Regeltunga- och lätta kampanjer

Jag tror ju helt ärligt att anledningen till att långa kampanjer oftare släpps till "tyngre" spel är pga tradition, mer än något annat och har inget alls att göra med huruvida ett crunchigt system funkar bättre till en lång kampanj eller ej. Lika mycket tänker jag att det är förlaget självt som vill ha något stort flaggskeppsäventyr till större produkter (det är egentligen lite dumt i huvudet imo, men det finns någon sorts standard i vissa delar av världen att sidantalet avgör legitimiteten i ett spel, och därmed räknas spel som stora pga omfång), eller en skribent som själv är väldigt inne i ett spel som vill skriva något stort.
Väldigt sällan tror jag att det går "vi har ett crunchigt spel, så därför behöver vi en längre kampanj", utan snarare en generell värdering kring vad det innebär att vara ett crunchigt spel och vad det behöver.

Case in point är ganska mycket som kommer från Fria Ligan, som nog egentligen inte ska ses som crunchiga system men som ändå får längre kampanjer som har helt andra värderingar än mekanisk utveckling. Alien är väl ett hyfsat exempel där.
Själv har jag varit delaktig i att skriva en kampanj i 12 (!) delar till Sagospelet Äventyr. Mekanisk utveckling var inget jag tänkte på i en sekund där medan jag skrev. Kommer inte ens ihåg om det direkt finns någon mekanisk utveckling i SÄ? Likväl var det en gigantisk, episk kampanj som skrevs.

Men verlandes. Är det en tolkning att de flesta av de långa, kända, episka kampanjerna som har släppts är till något mer crunchiga system? Att svarta solen, Sylfens vrede, törnetronen, great pandragon campaign, darkening of Mirkwood, DoD-kampanjerna osv. Och att det inte är honey trap, nyckelringrollspelet, into the odd, troika, the witch is dead osv som får långa köpekampanjer. Är det verkligen en tolkning?
Det är en tolkning att crunchiga spel har långkampanjer för att det är det som krävs.

Jag tror ju helt ärligt att anledningen till att långa kampanjer oftare släpps till "tyngre" spel är pga tradition, mer än något annat och har inget alls att göra med huruvida ett crunchigt system funkar bättre till en lång kampanj eller ej. Lika mycket tänker jag att det är förlaget självt som vill ha något stort flaggskeppsäventyr till större produkter (det är egentligen lite dumt i huvudet imo, men det finns någon sorts standard i vissa delar av världen att sidantalet avgör legitimiteten i ett spel, och därmed räknas spel som stora pga omfång), eller en skribent som själv är väldigt inne i ett spel som vill skriva något stort.
Väldigt sällan tror jag att det går "vi har ett crunchigt spel, så därför behöver vi en längre kampanj", utan snarare en generell värdering kring vad det innebär att vara ett crunchigt spel och vad det behöver.

Case in point är ganska mycket som kommer från Fria Ligan, som nog egentligen inte ska ses som crunchiga system men som ändå får längre kampanjer som har helt andra värderingar än mekanisk utveckling. Alien är väl ett hyfsat exempel där.
Själv har jag varit delaktig i att skriva en kampanj i 12 (!) delar till Sagospelet Äventyr. Mekanisk utveckling var inget jag tänkte på i en sekund där medan jag skrev. Kommer inte ens ihåg om det direkt finns någon mekanisk utveckling i SÄ? Likväl var det en gigantisk, episk kampanj som skrevs.

En spännande…teori 😛

Mmm men Anthrox. Det är ju det som är hela min poäng. For WHATEVER reason -som du säger, det finns säkert många skäl - så verkar det som att det i praktiken är så att många fördrar lite mer crunchy system för dessa långa kampanjer. Hade jag haft fel och gemene man tvärtom hade föredragit super regelrätta system för episka megakampanjer hade vi nog sett flera sådana släppas.

Jag har inte sagt att det inte går att spela kampanj med lätta regler. Jag har inte sagt att man känner fel om man personligen inte råkar tycka så. Jag har inte sagt att man måste ha krångliga regler.

Jag säger bara ovan.
Men det finns ju en miljon olika anledningar till att något blir skrivet, att något blir utgivet och att något blir spelat. Det är ju jättemärkligt att då dra kopplingen att långa kampanjer skrivs till crunchiga system för att de spelas bäst i crunchiga system.
Att långa kampanjer inte skrivs lika ofta till indiespel har ju antagligen mer att göra med att indiespel inte fungerar på samma sätt som traddspel, och att det inte finns samma behov, eller att det fyller samma nytta. Eller att indiespelen inte har samma reach, och ett förlag behöver fokusera på intäkter. Att det inte finns någon jätteepisk megakampanj till nyckelringsrollspelet har ju 100 % ingenting alls att göra med att en lång kampanj skulle funka bättre i ett crunchigt system liksom.

En spännande…teori 😛
Jaha? Ja, den är ju sannolikt mer valid än din.

Men det finns ju en miljon olika anledningar till att något blir skrivet, att något blir utgivet och att något blir spelat. Det är ju jättemärkligt att då dra kopplingen att långa kampanjer skrivs till crunchiga system för att de spelas bäst i crunchiga system.
Att långa kampanjer inte skrivs lika ofta till indiespel har ju antagligen mer att göra med att indiespel inte fungerar på samma sätt som traddspel, och att det inte finns samma behov, eller att det fyller samma nytta. Eller att indiespelen inte har samma reach, och ett förlag behöver fokusera på intäkter. Att det inte finns någon jätteepisk megakampanj till nyckelringsrollspelet har ju 100 % ingenting alls att göra med att en lång kampanj skulle funka bättre i ett crunchigt system liksom.

Jaha? Ja, den är ju sannolikt mer valid än din.

Absolut, det kan vara som du säger. Då är det ändå bäst stt satsa på att ge ut en episk megakampanj till ett crunchigt system. Pga anledningarna som du säger.

Slutsatsen blir ändå samma!

Vad är den tyngsta (utgivna) kampanj vi kan komma på till ett regellätt spel? Det finns gott om tunga kampanjer till bara medeltunga spel, men jag kan inte på rak arm komma på en enda till ett lätt spel.

Vad är den tyngsta (utgivna) kampanj vi kan komma på till ett regellätt spel? Det finns gott om tunga kampanjer till bara medeltunga spel, men jag kan inte på rak arm komma på en enda till ett lätt spel.

Det är din tolkning.

Megadungeons kanske?

Slutsatsen blir ändå samma!
Fast va?
Det gör ju en väldigt stor skillnad på ifall en lång kampanj skrivs till ett crunchigt system för att det passar utgivningen, och ifall en lång kampanj skrivs till ett crunchigt system för att långa kampanjer skulle passa bättre till crunchiga system. Det är ju liksom inte ens nästan samma sak, eller ens i närheten av varandra.

Definiera "lätt".

Målposterna har ju flyttats så många gånger i den här diskussionen att det är svårt att hålla koll på vad vi ens talar om länge.

Exempel på en tung kampanj i ett system utan meningsfull mekanisk karaktärsutveckling, och däför också kan spelas med extremt regellätta system helt utan problem är Masks of Nyarlathotep.

Definiera "lätt".

Målposterna har ju flyttats så många gånger i den här diskussionen att det är svårt att hålla koll på vad vi ens talar om länge.

Exempel på en tung kampanj i ett system utan meningsfull mekanisk karaktärsutveckling, och däför också kan spelas med extremt regellätta system helt utan problem är Masks of Nyarlathotep.
Nu var frågan om utgivet. CoC är inte supertungt, men det är knappast lätt.

The Estate till Mausritter är den jag först tänker på för vi spelade delar av den. Jämfört med Dragonlance är den ju en lättviktare, men det är ju en massa olika länkade äventyr i kampanjen. Men formatet är ju superkorta äventyr och inte en 300 sidors bok.

Om man ser Svärdets sång som regellätt så är Korpens klagan, Bittermarken och Blodslandet "tunga" kampanjer. Men där har ju Ligan med just sådana regler som resor, fästen och sånt som Platon pratar om, så det kanske inte passar in.

Hmmm svårt. Jag blir nästan helt blockerad och kan inte ens komma på mer än en handfull "stora" kampanjer öht. :D

Jag skulle inte säga att CoC i sig är regellätt.

Men kanske Trail of Cthulhu räknas som lätt? Det finns ett par långa kampanjer till det, och andra Gumshoe-spel.

Jag skulle inte säga att CoC i sig är regellätt.

Men kanske Trail of Cthulhu räknas som lätt? Det finns ett par långa kampanjer till det, och andra Gumshoe-spel.
Jag skulle klassa Gumshoe som medium också, personligen. Även HeroQuest: Glorantha, som ju fick Red Cow - att det är narrativt med indie-vibbar hindrar det inte från att faktiskt ha en hel del regler.

Det beror ju helt på vad en definierar som "lätt".
För liksom, om kampanjen inte kräver mekanisk utveckling i någon högre grad så spelar det ju egentligen ingen roll vilket system kampanjen spelas i.
Ta Konfluxen-sviten som exempel. Jag har sett den kampanjen spelas i nog åtminstone fem olika system, några med mekanisk utveckling inbyggt, några med mindre dylikt. Det har aldrig varit något problem något av det. Är konfluxen skriven för ett ickelätt system? Troligtvis, DoD var väl mediumtungt med alla mått. Men det är ju även lite det som är grejen, det hade inte behövt spelas i DoD och det kommer heller inte bara göra det bara för att det skrevs till DoD.

Men att spela Konfluxen-kampanjen till Svavelvinter-rollspelet? Det låter regellätt.

Back