil (material som många här på Rollspel.nu har varit med och skapat). OCH samtidigt hota fans för att de inkräktar på varumärken som Riotminds inte ens äger?
 
Top