Niklas73;n97101 said:
God45: Ok du har fortfarande inte fattat. Då lägger vi ner oss emellan tycker jag eller läs om tråden och försök förstå vad jag säger.
Jag har läst tråden ett par gånger och ungefär det här är vad jag uppfattat det som; rätta mig gärna:
- Du har sett Game of Thrones.
- Du har upplevt ett obehag när du sett vissa scener.
- Dessa obehagskänslor ville du inte ha. De var så att säga oönskade.
Det jag finner märkligt är:
1) Att du tycks utgå från att obehagskänslor dels alltid är oönskade. Det är de inte. Jag själv ser t.ex. ofta filmer med just fokus på att skapa känslor av äckel och obehag.
2) Att du tycks mena att eftersom du känner oönskade obehagskänslor inför scenerna så bör även andra, som kanske ser obehagskänslorna som önskade eller inte upplever samma obehagskänslor, hindras från att se scenerna genom att de inte borde ha skapats.
Med förbehåll för att jag kan ha missat något i din argumentation, såklart. Det verkar som att du generaliserar lite väl mycket utifrån din egen erfarenhet och de oönskade obehagskänslor du upplever: Dels finns de som inte känner samma obehag, dels finns de som känner samma obehag men ser de känslorna som önskvärda, dels finns de som känner samma oönskade obehag men som ändå snarare ser lösningen "låta bli att titta" framför "ingen ska få se såna här scener".
Det handlar liksom inte om att man "måste" ha mer eller "inte fattar". Det är lite som med kryddor på mat: En del vill ha mycket krydda, och att en del människor föredrar mindre krydda på maten är ingen anledning att hindra extremt kryddig mat från att tillagas eller avjutas av de som föredrar kryddig mat.
Jag kan förstå de som invänder mot delar av GoT av ideologiska skäl; jag har inte sett serien men det finns säkert problematiska aspekter (det finns det i all kultur). Men jag har lite svårt när det rör sig om vad som verkar vara känslomässigt generaliserande. Andra människor upplever andra känslor än vad du gör, och en del upplever samma känslor men ser dem inte som oönskade.