Ranka Star Wars live action filmerna

Fine, fine, Willow är också star wars:

1 Episode 4
2 Episode 5
3 Episode 6
- Willow
4 Episode 8
5 Rogue One
6 Episode 7
7 Solo
8 Episode 9
- Battle For Endor
- Caravan of courage
9 Episode 3
10 Episode 2
11 Episode 1

Bättre så?

Just ja; självfallet bygger ovanstående lista på "de bästa" (enligt mig) versionerna av varje film. Dvs Han sköt först, etc...

Jag skämtade! 😂😂

Men awesome!

Okej summering frånsett att the Last Jedi verkar svårt överhypad här på forumet

Snarare så är den underhypad på internet i stort, framför allt bland vissa extra högljudda människor… =)

(EDIT: Jag vill förtydliga att jag alltså inte menar att Platon här är extra högljudd. Bara att på socmed i stort så märks vissa mer än andra, och folk som hatar TLJ märks oproportionerligt mycket)

Last edited:
Den är lite överskriven, som Rian Johnson filmer brukar vara.
Jag har inte sett allt Rian Johnsons gjort men åtminstone Looper och Knives Out tycker jag är bra underhållning. Att de skulle vara överarbetade är inget jag reflekterat över. När det gäller TLJ:s manus är min känsla snarare motsatsen, och det är tyvärr inte direkt ovanligt när jag ser storfilmer. De kan vara grymma både visuellt och ljudmässigt men handlingen - som i mitt tycke är det viktigaste - kan vara obefintlig, ologisk eller obegriplig.

Jag har inte sett allt Rian Johnsons gjort men åtminstone Looper och Knives Out tycker jag är bra underhållning. Att de skulle vara överarbetade är inget jag reflekterat över. När det gäller TLJ:s manus är min känsla snarare motsatsen, och det är tyvärr inte direkt ovanligt när jag ser storfilmer. De kan vara grymma både visuellt och ljudmässigt men handlingen - som i mitt tycke är det viktigaste - kan vara obefintlig, ologisk eller obegriplig.
Jag kanske är lite ”yrkesskadad” av att ha gått en manusutbildning och själv skrivit en himla massa kortfilmsmanus och en handfull långfilmsmanus, men för mig att det helt tydligt att Johnson i alla sina filmer öser på med alla dramaturgiska ”knep” som finns och mer därtill. Mycket mer än vad genomsnittet av manusförfattare brukar göra. För mig är det ingen nackdel då jag tycker att sånt är kul och att skaparglädjen lyser igenom.

Angående att The Last Jedi skulle vara ologisk så tycker väl inte jag att den är så himla mycket mer ologisk än någon annan Star Wars-film. Den mest ologiska filmen i serien är enligt mig Return of the Jedi, och det är en av de bättre filmerna.

för mig att det helt tydligt att Johnson i alla sina filmer öser på med alla dramaturgiska ”knep” som finns och mer därtill. Mycket mer än vad genomsnittet av manusförfattare brukar göra.
Ja, det är jag medveten om, inte så mycket för att jag uppmärksammat det själv men för att det inte sällan lyfts i recensioner av hans filmer.

Angående att The Last Jedi skulle vara ologisk så tycker väl inte jag att den är så himla mycket mer ologisk än någon annan Star Wars-film.
Då tycker vi helt enkelt olika.

De här första är bra filmer som jag kan se om och om igen:
1. Epsiod 5
2. Episod 6
3. Episod 3
4. Episod 4

Sen hoppar vi ner till ok filmer, långt sämre än de i första blocket, men ok.
5. Episod 7
6. Episod 2
7. Episod 1

Sen tar vi ett kliv ner till dålig film.
8. Episod 9

Sen faller vi ner till total skräp.
9. Episod 8

Rougue one och Solo var ok, men meningslösa. Inte värt att ranka.

The Empire Strikes Back 5/5 Kommentar: Star Wars starkaste stund. Det är mörkt och svårt.
A New Hope 5/5 Kommentar: Felfritt matinéäventyr.
Return of the Jedi 4/5 Kommentar: Mitt vuxna jag hade föredragit om ewokerna varit wookies, men jag kan stå ut med dem. Egentligen ganska korkad (om än spännande!) räddning av Han Solo. Det märks att regissören är något ovan vid action, några actionscener känns lite för uppstyltade och som om aktörerna turas om att göra saker (Luke och Boba t ex). Några av Star Wars starkaste scener finns dock i denna film: Lukes duell med Vader är grymt ödesmättad, samt förspelet till denna.
Rogue One 4/5 Kommentar: Oboy vilken rökare. Dystert som i Empire Strikes Back. Sett om den flera gånger.
Revenge of the Sith 3/5 Kommentar: Filmen blir lite för mycket med slutduellen, men i övrigt ett ganska habilt hantverk med flera starka scener.
Attack of the Clones 2/5 Kommentar: Älskade denna första gången jag såg den på bio, mycket på grund av den hopplösa The Phantom Menade vilken fick denna att framstå som ett mästerverk. Jag borde dock inte sett om den. Kan inte med Tv-spelssekvenserna, hur de kastade bort den möjliga plottwisten med Doku och hur korkade och empatilösa jedi-riddarna framställdes.
Solo 2/5 Kommentar: Delar funkade. Delar inte. Kändes lite som två filmer som mixats samman.
The Force Awakens 2/5 Kommentar: Flera bra moment, men samtidigt alldeles för mycket som en remake av A New Hope. För billigt.
The Last Jedi 2/5 Kommentar: Gillade den när jag såg den på bio, antagligen mest för att jag ville att den skulle vara bra. Precis som med Attack of the Clones. Men den tålde inte riktigt att se om.
The Phantom Menace 1/5 Kommentar: Hela filmen borde klippas om för att få upp pacingen. Tråååkig.
The Rise of Skywalker 0/5 Kommentar: Jaha? Inte Disneys stoltaste ögonblick. Till och med kraschlandningen Battlefield Earth är bättre. Hade dock inget emot att kejsaren kom tillbaka, men det fick ingen uppbyggnad. I Dark Empire så gjordes detta så oändligt mycket bättre än: "Somehow Palpatine returned."

Andor 5/5 Kommentar: Imperiet känns farligt. Insatserna är höga. Välskrivna dialoger och trådar som knyts samman och verkligen leder till något. Mörkt och dystert.
The Mandalorian 4/5 Kommentar: Säsong 1-2 håller flaggan i topp men 3 tappar en del i lyskraft.
Rebels 4/5 Kommentar: Avsnitten varierar en del. Säsong ett är den svagaste, men den växer. Börjar dock bli lite väl många överlevande jedis efter Imperiets jedislakt.
Skeleton Crew 3,5/5 Kommentar: Trevlig serie, med vibbar av ET, The Goonies och liknande. Jag hade gärna sett fortsättningen.
Clone Wars 3/5 Kommentar: Somliga avsnitt är verkligen inte bra. Några är helt lysande. De flesta någonstans däremellan.
Obi-Wan 1,5/5 Kommentar: Några snygga scener. Ofta ganska korkad. Svävaren som inte kan åka runt en bom, m.m. Obi-Wan som lämnar Vader levande efter att ha besegrat honom (Det gick naturligtvis inte att döda av honom pga canon). Hafsigt och oengagerat.
The Acolyte 1,5/5 Kommentar: Nej, det här var inte särskilt bra, Disney.
Book of Boba Fett 0/5 Kommentar: Hjärndött haveri. Ingen pay-off. Trådar som inte leder någonvart. Corny.

Rougue one och Solo var ok, men meningslösa. Inte värt att ranka.
Fan vilket bra inlägg, men detta ovan är anmärkningsvärt. Har spinoff-serierna och -filmerna något existensberättigande?

Det är väl det som kanske gör Andor så bra? Den har något att berätta. Varför imperiet är onda, till skillnad från filmerna som mest säger det (OK, om vi bortser från en viss planet som tillintetgörs). Den visar också kraftens influens på folket. Det är inget som är uttalat i serien, men det märks om man läser mellan raderna. Ögonblick där folk reagerar på saker som sker någon annanstans, långt bortom deras normala uppfattningsförmåga.

Last edited:
Fan vilket bra inlägg, men detta ovan är anmärkningsvärt. Har spinoff-serierna och filmerna något existensberättigande?

Det är väl det som kanske gör Andor så bra? Den har något att berätta. Varför imperiet är onda, till skillnad från filmerna som mest säger det (OK, om vi bortser från en viss planet som tillintetgörs). Den visar också kraftens influens på folket. Det är inget som är uttalat i serien, men det märks om man läser mellan raderna. Ögonblick där folk reagerar på saker som sker någon annanstans, långt bortom deras normala uppfattningsförmåga.
Jag behöver nog se de två filmerna igen för att ens ha en uppfattning. Såg de på bio tyckte de var ok men inte mycket mer. Jag kännder dock att de är något annat och har svårt att tänka dem i samma anda som de numrerade filmerna. Lite som att ranka Alien filmerna men inkludera också Independence Day 1 och 2, det blir konstigt att ha de på samma lista.

Jag har svårt för när det ska klämmas in filmer mellan andra och när det ska berättas om någons tidigare karriär. Jag vill att Star Wars ska röra sig framåt inye berätta vad som hände tidigare eller emellan allting. Därav har jag inte sett Andor.

Tycker disney har haft en väldig underlig inställning till vad som ska berättas, man kunde ju tro att de vill fortsätta efter sin sequel trilogi men väldigt mycket har utspelat sig mellan episod 3 och 4 (kenobi, Andor, rogue one, rebels osv).

The Empire Strikes Back 5/5 Kommentar: Star Wars starkaste stund. Det är mörkt och svårt.
A New Hope 5/5 Kommentar: Felfritt matinéäventyr.
Return of the Jedi 4/5 Kommentar: Mitt vuxna jag hade föredragit om ewokerna varit wookies, men jag kan stå ut med dem. Egentligen ganska korkad (om än spännande!) räddning av Han Solo. Det märks att regissören är något ovan vid action, några actionscener känns lite för uppstyltade och som om aktörerna turas om att göra saker (Luke och Boba t ex). Några av Star Wars starkaste scener finns dock i denna film: Lukes duell med Vader är grymt ödesmättad, samt förspelet till denna.
Rogue One 4/5 Kommentar: Oboy vilken rökare. Dystert som i Empire Strikes Back. Sett om den flera gånger.
Revenge of the Sith 3/5 Kommentar: Filmen blir lite för mycket med slutduellen, men i övrigt ett ganska habilt hantverk med flera starka scener.
Attack of the Clones 2/5 Kommentar: Älskade denna första gången jag såg den på bio, mycket på grund av den hopplösa The Phantom Menade vilken fick denna att framstå som ett mästerverk. Jag borde dock inte sett om den. Kan inte med Tv-spelssekvenserna, hur de kastade bort den möjliga plottwisten med Doku och hur korkade och empatilösa jedi-riddarna framställdes.
Solo 2/5 Kommentar: Delar funkade. Delar inte. Kändes lite som två filmer som mixats samman.
The Force Awakens 2/5 Kommentar: Flera bra moment, men samtidigt alldeles för mycket som en remake av A New Hope. För billigt.
The Last Jedi 2/5 Kommentar: Gillade den när jag såg den på bio, antagligen mest för att jag ville att den skulle vara bra. Precis som med Attack of the Clones. Men den tålde inte riktigt att se om.
The Phantom Menace 1/5 Kommentar: Hela filmen borde klippas om för att få upp pacingen. Tråååkig.
The Rise of Skywalker 0/5 Kommentar: Jaha? Inte Disneys stoltaste ögonblick. Till och med kraschlandningen Battlefield Earth är bättre. Hade dock inget emot att kejsaren kom tillbaka, men det fick ingen uppbyggnad. I Dark Empire så gjordes detta så oändligt mycket bättre än: "Somehow Palpatine returned."

Andor 5/5 Kommentar: Imperiet känns farligt. Insatserna är höga. Välskrivna dialoger och trådar som knyts samman och verkligen leder till något. Mörkt och dystert.
The Mandalorian 4/5 Kommentar: Säsong 1-2 håller flaggan i topp men 3 tappar en del i lyskraft.
Rebels 4/5 Kommentar: Avsnitten varierar en del. Säsong ett är den svagaste, men den växer. Börjar dock bli lite väl många överlevande jedis efter Imperiets jedislakt.
Skeleton Crew 3,5/5 Kommentar: Trevlig serie, med vibbar av ET, The Goonies och liknande. Jag hade gärna sett fortsättningen.
Clone Wars 3/5 Kommentar: Somliga avsnitt är verkligen inte bra. Några är helt lysande. De flesta någonstans däremellan.
Obi-Wan 1,5/5 Kommentar: Några snygga scener. Ofta ganska korkad. Svävaren som inte kan åka runt en bom, m.m. Obi-Wan som lämnar Vader levande efter att ha besegrat honom (Det gick naturligtvis inte att döda av honom pga canon). Hafsigt och oengagerat.
The Acolyte 1,5/5 Kommentar: Nej, det här var inte särskilt bra, Disney.
Book of Boba Fett 0/5 Kommentar: Hjärndött haveri. Ingen pay-off. Trådar som inte leder någonvart. Corny.

Det mesta du säger är rimligt. Jag tycker dock obi-wan och acolyte är sämre än boba fett. Du missade att betygsätta Ashoka oxo.

Av dom bottennappen skulle jag säga:

Ashoka 2,5/5. Bra början. Katastrofalt tråkig de sista 2 avsnitten

Book of 2,0/5. Inte fullt så dålig som många hävdar men menlös ändå

Acolyte. 1/5. Snälla Gud vad dålig. Den får 1p bara för att sithen är någorlunda cool. De övriga rollprestationerna är så dåliga att jag inte ens kan tro på att det har varit en casting-process?

Obi-Wan 0,5/5. Något av det mest meningslösa som spelats in på mediet film. Fick mig att under en period helt säga upp hela IPt ”Star wars” och jag hade nog aldrig kommit tillbaka om det inte vore för Andor. Får 0,5 bara för att duellen med Darth ändå är välgjord rent tekniskt. Annars hade jag gett den 0,0/5

TV-serier (som jag set):

Andor​
Mandalorian​
The Acolyte​
Obi-Wan​
Ahsoka​
Book of Boba Fett​

I ungefär den ordningen.
Mandalorian led lite av en trist första säsong med bara en massa separata småstories, men tog fart efter det. The Acolyte var långt ifrån så dålig som folk påstod. Ahsoka led för mig lite av att jag inte hajjade en massa av referenserna eftersom jag ännu inte sett de tecknade tv-serierna.

Book of Boba Fett led framför allt av att vara för småskalig; jag har svårt att hålla intresset uppe när det bara är några gangsters som bråkar om en liten sandplätt.

Därmed inte sagt att den var dålig. Som med filmerna så har jag gillat alla serier jag sett hittills. Det är bra skit. Jag är lite mer skeptisk till vad jag sett hittills av Skeleton Crew, men köper att jag inte är målgruppen.

Tv-serier

1: Andor
2: Clone Wars
3: The Bad Batch
4: Mandalorian
5: Ahsoka
6: Rebels
7: Skeleton Crew
8: Obi-Wan
9: Book of Boba Fett
10: The Acolyte… Absolut det sämsta jag sett på många år där jag faktiskt var hypad innan serien väl hade börjat.

Gällande serierna har jag sett ganska få av dem.

Har inte sett Andor, Ahsoka eller The Skeleton Crew.

Gillade verkligen säsong 1 av Mandalorian, det är en av de bättre grejerna som Disney producerat i Star Wars-väg (efter The Force Awakens och The Last Jedi). Säsong 2 var lite märklig för mig, men jag har förstått det som att alla karaktärer och plots som bara finns där och inte introduceras ordentligt är referenser till The Clone Wars, en serie som jag inte sett och förmodligen aldrig kommer att se.

Obi Wan tyckte jag var helt okej när jag såg den. Vill minnas att det var något med tempot och klippningen som retade mig, plus att det fanns två skurkar när man borde lagt fokus på en. Men rätt bra ändå, sådär lagom underhållande som Star Wars är.

The Acolyte tyckte jag inte var så dålig som alla påstod. Minns en massa gräl på forumet om att riktig ondska måste finnas i Star Wars’ värld och då är häxorna ologiska eller nåt. Men minns för lite av serien för att bry mig. Däremot kommer jag ihåg att Sol var en intressant karaktär och att han lyfte serien för mig.

Book of Boba Fett tyckte jag verkligen inte om. Jag kommer inte ihåg varför, skrev rätt mycket på forumet om varje avsnitt så den som är nyfiken får gå dit och läsa.

Jag skulle vilja se en serie som utspelar sig mellan Episod VI och VII som handlade om grundandet av The First Order, vad som ledde fram till det. Kanske skulle man kunna få in lite intressanta nyanser där, hur det är mycket kaos i galaxen efter att imperiet fallit och många fraktioner slåss om makten vilket leder till korruption och fattigdom. En del kanske tänker att ”På imperiets tid rådde åtminstone ordning och reda”, kanske huvudpersonen är en person som är med och grundar The First Order med goda intentioner men blir vilseledd, kanske på grund av inflytande från Snoke/Palpentine.

The Acolyte tyckte jag inte var så dålig som alla påstod. Minns en massa gräl på forumet om att riktig ondska måste finnas i Star Wars’ värld och då är häxorna ologiska eller nåt.

Jag funderar ibland på om det är samma människor som prompt vill att Star Wars ska vara totalt svartvitt med serietidningsondska osv, som samtidigt säger att de är arga för att expanded universe blev legends. För även om jag inte är super-bevandrad i eu så vet jag att där finns en hel del gråskalor. Det är det som brukar hända när man ska berätta många berättelser över längre tid i ett universum; de där tråkiga skarpa gränserna suddas ut och bilder nyanseras…

Den mesta kritiken jag har sett har antingen varit extremt ospecifik ("the writing is dogshit") eller så har den varit hyperspecifik och fokuserat på några irrelevanta småsaker; detaljer. Och ibland kan det såklart bara vara en känsla ("den grep mig bara inte" är en giltig åsikt) men rätt många känner ju det rätt okonstruktiva behovet av att klä sin känsla i något slags påhittat "objektivt" skäl att ogilla något. Man kan inte bara ogilla något för att man inte gillar det; det måste vara en dålig grej. Man förflyttar ansvaret för sitt ogillande till den dumma, dumma stolen så att säga.

Jag funderar ibland på om det är samma människor som prompt vill att Star Wars ska vara totalt svartvitt med serietidningsondska osv, som samtidigt säger att de är arga för att expanded universe blev legends. För även om jag inte är super-bevandrad i eu så vet jag att där finns en hel del gråskalor. Det är det som brukar hända när man ska berätta många berättelser över längre tid i ett universum; de där tråkiga skarpa gränserna suddas ut och bilder nyanseras…

Den mesta kritiken jag har sett har antingen varit extremt ospecifik ("the writing is dogshit") eller så har den varit hyperspecifik och fokuserat på några irrelevanta småsaker; detaljer. Och ibland kan det såklart bara vara en känsla ("den grep mig bara inte" är en giltig åsikt) men rätt många känner ju det rätt okonstruktiva behovet av att klä sin känsla i något slags påhittat "objektivt" skäl att ogilla något. Man kan inte bara ogilla något för att man inte gillar det; det måste vara en dålig grej. Man förflyttar ansvaret för sitt ogillande till den dumma, dumma stolen så att säga.
För egen del så föll The Acolyte på att jag hade helt andra förväntningar än resultatet. Jag gillar dessutom gråskalor och hade inga problem med att serien gör ett försök med just gråskalor i Star Wars, Andor gör ju samma sak fast bra. Om man bortser från att jag hade helt andra förväntningar än vad resultatet blev, så tycker jag att karaktärerna var ointressanta och gjorde ologiska och ibland helt kontraproduktiva val.
Jag kan i en annan tråd gå in vidare på vad som jag tycker gör The Acolyte till bland det sämsta jag sett, men om du och Franz tycker serien var helt ok/bra, så är det absolut inget som jag tänker debattera emot. Finner ni underhållning i The Acolyte eller någon annan känsla ni uppskattar så är det bra! Men jag upplevde inget positivt annat än förväntan, som snabbt blev till besvikelse.

Tror inte att det behöver vara mer avancerat än så, olika serier tilltalar olika människor. Och The Acolyte har ju absolut en trogen fantasi, även om den vad det verkar inte var tillräckligt stor för att Disney ville göra fler säsonger. Men gällande hur Disney väljer att avsluta en serie eller inte och på vilka grunder har jag ingen egentlig insikt i och kan inte ta gift på att det var på grund av dåliga tittarsiffror.

Jag kan fatta grejen att en serie helt enkelt inte klickar med en. Jag har lite den relationen till House of Dragon, en serie jag känner att jag verkligen borde tycka mer om man som jag inte klarar av. Jag är mest konfunderad över till vilken grad folk reagerar. Det svärs, det skriks och så vidare (inte i detta forum, pratar allmänt). Jag minns för tusen är sedan när The Angry Nintendo Nerd gjorde videos på adaptioner av tv-spel baserad på franschises han tyckte om (Tillbaka till Framtiden, Terminator, Fredagen den 13:e, Turtles etc.) och så vidare. Då skreks och svors det så att det stod härliga till. Grejen var ju dock att dessa videos var tänkta som ett skämt och Angry Nintendo Nerd sågs som en rolig karaktär för att hans reaktion var bortom alla rimliga proportioner. Nuförtiden ramlar jag över videos med folk som reagerar lika starkt på grejer som Star Wars, Marvel etc. men videosarna är seriösa och mottas seriöst.

Tror inte att det behöver vara mer avancerat än så, olika serier tilltalar olika människor. Och The Acolyte har ju absolut en trogen fantasi, även om den vad det verkar inte var tillräckligt stor för att Disney ville göra fler säsonger. Men gällande hur Disney väljer att avsluta en serie eller inte och på vilka grunder har jag ingen egentlig insikt i och kan inte ta gift på att det var på grund av dåliga tittarsiffror.

Jag tror att det inte var tillräckliga tittarsiffror för att väga upp $230 miljoner dollar i budget. Jämfört med Mandalorian som jag läser mig till bör ha hamnat kring $120 miljoner per säsong.

Det är lite som med AAA-videospel, tänker jag: nånstans tillåts en del av dem kosta så mycket att de måste sälja helt orealistiska mängder kopior för att inte floppa.

Med mindre budget skulle det vara mer OK med serier, filmer och TV-serier som hittar en mindre men trogen publik. Det är den framtid jag skulle vilja se.

Med mindre budget skulle det vara mer OK med serier, filmer och TV-serier som hittar en mindre men trogen publik. Det är den framtid jag skulle vilja se.
Håller med, det vore bäst för alla. Och då kanske man skulle slippa kommentarer såsom ”Hoppas att serien floppar!” eller skadeglädje när en serie läggs ner. Det är en annan sak jag inte förstår; ”Jag gillar inte den här serien och därför ska INGEN få se den!” Det ligger en sån konstig illvillig skadeglädje i sådana kommentarer. Men hade serier haft mindre budget hade kanske den typen av resonemang varit mer sällsynt.

Back