Nekromanti Riotminds "badwill"

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Eftersom frågan kom i retrotråden om varför Riotminds tycks ha en sådan "badwill", alltså varför de verkar ses med en sådan oöverträffad skepsis i rollspelsvärlden tänkte jag att vi kunde ta en ny tråd för att diskutera detta. Själv är jag nyfiken på i att få klarhet i vad alla de gamla konflikterna handlade om, jag har hört om dem men vet t ex inte exakt vad forumsbråken mellan riot och järnringen bestod av, vad exakt svavelvinter-debaclet handlade om eller om det verkligen blev en sådan märklig stämming i samband lanseringen av "bomben" på gothcon det året.

Själv var DoD6 mitt första riktiga rollspel och jag älskade det, gillade den mysiga fornnordiska världen (även om jag hade problem med en hel del grejer) och regelsystemet var helt okey(även om det också hade en hel del problem). Jag väntade ivrigt på allt de släppte och köpte det mesta och läste flera av äventyren flera gånger samt spelade/spellede dem. Grundläste allt i forumet och ja kan tänka mig att det var ungefär liknande känslor som genomfor mig som när jag hör alla äldre prata om Ereb Altor eller gamla mutant. Sen hände något och min tidiga stora fandom blev negativ och idag består mina känslor mest av apati eller lite So-bad-its-good över de beslut de gör.

Ett av de främsta skälen jag ser till de negativa mot riot är alla deras konstiga beslut som ofta upplevs som att de inte riktigt har någon som bromsar in dem och ifrågasätter utan de kör bara på. T ex bomben som inte var särskilt genomtänkt såhär i efterhand, man släpper 5 olika regelversioner på 10 år eller att lansera fyra äventyrsböcker som en kampanj trots att det egentligen inte makar sense att det är en kampanj (Svarta solen). Sen även att jämförelsevis med andra spelskapare har de ofta varit svåra att få tag på eller att få vettiga svar. Det finns mer här men tänker börja med detta.

Så vad är er egna upplevelser av Riotminds och vad skulle de kunna göra för att få en bättre goodwill? Vad handlade de gamla konflikterna om egentligen för er som var där? Har Riotminds blivit bättre på att ta till sig kritik/ skulle det kunna finnas något sätt få Riot att lyssna mer?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Först vill jag bara säga att för mig är det här enbart av historisk intresse. Jag hyser verkligen ingen badwill gentemot Riotminds.

För egen del minns jag främst kritiken som riktades mot språket i Götterdämmerung. Och handen på hjärtat så var det riktigt uselt. Det var en låtsasåderdomlig rollspelssvenska som i värsta fall inte ens var begriplig. Det gnällde vi en hel del på Järnringens forum. Till stor del eftersom en viktig ingrediens i Järnringens Mutant var just språket. Främst handlade det om elaka skämt, även om kritiken i sig var riktig. Nu finns inte forumet kvar men jag har inte alls svårt att tro att vi många gånger gick över gränsen.

Trots detta har jag ägt och spelat massor av Riotspel (många DoD-utgåvor var så olika att vi kan räkna dem som olika spel), men i samtliga fall har jag blivit besviken. Jag älskade att läsa om Trudvang. Det var en jäkligt skönstämning, och bilderna var värdsklass! Men spelbarheten var...låg. Så jag dissar inte Riots spel grundlöst. Jag har åtskilliga speltimmar att utgå ifrån. Vi spelade ex.Vildhjärta (ok) och hela Snösaga (ingen höjdare) och lite annat.

Så, bra tanke, mindre bra genomförande. Det här gäller samtliga Riots spel, anser jag. Trots det brukade Riot vara ganska övertygade om att just deras spel var nyskapande och mer eller mindre bäst. Kritik mot spelen brukade bemötas med...inte så sakliga motargument. Men som sagt, det var infekterat så kanske var det aldrig någon diskussion som fick en ärlig chans.

De satte käppar i hjulet för www.erebaltor.se, där jag under den tiden var ganska verksam. Och det trots att det är högst tveksamt om de äger rättigheterna till allt material eller inte. De anser det, och var beredda att sänka hobbyprojekt för att visa det.

Hur förhandlingarna med Erik Granström+Järnringen (som var först på bollen innan Fria Ligan fullföljde) förlöpte vet jag inte, men det verkade vara ganska irriterat. Men den kampen vann ju Erik och Fria Ligan till slut.

Så, jag vet inte. Som sagt har jag idag en neutral inställning till Riotminds, men låga förväntingar på deras produkter. De har uppenbarligen en syn på rollspel (både som spel och som bredare community) som inte synkar med min.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Jag tror att mycket av riominds badwill på rollspel.nu kommer från att de inte hänger på rollspel.nu och därför inte tänker på sånt som rollspel.nu folk tänker på (vilket såklart går i trender). Tex var det ingen som höll på med levels när DoD 6 kom och alla blev aslacka på levels, skrev hånfulla noveller om hur världen blir om en bättre äventyrare har multipelt fler hitpoints osv.

Idag är det ingen som skulle höja på ögonbrynen om nån släppte ett fantasyspel med levels, för idag pratar och tänker en stor del av de tongivande användarna på rollspel.nu på level baserade spel varje dag.
Om de däremot släppte ett friforms DoD, som bygger på att man i alla lägen gör vad som förväntas av en - alltså utav egen fri vilja, inte pga en smart indie-regel - för att äventyren som går i tydliga scener så skulle folk börja knorra.

Sen så tror jag att "bomben" hade för lite tid och pengar för att bygga den tjänst jag skulle betala för - men vad vet jag, jag hänger ju på rollspel.nu?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Riotminds gav ut sitt första spel under en period där autenticitet, realism och gärna grisodling var det man skulle ägna sig åt, och bara det faktum att DoD6 hade levels fick folk att blåsa topplocken fullständigt. Efter det var allt fel med Riots DoD, enligt vissa (som företrädesvis spelade Eon).

Det är väl sällan ens fel när två träter, men påhoppen mot Riotminds när det begav sig kan bara om man tolkar extremt välvilligt kallas "kritik". Det fanns en röststark grupp på Rollspel.nu som satte som livsmål att hata allt som hade med Riotminds spel att göra - och då menar jag verkligen allt. Och jag menar verkligen hata. I de få fall Riotminds (förvisso surt) bemötte påhoppen så var det som att kasta bensin rakt i elden - att megaföretaget (ja, det var så de uppfattades) Riotminds hade mage att säga emot! De blev för en del Sveriges svar på Wizards of the Coast, och man såg framför sig ett stort, anonymt företag med enorma resurser. Inte tre killar som gillade att göra rollspel.

Det var aldrig frågan om någon kritik, det här var en tid av påhopp, hån och lynchningsmentalitet, och det pågick i åratal. Tro fan att Riotminds ledsnade på den skiten.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Måns;n155800 said:
De satte käppar i hjulet för www.erebaltor.se, där jag under den tiden var ganska verksam. Och det trots att det är högst tveksamt om de äger rättigheterna till allt material eller inte. De anser det, och var beredda att sänka hobbyprojekt för att visa det.
Det här är mer eller mindre min enda - dessutom indirekta - kontakt med Riotmind. (Jag har köpt DoD Trudvang men inte spelat och knappt ens läst det, så jag har inget intryck av det.)

Jag är förstås medveten om att det är ganska lite att basera sig på. Och jag är så klart beredd att omvärdera min bild. Men den är, än så länge, genuint negativ på grund av det. (Och jag inser att erebaltor.se-projektet mycket väl hade kunnat fallera av andra skäl.)

Men det känns som en ganska viktig princip, att spelföretag så länge de själva anser att upphovsrätt är viktigt, också accepterar _alla_ dess regler, inkl dess begränsningar.

Att ett företag i ena ögonblicket anser att det finns rättigheter (som de äger) som hindrar andra att ge ut (efterskapa, så att säga) materialet och sedan bestämmer sig för att släppa det själv i ny form - publicering på nätet kräver avtal lika mycket som annan publicering, även om företaget inte tar betalt för det - utan att respektera upphovsmännens rättigheter i det fallet, är bara tarvligt och dumt.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Så det som hände med Ereb Altor var alltså att Riotminds stängde ner den då den inkräktade på varumärket? Var det bara namnet på sidan eller innehållet, eller båda?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Vitulv;n155821 said:
Det var aldrig frågan om någon kritik, det här var en tid av påhopp, hån och lynchningsmentalitet, och det pågick i åratal. Tro fan att Riotminds ledsnade på den skiten.
Jag vill minnas, och hoppas att jag har rätt, att kritiken på Järnringens forum var betydligt mildare. Jag minns det som relativt jämt skägg mellan Riots beteende och vårt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
daflum;n155834 said:
Så det som hände med Ereb Altor var alltså att Riotminds stängde ner den då den inkräktade på varumärket? Var det bara namnet på sidan eller innehållet, eller båda?
Nej. Det fanns ambitioner att göra mer av erebaltor.se. Vi var ganska många drivna själar som hade förhoppningar om att det kunde bli något nytt coolt av ganla Ereb Altor. Som jag uppfattar det fanns det, och finns inte, några upphovsrättsliga skäl till att man inte kan ge ut produkter som utspelar sig i ett fiktivt universum, så länge man inte ger ut det som Drakar och Demoner, eller annat varumärke.

Ser att sidan är nere nu. Vet inte hur länge den varit det eller vad som hänt med projektet. Det var ganska länge sedan jag var med. Men det är synd, för det fanns en ganska utförlig diskussion på sidan om just den här frågan. Och jag hoppas att materialet finns kvar någonstans, för det skrev mycket bra skit där!

Edit: Sidan är inte nere ser jag nu.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
daflum;n155834 said:
Så det som hände med Ereb Altor var alltså att Riotminds stängde ner den då den inkräktade på varumärket? Var det bara namnet på sidan eller innehållet, eller båda?
Nej, sajten finns kvar. Och en del av den ursprungliga tanken har ända så sakteliga vuxit fram. (Där finns absolut ursnygga kartor!) Men en hel del av tanken att ta vara på och återpublicera det ursprungliga materialet, har ju dock inte kunnat förverkligas.

Ambitionen var att kunna återge alla de ursprungliga texter från boxen, där upphovspersonen kunde kontaktas och ge sitt medgivande. (Det hade sannolikt inte blivit alla länder ändå, men iaf de flesta.) Nu kommer det inte att bli så, men det som finns är i sig väldigt spännande och intressant.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Måns;n155835 said:
Jag vill minnas, och hoppas att jag har rätt, att kritiken på Järnringens forum var betydligt mildare. Jag minns det som relativt jämt skägg mellan Riots beteende och vårt.
Som jag minns det till att börja med så var ju kritiken på järnringens forum huvudsakligen från folk som faktiskt var intresserade av spelen och spelade dem, och hängde på RMs forum också. Jag minns inte att vi hade några större trådar om det på mutant.nu (vi ju bara ett enda subforum, Övrigt, att hålla sånna diskussioner på), men jag var ju främst intresserad av Götterdämerung själv så jag kan ha förträngt trådar om DoD.

Viss korsbefruktning fanns ju, men vad jag minns så skedde det mesta av "bråket" mellan RM och Mutant på RMs forum, så jag skulle nog inte säga att det var Mutant-forumet mot RM-forumet, utan vissa användare som fanns på båda ställena.

Det jag minns framför allt är just att RM var väldigt måna om att försvara sitt spel (kanske till följd av överdriven lynchmobaktivitet här på wrnu, vad vet jag), vilket somliga fan frustrerande. Och när en forumit spårade ur och blev otrevlig, så tenderade de att göra det samma tills de kom på att det kanske vara dags att stänga av någon.

Dvs två personer betedde sig väldigt illa, en av dem blev avstängd och den andra fick en tröstande klapp på ryggen.

Återigen: 10-15 år sedan. Gott om faktiska lagbrott hade varit preskriberade för länge sedan vid det här laget.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n155845 said:
Som jag minns det till att börja med så var ju kritiken på järnringens forum huvudsakligen från folk som faktiskt var intresserade av spelen och spelade dem, och hängde på RMs forum också. Jag minns inte att vi hade några större trådar om det på mutant.nu (vi ju bara ett enda subforum, Övrigt, att hålla sånna diskussioner på), men jag var ju främst intresserad av Götterdämerung själv så jag kan ha förträngt trådar om DoD.
Jag tror att kritiken främst fördes fram på chatten (hos Järnringen) och att Riotminds (eller folk från deras forum) faktiskt spionerade där! :) Och ja, trådarna om Riot var få, men jag minns att Riot själva under en tid körde en diss-kampanj på Järnringens forum. Minns inga detaljer dock.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jag var väldigt aktiv på RM:s forum från starten tills att det slutade vara aktivt och har inga tydliga minnen av att det pratades speciellt mycket om varken Järnringen/Mutant eller WRNU. Det var ganska få som brydde sig om något annat än Riots grejer där. Det var en egen bubbla, på gott och ont. Då och då länkade någon till WRNU och det blev lite sura miner men jag tror ärligt talat att en stor del av användarna inte ens kände till WRNU (själv kände jag till att det fanns men inte mer än så).

Personligen är jag nog mest irriterad över att Riot prioriterade på ett sätt som jag inte gillade i sin produktutgivning. Det säger väl en hel del att de släppt ungefär lika många regelversioner som andra böcker tillsammans. De dök inte heller upp speciellt ofta ens på sitt eget forum, utan aktiviteten på RM:s forum drevs i hög grad av spelarna själva. De få gånger någon av dem skrev ett inlägg var det mest korta uppmuntrande kommentarer eller knapphändig info. Detta gäller då Magnus och Theo, Anders Jakobsson ("Brunalven") som var en del av RM ett tag (men inte är det längre så vitt jag förstår) var väldigt aktiv på forumet under en period och i mina ögon den tydligaste kopplingen mellan spelare och utgivare.

När "bomben" kom var den gyllene perioden över sedan ganska länge, och de lyckades nog aldrig hitta tillbaka till sin spelarbas igen tror jag. Får se hur det går med retro-DoD, där är det nog en hel del nytt (eller tja, gammalt snarare) folk som strömmat till som inte känner till Riots historia i branschen i så stor detalj.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tycker att badwillen mot Riotminds har varit larvig till och från.

Däremt kan man ju kritisera spelen. Jag har inte varit så förtjust i dem, på samma sätt som jag inte har gillat Eon. För mycket text, skrivet på ett sätt jag inte gillar, onödigt detaljerade regler. (Riot har snygga bilder, iofs.)

Men det handlar ju om mina privata preferenser när det gäller hur man gör spel, inte någon objektiv sanning. Spel kan ha mycket regler, D&D funkar för mig. Men de känns proffsigare konstruerade.

Riotminds kanske lyckas med att göra ett spel jag gillar med nya DoD-lådan. I så fall är allt förlåtet. ;)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Det hade antagligen varit omöjligt att inte drabbas av en stor mängd badwill om man gav ut ett rollspel som hette Drakar och demoner, och inte var Äventyrsspel -- eller för den delen även om man var Äventyrsspel och bestämde sig för att slänga Ereb Altor och ersätta det med en stor stad. Alla som spelat Drakar och demoner har en bestämd uppfattning om hur spelet borde vara, och den nya versionen kommer inte att matcha den idealbilden. Alltså är de som gett ut spelet dumma.

Troligen matchar ingen gammal version heller den idealbilden, eftersom de flesta som spelat Drakar och demoner modifierat reglerna till oigenkännlighet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Måns;n155848 said:
Jag tror att kritiken främst fördes fram på chatten (hos Järnringen) och att Riotminds (eller folk från deras forum) faktiskt spionerade där! :) Och ja, trådarna om Riot var få, men jag minns att Riot själva under en tid körde en diss-kampanj på Järnringens forum. Minns inga detaljer dock.
Ja, nån sa något dumt om RM i järnringens chatt. Sen visade det sig att en från RM hade suttit och lurkat där (Vilket innebar att man inte syntes som inloggad i chatten, men ändå kunde läsa allt som skrevs där). Sen blev personen avstängd från RMs forum för något denne sagt i chatten på mutants forum.

Spioneri eller en önskan om att diskutera saker direkt med folk i en "neutral" miljö som drog ut på tiden, resulterade i lurk och dålig tajming i att åter slänga en blick på chattfönstret är ju svårt att bedöma. Just då gick tankarna åt spioneri, men så var vi rätt negativa vid det laget.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Gurgeh;n155861 said:
Det hade antagligen varit omöjligt att inte drabbas av en stor mängd badwill om man gav ut ett rollspel som hette Drakar och demoner, och inte var Äventyrsspel
Var det huvudsakligen fokus på DoD i RM-diskussionerna här på wrnu på den tiden?

För i vart fall som jag minns det var det Götterdämerung som var det heta ämnet när det kom till RM på bland mutantera.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Gurgeh;n155861 said:
Det hade antagligen varit omöjligt att inte drabbas av en stor mängd badwill om man gav ut ett rollspel som hette Drakar och demoner, och inte var Äventyrsspel -- eller för den delen även om man var Äventyrsspel och bestämde sig för att slänga Ereb Altor och ersätta det med en stor stad. Alla som spelat Drakar och demoner har en bestämd uppfattning om hur spelet borde vara, och den nya versionen kommer inte att matcha den idealbilden. Alltså är de som gett ut spelet dumma.

Troligen matchar ingen gammal version heller den idealbilden, eftersom de flesta som spelat Drakar och demoner modifierat reglerna till oigenkännlighet.
Så... Det bästa (enda?) Riotminds kan göra, är att scanna in DoD -87, publicera texten "blurrad" till oläsbarhet, men bestryka sidorna med växtsav som har halogena egenskaper, och sedan låta alla hallucinera sig sin egen favoritversion av spelet?

:)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rymdhamster;n155873 said:
Var det huvudsakligen fokus på DoD i RM-diskussionerna här på wrnu på den tiden?

För i vart fall som jag minns det var det Götterdämerung som var det heta ämnet när det kom till RM på bland mutantera.
Det fanns ett DoD-forum som det pratades mycket DoD på (d'uh) och där Riotminds fick mycket skit för att det fanns levels, för att det var en saga och inte riktig fantasy, för att de hade dödat DoD genom att ta bort orcherna och sätta in troll istället, för att fornnördiskt var skitlöjligt etc.

Sen när Götterdämmerung kom så hamnade det på rollspel-forumet.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Gurgeh;n155861 said:
Det hade antagligen varit omöjligt att inte drabbas av en stor mängd badwill om man gav ut ett rollspel som hette Drakar och demoner, och inte var Äventyrsspel -- eller för den delen även om man var Äventyrsspel och bestämde sig för att slänga Ereb Altor och ersätta det med en stor stad. Alla som spelat Drakar och demoner har en bestämd uppfattning om hur spelet borde vara, och den nya versionen kommer inte att matcha den idealbilden. Alltså är de som gett ut spelet dumma.
Detta ligger det mycket i. Själv spelade jag uteslutande White Wolf-spel under perioden när Riotminds köpte upp DoD och lanserade sin egen variant av det, så jag är inte så insatt i hur diskussionerna gick. Men jag har ett allmänt råd till alla som försöker ge sig på att producera rollspel: Köp inte upp gamla spel/spelvärldar och försök göra din egen FANTASTISKA grej av dem. Gör istället din egen FANTASTISKA grej utan att försöka profitera på andras arbete. Att ge ut spelen på nytt, visst, jättebra, men att ersätta spelsystem, byta spelvärld osv, är sällan en bra idé. (Hoppas förresten att nya White Wolf fattar detta också.)
 
Top