Nekromanti Riotminds "badwill"

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Detta ligger det mycket i. Själv spelade jag uteslutande White Wolf-spel under perioden när Riotminds köpte upp DoD och lanserade sin egen variant av det, så jag är inte så insatt i hur diskussionerna gick. Men jag har ett allmänt råd till alla som försöker ge sig på att producera rollspel: Köp inte upp gamla spel/spelvärldar och försök göra din egen FANTASTISKA grej av dem. Gör istället din egen FANTASTISKA grej utan att försöka profitera på andras arbete. Att ge ut spelen på nytt, visst, jättebra, men att ersätta spelsystem, byta spelvärld osv, är sällan en bra idé. (Hoppas förresten att nya White Wolf fattar detta också.)
Håller med, de enda som lyckats hyfsat med det i Sverige är väl FL med Mutant (...Mutant UA var ju någon slags nostalgitripp till ett Mutant som aldrig fanns).

Men då har FL med vare släpp hamnat närmare och närmare Mutant UA och UR-Mutant också.. (inte med reglerna dock).

Hade RM-DoD bara hetat Trudvang hade få klagat. Fast det hade sålt sämre, kan man gissa.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Necross;n155894 said:
Detta ligger det mycket i. Själv spelade jag uteslutande White Wolf-spel under perioden när Riotminds köpte upp DoD och lanserade sin egen variant av det, så jag är inte så insatt i hur diskussionerna gick. Men jag har ett allmänt råd till alla som försöker ge sig på att producera rollspel: Köp inte upp gamla spel/spelvärldar och försök göra din egen FANTASTISKA grej av dem. Gör istället din egen FANTASTISKA grej utan att försöka profitera på andras arbete. Att ge ut spelen på nytt, visst, jättebra, men att ersätta spelsystem, byta spelvärld osv, är sällan en bra idé. (Hoppas förresten att nya White Wolf fattar detta också.)

Det tycks dock vara ett ganska dåligt råd, med tanke på att Riotminds med svenska mått mätt gick rätt jävla bra i typ tio år eller något sådant.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
En av produkterna jag ärnyfiken på hur den mottogs var Jorges Bestarium, vad sades om denna?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Vitulv;n155821 said:
De blev för en del Sveriges svar på Wizards of the Coast, och man såg framför sig ett stort, anonymt företag med enorma resurser. Inte tre killar som gillade att göra rollspel.
En stor del av friktionen tror jag handlar om perception. Hur Riot publikt verkade uppfatta sig själva, vilken image de gärna förmedlade, och att resultaten inte nådde dit de stora orden påstod (jag tror de flesta minns tex snacket om att skippa grundegenskaper som något "unikt").

Det finns en vag term inom dataspelsindustrin som är "trippel-B" (som en kontrast mot "trippel-A" eller "AAA", som beskriver ett spel med maximala produktionsvärden inom allt - och med motsvarande hög budget, jmf med blockbuster-filmer). Trippel-B är produkter som kamouflerar sig som Trippel-A, men som inte når målen kvalitetsmässigt. Riot gjorde sköna, stämningsfulla ytor med vackra bilder, men med svajig design och balans i regelverken - och - detta tror jag är viktigt - den typen av kritik viftades bort när den dök upp.

Med detta kändes inte det som att Riot var "tre killar som gillade att göra rollspel". Min uppfattning är att de rätt hårt jobbade för att framstå som mer "seriösa" eller "corporate" än någon annan svensk spelutvecklare. (Obs - fram till 2003 var jag en del av den gruppen så jag kan mycket väl vara färgad av det).

Sedan anser jag att de gjorde om misstaget som Target gjorde med Chronopia-versionen av DoD. Det släpptes en helt ny värld, med nya regler, utan att hantera expectation management före släpp. För Trudvang var ett jättesteg bort från det som "var" DoD, speciellt efter chocken med v5 och strutsridande alver.

Vilket gjorde fansen överraskade. Vid överraskning blir vi människor generellt osäkra, och med osäkerhet kommer negativitet, och med det besvikelse. Asviktiga känslor att hantera innan skarpt möte görs mellan produkt och kund, och till viss del tror jag att den besvikelsen aldrig fick något utrymme att bearbetas eller ventileras, utan fortsatte år ut och år in.

Eller så är det så som du säger, Vitulv, att det bara var tre killar som gillade att göra spel, men som inte förstod det viktiga med att hantera en upparbetad fanbase och bjuda in dem i diskussionen. På Riots forum fanns en del fans, men även idoldyrkare - vilka i sig själva kan ta på sig en nära på fanatisk skrud till det som dyrkas. Vilket ytterligare ökade klyftan mellan fanbasen, och skapade ett vi-mot-dem-läge som inte heller hanterades.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Arfert;n155907 said:
Hade RM-DoD bara hetat Trudvang hade få klagat. Fast det hade sålt sämre, kan man gissa.
Exakt så tror jag också. Och lite mer stabilitet på regelfronten, med det menat färre men mer genomtänkta regelböcker, hade minskat klagomålen ytterligare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
För mig var det två saker:

- Grymma förväntningar som sveks. Jag minns särskilt DoD6 vars omslag tycktes inbjuda till skogsäventyr i bauermiljö men som bara innehöll vad jag som ett mediokert, generiskt system. Eller Götterdämmerung som jag på alvar först trodde skulle vara någon sorts frimurar- eller gentlemannaspel om ockulta ordnar i 1800-talsmiljö.

- Klumpigt skriven text, som inte lyckas förmedla spelmiljön - det lämnar man helt till det (stundtals mycket bra) bildmaterialet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
Arfert;n155907 said:
Håller med, de enda som lyckats hyfsat med det i Sverige är väl FL med Mutant (...Mutant UA var ju någon slags nostalgitripp till ett Mutant som aldrig fanns).
Järnringen gjorde i allra högsta grad sin egen grej av Mutant. Och dessutom riktigt bra (även om jag naturligtvis är partisk här :) ) Kort kan man väl säga att M:Å0 utgick från Mutant 1 medan M:UA använde allt utgivet material till sin reboot. Hur M:Å0 har utvecklats efter släpp har jag tyvärr ingen koll på (har bara läst grundspelet).

OT (ja, hela inlägget är ju OT): Min dröm är ett Mutant med Järnringens finurliga värdsbyggande och Fria Ligans kompetenta regelknåp. Eller, jag har ju redan skrivit det spelet. Men jag hade velat se någon med lite stålars och kommersiella visioner göra det istället :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n155866 said:
Ja, nån sa något dumt om RM i järnringens chatt. Sen visade det sig att en från RM hade suttit och lurkat där (Vilket innebar att man inte syntes som inloggad i chatten, men ändå kunde läsa allt som skrevs där). Sen blev personen avstängd från RMs forum för något denne sagt i chatten på mutants forum.

Spioneri eller en önskan om att diskutera saker direkt med folk i en "neutral" miljö som drog ut på tiden, resulterade i lurk och dålig tajming i att åter slänga en blick på chattfönstret är ju svårt att bedöma. Just då gick tankarna åt spioneri, men så var vi rätt negativa vid det laget.
Så kan det naturligtvis ha varit.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Järnringen gjorde i allra högsta grad sin egen grej av Mutant.
Klart att de gjorde. Men känslan var att man gick tillbaka till Hindenburg. Att det var mer gamla Mutant än vad gamla Mutant någonsin hade varit. ;)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
obak;n155916 said:
En av produkterna jag ärnyfiken på hur den mottogs var Jorges Bestarium, vad sades om denna?

Så vitt jag minns är det den produkt som fick allra bäst mottagande. Jag tror att i princip alla tyckte om den (förutom de mest inbitna riothatarna). Till och med gamla rävar var liksom "fuck, det är så här en monsterbok skall göras".

Men jag kan minnas fel.
 

Kitaeda

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
11
Jag spelade och tyckte om DoD Chronopia starkt (med förenklade husregler såklart), och har aldrig spelat äldre DoD-versioner än det. Settingen i Chronopia var väl viktigast när jag spelade för mig och de jag spelade med, regelverket spelade inte så stor roll då det ändå anpassades. Allt verkar handla om nostalgi för många och det är väl därför som nygamla DoD 87s Kickstarter gick så bra.

Själv köpte jag både regelboken för DoD 6 samt Jorges Bestiarium. Jorges tycker jag är en bra och snygg monsterbok hursomhelst. DoD 6s regelbok (utgiven 2000, köpt typ 2001 eller 2002) är för mig ett ganska regeltungt spel som jag vare sig har spelat eller spellett egentligen. Delvis på grund av DoD 6 slutade jag med rollspel för att 2014 komma tillbaka med Fria Ligans Mutant år noll. Drakar och demoner har skapat mycket minnen och åsikter för många kan jag tänka mig, oberoende av vilka versioner det handlar om. Som en grund som alltid ska jämföras med. Som en måttstock för att representera något nostalgiskt, dåligt eller rentav ospelbart för vissa.

När det gäller Riotminds och Äventyrsspel så är jag förhållandevis neutral. Ja, jag slutade med rollspel till viss del på grund av Riotminds DoD 6. Och jag började med rollspel med Äventyrsspels DoD Chronopia. Olika företags "badwill" har egentligen inte påverkat mig personligen, förutom att jag märker hur hård diskussionen stundtals kan bli. Där min neutralitet tar stopp är väl när diskussionen blir för hård och utdömandet detsamma. När det istället för att finnas ett fokus på att just spela rollspel och ha kul tillsammans (och dela med sig av lärdomar från spel och skapa nytt), istället får ett fokus på diskussioner om olika rollspels skapares eller företags förehavanden in på minsta lilla detalj. Lägg istället tiden på det som är kul som sagt :) Nu ska jag fortsätta med att förbereda några sektorer för min Mutant år noll-kampanj. God eftermiddag gott folk.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
För mig så är badwillen gentemot Riotminds totalt kopplat till bilden de gav av sina produkter och vad de levererade.

Jag var inte så inbiten DoD spelare skall sägas, och jag tyckte faktiskt att Trudvagn var både snyggt och stämmningsfullt, så där har jag bara goda saker att säga om Riotminds om jag ska vara ärlig, jag föredrar dessutom saga framför fantasy (inget illa menat till Arfert då).

Men, Götterdämmerung alltså...
Jag hade så mycket drömmar och tankar om det spelet och det är något jag såg fram emot. 1700-talet är en tid jag verkligen älskar och den passar så bra med blandningen monster-skräck och upplysningsideer. Så när spelet kommer ut och i princip är rätt meh och mer handlar om fördomar om 1700-talet och är ett hopkok av tuffa grejer som egentligen inte hör ihop då känns det lite som om man har blivit insåld på "När lammen tystnar" och det man får se är är en dåligt klippt "Scream 2".

Jag var inte inblandad i några diskussioner om dem på något forum och jag har inte klagat offentligt på dem så mycket (någon post på gamla forumet har jag nog nämnt Götterdämmerung i negativa ordalag typ). Men det är hela orsaken till varför jag skriver Masque, vilket kanske säger mer.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Alltså, jag minns Götter som ett toppenspel med sådär-iga regler. Vi körde många enkvällare som spelledaren baserade på gamla nummer av Fanomen-krönikan och senare en fantastisk kampanj, som lockades fram när våra fantasier mötte känslan i regelboken.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag tycker nog att Trudvang var ett bra drag från Riotminds. De skapade ett nytt spel under DoD loggan. Varför skulle de kliva tillbaka till Ereb Altor över huvud taget? Ett lapptäcke som var svårhanterat. Sen kan man ju anta att spelskaparna helt enkelt ville göra något nytt. Tyvärr kräktes alltför många ur sig sitt avsky på det här forumet om spelet, att de som verkligen gillade det, inte orkade stå i spyorna som flödade. Likaså Götterdämmerung. Där hade vissa på forumet troligen redan innan spelet släpptes bestämt sig för att spy igen. Att diskutera Götterdämmerung här på forumet var ju ingen idé. Alla skulle hata spelet. Själv tycker jag det är en av de få genuina spelideérna när det gäller svensk rollspelshistoria.

Sen tror jag även EON har fått stå i samma hörn som DoD ett tag och ta emot skit. För att inte tala om Kult som nu lanseras med ett omdebatterat (på lilla Rollspel.nu) omslag. Så i praktiken tror jag vi inte undkommer spyorna i framtiden heller. Gör man spel så kommer alltid någon jävel klaga på det ena eller det andra. Sakligt eller inte...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag föredrar dessutom saga framför fantasy (inget illa menat till Arfert då).
..jag har både Saga och Fantasy!, så jag klagar inte. ;)

Slut på OT.

Jorges var mycket bra. RMs (hittills) finest hour. Tycker jag.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Alltså jag blir ändå nyfiken, vad var det som skrevs om Riot egentligen på den tiden när de lanserade sina spel, Låter som att typ det varit helt onyanserad kritik här på den tiden? Fick tips om att det finns på gamla forumet men vet inte ens vad jag skall börja söka, någon av er "rävar" som minns mer konkret vad som sas om det?

Sen tycker jag ändå att många bra punkter som jag själv kan känna igen dykt upp, t ex att riotminds inte varit bra på att kunna kommunicera och ganska inaktiva på att svara på frågor från fansen, minns själv hur jag blev helt paff på t ex det här forumet eller järnringens att man kunde få svar från spelskaparen, något som hände ytterst sällan på deras eget forum.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vitulv;n155973 said:
Så vitt jag minns är det den produkt som fick allra bäst mottagande. Jag tror att i princip alla tyckte om den (förutom de mest inbitna riothatarna). Till och med gamla rävar var liksom "fuck, det är så här en monsterbok skall göras".

Men jag kan minnas fel.
Jag minns det också så. Den bok jag vill minnas genererade mycket kontrovers på forumet var Snösaga, det började med en kritik mot språket i den, som senare skenade iväg till en mycket upphettad diskussion. Sedan var det genussynen i Götterdämmerung (och i viss mån Trudvang) som blev föremål för mycket kritik. En del skuld faller givetvis på oss på wrnu för vår överdrivet virulenta och bitska kritik och vår totala brist på distans, men alla var lika goda kålsupare - Riotminds (eller snarare deras representanter på forumet) bemötte kritiken väldigt dåligt och kan i viss mån väl anklagas för att ha haft en problematisk attityd, och resultatet skapade mycket ont blod. Vi har sett liknande exempel senare - även Eon hade tex ett tag en kontroversiell skribent som genererade mycket kritik på Eonforumet och bemötte denna kritik på ett ganska suboptimalt vis.

Låt oss se det från den ljusa sidan. Dessa episoder har lärt mig som skribent jättemycket om hur jag gör när jag blir kritiserad.
Steg 1: Reality check. Är kritiken mot mig befogad? Om ja: Be om ursäkt/rannsaka mig själv/lova bättring - och leverera på det. Om nej: Ta mig själv i försvar nyanserat och diplomatiskt, men glöm aldrig bort att göra reality checken om och om igen: tänk om kritiken är befogad?

Dessutom undrar jag om inte genus-kontroverserna kring Trudvang och Götter var bland de allra första riktiga genusdebatterna på svenska rollspelsforum, och banade väg för den enorma förbättring av genusperspektiven som skett inom rollspelssverige det senaste decenniet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
PAX;n155990 said:
För att inte tala om Kult som nu lanseras med ett omdebatterat (på lilla Rollspel.nu) omslag. Så i praktiken tror jag vi inte undkommer spyorna i framtiden heller. Gör man spel så kommer alltid någon jävel klaga...
OT: Jag opponerar mig mot det här uttalandet. kritik bör inte likställas med spyor...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Måns;n156008 said:
OT: Jag opponerar mig mot det här uttalandet. kritik bör inte likställas med spyor...

Tja!. Jag skrev nog inte att kritik var spyor. Däremot kan jag komplettera med att, ofta delas kritiken ut, serverad tillsammans med en och annan spya.
 
Top