Nekromanti Rape of thrones

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Arfert;n97351 said:
(Sansa är för övrigt mitt tips på den som hamnar på Järntronen när det här tar slut. Hon kommer nog bli en hård maktspelare, väldigt långt från den naiva flicka hon var i början.)


Daenerys har så mycket plot-armor som det bara går. Hon kommer fett vinna, ge en drake till Tyrion, ha Onion-knight som Hand of the King och Bronn som High Commander. Fansen på reddit kvider av glädje och T-shirtar med allas ansikten på säljs för tusenstals kronor.

Skämt åsido, fan vad jag hatar "Khalessi", men hon kommer vinne är jag 99% övertygad om. Hon är den enda som kan vara dummare än en råbiff i den här serien och ändå komma undan. Gör man ett misstag och heter Stark tappar man huvudet, gör man ett misstag och heter Dany får man en drake.

Also, det börjar bli lite repitition på det hela men Nicklas73, för att säga det kort.
Censur är dåligt. Censur är tråkigt.
Förfinande är dåligt. Förfinande är tråkigt.

GoT hela existensberättigande bygger på att det är gritty low-fantasy, vet inte om du följer debatter bland fans på olika forumen, men det som upprör "hardcore" GoT-fans mest är inte bränningen av Shireen så mycket som VARFÖR hon bränns (eftersom de tycker att det går ifrån Stannis som karaktär). Precis som folk inte ballar ur över att Sansa blir våldtagen så mycket som de ballar ur för att Ramsay Bolton är en fucking Napoleon-ninja när det är meningen att han ska vara "pasty, ugly and oafish" och ha typ nada erfarenhet av krigsföring. Folk ballar inte ur när det blir för blodigt eller för gory, folk ballar ur när det slutar vara 'resonabelt'.

Jag gillar bara inte rödlöken på hamburgaren so to speak. Jag tycker man kan plocka bort den.
Fast problemet är att med din lösning får ingen rödlök för att du inte gillar den. Idén om att kultur inte får vara stötande är fail som fan. Jag stödjer mig inte på idén att "Game of Thrones är som det var i verkligheten, därför får den vara blodig", för att verkligheten var sjukt mycket värre.
Game of Thrones får vara som det är för att det är något annorlunda än Ivanhoe, Sagan om Ringen, Ronja Röverdotter och Draktränaren. Det är som att se Guds Stad, V för Vendetta eller Schindler's List fast under en capé av fantasy. Det är som att se en film som utspelar sig i Eon istället för i D&D (slå mig inte God45). Det är som att se något som är mer nyanserat, mer brutalt, mer "vuxet".

Om man tog bort det skulle jag kunna ge min vänstra hand på att serien inte ens varit hälften så populär som den är idag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dany på järntronen är för förutsebart, och Martin har hintat om att man inte ska räkna bort Starks. Slutet ska även bara bittervjuvt. Så gissar att många favoriter kommer dö på slutet.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Arfert;n97406 said:
Dany på järntronen är för förutsebart, och Martin har hintat om att man inte ska räkna bort Starks. Slutet ska även bara bittervjuvt. Så gissar att många favoriter kommer dö på slutet.
Så säger du bara för att du försöker göra mig glad.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det hela påminner lite om de SJW som klagar på att det inte finns nog med "starka kvinnor" eller för mycket våld mot kvinnor i vissa datorspel. Frågan är om de som hackar på Niklas här också skulle hacka såna moralister och uppmana dem att hålla tyst och inte spela spel de inte gillar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ond bråd död;n97414 said:
Det hela påminner lite om de SJW som klagar på att det inte finns nog med "starka kvinnor" eller för mycket våld mot kvinnor i vissa datorspel. Frågan är om de som hackar på Niklas här också skulle hacka såna moralister och uppmana dem att hålla tyst och inte spela spel de inte gillar.
Helt annan fråga och därför ganska irrelevant. Jag kan ge ett långt svar som förklarar varför, men det känns jävligt OT, så det låter vi bli.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Ond bråd död;n97414 said:
Det hela påminner lite om de SJW som klagar på att det inte finns nog med "starka kvinnor" eller för mycket våld mot kvinnor i vissa datorspel. Frågan är om de som hackar på Niklas här också skulle hacka såna moralister och uppmana dem att hålla tyst och inte spela spel de inte gillar.

Som jag skrev längre upp: Hade Niklas kommit med en ideologiskt betingad invändning, med en idé om vilken negativ konsekvens det fanns, så hade det varit en annan sak. Iaf för mig. Kanske för att jag inte är någon känslomänniska; jag har svårt för övergeneraliseringar och åsikter öht som bara bygger på magkänsla och att man utgår från att alla andra funkar som en själv (eller är "sjuka").

(Bör påpekas att jag inte skriver ovanstående för att ytterligare pressa Niklas; han har backat och tagit en mer förnuftig position och det respekterar jag. Utan som förklaring på varför jag inte reagerar negativt mot folk som kommer med ideologiskt motiverade invändningar.)


EDIT: Fast egentligen hade Mundo rätt idé här, jag borde också ha låtit bli. Oh well...
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Mundo;n97415 said:
Helt annan fråga och därför ganska irrelevant. Jag kan ge ett långt svar som förklarar varför, men det känns jävligt OT, så det låter vi bli.

Jag tänkte bara att det kunde vara bra att påminna om så att man inte framstår som en hycklare. I all väl mening. :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ond bråd död;n97424 said:
Jag tänkte bara att det kunde vara bra att påminna om så att man inte framstår som en hycklare. I all väl mening. :)
Nej.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Mundo: "Går ifrån Stannis karaktär". Jaha det är sånt som upprör. Låter bra. Låter sunt.

Sen måste ni börja läsa vad jag skriver. Jag fattar att ni känner er påhoppade men jag har inte sagt att man ska ta bort saker. Jag har sagt att jag inte FÖRSTÅR varför ni gillar det. Har du sett Salo Sodoms 120 sista dagar? I så fall. Gillar du den? Rått våld. Den regissören blev iofs skjuten efter premiären.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Ond bråd död;n97414 said:
Det hela påminner lite om de SJW som klagar på att det inte finns nog med "starka kvinnor" eller för mycket våld mot kvinnor i vissa datorspel. Frågan är om de som hackar på Niklas här också skulle hacka såna moralister och uppmana dem att hålla tyst och inte spela spel de inte gillar.
I min mening tillhör Det argumentet tonåringar och personer som kommenterar Pernilla Wahlgrens blogg. "Meh gillar du det inte så stick då".
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Krank. Och där sätter iaf du och jag punkt. Jag är känslomänniska och du är det inte. Det finns inte en chans i världen att vi kam förstå varann i de frågorna. I övrigt inget ont blod mellan oss.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Men det går inte att FÖRSTÅ varför man gillar någon typ av underhållning när någon blir skadad.

* Stannis bränner sin dotter som offer till en skum gud. Hur kan man gilla det? Det är ju en rent vidrig handling.
* Någon försöker skjuta John McClane, men han duckar och skjuter skurken. Hur kan man gilla det? Det är ju hemskt och våldsamt.
* Piraterna har bundit Bamse och ska kasta honom i havet. Hur kan man gilla det? Han skulle ju dö om de lyckas.
* Rachel dumpar Ross. Hur kan man gilla det? Ross blir ju ledsen. Man måste ju vara sociopat för att gilla att se någon bli ledsen.

Men så fungerar underhållning. Vi gillar att se drama, och för att det ska bli drama måste någon skadas eller hotas att skadas fysiskt eller emotionellt. Vi har också en gräns för vad vi står ut med att se. Din gräns går uppenbarligen långt under nivån för Game of Thrones. Någon annan tycker att Die Hard är för hemsk, och ett litet barn tycker att det blir för otäckt när Bamse blir tillfångatagen. Jag har med behållning tagit del av alla fyra scenerna jag beskriver ovan, men kan inte förklara varför. Det finns även filmer och böcker som innehåller scener jag tycker är för vidriga, men då utnyttjar jag min rätt att inte titta på dem eller läsa dem, och väljer att inte ifrågasätta de som gör det. De har uppenbarligen en annan smak än jag. Och svårare än så är det inte.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Niklas73;n97507 said:
I min mening tillhör Det argumentet tonåringar och personer som kommenterar Pernilla Wahlgrens blogg. "Meh gillar du det inte så stick då".
Moderering:

Det där var personligt, vasst och onödigt. Niklas får 48 timmars ledigt tills jag kommer hem igen.

Som sagt var, bara för att jag är i Norge så innebär det inte frikort för personangrepp. Hotell har wifi nuförtiden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Niklas73;n97506 said:
Har du sett Salo Sodoms 120 sista dagar? I så fall. Gillar du den? Rått våld.
Alltså, den är bra men jag måste komma med det värsta klagomålet... Boken var bättre. Boken har en karaktär som heter röv klyvaren :D Synd att den inte är färdigskriven bara...

Men för att vara seriöst, det finns en del av boken där en av huvudpersonerna runkar medan han tittar på 15 tonåriga flickor som torteras till döds. Det är inte bara en scen, det är en sofistikerad politisk satir. Visst, man måste läsa på rejält för att förstå alla nyanserna. Men slagkraften som kommer från att skriva en sådan scen med ett politiskt syfte kan inte underskattas.

Sedan tycker jag att Juliette och Justine är hans bästa böcker (de är nästan en bok i två delar) så vill ni läsa De Sade rekommenderar jag att ni börjar med dem :)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Gurgeh;n97511 said:
Men det går inte att FÖRSTÅ varför man gillar någon typ av underhållning när någon blir skadad.

* Stannis bränner sin dotter som offer till en skum gud. Hur kan man gilla det? Det är ju en rent vidrig handling.
* Någon försöker skjuta John McClane, men han duckar och skjuter skurken. Hur kan man gilla det? Det är ju hemskt och våldsamt.
* Piraterna har bundit Bamse och ska kasta honom i havet. Hur kan man gilla det? Han skulle ju dö om de lyckas.
* Rachel dumpar Ross. Hur kan man gilla det? Ross blir ju ledsen. Man måste ju vara sociopat för att gilla att se någon bli ledsen.

Men så fungerar underhållning. Vi gillar att se drama, och för att det ska bli drama måste någon skadas eller hotas att skadas fysiskt eller emotionellt. Vi har också en gräns för vad vi står ut med att se. Din gräns går uppenbarligen långt under nivån för Game of Thrones. Någon annan tycker att Die Hard är för hemsk, och ett litet barn tycker att det blir för otäckt när Bamse blir tillfångatagen. Jag har med behållning tagit del av alla fyra scenerna jag beskriver ovan, men kan inte förklara varför. Det finns även filmer och böcker som innehåller scener jag tycker är för vidriga, men då utnyttjar jag min rätt att inte titta på dem eller läsa dem, och väljer att inte ifrågasätta de som gör det. De har uppenbarligen en annan smak än jag. Och svårare än så är det inte.

/tobias
Bra skrivet.

Tycker ändå det kan finnas skäl att kritisera hur saker framställs i film/tv, men då på andra grunder än "Det här är obehagligt".
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Recca;n97935 said:
Tycker ändå det kan finnas skäl att kritisera hur saker framställs i film/tv, men då på andra grunder än "Det här är obehagligt".
Kanske ffa på andra grunder än 'jag gillar inte det här så då borde inte andra gilla det heller och de som gör det har nog något av en skruv lös'.

Ingen måste älska GoT (eller annan serie/bok/kulturyttring) och man får gärna ondgöra sig över det, yttrandefrihet och allt sånt, men att implicera att de som faktiskt gillar det du inte gillar gör något fel (eller tänker fel eller inte förstår saker eller är oempatiska eller något annat negativt bara baserat på detta) är ett ganska märkligt ställningstagande.

Också att försöka skapa en bild av objektivitet kring något som till sin natur är så våldsamt subjektivt är också olyckligt. Man gillar det man gillar och ogillar det man ogillar och ibland, hör och häpna, så ändrar man sig.

Cog.
 
Top