Ranka Star Wars live action filmerna

Fine, fine, Willow är också star wars:

1 Episode 4
2 Episode 5
3 Episode 6
- Willow
4 Episode 8
5 Rogue One
6 Episode 7
7 Solo
8 Episode 9
- Battle For Endor
- Caravan of courage
9 Episode 3
10 Episode 2
11 Episode 1

Bättre så?

Just ja; självfallet bygger ovanstående lista på "de bästa" (enligt mig) versionerna av varje film. Dvs Han sköt först, etc...

Jag skämtade! 😂😂

Men awesome!

Okej summering frånsett att the Last Jedi verkar svårt överhypad här på forumet

Snarare så är den underhypad på internet i stort, framför allt bland vissa extra högljudda människor… =)

(EDIT: Jag vill förtydliga att jag alltså inte menar att Platon här är extra högljudd. Bara att på socmed i stort så märks vissa mer än andra, och folk som hatar TLJ märks oproportionerligt mycket)

Last edited:
Den är lite överskriven, som Rian Johnson filmer brukar vara.
Jag har inte sett allt Rian Johnsons gjort men åtminstone Looper och Knives Out tycker jag är bra underhållning. Att de skulle vara överarbetade är inget jag reflekterat över. När det gäller TLJ:s manus är min känsla snarare motsatsen, och det är tyvärr inte direkt ovanligt när jag ser storfilmer. De kan vara grymma både visuellt och ljudmässigt men handlingen - som i mitt tycke är det viktigaste - kan vara obefintlig, ologisk eller obegriplig.

Jag har inte sett allt Rian Johnsons gjort men åtminstone Looper och Knives Out tycker jag är bra underhållning. Att de skulle vara överarbetade är inget jag reflekterat över. När det gäller TLJ:s manus är min känsla snarare motsatsen, och det är tyvärr inte direkt ovanligt när jag ser storfilmer. De kan vara grymma både visuellt och ljudmässigt men handlingen - som i mitt tycke är det viktigaste - kan vara obefintlig, ologisk eller obegriplig.
Jag kanske är lite ”yrkesskadad” av att ha gått en manusutbildning och själv skrivit en himla massa kortfilmsmanus och en handfull långfilmsmanus, men för mig att det helt tydligt att Johnson i alla sina filmer öser på med alla dramaturgiska ”knep” som finns och mer därtill. Mycket mer än vad genomsnittet av manusförfattare brukar göra. För mig är det ingen nackdel då jag tycker att sånt är kul och att skaparglädjen lyser igenom.

Angående att The Last Jedi skulle vara ologisk så tycker väl inte jag att den är så himla mycket mer ologisk än någon annan Star Wars-film. Den mest ologiska filmen i serien är enligt mig Return of the Jedi, och det är en av de bättre filmerna.

för mig att det helt tydligt att Johnson i alla sina filmer öser på med alla dramaturgiska ”knep” som finns och mer därtill. Mycket mer än vad genomsnittet av manusförfattare brukar göra.
Ja, det är jag medveten om, inte så mycket för att jag uppmärksammat det själv men för att det inte sällan lyfts i recensioner av hans filmer.

Angående att The Last Jedi skulle vara ologisk så tycker väl inte jag att den är så himla mycket mer ologisk än någon annan Star Wars-film.
Då tycker vi helt enkelt olika.

De här första är bra filmer som jag kan se om och om igen:
1. Epsiod 5
2. Episod 6
3. Episod 3
4. Episod 4

Sen hoppar vi ner till ok filmer, långt sämre än de i första blocket, men ok.
5. Episod 7
6. Episod 2
7. Episod 1

Sen tar vi ett kliv ner till dålig film.
8. Episod 9

Sen faller vi ner till total skräp.
9. Episod 8

Rougue one och Solo var ok, men meningslösa. Inte värt att ranka.

The Empire Strikes Back 5/5 Kommentar: Star Wars starkaste stund. Det är mörkt och svårt.
A New Hope 5/5 Kommentar: Felfritt matinéäventyr.
Return of the Jedi 4/5 Kommentar: Mitt vuxna jag hade föredragit om ewokerna varit wookies, men jag kan stå ut med dem. Egentligen ganska korkad (om än spännande!) räddning av Han Solo. Det märks att regissören är något ovan vid action, några actionscener känns lite för uppstyltade och som om aktörerna turas om att göra saker (Luke och Boba t ex). Några av Star Wars starkaste scener finns dock i denna film: Lukes duell med Vader är grymt ödesmättad, samt förspelet till denna.
Rogue One 4/5 Kommentar: Oboy vilken rökare. Dystert som i Empire Strikes Back. Sett om den flera gånger.
Revenge of the Sith 3/5 Kommentar: Filmen blir lite för mycket med slutduellen, men i övrigt ett ganska habilt hantverk med flera starka scener.
Attack of the Clones 2/5 Kommentar: Älskade denna första gången jag såg den på bio, mycket på grund av den hopplösa The Phantom Menade vilken fick denna att framstå som ett mästerverk. Jag borde dock inte sett om den. Kan inte med Tv-spelssekvenserna, hur de kastade bort den möjliga plottwisten med Doku och hur korkade och empatilösa jedi-riddarna framställdes.
Solo 2/5 Kommentar: Delar funkade. Delar inte. Kändes lite som två filmer som mixats samman.
The Force Awakens 2/5 Kommentar: Flera bra moment, men samtidigt alldeles för mycket som en remake av A New Hope. För billigt.
The Last Jedi 2/5 Kommentar: Gillade den när jag såg den på bio, antagligen mest för att jag ville att den skulle vara bra. Precis som med Attack of the Clones. Men den tålde inte riktigt att se om.
The Phantom Menace 1/5 Kommentar: Hela filmen borde klippas om för att få upp pacingen. Tråååkig.
The Rise of Skywalker 0/5 Kommentar: Jaha? Inte Disneys stoltaste ögonblick. Till och med kraschlandningen Battlefield Earth är bättre. Hade dock inget emot att kejsaren kom tillbaka, men det fick ingen uppbyggnad. I Dark Empire så gjordes detta så oändligt mycket bättre än: "Somehow Palpatine returned."

Andor 5/5 Kommentar: Imperiet känns farligt. Insatserna är höga. Välskrivna dialoger och trådar som knyts samman och verkligen leder till något. Mörkt och dystert.
The Mandalorian 4/5 Kommentar: Säsong 1-2 håller flaggan i topp men 3 tappar en del i lyskraft.
Rebels 4/5 Kommentar: Avsnitten varierar en del. Säsong ett är den svagaste, men den växer. Börjar dock bli lite väl många överlevande jedis efter Imperiets jedislakt.
Skeleton Crew 3,5/5 Kommentar: Trevlig serie, med vibbar av ET, The Goonies och liknande. Jag hade gärna sett fortsättningen.
Clone Wars 3/5 Kommentar: Somliga avsnitt är verkligen inte bra. Några är helt lysande. De flesta någonstans däremellan.
Obi-Wan 1,5/5 Kommentar: Några snygga scener. Ofta ganska korkad. Svävaren som inte kan åka runt en bom, m.m. Obi-Wan som lämnar Vader levande efter att ha besegrat honom (Det gick naturligtvis inte att döda av honom pga canon). Hafsigt och oengagerat.
The Acolyte 1,5/5 Kommentar: Nej, det här var inte särskilt bra, Disney.
Book of Boba Fett 0/5 Kommentar: Hjärndött haveri. Ingen pay-off. Trådar som inte leder någonvart. Corny.

Rougue one och Solo var ok, men meningslösa. Inte värt att ranka.
Fan vilket bra inlägg, men detta ovan är anmärkningsvärt. Har spinoff-serierna och -filmerna något existensberättigande?

Det är väl det som kanske gör Andor så bra? Den har något att berätta. Varför imperiet är onda, till skillnad från filmerna som mest säger det (OK, om vi bortser från en viss planet som tillintetgörs). Den visar också kraftens influens på folket. Det är inget som är uttalat i serien, men det märks om man läser mellan raderna. Ögonblick där folk reagerar på saker som sker någon annanstans, långt bortom deras normala uppfattningsförmåga.

Last edited:
Fan vilket bra inlägg, men detta ovan är anmärkningsvärt. Har spinoff-serierna och filmerna något existensberättigande?

Det är väl det som kanske gör Andor så bra? Den har något att berätta. Varför imperiet är onda, till skillnad från filmerna som mest säger det (OK, om vi bortser från en viss planet som tillintetgörs). Den visar också kraftens influens på folket. Det är inget som är uttalat i serien, men det märks om man läser mellan raderna. Ögonblick där folk reagerar på saker som sker någon annanstans, långt bortom deras normala uppfattningsförmåga.
Jag behöver nog se de två filmerna igen för att ens ha en uppfattning. Såg de på bio tyckte de var ok men inte mycket mer. Jag kännder dock att de är något annat och har svårt att tänka dem i samma anda som de numrerade filmerna. Lite som att ranka Alien filmerna men inkludera också Independence Day 1 och 2, det blir konstigt att ha de på samma lista.

Jag har svårt för när det ska klämmas in filmer mellan andra och när det ska berättas om någons tidigare karriär. Jag vill att Star Wars ska röra sig framåt inye berätta vad som hände tidigare eller emellan allting. Därav har jag inte sett Andor.

Tycker disney har haft en väldig underlig inställning till vad som ska berättas, man kunde ju tro att de vill fortsätta efter sin sequel trilogi men väldigt mycket har utspelat sig mellan episod 3 och 4 (kenobi, Andor, rogue one, rebels osv).

Back