Nekromanti Riotminds "badwill"

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vill också säga att till skillnad från många här så tycker jag Snösaga är awesome! Ett av min grupps absoluta favoritäventyr, efter modifikationer så att det ska passa just min grupp då.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
gorillotaur;n156111 said:
Det är också svårt att ta speltillverkare på allvar om de först slår på stora trumman och sen levererar helt vanliga halvbra produkter. I alla fall jag kunde inte skaka av mig känslan att Riot var en liten sluten grupp polare som inte spelat så mycket annat än sitt eget husreglade DoD. Vilket är HELT OKEJ, men det blir weird om de själva inte inser det.
Fast från det jag läser här är att allt hade varit lugnt om Riotminds bara hade marknadsfört DoD som ett "mediokert BRP-derivat med fornnordisk tema (eller våldtäkt därav)".

Någonstans måste man ju ändå förutsätta att Riotminds faktiskt själva tyckte att deras rollspel var bra, även om man själv inte tycker det.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Personligen ogillade jag Trudvang. tyckte inte alls om det. och har mer än en gång uttalat mig väldigt negativt om det. dock inte på något forum vad jag kan minnas.

Men så här i efterhand när jag tänker tillbaka på de få gånger jag spelat det då är jag inte längre säker på det var lika dåligt som jag tyckte.
Spelade det endast ett fåtal gånger och med en spelledare som jag inte riktigt kom överens med.
så att dömma ett spel efter ett fåtal spelomgångar med en spelledare man tycker var dålig är nog inte rättvist mot spelet
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Minimoni;n156125 said:
Vill också säga att till skillnad från många här så tycker jag Snösaga är awesome! Ett av min grupps absoluta favoritäventyr, efter modifikationer så att det ska passa just min grupp då.

Yeah, jag gillade det som fan också.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Reddokk Fheg;n156133 said:
Personligen ogillade jag Trudvang. tyckte inte alls om det. och har mer än en gång uttalat mig väldigt negativt om det. dock inte på något forum vad jag kan minnas.

Men så här i efterhand när jag tänker tillbaka på de få gånger jag spelat det då är jag inte längre säker på det var lika dåligt som jag tyckte.
Spelade det endast ett fåtal gånger och med en spelledare som jag inte riktigt kom överens med.
så att dömma ett spel efter ett fåtal spelomgångar med en spelledare man tycker var dålig är nog inte rättvist mot spelet
Egentligen är väl inte den här tråden rätt ställe för att recensera Trudvang, men jag älskade det. Asså nu snackar vi ju verkligen subjektiv smak, men jag gillar det karga, vikingainspirerade och nationalromantiska. Det har alltid slagit an en ton hos mig, så när DoD6 kom blev jag överlycklig.

Då och där, för mig, var Trudvang det som kickade igång mitt i övrigt avsvalnade rollspelsintresse. Det var DoD6 som över huvud taget fick mig att regga mig här på rollspel.nu, och det är därför jag fortfarande ägnar mig åt hobbyn, även om jag inte spelat DoD på många år nu.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vitulv, och ni andra aom verkar minnas rätt väl, jag skulle av rent personligt intresse vilja reda ut en sak, då jag minns inte det här gnället om levels. Var man förbannad över att de skapade ett spel med levels, eller över att det var just DoD som blev levelbaserat?

Sett från idag är det ju oavsett helt bisarrt, med tanke på OSR-vågen, nyförälskelsen för jänkartraditionen i stort etc. ... Idag skulle man ju sannolikt bli skitglad över ett svenskt-klassiskt rollspel med sådana grepp. Ur ett visst sådant perspektiv kan man ju se DoD6 som en stilig produkt före sin tid. Även om den var vass redan då men blev orättvist bemött.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
solvebring;n156158 said:
Vitulv, och ni andra aom verkar minnas rätt väl, jag skulle av rent personligt intresse vilja reda ut en sak, då jag minns inte det här gnället om levels. Var man förbannad över att de skapade ett spel med levels, eller över att det var just DoD som blev levelbaserat?
Jag tror att det var mest att DoD blev levels.

/M
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
solvebring;n156158 said:
Vitulv, och ni andra aom verkar minnas rätt väl, jag skulle av rent personligt intresse vilja reda ut en sak, då jag minns inte det här gnället om levels. Var man förbannad över att de skapade ett spel med levels, eller över att det var just DoD som blev levelbaserat?
Lite av båda. Levels klöv svenska rollspelare i de som spelade D&D och de som inte gjorde det. Ena sidan tyckte andra sidan var barnslig, och andra sidan tyckte den förra sidan var … "amerikansk och glättig" eller nåt i den stilen. Det är bara att titta på d20-forumet vid tiden och bråken kring levels och hit points.

Så de som spelade DoD tillhörde naturligtvis den andra sidan, och när DoD6 införde levels så var det inte bara ett val av en kass regelmekanism ur deras ögon, det var rent förräderi och hädelse!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Krille;n156170 said:
Lite av båda. Levels klöv svenska rollspelare i de som spelade D&D och de som inte gjorde det. Ena sidan tyckte andra sidan var barnslig, och andra sidan tyckte den förra sidan var … "amerikansk och glättig" eller nåt i den stilen. Det är bara att titta på d20-forumet vid tiden och bråken kring levels och hit points.

Så de som spelade DoD tillhörde naturligtvis den andra sidan, och när DoD6 införde levels så var det inte bara ett val av en kass regelmekanism ur deras ögon, det var rent förräderi och hädelse!
Ah, jo, jag känner igen hela fenomenet nu när du säger det. Pinsamt nog kan jag själv nog ha varit en av de där "antiamerikanska" jepparna -- något som i allra högsta grad var konsekvensen av omognad och okunskap.

Nå, så här i backspegeln känns det hur som helst riktigt trist. Så här i efterhand tycker jag nog att Riot och DoD6 borde ha fått mer beröm för att testa det greppet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Krille;n156170 said:
Lite av båda. Levels klöv svenska rollspelare i de som spelade D&D och de som inte gjorde det. Ena sidan tyckte andra sidan var barnslig, och andra sidan tyckte den förra sidan var … "amerikansk och glättig" eller nåt i den stilen. Det är bara att titta på d20-forumet vid tiden och bråken kring levels och hit points.

Så de som spelade DoD tillhörde naturligtvis den andra sidan, och när DoD6 införde levels så var det inte bara ett val av en kass regelmekanism ur deras ögon, det var rent förräderi och hädelse!
Två problem med (traditionella) levels som princip:

- Belöningen i att pinga en level riskerar att bli viktigare motivation än berättelsen/äventyret
- Om levels är kopplade till KP blir det snabbt superhjältespel, och man får den där känslan av en artificiell hierarki i hela spelvärlden där alla man träffar är matchade i styrka

Och så är det amerikanskt

Och glättigt ;)
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Vitulv;n156138 said:
Då och där, för mig, var Trudvang det som kickade igång mitt i övrigt avsvalnade rollspelsintresse. Det var DoD6 som över huvud taget fick mig att regga mig här på rollspel.nu, och det är därför jag fortfarande ägnar mig åt hobbyn, även om jag inte spelat DoD på många år nu.
Ja, just Trudvang var häftigt på många sätt. Jag gillade Osthem och Jorges väldigt mycket samt de lite mer sagoinspirerande äventyren som Vinterskogens hemlighet och Vildhjarta. Sedan tappade spelvärlden i takt med att fler supplement gavs ut.

De som Riotminds ska ha en eloge för är deras artwork. Jäklar, när man öppnade Jorges första gången, det hände något i universum den dagen.

Förutom att ha ett av de i särklass snyggaste omslagen var Snösaga en dunderbedvikelse. Halva boken består av kartor en borg...som nästan är helt tom.

Yta är väl Riotminds starka sida och det var gott nog ett tag.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vitulv;n155911 said:
Det tycks dock vara ett ganska dåligt råd, med tanke på att Riotminds med svenska mått mätt gick rätt jävla bra i typ tio år eller något sådant.
Det beror ju på vad man vill. Om man vill tjäna pengar, javisst, kanske det. Men om man vill vara tjenis med gamla fans och inte framstå som douchbags, nej.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Jag var inte överförtjust i bestariet, föedrog monsterboken från D&D 3.0 och vad gäller gonzojournalistiska stilgrepp på flavour-texter så kunde jag inte undgå att jämföra Jorge med Brior Brådfotes reseskildring från Trakorien.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Vitulv;n155911 said:
Det tycks dock vara ett ganska dåligt råd, med tanke på att Riotminds med svenska mått mätt gick rätt jävla bra i typ tio år eller något sådant.

Det är också en myt som de gärna odlar - speciellt med den "fantastiskt framgångsrika online-satsningen". Såvida inte det finns något annat bolag som håvar in miljoner så stödjer inte deras senaste nio års bokslut påståendet, där är resultatet nära en kvarts miljon spänn i förlust. http://www.allabolag.se/5566846886/bokslut

Jag minns inte vilket år online-satsningen lanserades, men det var efter 2006 iaf. Och det är den typen av skrävel och självhävdelsebehov som också skapade friktion mellan skeptiker och dyrkare genom åren.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Big Marco;n156289 said:
Det är också en myt som de gärna odlar - speciellt med den "fantastiskt framgångsrika online-satsningen". Såvida inte det finns något annat bolag som håvar in miljoner så stödjer inte deras senaste nio års bokslut påståendet, där är resultatet nära en kvarts miljon spänn i förlust. http://www.allabolag.se/5566846886/bokslut

Jag minns inte vilket år online-satsningen lanserades, men det var efter 2006 iaf. Och det är den typen av skrävel och självhävdelsebehov som också skapade friktion mellan skeptiker och dyrkare genom åren.
Fast har de själva någonsin skrävlat på den ekonomiska fronten? I och med att de drog ned på produktionen, gick över till digitalt och så, sa de ju också att det inte bar sig att ge ut rollspel som de gjorde, att det inte fanns hållbar ekonomi i det. Jag vill minnas att de sa just det ganska rent ut i intervjuer och så. ... Har det inte egentligen varit så att det är allehanda hissare och dissare som antagit en massa kring Riot och deras vinster?
Jag kan inte heller minnas att man uttalat onlinegrejen som någon märkbar vinst, däremot som hejd på förlust.

... Jag borde ha klippt om min text, men forumet i mobil asså, jees!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
De sa vid något tillfälle (kommentar på piruett, kanske?) att onlinesatsningen inneburit en otrolig vinst. Mer pengar än vad något annat svenskt rollspel fått in (det här var innan crowdfunding blev en grej).

Någon som kan bekräfta eller dementera det? Jag har inte hittat kommentaren i fråga nu.

EDIT: hittat den: http://www.piruett.se/2014/04/20/vem-ska-spela-alla-dessa-spel/

Läs gärna hela kommentaren, för jag tycker att den i sin helhet är en väldig intressant observation över rollspelsmarknaden och påskiner litegrann hur riot tänker (eller iaf har tänkt) kring sina satsningar.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
De säger att onlinesatsningen tjänat in det den kostat, vilket beskrivs i framgångsrikt tonfall - vilket leder till att alla kommer ihåg det som en "framgång".

Mao - de har gjort break-even på projektet - vilket är helt okej när man drivs av sin konstnärliga låga.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
solvebring;n156311 said:
Fast har de själva någonsin skrävlat på den ekonomiska fronten? I och med att de drog ned på produktionen, gick över till digitalt och så, sa de ju också att det inte bar sig att ge ut rollspel som de gjorde, att det inte fanns hållbar ekonomi i det. Jag vill minnas att de sa just det ganska rent ut i intervjuer och så. ... Har det inte egentligen varit så att det är allehanda hissare och dissare som antagit en massa kring Riot och deras vinster?
Jag kan inte heller minnas att man uttalat onlinegrejen som någon märkbar vinst, däremot som hejd på förlust.

... Jag borde ha klippt om min text, men forumet i mobil asså, jees!
Se min förra kommentar. De väljer medvetet att uttrycka sig på ett selektivt vis för att bygga upp en förväntan, vilket är helt okej, men kan vara lite missvisande.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jimmy;n156318 said:
De säger att onlinesatsningen tjänat in det den kostat, vilket beskrivs i framgångsrikt tonfall - vilket leder till att alla kommer ihåg det som en "framgång".

Mao - de har gjort break-even på projektet - vilket är helt okej när man drivs av sin konstnärliga låga.
Det i sig är väldigt bra.

Riotminds är ett sorts startup (utan externt kapital vad jag har förstått).
7 av 10 startups kraschar ekonomiskt.
2 av 10 startups går runt.
1 av 10 går fantastiskt.

Så att börja göra projekt som går break-even är väldigt bra gjort.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Tony.Meijer;n156326 said:
Det i sig är väldigt bra.

Riotminds är ett sorts startup (utan externt kapital vad jag har förstått).
7 av 10 startups kraschar ekonomiskt.
2 av 10 startups går runt.
1 av 10 går fantastiskt.

Så att börja göra projekt som går break-even är väldigt bra gjort.
Det är jag helt med dig i - jag som driver en start-up - här handlade det om kontext, vad framgång är eller vad man vill ge sken av.
 
Top