Nekromanti Rape of thrones

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Niklas73;n96868 said:
Men jag kan ju inte bli tydligare. Räcker det inte med hälften av bränna barn scenen för att vi ska bli illa berörda? Blir ni inte det? Måste ni ha mer?
Tar man bort andra halvan av den scenen missar man hur shireens mamma ändrar sig. Vilket är rätt viktigt för den scenen skulle jag tro.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
chrull;n96880 said:
Tar man bort andra halvan av den scenen missar man hur shireens mamma ändrar sig. Vilket är rätt viktigt för den scenen skulle jag tro.
Men kan man inte lösa det på andra sätt? Jo.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Förövrigt så tycker jag att bålbränningen av Shireen blir extra bra när man jämför den med säsongens tidigare bålbränning. Jon Snow är den gode hjälten som gör en mercikill på till och med sin fiende som bränns. Men inte någon vågar göra något när Stannis och Melisandre är i farten, inte ens när offret är en oskyldig flicka, inte ens när flickans egen mor skriker i panik. Stark tobak.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
chrull;n96890 said:
Ja, men inte utan att göra det sämre gissar jag.
Om det tvista di lärde som man säger. Jag ser din poäng. Jag kanske skulle skrivit så själv tom. Och nånstans har han lyckats då vi diskuterar det i en 14 sidors tråd. Men jag kan inte backa en tum för hur äcklad jag blir och att jag tycker man kan tagga ner på våldet. Att vänta på nästa GoT avsnitt är alltid med blandade känslor
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Niklas73;n96882 said:
Men kan man inte lösa det på andra sätt? Jo.

Fast det där är ett argument som kan användas på allt i hela världen. Allt går att lösa på andra sätt. Men nu valde skaparna av serien detta sättet.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
14 sidor ja. Är det någon som har svärd på ryggen i serien och hur är det med brödbakandet?

Själv slutade jag se i början av andra avsnittet när de skulle döda nån av vovvarna. Våldtäkter, eldade barn och liknande stör mig inte, men när de tänker döda vovvarna då är det över gränsen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Vad ska jag säga. Berörs man illa av fejkvåld kanske man inte ska titta på saker med fejkvåld i dem. Se West Wing istället. Då får du all politiken och inget av våldet och sexet och du slipper må dåligt. Och så kan de av oss som vill se en super våldsam deconstruction av fantasy genren se på GoT. Det var inte som om någon lurade dig till att de inte skulle vältra sig i våld. It is a feature, not a bug. Newsroom är också bra politik utan våld på skärmen om man inte klarar av starkare grejer. Men Niklas? Ditt argument är att ingen ska få äta en stek eftersom en bebis inte kan tugga den.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ond bråd död;n96904 said:
14 sidor ja. Är det någon som har svärd på ryggen i serien och hur är det med brödbakandet?

Själv slutade jag se i början av andra avsnittet när de skulle döda nån av vovvarna. Våldtäkter, eldade barn och liknande stör mig inte, men när de tänker döda vovvarna då är det över gränsen.
Jag vet inte varför, men jag pallar nästan hur grymt våld som helst mot människor, vuxna som barn.
Men att se plågande/dödandet av djur, specifikt hundar eller katter fixar jag inte. Lite skumt, eftersom jag växt upp på bondgård och vi slaktade både det ena och det andra djuret.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ond bråd död;n96904 said:
14 sidor ja. Är det någon som har svärd på ryggen i serien och hur är det med brödbakandet?

Själv slutade jag se i början av andra avsnittet när de skulle döda nån av vovvarna. Våldtäkter, eldade barn och liknande stör mig inte, men när de tänker döda vovvarna då är det över gränsen.
Dags att gå off-topic så tråden blir låst?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
God45;n96911 said:
Vad ska jag säga. Berörs man illa av fejkvåld kanske man inte ska titta på saker med fejkvåld i dem. Se West Wing istället. Då får du all politiken och inget av våldet och sexet och du slipper må dåligt. Och så kan de av oss som vill se en super våldsam deconstruction av fantasy genren se på GoT
Mycket bra inlägg, mer slående än vad man anar. För Obama kör ju med sina drönare - mycket bättre och allt rullar på som vanligt hemma. :p
För Game of Thrones visar ju bara historiskt korrekta inslag(även om det utspelar sig i en fantasyvärld) där våld var den centrala ingrediensen. Vad gör serien så annorlunda än andra fiktiva verk?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Big Marco: Ja och det är det jag vänder mig emot.
God45: Ok du har fortfarande inte fattat. Då lägger vi ner oss emellan tycker jag eller läs om tråden och försök förstå vad jag säger.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Niklas73;n97101 said:
God45: Ok du har fortfarande inte fattat. Då lägger vi ner oss emellan tycker jag eller läs om tråden och försök förstå vad jag säger.
Jag har läst tråden ett par gånger och ungefär det här är vad jag uppfattat det som; rätta mig gärna:

- Du har sett Game of Thrones.
- Du har upplevt ett obehag när du sett vissa scener.
- Dessa obehagskänslor ville du inte ha. De var så att säga oönskade.

Det jag finner märkligt är:

1) Att du tycks utgå från att obehagskänslor dels alltid är oönskade. Det är de inte. Jag själv ser t.ex. ofta filmer med just fokus på att skapa känslor av äckel och obehag.
2) Att du tycks mena att eftersom du känner oönskade obehagskänslor inför scenerna så bör även andra, som kanske ser obehagskänslorna som önskade eller inte upplever samma obehagskänslor, hindras från att se scenerna genom att de inte borde ha skapats.

Med förbehåll för att jag kan ha missat något i din argumentation, såklart. Det verkar som att du generaliserar lite väl mycket utifrån din egen erfarenhet och de oönskade obehagskänslor du upplever: Dels finns de som inte känner samma obehag, dels finns de som känner samma obehag men ser de känslorna som önskvärda, dels finns de som känner samma oönskade obehag men som ändå snarare ser lösningen "låta bli att titta" framför "ingen ska få se såna här scener".

Det handlar liksom inte om att man "måste" ha mer eller "inte fattar". Det är lite som med kryddor på mat: En del vill ha mycket krydda, och att en del människor föredrar mindre krydda på maten är ingen anledning att hindra extremt kryddig mat från att tillagas eller avjutas av de som föredrar kryddig mat.


Jag kan förstå de som invänder mot delar av GoT av ideologiska skäl; jag har inte sett serien men det finns säkert problematiska aspekter (det finns det i all kultur). Men jag har lite svårt när det rör sig om vad som verkar vara känslomässigt generaliserande. Andra människor upplever andra känslor än vad du gör, och en del upplever samma känslor men ser dem inte som oönskade.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Nu vet vi att Niklas73 ogillar våld på film och i tv. Hela tråden blir bara ett jäkla upprepande av samma argument.

Själv ser jag kritiken som en rejäl släng av moralkärringstrams ala den kristna hycklarhögern i USA som hatar svordomar, naket i tv och fiktiv framställning av våld och ockultism men som samtidigt misshandlar sina barn i uppfostringssyfte och mordhotar personal på abortkliniker utan att skämmas det minsta....(ja jag överdriver en aning)

Uppskattar man inte fiktivt våld tittar man inte på filmer/serier som innehåller fiktivt våld. Svårare än så är det inte.
Jag utgår ifrån att Niklas73 spyr av blotta tanken på att se Dödligt Vapen, Die Hard, Rovdjuret, Excalibur, Hellraiser, The Walking dead, OZ, Basic,Instinct, Robocop, Braveheart, Band of brothers, 24 med alla sina sadistiska våldsscener, Cannibal Holocaust eller rape & revengerullar som verkligen frossar i extremt grafiskt fiktivt våld och utdragna fiktiva våldtäktssekvenser? Är det korståg mot allt det jag nämnde också eller är det bara GoT som är under luppen?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,471
Min högra näsborre är asymetisk och har som en grop som den vänstra saknar. Nu när jag haft snuva i tre veckor har den här gropen varit sjukt svår att snyta ur ordentligt. Jobbigt läge!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Magnamund;n97190 said:
Nu vet vi att Niklas73 ogillar våld på film och i tv. Hela tråden blir bara ett jäkla upprepande av samma argument.

Själv ser jag kritiken som en rejäl släng av moralkärringstrams ala den kristna hycklarhögern i USA som hatar svordomar, naket i tv och fiktiv framställning av våld och ockultism men som samtidigt misshandlar sina barn i uppfostringssyfte och mordhotar personal på abortkliniker utan att skämmas det minsta....(ja jag överdriver en aning)

Uppskattar man inte fiktivt våld tittar man inte på filmer/serier som innehåller fiktivt våld. Svårare än så är det inte.
Jag utgår ifrån att Niklas73 spyr av blotta tanken på att se Dödligt Vapen, Die Hard, Rovdjuret, Excalibur, Hellraiser, The Walking dead, OZ, Basic,Instinct, Robocop, Braveheart, Band of brothers, 24 med alla sina sadistiska våldsscener, Cannibal Holocaust eller rape & revengerullar som verkligen frossar i extremt grafiskt fiktivt våld och utdragna fiktiva våldtäktssekvenser? Är det korståg mot allt det jag nämnde också eller är det bara GoT som är under luppen?
Moderering:

Bara för att jag är i Norge så innebär det inte att ni har grönt kort att hålla på så här med ad hominem-argumentation!

Två dagars utvisning till Magnamund!

Och låt det bli en läxa till er andra: jag kanske inte kan ha snorkoll på er när jag är i Norge, men då och då tittar jag in, och håller ni på så här så stänger jag av er tills jag kommer hem igen, minst!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
MattiasLejbrink;n96873 said:
Jag tillhör ju i och för sig de som tycker att en halv sekund av de där scenerna är för mycket. Ser ingen berättarteknisk poäng med att visa något av det där över huvud taget, en halv sekund eller femton. Jag mår dåligt nog över att bli informerad av att det hänt. Man skulle kunna tänka sig att Ser Davos kom tillbaka och frågade om prinsessan och Melisandre sa att hon "rest härifrån till en bättre plats". Det hade fyllt samma funktion men varit bättre berättande [enligt min subjektiva upplevelse].
Problemet med "tell don't show" är att tittaren då inte är säker på att det hela faktiskt skett och att det istället handlar om nån slags berättarteknisk fint om att vi bara ska tro att någon bränts på bål. Jag kan inte komma på en enda återkommande karaktär som dödats off camera.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Organ;n97206 said:
Problemet med "tell don't show" är att tittaren då inte är säker på att det hela faktiskt skett och att det istället handlar om nån slags berättarteknisk fint om att vi bara ska tro att någon bränts på bål. Jag kan inte komma på en enda återkommande karaktär som dödats off camera.
Danslärare.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Sapient;n96768 said:
Stannis till exempel, kan han fortsätta vara Stannis? En kung vars anspråk (inför sig själv) i mycket bygger på hans rättrådighet, hans kungavärdighet - han *förtjänar* ju att vara kung!
Stannis anspråk bygger inte på moralisk rätt, utan juridisk. Hans storebror var kung, och dog utan legitim avkomma. Alltså står han högst i tronföljden och är den rättmätige kungen. Det är också Ned Starks inställning när han luskar ut att Joffrey, Myrcella, och Tommen inte är Roberts barn, och det är därför han avrättas.
 
Top