Nekromanti Riotminds "badwill"

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Calico: Dock så tyckes frågan om vad Riotminds ägde och haft rätt till att lägga upp inte varit helt juridiskt enkel.

Rent moraliskt är jag så radikal man kan vara, att lägga upp allt gratis fick folk att börja spela DoD igen samt i förlängningen köpa nya rollspel, i alla fall jag och jag lär inte varit helt ensam.

Jag tycker det är bättre att rollspel är levande och används än att de ligger halvdöda hos någon licensägare som enbart använder licensen för sina egna nekrofiliska drags skull.

Ut med rollspelen till alla!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Minimoni;n156534 said:
Calico: Dock så tyckes frågan om vad Riotminds ägde och haft rätt till att lägga upp inte varit helt juridiskt enkel.
Helt fel! Äventyrsspels grejer är väl en sak att lägga ut (fast ofta ändå inte helt ok), men andra produkter som andra spelskapare och företag gjort? vad skulle de göra om något lade ut allt deras material på nätet? vara glada att det "höll hobbyn levande"?

Juridiskt är det enkelt och de vet om det också tyvärr. Köra över några spelskapare som knappast kan stämma dem är rätt riskfritt... förutsatt att man skiter i vad folk tycker dvs.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Caligo;n156523 said:
Men bara det att lägga ut en massa copyrightskyddat material är tamigfan helt otroligt dålig stil (material som många här på Rollspel.nu har varit med och skapat). OCH samtidigt hota fans för att de inkräktar på varumärken som Riotminds inte ens äger?
Jag har skrivit om det samma och Måns förklarat rätt väl. Men jag vill samtidigt inte att det ska blåsas upp _för_ stort heller.

Det skedde inte omedelbart på vartannat. Och de hade inte från början, tror jag, all information. Möjligen hade det rent av fått fel eller missvisande information om vad det var för rättigheter de fick, när de fick tillgång till varumärket "Drakar & Demoner". (Detta är saker som antytts för mig. Jag har ingen info att värdera det utifrån.)

Vid en tidpunkt ville de stoppa erebaltor.se och var oense med Erik Granström om rätten till Svavelvinter mm (Och jag vet inte mer om det, än i princip det som han redovisar på sina bloggar, ffa den gamla som länkades ovan.)

Vi kan spekulera i att de av det faktiskt drog slutsatsen att de inte hade så långtgående rättigheter som de trodde.

I viss mån hade de en "blockerande" rättighet. Dvs. jag (som skrivit ett av länderna till Ereb Altor) skulle inte kunna publicera _det materialet_ utan deras tillåtelse. De skulle i gengäld inte kunna publicera det på nätet, utan min.

Särskilt deras rättigheter till sådant material som i någon mening haft ett eget varumärke (som Svavelvinter) där det i ursprungskontraktet var tydligt att Granström förbehöll sig alla andra rättigheter, hade de inte kunnat göra så mycket med.

Mitt material hade inget sådant förbehåll, så där hade de kunnat slakta mycket men behålla delar - eller vad de nu hade kunnat tänkas vilja göra. Det var helt och hållet deras rätt och min hade då varit mycket begränsad. (Hade de bara ändrat på småsaker, hade jag kunnat klaga på att det var fråga om plagiat...)

Jag hade absolut inte motsatt mig att göra pdf:erna tillgängliga gratis, om jag fått frågan om det. (Jag har mig veterligen aldrig haft kontakt med Riotminds som företag.)

Det som stör mig är alltså att de handlar på helt olika sätt vid olika tidpunkter. Men det förefaller rimligt handlat i och för sig, bara motstridigt (och lite buffligt och fyrkantigt, måhända mer än så mot vissa).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Calico: Jag är inte advokat, och diskussionen som fördes efter pdf-släppet så tycktes det som sagt juridiskt komplicerat men jag kan ha uppfattat allt fel.

Men mina åsikter om det moraliska står jag fast vid.

Sen har väl en del rollspelsmakare gjort välgärningar genom att lägga ut saker gratis!? Myling la ut Pirater och även Krank har väl laggt upp saker gratis eller har jag fel?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,532
Location
Stockholm
Minimoni;n156534 said:
Rent moraliskt är jag så radikal man kan vara, att lägga upp allt gratis fick folk att börja spela DoD igen samt i förlängningen köpa nya rollspel, i alla fall jag och jag lär inte varit helt ensam.

De låg ju redan ute, fast på PirateBay.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Minimoni;n156540 said:
Calico: Jag är inte advokat, och diskussionen som fördes efter pdf-släppet så tycktes det som sagt juridiskt komplicerat men jag kan ha uppfattat allt fel.

Men mina åsikter om det moraliska står jag fast vid.
Mja. Vissa delar kanske är aningen "komplicerade" men juridiskt sett är det väldigt tokfel på flera plan. Punkt slut. Jag är inte jurist heller men har rätt bra koll på dessa sker. jag har flera reggade varumärken själv (Sverige/Europa/USA) och måste ha rätt bra koll på copyright-lagarna (av flera anledningar).

Moraliskt? Så du tycker det är ok att köra över andra spelskapare och lägga ut deras grejer rakt ut och samtidigt jaga fans med skärbrännare (för varumärken RM inte äger)? Fattar inte riktigt hur det kan vara moraliskt ok?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
gorillotaur;n156541 said:
De låg ju redan ute, fast på PirateBay.
Ja, och det ironiska var ju att det var de filerna Riotminds släppte. Vilket _i sig_ är ett brott mot upphovsrätten!

I lagen är nämligen en formulering "från laglig förlaga" (eller iaf med den betydelsen). Den har ändrats, just för att så många digitala medier producerar olika slags kopior "ändå", så betydelsen har flyttats från att öht "framställa en kopia" till frågan om förlagan är lagligt framställd.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Sapient;n156539 said:
Det som stör mig är alltså att de handlar på helt olika sätt vid olika tidpunkter. Men det förefaller rimligt handlat i och för sig, bara motstridigt (och lite buffligt och fyrkantigt, måhända mer än så mot vissa).
+1
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Calico: Jag skulle aldrig kopiera ett spel som säljs i butik, men när ett spel varit dött i många år och det enda sättet att få tag på det är via pdf på den mindra lagliga delen av internet, ja då har jag inga moraliska kval.

Jag har köper mer eller mindre alla svenska rollspel och en hel hög med amerikanska, men tänker inte missa massa äldre pärlor bara för att de inte säljs längre. Det kanske gör mig till en dålig människa men då lever jag med det.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Caligo;n156542 said:
Så du tycker det är ok att köra över andra spelskapare och lägga ut deras grejer rakt ut och samtidigt jaga fans med skärbrännare (för varumärken RM inte äger)?
Som Sapient redan påpekat så skedde inte de här två sakerna samtidigt, vilket naturligtvis inte ursäktar vare sig dubbelmoral eller lagbrott men iaf ger oss möjligheten att tro att erfarenheterna från det ena lett till ett ändrat förhållningssätt som tillåtit det andra.

Ang. att köra över spelskapare så tror jag att de gjorde bedömningen (som jag också skulle gjort i det här fallet) att det rent praktiskt är omöjligt att få tag i alla upphovsrättsinnehavare för att få tillåtelse och att ändå ingen förlorar varken pengar eller anseende på att de här grejerna kommer ut. Hade jag varit upphovsman till något av materialet hade jag känt mig fett överkörd om de hade bestämt sig för att trycka och sälja mitt verk igen utan mitt godkännande eller kompensation, men att slänga ut pdf:en för en produkt som jag inte fått en spänn för sen urminnes tider ändå gör varken till eller från. Jag tror att de gjorde det här fast övertygade om att de upphovspersoner som råkade snubbla över det känner samma sak.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Okej. Jag är en av de flitigaste skribenterna på Riotminds forum genom åren. Har hängt där mellan 2005 och 2015. Har bara varit här på WRNU sporadiskt under alla dessa år. Jag tänkte ge er min syn på det hela, och min förvandling från fanboy till... något helt annat. Tror att det kan tillföra ännu en bild till diskussionen. För det handlar inte alls om de saker som ni pratar om. Jag har inte formats av bråk med Erik Granström eller liknande, utan av helt andra Riotminds-relaterade grejer. Det dröjer en bit in i texten innan min kritik mot RM tar sin början, kan nämnas.

Om inte annat är det här en kronologi över några (mer och mindre genomtänkta) avgörande grejer:

Min introduktion till rollspel
Min första rollspelsupplevelse var 2001. Jag var 13 och spelade Vildhjarta till Drakar och Demoner 6. Det var jättespännande, kändes som oändliga möjligheter och var verkligen kärlek vid första ögonkastet. Därefter plöjdes det mesta som fanns på nätet till DoD 6 ganska snabbt.
Drakar och Demoner var min första kontakt med rollspel, ett varumärke jag förstås HÖRT tidigare, och därför tänkte jag förstås att det här var fronten. Det är det här som är rollspel. Det blir ju lätt så, när man inte har några andra erfarenheter av mediet (går det att säga "mediet"? Ja nu blev det så).

Inspirerande världsböcker
Sommaren när jag var 14 lirkade jag in en fåtölj i en garderob hemma och spenderade i princip hela sommarlovet med att sitta och planera min första episka kampanj. Jag läste Jorges bestiarium och Osthem. Lyckades inte få ihop den här kampanjen som skulle handla om något så måttligt unikt som ett tredelat svärd som behövde smidas samman för att bekämpa någon best, men det gör inte så mycket. Jag tror inte att det hade blivit så fantastiskt ändå.

Det var hur som helst otroligt inspirerande grejer i böckerna. Varenda uppslag var en liten kreativ gottepåse. Så kände jag i alla fall som 14-åring, jag kan inte säga hur jag nu 13 år äldre skulle tänka. Men jag tror att jag fortfarande skulle gilla många av koncepten för olika hålor och monster, och jag gillar ambitionerna som förmedlades kring äventyren som skulle kunna utspelas i dessa hålor och med dessa monster. Spelvärlden har jag alltid lyft fram som något positivt.

När forumet brann som bäst (för att passa ihop med kommande metaforer)
Jag registrerade mig på Riotminds forum våren 2005. Då levde forumet verkligen. Det var superkul. Det kändes som att det fanns en dialog med Riotminds, det fanns massor av kreativa forumister och allt var verkligen jättebra. Det här var också på en tid då min bild av WRNU var att här bara satt ett gäng besserwissrar som klagade på allt som inte var tillräckligt obskyrt. Jag trooooor att ni kan förstå vad jag menar, även om ni som alltid hängt här kanske inte håller med mig i sak. Ni som hängde här var äldre än de som hängde på Riotminds forum (i genomsnitt), många här tyckte inte om Riotminds grejer, tyckte att deras "fans" var naiva och hade dålig koll. Vilket ju är sant i många fall, då DoD troligen är den VANLIGASTE vägen in i rollspelssvängen. De som spelade DoD var i högre utsträckning "orutinerade" spelare, och de som var aktiva på WRNU var i högre grad rutinerade spelare. Skriver i imperfekt men jag tror väl egentligen att det är likadant nu. Med "rutinerade rollspelare" vill säga. Det där med besserwissrar låter jag vara osagt.

En parentes om GD
Jag gillade Götterdämmerung. Sleepy Hollow var min favoritfilm på den tiden och jag tyckte absolut att det var en mysig miljö. Reglerna hade jag inga problem med (hade då aldrig spelat annat än BRP-baserade system), förutom att det var lite töntigt att man ersatt T20 med T100 när man ändå bara kunde ändra färdigheter 5 steg i taget. Dvs det var ingen skillnad alls. Men äventyren kändes kanske lite oinspirerade. I alla fall de mer omfattande. De där små som följde med spelledarskärmen, som egentligen bara var små frön till idéer, de gillade jag. Übel Staal gillade jag inte alls.

Min DoD-fansite, riotminds egen motsvarighet och första stapplande steg mot ett sprucket förtroende
Lång rubrik! När jag 2006 påbörjade mitt projektarbete på gymnasiet så bestämde jag mig för att skapa en samlingsplats för Drakar och Demoner-äventyr. Jag hade kikat på (den fult designade) dndadventures.com som hade massor och åter massor av fanskapat material till D&D. Så jag köpte domänen dodaventyr.se och började bygga den. Sidan var efterlängtad och bejublad av de som hängde på Riotminds forum, men enda responsen från Riotminds själva var... ja ni vet ju vad, eller hur?

"Tänk på att du inte har rätt att använda DoD6-loggan hur som helst!" (nu parafraserar jag).

Så jag fick snällt be om lov och fick efter ett tag ett mail från Brunalven att det var okej, men bara på dodaventyr.se! Det är ju egentligen inga konstigheter i sig, men som ENDA respons på hela projektet kan det kännas lite rövigt.

Min sida gick i graven sommaren 2007 pga en havererad server och avsaknad av motivation att återställa sidan, eftersom projektarbetet var inlämnat och jag skulle flytta till Stockholm för att börja plugga. Dessutom var det en kompis som hade koll på serverdelen och han hade om möjligt ännu mindre motivation - nyss tagit studenten, rollspelskompisarna flyttade från stan, BANNAD från RM-forumet pga lite för glad inställning till fildelning.

Hur som helst kom frågan upp, som så många gånger förr, på Riotminds forum om inte de kan ha en sida för fanskapat material? De svarade den här gången att de skulle fixa det. Det var enkelt! Jag kontaktade dem och resonerade lite om att jag ju hade en komplett sida för sådant, och tänkte på något vis att det kunde motivera mig att slänga upp grejen igen. Fick dock inget svar alls på det förslaget.

Kanske ett år senare, åtminstone, smällde de upp en sådan "tjänst". Det man gjorde var att skicka dem ett mail och så fick man sin pdf upplagd på sidan för FanMaterial. Det tog alltså ett år att fixa. Grämde mig lite då eftersom min sida hade byggt på ett formulär som fylldes i av den inloggade användaren och så dök grejerna upp direkt, med möjligheter att söka på setting, stämning, speltid osv. Allt för att fungera som en databas med möjlighet att ha hur mycket material som helst. Det här alternativet var lite futtigt tyckte jag.

Bomben som tog kol på forumet
Alla känner till bomben. Jag ska inte bli långrandig kring bomben. Men, som en av RM-forumets flitigaste skribenter såg jag tydligare än de flesta hur bomben dödade forumet. Antalet aktiva användare dalade ständigt i takt med att produktionen avstannade, men efter april 2010 inbillar jag mig att det knappt fanns någon kvar.
Vi var några få "tappra" som fanns kvar, vilket jag hade tänkt benämna som att forumet falnat men ännu glödde en aning (med anledning av tidigare metafor). Jag och Klaatu hängde kvar i Skribenterna-forumet där vi diskuterade författarskap och fiktion. Men annars kom bara någon enstaka regelfråga upp på forumet, och det var flera veckor mellan varje inlägg ibland. Själv visste jag inget om reglerna det frågades om, så jag hade inget att tillägga. Jag tror att just det är lite av kärnan i forumets död. De få som hängde kvar på forumet gjorde det för att det fortfarande var en mysig del av internet, inte för att vi spelade de senaste utgåvorna av DoD. På tal om mysig del av internet, så var det en förvånansvärt hög andel av de mest aktiva användarna på RM-forumet som aldrig någonsin hade spelat DoD. "Förvånansvärt hög andel" betyder i det här fallet kanske 10% av de som skrev mest. Gissningsvis.

De senaste årens grejer
Filmprojekten har jag inget att anmärka på. Det är friskt vågat (från de som har arbetat med filmerna). Slutprodukterna var kanske inget jag jublade högt åt, men de var ändå helt okej.

Romanen Kabal skrevs av Theo och gavs ut 2013 av ett förlag som kallade sig Riotminds Förlag, minsann! Jag har inte läst den och tänker inte kommentera innehållet, men jag störde mig redan från början på att vi fick läsa en blurb om det utmärkta författarskapet, signerad Magnus Malmberg på Riotminds Förlag. Minsann!

Plötsligt 2015 fick vi som gillade Drakar och demoner på facebook ett meddelande om att sidan numera hette Riotminds, inte Drakar och demoner. Ja de hade alltså bytt namn på den facebooksidan. Plötsligt var jag, som så sent som 2007 ändå blev lite starstruck när jag pratade med Magnus på Stockholms Spelkonvent, så pass anti att jag aktivt slutade gilla Riotminds på facebook. Någon måtta får det vara.

2015 nämnde de också, på facebooksidan för kortfilmen Tronländaren, att de planerade att rensa forumet och börja om på nytt. Något jag omedelbart tänkte var dödfött. De har ett inaktivt forum som ändå är fullt av massa, massa, massa material, och så vill de ta bort allt det och ersätta med ett nytt som är tomt och helt utan användare!? Börja om från början NU, 2015?
Jag nämnde också att de borde skriva det på sin egen facebooksida också, den som nu tillhör Riotminds. Inte bara Tronländarens sådana. Theo tackade för den påminnelsen.

2016 har de så slutligen rivit ner det gamla forumet och smällt upp ett nytt. Jag önskar Riotminds all lycka till, men jag TROR allvarligt talat inte på det. Tror inte att det kommer blomstra. Men vi kan hoppas att jag har fel. Jag har dock inga planer på att registrera mig igen.
Jag kan förresten nämna att det GÅR att komma åt material från gamla forumet mha google, men det gamla forumet är låst och det går inte att skriva någonstans.

-----

Ja jag ser ju nu när jag skrivit klart och läst igenom att jag missat alla de små grejerna som jag störde mig på mer och mer med åren, som exempelvis den extremt selektiva responsen på foruminlägg. För att inte tala om det som många varit inne på, hur man målar upp sina grejer som revolutionerande i tid och otid. Det stör mig just eftersom det är lätt att tro att det är så, om man inte spelat rollspel förr. För som jag skrev tidigare, DoD är för många en första kontakt med rollspel. Det är det som ÄR rollspel för den som inte redan är inne i gemet.

Med det sagt: Jag spelar ännu rollspel tack vare att jag 2001 hade så roligt med DoD6 och Vildhjarta, jag har aldrig haft så kul rollspelsmässigt som när jag upplevde Snösagas första akt, jag har haft 4-5 fantastiska år med gemenskapen på deras forum. Så mycket är bra också och jag är glad för de stämningsfulla produkter de pumpat ur sig!

/Slut på novell
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
roboman;n156571 said:
Okej. Jag är en av de flitigaste skribenterna på Riotminds forum genom åren. Har hängt där mellan 2005 och 2015. Har bara varit här på WRNU sporadiskt under alla dessa år. Jag tänkte ge er min syn på det hela, och min förvandling från fanboy till... något helt annat. Tror att det kan tillföra ännu en bild till diskussionen. För det handlar inte alls om de saker som ni pratar om. Jag har inte formats av bråk med Erik Granström eller liknande, utan av helt andra Riotminds-relaterade grejer. Det dröjer en bit in i texten innan min kritik mot RM tar sin början, kan nämnas.

Om inte annat är det här en kronologi över några (mer och mindre genomtänkta) avgörande grejer:

Min introduktion till rollspel
Min första rollspelsupplevelse var 2001. Jag var 13 och spelade Vildhjarta till Drakar och Demoner 6. Det var jättespännande, kändes som oändliga möjligheter och var verkligen kärlek vid första ögonkastet. Därefter plöjdes det mesta som fanns på nätet till DoD 6 ganska snabbt.
Drakar och Demoner var min första kontakt med rollspel, ett varumärke jag förstås HÖRT tidigare, och därför tänkte jag förstås att det här var fronten. Det är det här som är rollspel. Det blir ju lätt så, när man inte har några andra erfarenheter av mediet (går det att säga "mediet"? Ja nu blev det så).

Inspirerande världsböcker
Sommaren när jag var 14 lirkade jag in en fåtölj i en garderob hemma och spenderade i princip hela sommarlovet med att sitta och planera min första episka kampanj. Jag läste Jorges bestiarium och Osthem. Lyckades inte få ihop den här kampanjen som skulle handla om något så måttligt unikt som ett tredelat svärd som behövde smidas samman för att bekämpa någon best, men det gör inte så mycket. Jag tror inte att det hade blivit så fantastiskt ändå.

Det var hur som helst otroligt inspirerande grejer i böckerna. Varenda uppslag var en liten kreativ gottepåse. Så kände jag i alla fall som 14-åring, jag kan inte säga hur jag nu 13 år äldre skulle tänka. Men jag tror att jag fortfarande skulle gilla många av koncepten för olika hålor och monster, och jag gillar ambitionerna som förmedlades kring äventyren som skulle kunna utspelas i dessa hålor och med dessa monster. Spelvärlden har jag alltid lyft fram som något positivt.

När forumet brann som bäst (för att passa ihop med kommande metaforer)
Jag registrerade mig på Riotminds forum våren 2005. Då levde forumet verkligen. Det var superkul. Det kändes som att det fanns en dialog med Riotminds, det fanns massor av kreativa forumister och allt var verkligen jättebra. Det här var också på en tid då min bild av WRNU var att här bara satt ett gäng besserwissrar som klagade på allt som inte var tillräckligt obskyrt. Jag trooooor att ni kan förstå vad jag menar, även om ni som alltid hängt här kanske inte håller med mig i sak. Ni som hängde här var äldre än de som hängde på Riotminds forum (i genomsnitt), många här tyckte inte om Riotminds grejer, tyckte att deras "fans" var naiva och hade dålig koll. Vilket ju är sant i många fall, då DoD troligen är den VANLIGASTE vägen in i rollspelssvängen. De som spelade DoD var i högre utsträckning "orutinerade" spelare, och de som var aktiva på WRNU var i högre grad rutinerade spelare. Skriver i imperfekt men jag tror väl egentligen att det är likadant nu. Med "rutinerade rollspelare" vill säga. Det där med besserwissrar låter jag vara osagt.

En parentes om GD
Jag gillade Götterdämmerung. Sleepy Hollow var min favoritfilm på den tiden och jag tyckte absolut att det var en mysig miljö. Reglerna hade jag inga problem med (hade då aldrig spelat annat än BRP-baserade system), förutom att det var lite töntigt att man ersatt T20 med T100 när man ändå bara kunde ändra färdigheter 5 steg i taget. Dvs det var ingen skillnad alls. Men äventyren kändes kanske lite oinspirerade. I alla fall de mer omfattande. De där små som följde med spelledarskärmen, som egentligen bara var små frön till idéer, de gillade jag. Übel Staal gillade jag inte alls.

Min DoD-fansite, riotminds egen motsvarighet och första stapplande steg mot ett sprucket förtroende
Lång rubrik! När jag 2006 påbörjade mitt projektarbete på gymnasiet så bestämde jag mig för att skapa en samlingsplats för Drakar och Demoner-äventyr. Jag hade kikat på (den fult designade) dndadventures.com som hade massor och åter massor av fanskapat material till D&D. Så jag köpte domänen dodaventyr.se och började bygga den. Sidan var efterlängtad och bejublad av de som hängde på Riotminds forum, men enda responsen från Riotminds själva var... ja ni vet ju vad, eller hur?

"Tänk på att du inte har rätt att använda DoD6-loggan hur som helst!" (nu parafraserar jag).

Så jag fick snällt be om lov och fick efter ett tag ett mail från Brunalven att det var okej, men bara på dodaventyr.se! Det är ju egentligen inga konstigheter i sig, men som ENDA respons på hela projektet kan det kännas lite rövigt.

Min sida gick i graven sommaren 2007 pga en havererad server och avsaknad av motivation att återställa sidan, eftersom projektarbetet var inlämnat och jag skulle flytta till Stockholm för att börja plugga. Dessutom var det en kompis som hade koll på serverdelen och han hade om möjligt ännu mindre motivation - nyss tagit studenten, rollspelskompisarna flyttade från stan, BANNAD från RM-forumet pga lite för glad inställning till fildelning.

Hur som helst kom frågan upp, som så många gånger förr, på Riotminds forum om inte de kan ha en sida för fanskapat material? De svarade den här gången att de skulle fixa det. Det var enkelt! Jag kontaktade dem och resonerade lite om att jag ju hade en komplett sida för sådant, och tänkte på något vis att det kunde motivera mig att slänga upp grejen igen. Fick dock inget svar alls på det förslaget.

Kanske ett år senare, åtminstone, smällde de upp en sådan "tjänst". Det man gjorde var att skicka dem ett mail och så fick man sin pdf upplagd på sidan för FanMaterial. Det tog alltså ett år att fixa. Grämde mig lite då eftersom min sida hade byggt på ett formulär som fylldes i av den inloggade användaren och så dök grejerna upp direkt, med möjligheter att söka på setting, stämning, speltid osv. Allt för att fungera som en databas med möjlighet att ha hur mycket material som helst. Det här alternativet var lite futtigt tyckte jag.

Bomben som tog kol på forumet
Alla känner till bomben. Jag ska inte bli långrandig kring bomben. Men, som en av RM-forumets flitigaste skribenter såg jag tydligare än de flesta hur bomben dödade forumet. Antalet aktiva användare dalade ständigt i takt med att produktionen avstannade, men efter april 2010 inbillar jag mig att det knappt fanns någon kvar.
Vi var några få "tappra" som fanns kvar, vilket jag hade tänkt benämna som att forumet falnat men ännu glödde en aning (med anledning av tidigare metafor). Jag och Klaatu hängde kvar i Skribenterna-forumet där vi diskuterade författarskap och fiktion. Men annars kom bara någon enstaka regelfråga upp på forumet, och det var flera veckor mellan varje inlägg ibland. Själv visste jag inget om reglerna det frågades om, så jag hade inget att tillägga. Jag tror att just det är lite av kärnan i forumets död. De få som hängde kvar på forumet gjorde det för att det fortfarande var en mysig del av internet, inte för att vi spelade de senaste utgåvorna av DoD. På tal om mysig del av internet, så var det en förvånansvärt hög andel av de mest aktiva användarna på RM-forumet som aldrig någonsin hade spelat DoD. "Förvånansvärt hög andel" betyder i det här fallet kanske 10% av de som skrev mest. Gissningsvis.

De senaste årens grejer
Filmprojekten har jag inget att anmärka på. Det är friskt vågat (från de som har arbetat med filmerna). Slutprodukterna var kanske inget jag jublade högt åt, men de var ändå helt okej.

Romanen Kabal skrevs av Theo och gavs ut 2013 av ett förlag som kallade sig Riotminds Förlag, minsann! Jag har inte läst den och tänker inte kommentera innehållet, men jag störde mig redan från början på att vi fick läsa en blurb om det utmärkta författarskapet, signerad Magnus Malmberg på Riotminds Förlag. Minsann!

Plötsligt 2015 fick vi som gillade Drakar och demoner på facebook ett meddelande om att sidan numera hette Riotminds, inte Drakar och demoner. Ja de hade alltså bytt namn på den facebooksidan. Plötsligt var jag, som så sent som 2007 ändå blev lite starstruck när jag pratade med Magnus på Stockholms Spelkonvent, så pass anti att jag aktivt slutade gilla Riotminds på facebook. Någon måtta får det vara.

2015 nämnde de också, på facebooksidan för kortfilmen Tronländaren, att de planerade att rensa forumet och börja om på nytt. Något jag omedelbart tänkte var dödfött. De har ett inaktivt forum som ändå är fullt av massa, massa, massa material, och så vill de ta bort allt det och ersätta med ett nytt som är tomt och helt utan användare!? Börja om från början NU, 2015?
Jag nämnde också att de borde skriva det på sin egen facebooksida också, den som nu tillhör Riotminds. Inte bara Tronländarens sådana. Theo tackade för den påminnelsen.

2016 har de så slutligen rivit ner det gamla forumet och smällt upp ett nytt. Jag önskar Riotminds all lycka till, men jag TROR allvarligt talat inte på det. Tror inte att det kommer blomstra. Men vi kan hoppas att jag har fel. Jag har dock inga planer på att registrera mig igen.
Jag kan förresten nämna att det GÅR att komma åt material från gamla forumet mha google, men det gamla forumet är låst och det går inte att skriva någonstans.

-----

Ja jag ser ju nu när jag skrivit klart och läst igenom att jag missat alla de små grejerna som jag störde mig på mer och mer med åren, som exempelvis den extremt selektiva responsen på foruminlägg. För att inte tala om det som många varit inne på, hur man målar upp sina grejer som revolutionerande i tid och otid. Det stör mig just eftersom det är lätt att tro att det är så, om man inte spelat rollspel förr. För som jag skrev tidigare, DoD är för många en första kontakt med rollspel. Det är det som ÄR rollspel för den som inte redan är inne i gemet.

Med det sagt: Jag spelar ännu rollspel tack vare att jag 2001 hade så roligt med DoD6 och Vildhjarta, jag har aldrig haft så kul rollspelsmässigt som när jag upplevde Snösagas första akt, jag har haft 4-5 fantastiska år med gemenskapen på deras forum. Så mycket är bra också och jag är glad för de stämningsfulla produkter de pumpat ur sig!

/Slut på novell

Trådens bästa inlägg. Tackar!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
roboman: Bortsett från att jag inte försökt starta något som dodaventyr.se så delar jag din uppfattning i nästan allt det du skriver. Känner själv att jag gått ungefär samma väg från att vara besatt av DoD Trudvang och allt RM gjorde till att idag vara ganska skeptisk eller åtminstone ointresserad av deras aktiviteter.

Personligen tycker jag dock det märktes att aktiviteten dalat rejält på forumet flera år innan bomben kom, från ungefär den tidpunkt när RM annonserade att de skulle gå ner på "sparlåga" och inte släppa några nya produkter tills vidare. Så min bild är att bomben kanske stod för dödsstöten men att forumet varit döende ett ganska långt tag vid det laget. Men när det var som mest aktivt, kring 2004-2005 kanske, så var RM:s forum något väldigt härligt, kreativt och positivt. Det är många härliga användare, trådar och projekt man minns!

Är ju lite tråkigt att det gamla forumet försvunnit men jag kan också förstå att RM vill börja om från noll nu med sin nystart. Hade gärna sett att man låtit det gamla ligga kvar låst dock så att man kunde läsa på det, ungefär som oldsite för WRNU.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag tippar att RiotMinds kommer att sälja massor av nya DoD, och iom det blir de väl historiska för att lyckats vältajma två släpp av samma spel? Spel med samma namn åtminstone.

Det är ganska skickligt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Måns;n156610 said:
Jag tippar att RiotMinds kommer att sälja massor av nya DoD, och iom det blir de väl historiska för att lyckats vältajma två släpp av samma spel? Spel med samma namn åtminstone.

Det är ganska skickligt.
Eller har Eon redan gjort det?
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Mycket bra och upplyssande skrivet Roboman! Vi är ungefär lika i ålder och även om våra upplevelser skiljer sig överlag så känner jag ändå igen många av känslorna du beskriver, det svalnande intresset vid bomben och hur Riot sålde in en i hobbyn samt besvikelsen flera gånger över de märkliga besluten.

Jag kan förstå herr Seter om att sådana här trådar egentligen är onödiga och är minst sagt lättantändliga men jag vill ändå påstå att Riotminds är tämligen unika iaf i Sverige då de har gjort minst sagt märkliga beslut och agerat väldigt irrationellt. på ett sådant sätt att även vi som inte bryr oss ett dugg om det gamla DoD eller inte var inne i hobbyn tillräckligt för att uppfatta upphovsrättsbråket ändå upplever en viss frustation över hur vi blivit behandlade. Kort sagt finns det egentligen något annat företag som startat mer kontroverser än Riotminds i Sverige rollspelare emellan. Om jag startade en liknande tråd om Helmgast, Järnringen, Myling, Fria Ligan ja till och med kanske gamla äventyrspel, skulle jag då liknande saker dyka upp? Har Fria Ligan någonsin börjat bråka om deras varumärken? Har Helmgast någonsin sagt att de står för en absolut revolution? Jag raljerar här men det är just för att jag inte får det att gå ihop att ett spelföretag, ett av the big ones i Sverige agerat såpass märkligt.

Jag vill dock här avsluta med lite postiva ord om Riotminds. De har blivit bättre på genus t ex där Snösaga var sällsynt grisigt, eller Vildhjarta där ingen kvinna existerade medans de idag ligger på ett genomsnitt i branschen som helhet i representation. När jag betatestade var de väldigt snabba på bollen och det var enkelt och prata med dem och de framstår som de flesta andra branschfolk man mött (dvs trevliga men lite kuffiga) och den nya tjänsten fungerar helt okey. Jag kommer aldrig glömma mitt första rollspel även om nostalgin är tämligen död. En gång varje år blir det oftast att jag och min gamla grupp sitter och spelar ett oneshot i DoD6. Många bra ideer fanns där att inspireras av i de världar de presenterade och jag får väl påstå att det fanns nog inte så många andra spelvärldar på svenska som var så välsupportade sett till fanskrivna äventyr med mera som Riots tidiga DoD.
 

SirBulle

Veteran
Joined
17 Dec 2014
Messages
9
Först vill jag bara säga. Roboman, du lyfter hela forumet.
Att sådana som du fanns på Riotminds va en stor anledning till att jag fanns på just det forumet under min ungdom även om jag visste om andra.

Likt både DaFlum, Roboman och väldigt många andra så va DoD min första kontakt med rollspel.
DoD6. Någonstans mellan Expert och Reviderade utgåvan. Den där mumsiga Magiker-boken fanns. <3

Regelverket kan jag inte säga så mycket om. Jag gillar matte och gillar att behöva mecka lite med mina karaktärer innan spel.
När jag spelade som mest hade jag inget annat att jämföra med så det fungerade bra.
Inte det som spelade så stor roll för mig.
Det som va helt otroligt va, precis som Roboman beskriver, hur man kunde läsa om världen och i varje liten beskriven by eller sketen taverna så fanns det helt otroliga äventyrsuppslag inbäddade.
Det fanns så mycket potential i världen.

Till detta fanns det ett forum fyllt med underbara människor som gillade exakt samma sak som jag.
En gemenskap.
Alla va välkomna, frågor besvarades. Va de svåra så diskuterades dem.
Ofta kom en förklaring från t.ex. Brunalven och verkligen förklarade hur det va tänkt. Men att det fortfarande kunde vara precis hur vi ville.
Det fullständigt sprudlade av kreativitet.
Men ändå så kändes det som om vi alla va ganska överens. Alla aktiva på forumet kände som om vi visste vad vi gillade och vart vi ville ta världen.

Det är här det blir så konstigt.
Allt fungerar bra.
Folk gillar vad som finns och det är inte alls som så att det är avtagande och något nytt behövs för att sätta fart på spelet.
Då berättas det om "Bomben".
Det finns en mängd tankar och önskemål om vad det kan vara.
Nästan alla låter rimliga och saker som kändes roliga.

Istället känns det som om Riotminds hanterar sina fans på samma sätt som Steve Jobs hanterade Apples fans.
"Kunden vet inte vad dom vill ha fören vi erbjuder det"

Riotminds börjar här köra på ett spår som, i mina ögon, är helt uppåt väggarna.
De mer eller mindre dödar allt som så många brann för på forumet.
De har något nytt på gång och alla vi fans blir behandlade som om vi bara inte har förstått storheten i det än.

Vi som gillar vad som fanns försöker hålla det vi liv.
Men utan support från skaparna så går det inte.

Efter detta så är det regeländring efter regeländring.
Dom lanserar nyhet efter nyhet och ehala tiden är approachen mot de som ifrågasätter att vi bara inte förstår det nya. Att vi är bakåtsträvare.
Och det om våra frågor bemöts över huvud taget.

Jag har pratat om detta flitigt med andra och jag kommer liksom inte ens ihåg allt som jag har stört min på.
Saker som för mig har känts obegripligt in i nästa konstighet.


Där är min historia om Riotminds.
Det är inte som så att jag har något "hat" mot Riotminds så som många andra beskriver.
Riotminds tog däremot en sväng som jag inte på något sätt kan begripa och det känns som om de måste börja göra något riktigt bra för att jag ens ska vara intresserad av att kolla upp vad de sysslar med för något nu.
Det finns så många andra utgivare av rollspel som känns som om de ger mig precis vad jag vill ha på ett ypperligt sätt.
 
Top