Nekromanti Rape of thrones

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Staffan;n97237 said:
Stannis anspråk bygger inte på moralisk rätt, utan juridisk. Hans storebror var kung, och dog utan legitim avkomma. Alltså står han högst i tronföljden och är den rättmätige kungen. Det är också Ned Starks inställning när han luskar ut att Joffrey, Myrcella, och Tommen inte är Roberts barn, och det är därför han avrättas.
Nja, det är det argument han använder - men vid åtminstone två tillfällen talar han inför sina närstående (Ser Davos var med båda gångerna om jag minns rätt och Melisandre vid ett av dem) om att han "förtjänar" att bli kung, för att han alltid varit så rättrådig och alltid hållit sig till det som är rätt osv. Och hans vrede över att hans yngre bror utropade sig till kung (och att många av släktens bannermän följde honom snarare än Stannis) uttrycktes också i ordalag som implicerade att hans bror inte förtjänade kungavärdigheten pga sitt leverne.

Så jag vill nog påstå att hans karaktär bygger på moral i första hand och juridiken är ett argument när det passar. Och det gör hans handlande intressant, för det skapar en dualism. Även den mest moraliskt strikta karaktär, uppvisar till slut en pragmatism som - vilket vi kunde se i hans ansikte under scenen (också ett skäl till att den tvunget måste visas) tynger honom enormt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Snow;n97235 said:
Danslärare.
Han sade "Jag kan inte komma på en enda återkommande karaktär som dödats off camera."

Syrio kommer tillbaka, var så säker!

;)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Snow;n97235 said:
Danslärare.
Typ sjutusen fanteorirer om att han inte är död, både från boken och serien, just för att man inte får se han dö.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Organ;n97206 said:
Problemet med "tell don't show" är att tittaren då inte är säker på att det hela faktiskt skett och att det istället handlar om nån slags berättarteknisk fint om att vi bara ska tro att någon bränts på bål. Jag kan inte komma på en enda återkommande karaktär som dödats off camera.
Ett annat problem med Mattias version är att det låter som när en förälder ljuger för en femåring om vad som hände med familjens hund som sprang ut framför en bil.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Magnamund;n97190 said:
Nu vet vi att Niklas73 ogillar våld på film och i tv. Hela tråden blir bara ett jäkla upprepande av samma argument.

Själv ser jag kritiken som en rejäl släng av moralkärringstrams ala den kristna hycklarhögern i USA som hatar svordomar, naket i tv och fiktiv framställning av våld och ockultism men som samtidigt misshandlar sina barn i uppfostringssyfte och mordhotar personal på abortkliniker utan att skämmas det minsta....(ja jag överdriver en aning)

Uppskattar man inte fiktivt våld tittar man inte på filmer/serier som innehåller fiktivt våld. Svårare än så är det inte.
Jag utgår ifrån att Niklas73 spyr av blotta tanken på att se Dödligt Vapen, Die Hard, Rovdjuret, Excalibur, Hellraiser, The Walking dead, OZ, Basic,Instinct, Robocop, Braveheart, Band of brothers, 24 med alla sina sadistiska våldsscener, Cannibal Holocaust eller rape & revengerullar som verkligen frossar i extremt grafiskt fiktivt våld och utdragna fiktiva våldtäktssekvenser? Är det korståg mot allt det jag nämnde också eller är det bara GoT som är under luppen?
Fan vad onödigt.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Fan vad onödigt. Jag tycker våldet är äckligt. Jag tycker bränna sin dotter är fruktansvärt. Jag har ganska lite problem med Die Hard och har i mitt eget publicerade spel en del grymma inslag i världen. Om det gör mig till moraltant så hoppas jag att vi blir fler.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Niklas73;n97307 said:
Jag tycker våldet är äckligt. Jag tycker bränna sin dotter är fruktansvärt.
Jag tycker också att det kan vara äckligt med våld.
Jag tycker också att det är fruktansvärt att bränna sin dotter.
Ibland tycker jag om att bli äcklad, och eftersöker den känslan genom att se på äcklig film eller se på äckliga bilder.
Ibland vill jag uppleva fruktansvärda saker utan att riskera att drabbas av dem i verkliga livet.
Ibland vill jag ha den där känslan när det vänder sig lite i magen. Ibland vill jag bli skitskrajj. Ibland vill jag må lite dåligt, inom kontrollerade former.

Jag säger inte att du är moraltant. Jag säger att du verkar utgå från att obehag alltid är något dåligt. Och att det inte borde skapas (alltför) obehaglig kultur eller konst.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Niklas73, inte bara att du vill pissa på vad andra gillar, du känner att du har rätt att bli upprörd då folk blir stötta av det du håller på med.

Om du hade sagt att du trodde att GoT skulle vara något som du gillar, men sedan insåg att den drog iväg åt ett håll du inte gillar. Fine, jag tror ingen skulle blivit det minsta irriterad.

Säga att jag gillar inte X, Y eller Z i GoT, någon som har förslag på alternativ som passar dig bättre. Du skulle antagligen få lite motfrågor och sedan antagligen en hög med förslag.

Hade du undrat över vad andra ser för nöje i att se det, och inte först stått och hamrat om hur äckligt du tycker det är, hade du antagligen sluppit en radda irriterade svar bland de sansade svaren.

Jag vet inte om jag tolkar dig rätt i det du skrivit (vilket jag verkligen hoppas att jag inte har), eller om du misslyckats i att framföra det du vill. Men mitt råd till dig är att ta ett steg tillbaka och fundera på vad du hade tyckt om någon annan hade baserat ut sitt äcklande om man byter ut det aktuella ämnet mot andra ämnen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,474
Tbh har jag rätt svårt att se vad det är i Niklas inlägg som är så upprörande. Men jag har inte läst så noga.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vimes;n97315 said:
Tbh har jag rätt svårt att se vad det är i Niklas inlägg som är så upprörande. Men jag har inte läst så noga.
Han har minst en gång sagt att det är "sjukt" att gilla våldet. Jag tror att många reagerar på det.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Krank: Tråden ger insikter. Du kan ha en poäng.
Lupus och Chrull: självklart har jag raljerat. Det vi diskuterar fyller mig med känslor. Jag är känslomänniska och svallar över. Jag känner verkligen det jag skriver men det är inte nyanserat vilket jag är medveten om. Och kanske får jag ta skit tillbaka. Så slå på om ni vill. Har fö 15 min i nästa podd om scenen också som ni kan ondgöra er över på måndag om nån mot all förmodan skulle vilja ta del av den. Jag upprörs tydligen väldigt av det här.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Niklas73;n97339 said:
Krank: Tråden ger insikter. Du kan ha en poäng.
Lupus och Chrull: självklart har jag raljerat. Det vi diskuterar fyller mig med känslor. Jag är känslomänniska och svallar över. Jag känner verkligen det jag skriver men det är inte nyanserat vilket jag är medveten om. Och kanske får jag ta skit tillbaka. Så slå på om ni vill. Har fö 15 min i nästa podd om scenen också som ni kan ondgöra er över på måndag om nån mot all förmodan skulle vilja ta del av den. Jag upprörs tydligen väldigt av det här.
Men ondgjorde du dig inte nyss över vissa personers ton i den här tråden? Och nu förklarar du din egen med att du är en "känslomänniska"?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Förklarar. Inte ursäktar. Så klart kan folk känna sig påhoppade då jag säger att jag tycker att det är sjukt att gilla bränna dotter scener. Det kanske inte är sjukt #insikt #krank. Inte alls samma sak som det du syftar på i min menig. Du får pma om det är viktigt för dig att fortsätta den diskussionen. . Vill du göra det offentligt får du starta en tråd. Den här tråden handlar inte om det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Att vi fick "se" (nåja, snarare antytt) att ett barn brändes förändrade bilden av Stannis. Både bland de "på plats" i serien och hur tittarna uppfattar honom. Vi måste fatta att folk på plats inte gillade det, men ingen vågade ingripa, utom drottningen, och för sent. Det var förmodligen viktigt för senare i serien. Och att unge herr Bolton våldtog Sansa är troligen viktigt det också.

(Sansa är för övrigt mitt tips på den som hamnar på Järntronen när det här tar slut. Hon kommer nog bli en hård maktspelare, väldigt långt från den naiva flicka hon var i början.)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Arfert;n97351 said:
Att vi fick "se" (nåja, snarare antytt) att ett barn brändes förändrade bilden av Stannis. Både bland de "på plats" i serien och hur tittarna uppfattar honom. Vi måste fatta att folk på plats inte gillade det, men ingen vågade ingripa, utom drottningen, och för sent. Det var förmodligen viktigt för senare i serien. Och att unge herr Bolton våldtog Sansa är troligen viktigt det också.
Ja. Det som var intressant med den scenen var hur man såg att soldaterna ville vända bort blicken, ville skrika ut i protest. Men ingen vågade. Nu är det bekräftat svart på vitt att Stannis är fullständigt bonkers och verkligen gör vad som helst för att vinna. Det hade inte alls varit lika tydligt om man hade hoppat över den här scenen. Samtidigt tror jag, som någon nämnde tidigare i tråden, att det här kommer finnas med i Stannis bagage långt framåt och det skulle kunna vara en avgörande faktor som gör att han viker ner sig när det verkligen gäller längre fram. Det var som sagt rätt uppenbart att det här skulle ske (det skulle aldrig ens hintats om det tidigare om det inte sedan skulle hända) men det är för mig en avgörande händelse i Stannis plotline.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
kloptok;n97358 said:
Ja. Det som var intressant med den scenen var hur man såg att soldaterna ville vända bort blicken, ville skrika ut i protest. Men ingen vågade. Nu är det bekräftat svart på vitt att Stannis är fullständigt bonkers och verkligen gör vad som helst för att vinna. Det hade inte alls varit lika tydligt om man hade hoppat över den här scenen. Samtidigt tror jag, som någon nämnde tidigare i tråden, att det här kommer finnas med i Stannis bagage långt framåt och det skulle kunna vara en avgörande faktor som gör att han viker ner sig när det verkligen gäller längre fram. Det var som sagt rätt uppenbart att det här skulle ske (det skulle aldrig ens hintats om det tidigare om det inte sedan skulle hända) men det är för mig en avgörande händelse i Stannis plotline.
Det här är också det jag menar. Jag som reagerar så starkt missar reaktionerna. Jag ser bara bränna dotter på bål. Och måste faktiskt spola förbi. Jag är nog känslomänniska av rang som inte pallar det här. Det kommer för nära känslorna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Jag förstår ärligt talat inte alls ståndpunkten att man inte kan gilla en scen om man inte gillar det som händer i den. Med det antagandet i bagaget finns det ju ingen underhållning i mänsklighetens historia som går att gilla -- undantaget möjligen extremt oskyldig underhållning för små barn där inget hotfullt sker och ingen riskerar att komma till skada. I all annan underhållning kommer det att förekomma scener där folk hotas eller skadas emotionellt eller fysiskt, och det är de flesta överens om är dåligt, vilket borde göra det omöjligt att gilla att se det. Men trots det gillar vi det.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Tror aldrig det varit så svårt att få folk att begripa vad jag menar. Jag har sett en hel del film men got är sjukt rå och jag tycker den bitvis går för långt. Man kan förstå tortyrscener utAn att skildra dem i detalj ich ibland är det bättre enligt principen less is more som är en vedertagen manuseregel.

Men det här går inte in. Bränna dotter är vidrigt. Krank vill komma åt de känslorna ibland. Ok. Nån annan (God45) "älskar våldet". Nån tredje hävdar "att det här är det som händer i verkligheten". Jag säger: visst ha våld men måste man zooma in så jävligt? Ni tycker jag är en moraltant (herre Gud vad man inte läst vad jag säger då men okej). Jag tycker ni som verkligen gillar våldet är... Nej jag förstår er bara inte.

Ps
Nåt som försvann här på vägen var min invändning mot turneringen i slutet. Inget äckligt alls. Men har vi inte sett det ett gäng gånger?

Till sist får jag väl påminna alla om att jag verkligen gillade white Walker grejen i förrförra avsnittet. Jag gillar Tyron supermycket. Jag gillar en hel del annars skulle jag inte titta. Jag gillar bara inte rödlöken på hamburgaren so to speak. Jag tycker man kan plocka bort den.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Niklas73;n97375 said:
Ps
Nåt som försvann här på vägen var min invändning mot turneringen i slutet. Inget äckligt alls. Men har vi inte sett det ett gäng gånger?
Det är sånt här som gör att jag inte förstår riktigt. För halshuggningen i början på den (när de två snubbarna bråkar om vem man ska betta på) kände jag var helt onödig. Den kändes verkligen bara som gore för att göra en rolig poäng.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Du bör kanske inte se på den här serien.
För mig så var den stora behållningen att se soldaternas tvekan.Den är ju handlingsmässigt EXTREMT viktig.
Att du missade det är ganska allvarligt och jag förstår att du inte uppskattar serien. Ni är inte kompatibla.
 
Top