Samiloth
Veteran
Alla tolkningar är subjektiva, jag vet inte hur det är relevant. Nu blir jag osäker på ifall du förstår att det är en skillnad mellan tolkning och preferenser; såsom spelstil och spelkultur. Visst förstår du att vi tolkar världen omkring oss ständigt, och alla saker inom världen, för att vi ska kunna fungera, samtidigt som hur vi agerar i världen (preferenser) är något skilt från akten att tolka?Men din tolkning är ju här fortfarande bara din subjektiva, och bygger på hur du ser på rollspel och föredrar att det spelas, eller hur? Det är ju så att säga inget självklart eller universellt lver din tolkning.
Om jag bygger min tolkning på något så är det att jag gjort många olika regelsystem under mina år, och jag har ett syfte när jag skriver en regel. Jag skriver dem inte bara för att skapa ord. Jag tycker att liknande mönster i andras regeltexter går att utröna, alltså tolkar jag att de har ett syfte med att skriva reglerna. Mitt syfte är att sätta riktlinjer, normer, ramar och troliga utfall i världen i form av regler, de flesta regler jag läser (men faktiskt inte alla) tycks ha samma mål i mina ögon.
Att regelskaparna, eller de som läser dem, är subjektiva är inte bara naturligt utan även en fördel, inte en nackdel, som tillåter flexibilitet och gör det möjligt att dra ned på mängden text som måste förklara regler, då de kan dra egna slutsatser utan att man behöver överförklara allt. Att min tolkning “bara är subjektiv” är som att säga att världen “bara är sfärisk”, som om orden som påpekar det ofrånkomliga skulle ha någon slags djup innebörd bara för att det sägs rakt ut.
Är det självklart eller universellt att regelskaparna har ett syfte? Eller att de försöker ge ramar och normer (det jag kallar naturlagar) till spelvärlden? Nej. Det finns alla möjliga slags irrationella människor där ute som kan ha helt andra anledningar till varför de skriver regler, så det kan jag inte utesluta. De kanske bara lider av någon slags tvångshandling, eller vad det nu kan vara.
Men jag tror (subjektivitet igen) att de flesta försöker skapa regler som hjälper till att förverkliga världens egna verklighet, hur den fungerar. Och eftersom det är vad jag tror dess syfte är, så använder jag regler på så vis; riktlinjer till normer, ramar, hur saker fungerar. Jag kan dock skriva om eller ignorera regler jag inte gillar (preferens).
Jag ser inte ens hur din fråga och dina ord ens är funktionella i sammanhanget. Tolkningar och analyser är inte förkunnande av objektiv sanning, ingen stiger ned från Himlen med stenplattor när de tolkar omvärlden i jakt på förståelse. Tolkningar och analyser, trots subjektivitet, är inte något du bör se ned på; de är till stor hjälp i världen för oss alla.
Jag tror jag förstår, du har liten användning av regler i rollspel. Därmed är din ståndpunkt att regler inte representerar naturlagar, riktlinjer, normer eller ramar i en värld, för du använder dem inte så. Förhoppningsvis så stör du dig inte på att så mycket av rollspel är regler, och att du således betalar för meningslösa ting du inte har användning för.Jag förstår inte riktigt frågan. Som spelare kan jag ju inget annat, då min rollperson lever och andas spelvärlden så som den beskrivs av SL. Gör SL bedömningen att min rollperson inte kan något så gäller ju det, oavsett om SL använt regelkrycka eller magkänsla för den bedömningen.
Och som SL arbetar jag såklart utifrån min uppfattning om spelvärlden, och i ytterst få specialfall tar jag stöd i regler för att göra mina bedömningar — mest i de fall jag upplever att det kan vara nyttigt med extra input in i min beslutsprocess.
Själv har jag spelat utan slump, äventyr, regler, spelledare och förgjorda karaktärer. Jag har provat på det mesta, och spelat i världar som går från att spegla vår egen till de som har flytande landskap där man visualiserar sin väg genom världen. I många av de mer udda världarna så ger regler bra riktlinjer. Ja, för mig, alltså.
Vidden av den erfarenhet jag har är grunden till de preferenser jag har när jag väljer rollspel och hur jag spelar (detta är subjektivt: stil och kultur) och när och hur jag använder regler. Detta är frikopplat från min förmåga att tolka saker (också subjektivt, men kan vara rationellt och är skilt från preferenser).