Nekromanti Rape of thrones

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Och det måste vara nog nånstans. Efter förra avsnittet beslöt vi oss för att ta oss an serien ur ett någorlunda annat perspektiv. Vi är hyfsat opålästa men nån måste ta bladet från mun. 29:35 in. Kudos till de som orkar lyssna från början för det blir en del bra sagt där om annat som de som bygger kök för 500000 men inte spenderar en sekund i det samt mindfullness. http://themoonbarking.com/2015/05/25/22-rape-of-thrones/
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Niklas73;n93641 said:
Och det måste vara nog nånstans. Efter förra avsnittet beslöt vi oss för att ta oss an serien ur ett någorlunda annat perspektiv. Vi är hyfsat opålästa men nån måste ta bladet från mun. 29:35 in. Kudos till de som orkar lyssna från början för det blir en del bra sagt där om annat som de som bygger kök för 500000 men inte spenderar en sekund i det samt mindfullness. http://themoonbarking.com/2015/05/25/22-rape-of-thrones/
George R.R. Martin försvarar det sexuella våldet i sina böcker och tv-serien:
http://www.theguardian.com/books/2014/may/06/george-rr-martin-game-of-thrones-sexual-violence
http://www.independent.co.uk/arts-e...xual-violence-in-game-of-thrones-9342569.html
http://www.mhpbooks.com/george-r-r-martin-responds-to-uproar-over-rape-scene-in-game-of-thrones/
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,668
Location
Eslöv
Alltså... den här podden är inte så bra. Trettio minuter fick jag hoppa in innan de började prata om Game of thrones (snacka om click-bait title!) sen börjar han klaga på att serien är fylld med flator? Wat? Finns där en enda homosexuell kvinna i den Tv-serien? Jag tror jag har sett två som är bi.
Jag har inte läst böckerna men serien följer jag nära.Och snackar om knivar som körs upp i vaginor? Inte heller riktigt sett det i serien och min pojkvän som lusläst böckerna och kan inte dra sig till minnes om något sådant.
Låter som en riktig moral-tant som klagar för att de tycker det är så våldsamt och blodigt och "naket". Nakenheten här är ju inte värre än vad man kan se in en reklamfilm för duschtvål. Game of Thrones är ju ganska lightweight i nakenhet och våld jämfört med tillexempel Borgia Faith and fear. Där är de nakna kropparna inte från män och kvinnor som skulle vara fotomodeller och våldet är brutalare.

Att anklaga George R.R. Martin för att "runka till incest-scenerna" är ju en lite skum slutsats. Det är ju som att anklaga alla författare eller filmskapare för att älska våldtäckt eller udda sexuella böjelser bara för att man har med det i sin skapelse. Vad är steget efter det? Gör man en action-film så är man en våldsam person? Gör en film där en karaktär misshandlar sin hustru manusförfattaren till en person som gillar hustru-misshandlare?

Har man problem med George R.R. Martins värld för att "den är för snuskig och för våldsam" så finns det alternativ, som Sagan om Ringen eller Xena Krigarprinsessan.

Har man däremot problem med hur extremt dåligt serien porträtterar våldtäckt är det en annan sak. Tillexempel att Cersi inte reagerar överhuvudtaget på att ha blivit våldtagen i sin relation med Jamie. Att Gillie vill ha sex med Sam efter att ha blivit utsatt för våldtäcktsförsök.
Att alla våldtäckter är på kvinnor när verkligheten, speciellt i krig, inte ser ut så.

Lite citat från wikipedia:
Despite the popular perception that rape during conflict is primarily targeted against women, these figures show that sexual violence committed against men is not a marginal occurrence. The lack of awareness for the magnitude of the rape of men during conflict relates to chronic underreporting. Although the physical and psychological repercussions from rape are similar for women and men, male victims tend to demonstrate an even greater reluctance to report their suffering to their families or the authorities.
Samt
for example, 76% of male political prisoners in 1980s El Salvador and 80% of concentration camp inmates in Sarajevo reported being raped or sexually tortured.
Och avslutningsvis
If the army entered the town by force, mass rape of both women or youths regardless of gender was among the punitive measures that might be taken by Greek, Persian, or Roman troops.
Nä det här var kass. Kass clickbait faktiskt. One out of five.
Brutalt men sorry.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Först! Tack för kritiken. 1 av 5 är bättre än 0 av 5. All kritik är välgörande, bra som dålig. Att ge sig på Game of Thrones är så klart som att göra en Die Hard 4.0 (?) och ställa sig naken i Harlem med en "I hate nigger skylt" eller, i mer digitala sammanhang, angripa Pernilla Wahlgren på hennes blogg. Det är som att be om en käftsmäll.

Vi sa väl ovan att vi började snacka om GoT ca 30 min in? Och att vi är opålästa. Det är inte det det handlar om. Det har kanske inte införts knivar i vaginor men väl ljusstakar (!) Jag tycker nakenheten är att föredra alla dar i veckan framför våldet och nakenheten har jag inget emot. Att det däremot fokuserar på bi/homo/exponering av bröst och underliv känns för mig så konstruerat. Liksom: Åhh titta på vad vi gör i GoT. Det är SÅÅÅ utanför boxen. Vad som jämförs med GoT är ointressant. Här talar vi GoT. Det är det jag tittar på. Sen är väl det inte direkt osnygga människor som visar upp sina kroppar heller? Samtidigt finns det ett nytt grepp som jag gillar vilket jag också sa i podden.

Att "runka till incestscenerna" är så klart ett hårt uttryck och det är så vi bitvis uttrycker oss i podden. Det var ingen kritik du nämnde men jag ville bara säga det. Och ja. Min grundkänsla är "vad är det för sjuk gubbe som badar i våld och sex hela hela tiden?". Sen kan jag undnanbe mig "det finns annat att titta på." Det är som att säga "Du kan läsa andra bloggar än Pernillas." GoT är bra men jag måste väl få kunna tala om vad jag _inte_ gillar utan att behöva se Xena?

I alla fall. Oavsett vad är det här blodigt och sexualiserande. Och i vårt tycke på tok för mycket. Bollen är hemma. Vi förstår vad som händer då svärdet höjs. Vad är nöjsamheten i att se resultatet? Kalla det moralpanik. Jag kan kalla det empati. Det får mig att må dåligt. Det är okej. Men det är så inåt helvete mycket av det. Tack för att du lyssnade och kommenterade.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mundo;n93704 said:
Detta är straffet för att jag skriver efter midnatt.
"never expose Mundo to bright light (especially sunlight, which will kill it), never let it touch water (that will cause it to multiply), and most importantly: no matter how much it cries or begs, never feed it after midnight"

:)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,668
Location
Eslöv
anth;n93708 said:
"never expose Mundo to bright light (especially sunlight, which will kill it), never let it touch water (that will cause it to multiply), and most importantly: no matter how much it cries or begs, never feed it after midnight"

:)
So huuuungry!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,900
Location
Ludvika
Det är som att lyssna på en podcast med Carl Showalter och Gaear Grimsrud. Jag vill gärna tro att någon av bitarna jag hoppade över involverade en diskussion om pannkakor. Intressant att du börjar med att dömma ut GoT för att det är massa bögar och flator överallt (var?) och sen lyfter fram det som en av de positiva bitarna.

Vittnesmål _är_ förvörigt bevis.

Det känns också mest som att du inte gillar George RR Martin och därför tycker du han är en äcklig gubbe, snarare än tvärt om. På det stora hela känns det lite som ett rätt poänglöst inlägg i GoT-debatten.

Sorry.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Jag har inte lyssnat på casten men jag reagerade också på det senaste avsnitten. Vad fyller de ganska explicita våldtäkterna för funktion? Jag ser inte riktigt existensberättigandet i de scenerna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Rymdhamster;n93732 said:
Det känns också mest som att du inte gillar George RR Martin och därför tycker du han är en äcklig gubbe, snarare än tvärt om. På det stora hela känns det lite som ett rätt poänglöst inlägg i GoT-debatten.
Han är ju en male gaze-författande och äcklig gubbe :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja, jag konstaterar att verkligheten var/är mycket, mycket värre än GoT. Och vill man någon form av realism i en mörk fantasy-bok i stil med GoT kanske man inte kan undvika våldtäkter. Jag tycker att de beskrivs på ett sätt så man mår illa dessutom. Inte direkt 50 Shades of Grey.

Om jag var Martin hade jag skrivit under en pseudonym, en kvinnlig. Då blir man inte anklagad för att vara en äcklig gubbe och får skriva vad fan man vill. ;)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Arfert;n93739 said:
Tja, jag konstaterar att verkligheten var/är mycket, mycket värre än GoT. Och vill man någon form av realism i en mörk fantasy-bok i stil med GoT kanske man inte kan undvika våldtäkter. Jag tycker att de beskrivs på ett sätt så man mår illa dessutom. Inte direkt 50 Shades of Grey.
Böckerna är väl avhandlade på gamla forumet ur de här perspektiven ganska så extensivt men de senaste avsnitten i TV-serien tycker jag använde våldtäkterna på ett sensationssökande sätt. Att förneka att våldtäkt är ett fenomen som existerar och alltid har existerat är givetvis inget som någon förespråkar men när det används enbart för att belysa hur ELAK en karaktär i berättelsen är och hur SYND det är om en annan så blir i alla fall jag lite sne.

Arfert said:
Om jag var Martin hade jag skrivit under en pseudonym, en kvinnlig. Då blir man inte anklagad för att vara en äcklig gubbe och får skriva vad fan man vill. ;)
Nu låter du sjuuuukt bitter :) Kanske handlar det om att Martin faktisk är gammal och ett barn av sin tid?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Rymdhamster;n93732 said:
Det är som att lyssna på en podcast med Carl Showalter och Gaear Grimsrud. Jag vill gärna tro att någon av bitarna jag hoppade över involverade en diskussion om pannkakor. Intressant att du börjar med att dömma ut GoT för att det är massa bögar och flator överallt (var?) och sen lyfter fram det som en av de positiva bitarna.

Vittnesmål _är_ förvörigt bevis.

Det känns också mest som att du inte gillar George RR Martin och därför tycker du han är en äcklig gubbe, snarare än tvärt om. På det stora hela känns det lite som ett rätt poänglöst inlägg i GoT-debatten.

Sorry.
Ang flat-diskussionen, se svaret ovan. Om vittnesmål är bevis så blev den scenen ännu sämre. "Hej jag såg att du fick vingar och det är ju olagligt i Västerås! Dåså - häkta honom." Poänglöst för vem? Dig? Och ja, jag tycker han verkar ha ett twisted mind. Jag tycker det är för våldsamt. Men andra tycker det är bra med ljusstakar i skrev. Om man tonade ner våldet 50% skulle det ändå gå fram.

No need to be sorry though :)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mundo;n93659 said:
Att Gillie vill ha sex med Sam efter att ha blivit utsatt för våldtäcktsförsök.
Jag tycker inte man ska utgå från att alla offer för våldtäkt uppför sig på ett specifikt sätt. Det blir väldigt skruvat om en person som är ett offer ska behöva utstå andra människors förutfattade meningar om hur en ska uppträda efter en våldtäkt. Så snälla låt bli det.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
RasmusL;n93733 said:
Jag har inte lyssnat på casten men jag reagerade också på det senaste avsnitten. Vad fyller de ganska explicita våldtäkterna för funktion? Jag ser inte riktigt existensberättigandet i de scenerna.
Joooo då för världen är PRECIS så äcklig och måste vi beskriva den så i TV också. Eller så har Georgr RR (varför RR - det var nåt jag hoppade på rätt mycket också som stärker min teori om a twisted mind) en våldsfetisch. Varför? Vad är det för lag? Serien blir inte bättre i mitt tycke för att någon våldtas och att man ligger på den scenen i 15 sekunder. Det känns så effektsökande att det är 50 Shades varning. Nä. Det var taskigt. Det är det inte.

En annan sak som stärker min teori om a twisted mind och jag _också_ partar om är att han skiter i att skriva sexan för att han ska skriva något annat emellan. Om man är grundförfattare till serien och dessutom exekutiv producent kanske man får försöka samarbete lite. Kudos till producenterna som sa: skriv på du men då gör vi egna manus till 6:an och7:an. Vi har en beställning från HBO, vi kan inte riktigt vänta på din konstnärliga frighet. Ja jag tycker han verkar väldigt märklig.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag har relativt nyligen läst en bokserie som får George Martins böcker att kännas väldigt milda. Visserligen har jag inte läst GoT men jag kan lova er att Prince of Nothing-serien är tio gånger värre på alla plan. Komplett med att det finns en "ras" av onda alver som tänder på sadism och smärta, beter sig som zombierna i 28 dagar (dvs snabba som tusan) och att fantasyvärldens samtliga kulturer rättfärdigar våldtäkt. Det är till och från riktigt obehagligt.

Spoiler nedan:
Angående det senaste avsnittet så tycker jag att det känns så himla fel att våldtäkten på Sansa endast sker för att ge Theon möjligheten att studsa tillbaks in i nån slags hjälteroll. Önskar att de hade kunnat göra ett bättre försök till plot-tool.
 
Top