Regeltunga- och lätta kampanjer

Men diskussionen har ju legat någonstans till att längre kampanjer skrevs till crunchigare system för att de passar till det, när det troligtvis i själva verket finns en miljon viktigare anledningar till varför en viss kampanj skrivits till ett visst system, och varför det till vissa system inte skrivs några längre kampanjer alls.
Just det här, om jag ska ge en vild gissning. Tror du eller någon annan varit inne på det redan, mer handlar om hur många man når ut till. Skriver man till mer välkända rollspel, når man en större publik. Och är drivkraften att nå ut, så är nog systemet sekundärt för kampanjen i sig. Hade ett regellätt system varit det största genom tiderna, hade nog fler kampanjer skrivits till det då den som vill dela sin kampanjidé nått ut till fler människor. Så tror jag i vilket fall.

Så tror inte förskrivna kampanjer är skrivna till regeltunga system på grund av deras regeltyngd, utan mer på grund av att det är de systemen som har störst andel av marknaden. Vild gissning från min sida dock.

Du menar att du gillar det, men du gatekeepar din åsikt som en universell sanning?

Till skillnad från dig Anthrox - som tydligt i diskussionen utgår från vad du personligen gillar, så har jag inte nämnt min personliga preferens en enda gång. Jag har bara spelat en enda köpekampanj i hela mitt liv och det var över 10 år sedan.

Jag tänker så här:
  • På VTT-plattformarna har D&D och Pathfinder ofta runt 70% av spelarbasen.
  • Ergo gillar väldigt många rollspelare "crunchiga" system.
  • Därför är det inte för mig en superkonstig grej att säga att "gemene man gillar crunch".
  • Lägg till detta att jag inte sällan ser D&D-spelare anföra mängden regler för karaktärsutveckling som en kritik mot Dragonbane som system, och då påstå att det inte går att spela långa kampanjer med det spelet.
Det är väl anekdotiskt på olika nivåer (inte att D&D-spelarna är flest), men det är i alla fall så jag tänker. Jag har oftast inga problem med att generalisera när jag diskuterar, annars blir det så himla omöjligt att försöka hitta mönster eller att avfärda mönster.

Själv har jag skrivit några långa inlägg på Facebook om att Dragonbane visst lämpar sig för långa kampanjer, och listat olika sätt som det kan hanteras som inte är kopplat till mekanisk karaktärsutveckling.
Fast att DnD är stort är varken samma sak som att längre kampanjer gör sig bättre för crunchiga system, eller att längre kampanjer skrivs för crunchigare system.
Eller ens att folk gillar crunchiga system, för det finns fler förklaringsmodeller där med.

Till skillnad från dig Anthrox - som tydligt i diskussionen utgår från vad du personligen gillar, så har jag inte nämnt min personliga preferens en enda gång. Jag har bara spelat en enda köpekampanj i hela mitt liv och det var över 10 år sedan.
Jag har inte en enda gång hävdat att mitt sätt att spela på är något som är allmängiltigt.

Fast att DnD är stort är varken samma sak som att längre kampanjer gör sig bättre för crunchiga system, eller att längre kampanjer skrivs för crunchigare system.
Eller ens att folk gillar crunchiga system, för det finns fler förklaringsmodeller där med.

Snart kommer Magnus ta en whiskey också 🥃

Jag har inte en enda gång hävdat att mitt sätt att spela på är något som är allmängiltigt.
Och jag har inte ens öht nämnt mitt eget sätt att spela. Än mindre då hävdat att det är allmängiltigt.

Och jag har inte ens öht nämnt mitt eget sätt att spela. Än mindre då hävdat att det är allmängiltigt.
Nej, men du har vid flera tillfällen hävdat en åsikt och framfört den på ett sätt som att den är sanning.

Om den enda anledningen till att spela en kampanj är den mekaniska utvecklingen, varför ens spela en kampanj då?
Jag tror att det finns en icke oanselig mängd rollspelare som spelar enbart för att det är kul att levla sin gubbe, och endast ser kampanjen som ett sätt att flyttas mellan strider som ger XP.

Jag har nog hört ett dussin sådana poddar som spelar D&D på det sättet. Intresserar inte mig, men det finns de som verkligen fokuserar på rollpersonens stats, och i stort sett bara ser kampanjen som en grej som händer i bakgrunden.

Till stor del tror jag att det är en amerikansk grej i större utsträckning än hur vi gör i Sverige.

Just det här, om jag ska ge en vild gissning. Tror du eller någon annan varit inne på det redan, mer handlar om hur många man når ut till. Skriver man till mer välkända rollspel, når man en större publik. Och är drivkraften att nå ut, så är nog systemet sekundärt för kampanjen i sig. Hade ett regellätt system varit det största genom tiderna, hade nog fler kampanjer skrivits till det då den som vill dela sin kampanjidé nått ut till fler människor. Så tror jag i vilket fall.

Så tror inte förskrivna kampanjer är skrivna till regeltunga system på grund av deras regeltyngd, utan mer på grund av att det är de systemen som har störst andel av marknaden. Vild gissning från min sida dock.
Nej, precis. Hade kampanjer skrivits systemagnostiska hade det varit samma sak. Nu kanske det är lite svårt för vissa grejer, men det är ju ett allmänt känt faktum att det går att spela rollspel lite hur som helst. Så du är ju faktiskt inte låst till ett system. Att större mängden av rollspelsmaterial som ens produceras är till DnD har ju absolut ingenting att göra med att DnD är det bästa systemet för just den här grejen, den här settingen eller den här kampanjen.
Så det blir ju en felaktig diskussion att då anta att de längre kampanjerna skrivs för ett crunchigt system för att det är ett crunchigt system.

Ja, jag är överraskad att ingen fört fram det rätt uppenbara argumentet att spel med en hygglig regeltyngd är så extremt dominerande, både i mängd spel och i kommersiell massa, att det inte är konstigt att de också helt dominerar utgivningen av långa kampanjer. Det kan vara ett rimligt argument.

Även om man i så fall också kan kontra med att de allra flesta inte vill ha regellätta rollspel till att börja med, och därmed inte vill ha dem i långa kampanjer heller…

På ett rollspelsforum som det här, där man gärna fokuserar på the new shiny, är det lätt att glömma att D&D+Pathfinder alltid står för den stora majoriteten av allt rollspelande, oberoende av andra trender.

Ja. Vad har det med mitt eget spelande att göra?
Absolut ingenting. Vilket heller ingen har påstått, någonstans.
Men om du hävdar en åsikt som är en subjektiv uppfattning på något som en universell sanning så kommer du bli emotsagd, eftersom det går emot andras subjektiva uppfattning om samma sak.

Att större mängden av rollspelsmaterial som ens produceras är till DnD har ju absolut ingenting att göra med att DnD är det bästa systemet för just den här grejen, den här settingen eller den här kampanjen.
Det här hör ju inte till diskussionen egentligen. Men så många gånger som jag chockas över vad folk försöker klämma in under 5:e, utan att det egentligen passar in i DnD derivatet gör mig förbryllad. Ja, DnD är störst. Ja, det går att göra mycket med DnD. Nej DnD gör inte alla kampanjer rättvisa, det finns rollspel som hade gjort den här kampanjen mer rättvisa. Men jag fattar, DnD lockar folk och är välkänt nästan synonymt med rollspel för en stor målgrupp.

Jag tror att det finns en icke oanselig mängd rollspelare som spelar enbart för att det är kul att levla sin gubbe, och endast ser kampanjen som ett sätt att flyttas mellan strider som ger XP.

Jag har nog hört ett dussin sådana poddar som spelar D&D på det sättet. Intresserar inte mig, men det finns de som verkligen fokuserar på rollpersonens stats, och i stort sett bara ser kampanjen som en grej som händer i bakgrunden.

Till stor del tror jag att det är en amerikansk grej i större utsträckning än hur vi gör i Sverige.
Och det är ju ett sätt att spela på. Och även om jag inte alls förstår det, så får folk göra det. Men på inget sätt invalidiserar det att spela längre kampanjer med enklare regler, eller gör att längre kampanjer skrivs för crunchigare system enkom för att de är crunchiga.

Back