Regeltunga- och lätta kampanjer

Nu var frågan om utgivet. CoC är inte supertungt, men det är knappast lätt.

Som sagt, flyttade målstolpar.

Gruset i hela den här diskussionen är att vad vi pratar om ändras så fort någon kommer med ett argument eller ett resonemang som inte stämmer överens med en på redan förbestämd tes som inte skall diskuteras utan bara beläggas.

Såhär då:

Jag tycker CoC är mer rules light än de flesta spel som marknadsför sig själv som sådana.

Gruset i hela den här diskussionen är att vad vi pratar om ändras så fort någon kommer med ett argument eller ett resonemang som inte stämmer överens med en på redan förbestämd tes som inte skall diskuteras utan bara beläggas.
För protokollet vill jag notera att det inte var Platon som startade den här tråden. :)

Nu var frågan om utgivet. CoC är inte supertungt, men det är knappast lätt.
Det är väl ändå på den lätta planhalvan så som diskussionen sett ut i den här tråden, där långa kampanjer kopplats till regelsystem där nya färdigheter och mekaniska interaktionsmöjligheter låses upp efter väldigt många spelpass. Det sker inte i CoC.

Och där finns det ju ett kausalt samband som jag tycker har lästs bakvänt i tråden. Om man har ett spel där man låser upp andra halvan av regelverket först efter 50 sessioner så behövs spelmaterial som stöder mer än 50 sessioner. Det betyder inte det motsatta, att man behöver ett spel där man låser upp andra halvan av regelverket först efter 50 sessioner för att kunna spela spelmaterial som räcker mer än 50 sessioner.

För att "utgivet" (om än inte "lätt") i alla fall är ett objektivt mått, vilket inte "jag bytte system på det och det gick jättebra!" är.
Men om vi inte kan testa att spela långa kampanjer i andra system än kampanjen skrivits för, vad är det då menat att det ska tillföra diskussionen? För som sagt, att en kampanj skrivs har en miljon anledningar och "för att det passar till crunchiga system" är nog ganska långt ner på den listan för både skribenter och förlag.

Det är väl ändå på den lätta planhalvan så som diskussionen sett ut i den här tråden, där långa kampanjer kopplats till regelsystem där nya färdigheter och mekaniska interaktionsmöjligheter låses upp efter väldigt många spelpass.
Det känns som en väldigt strikt definition - då är inte Ars Magica ett tungt spel, och det är mest bara en viss kategori av level-baserade system som kvalar in.

Sen finns det ju heller, för diskussionens skull, inget behov av att lyfta spel som inte har någon nämnvärd mekanisk utveckling som något annat än regellätt.
För det jag tänker att diskussionen handlar om är huruvida mekanisk utveckling är nödvändig för en längre kampanj eller ej (för gemene person). För det en längre kampanj gör är ju just att vara längre, och då är det ju bara regler som gör något ur det längre perspektivet som gör skillnad.

Det känns som en väldigt strikt definition - då är inte Ars Magica ett tungt spel, och det är mest bara en viss kategori av level-baserade system som kvalar in.

Jag kanske missuppfattade, men i inlägget nedan såg det ut som att du pratade om spel där det kommer in nya saker med jämna mellanrum.

En sak som underskattas vad gäller karaktärsutvecklingen är att den gör att den långa kampanjen inte blir statisk. Om du var, säg, level 5 i en lång kampanj och alltid bara gjorde saker en level 5-karaktär gör, skulle alternativen och taktikerna snart bli utagerade, men i stället kommer det in nya saker med jämna mellanrum.

När det gåller CoC kan jag ärligt inte göra en bedömning om dess tyngd eller komplexitet. För mig är det ett så enkelt (eller regellätt) system att jag inte behöver en regelbok för att spela det, allt sitter i ryggmärgen. Men som jag tidigare nämnde har jag informerats på EN World om att jag har fel. :D

Sen tycker jag att Apocalypse World är komplext ... för jag passar inte med det systemet.

Jag kanske missuppfattade, men i inlägget nedan såg det ut som att du pratade om spel där det kommer in nya saker med jämna mellanrum.
Jag pratade om det som en illustration i frågan, men det är inte vad trådstarten handlade om.

När det gåller CoC kan jag ärligt inte göra en bedömning om dess tyngd eller komplexitet. För mig är det ett så enkelt (eller regellätt) system att jag inte behöver en regelbok för att spela det, allt sitter i ryggmärgen. Men som jag tidigare nämnde har jag informerats på EN World om att jag har fel. :D

Sen tycker jag att Apocalypse World är komplext ... för jag passar inte med det systemet.
Den svarta madonnan är i alla fall halvlång, men jag kan inte titta på hur tjock Kult: DL är i bokhyllan och säga att det är ett lätt spel.
:)

Kampanjen A True Relation of the Great Virginia Disastrum har väl flera band och är skriven till Lamentations of the Flame Princess, som väl får räknas till ett regellätt system?

Känns lite som att definitionen ändras så fort någon kommer med ett motargument!

Jag pratade om det som en illustration i frågan, men det är inte vad trådstarten handlade om.
Det blir ett väldigt förvirrande samtal om jag inte ska använda det du skrivit tidigare i tråden för att bättre försöka förstå vad du menar, eller referera till det i mina egna svar till dig.

Låt oss gå vidare med klargörandet att det är den allmänna regeltyngden snarare än komplexiteten i karaktärsutveckling i så fall.

Låt oss gå vidare med klargörandet att det är den allmänna regeltyngden snarare än komplexiteten i karaktärsutveckling i så fall.
Okej, så då har långa kampanjer inget med saken att göra längre då eller? För allmän regeltyngd gör ju ingen skillnad på en one shot, 4 sessioner eller 30 sessioner.

Kampanjen A True Relation of the Great Virginia Disastrum har väl flera band och är skriven till Lamentations of the Flame Princess, som väl får räknas till ett regellätt system?

Känns lite som att definitionen ändras så fort någon kommer med ett motargument!

Finns hur mycket omfattande kampanjmaterial som helst till OSR, men då det inte passar med det förutbestämda slutsatsen bemöts det inte i tråden.

Okej, så då har långa kampanjer inget med saken att göra längre då eller? För allmän regeltyngd gör ju ingen skillnad på en one shot, 4 sessioner eller 30 sessioner.
Vad? Det kan väl inte ha undgått dig att det är långa kampanjer vi pratar om här? Jag begriper inte ens vad du är ute efter.

En av teserna som drivs är att det finns en koppling, nämligen att det inte är de lätta spelen som får de långa kampanjerna. Då är ju motexempel relevanta.

Back