Nekromanti Riotminds "badwill"

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Hunk;n157396 said:
Bara som en liten sakupplysning så ägde Paradox aldrig varumärket Drakar och Demoner. Jag vet att detta har påståtts i både en tämligen nypublicerad bok och i boulevardpressen (har för mig att det var Aftonbladet), men det är är en villfarelse som onda makter (forumeliten?), vill få oss att tro på (jag vet faktiskt inte varför).

Tack för den upplysningen! Då mindes jag fel (eller hade fått fel uppgift.) Bra att det blir rättat.

Och tack Dante, för sakupplysningen om Brädspelsbolaget.
 

mikaell

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
1
daflum;n155834 said:
Så det som hände med Ereb Altor var alltså att Riotminds stängde ner den då den inkräktade på varumärket? Var det bara namnet på sidan eller innehållet, eller båda?
erebaltor.se:s död är betydligt överdrivet. Felicien är i det närmaste klart och flera andra länder står på tur.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tror att skon klämmer just i att de saknar en tråkig person i sitt team som säger saker som "skall vi verkligen inte ta och fundera om det här är en bra ide?" eller "okey grabbar det här låter skitcoolt men vi behöver nog gå djupare" en nogrann person helt enkelt som du skriver.
Det behöver nog alla rollspelsskapare (mig inräknad) ...och en massa rödpennor.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Sapient;n157561 said:
Tack för den upplysningen! Då mindes jag fel (eller hade fått fel uppgift.) Bra att det blir rättat.

Och tack Dante, för sakupplysningen om Brädspelsbolaget.
Med tanke på att du alltid är väldigt noga med fakta och dessutom körde en brasklapp är det nästan så att jag skäms för rättelsen. Men jag har gjort det till en grej att vakna upp ur min lurkardvala så fort det sprids felaktigheter om rättigheterna kring Drakar och Demoner. Om man tänker efter; hade snubben i LA någonsin sålt varumärket Drakar och Demoner till ett pris som Riotminds hade kunnat betala?

För övrigt anser jag att D20 och WotC har varit hårdare ansatt på Rollspel.nu än Riotminds. Theo har dock inte alltid varit 100% taktisk och varumärkesvårdande när han bemött kritik. Vem som har haft mest fel är svårt för mig att säga, eftersom jag inte har spelat Drakar och Demoner de senaste 20 åren...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Hunk;n157649 said:
Men jag har gjort det till en grej att vakna upp ur min lurkardvala så...
Det ska du lägga av med. Att lurka alltså. Jag har saknat dig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,576
Location
Rissne
Min första kontakt med Riotminds var när jag tillsammans med en kamrat köpte DoD6. Alltså inte Expertversionen med levels, utan den första sexan, den som var ett helt vanligt BRP-derivat.

Jag började läsa boken, kom till en mening som sade något i stil med "det är roligt med tärningar, och ju fler tärningsslag desto bättre" och så slog jag igen boken och sålde min halva till kamraten. Det var uppenbart att Riotminds hade en annan designfilosofi och smak än mig. Eller ja, på den tiden tänkte jag mer på dem som att de "gjorde fel" och "var dåliga", men idag ser jag det mer som att vi har olika åsikter helt enkelt.

Eftersom jag aldrig spelat DoD och inte har någon nostalgi för den franschisen störde det mig aldrig att de stöpte om den. Jag har hört bra saker om Trudvang från folk som inte hatar fantasy lika mycket som mig. Jag var spelare i en kort Trudvangkampanj en gång, det var inte speciellt kul som kampanj men världen verkade ball.

Som spelmakare tycker jag egentligen inte att Riot är speciellt "dåliga". De verkar adekvata. Jag har läst sämre språk, regler som passat mig mindre, sämre upplagda böcker. Även om jag blev lite besviken över Götterdämmerung som jag tyckte gav för lite matnyttigt i grundboken (men ett spännande magisystem!).


Någon nämnde att Riot gärna verkar vilja bygga bilden av sig själva som företagsgiganter, och det tycker jag mig också se. De vill framstå som stora. Här skiljer de sig också från mig - jag skapar bäst i samråd och samtal med andra, och jag vill gärna läsa andras lösningar för att få nya idéer. De verkar mer sitta och skruva på sin kammare, läser inte andras spel alls och presenterar sedan sina verk för världen. Och blir lite putta när andra inte verkar tycka att deras revolutionerande nya fina hjul är lika nytt och revolutionerande som de tycker. "Bomben" tyckte jag närmast var lite pinsam. Print-on-demandrevolutionen var i full gång, och Riotminds' representanter svarar mest med en tom blick när någon frågat om de undersökt om PoD-böcker kunde vara ett alternativ när nu vanligt tryck var för dyrt... Och så levererar de en taffligt ihopsatt betal-wiki istället. Och hävdar att ingen annan gjort något liknande. De gillar att "prata stort", men det är lite dåligt med att fylla ut de där stora stövlarna.

De ska dock ha all respekt för att de introducerat många till hobbyn. De har släppt en massa produkter, de har marknadsfört dem... Och de har dragit in folk till hobbyn. Det kommer man inte ifrån. Oaktat vad de gjort i övrigt.
 
Top