Ranka Star Wars live action filmerna

För övrigt känner jag att jag måste få tummen ur och se Andor snart! Är så sjukt taggad på serien efter allt beröm den fått, inte minst här på forumet 😊

Håller med, det vore bäst för alla. Och då kanske man skulle slippa kommentarer såsom ”Hoppas att serien floppar!” eller skadeglädje när en serie läggs ner. Det är en annan sak jag inte förstår; ”Jag gillar inte den här serien och därför ska INGEN få se den!” Det ligger en sån konstig illvillig skadeglädje i sådana kommentarer. Men hade serier haft mindre budget hade kanske den typen av resonemang varit mer sällsynt.

Jamen precis. Jag ser samma grej kring t.ex. Doctor Who. OK, jag fattar att ni inte gillar nuvarande säsongen pga svart/homosexuell/gråtande doktor eller pga disney eller för att manusen helt ärligt kanske inte håller toppklass. Men… alternativet just nu är inte "bättre doctor who", det är "ingen doctor who". På vilket sätt är det bättre? Om man bara låter bli att titta är ju "ingen" och "dålig" funktionellt samma sak.

Men vissa människor vill helt enkelt inte att andra ska ha roligt, antar jag.

För att återgå till filmerna, är det någon som vet hur det ser ut på fronten för kommande filmer? Tycker det finns rykten hela tiden om olika projekt, men finns något konkret?

Här kommer min lista! Värt att nämna är väl att topp tre ligger så jämnt att de egentligen hade kunnat dela på förstaplatsen.
  1. Empire Strikes Back
  2. Star Wars
  3. Return of the Jedi
  4. The Last Jedi
  5. Rogue One
  6. Force Awakens
  7. Revenge of the Sith
  8. The Phantom Menace
  9. Rise of Skywalker
  10. Solo
  11. Attack of the Clones

konstig illvillig skadeglädje

Den andra sidan av myntet är, tänker jag, att gilla saker för att arga töntar på YouTube spyr galla över dem. De här två sakerna förstärker varandra i något fånigt kulturkrig: ena sidan bashar allt Star Wars Disney klämmer ur sig, och andra sidan svarar med att aktivt söka efter saker att gilla i det som krängs i någon form av revisionistisk anda, vilket gör att "arga sidan" bashar hårdare, vilket förstärker det obefogade kramandet på andra sidan...

Jag tycker båda sidorna är ganska obegripliga då det mest tycks handla om att positionera sig i något form av upplevt socialt och kulturellt fält. Jag kan inte riktigt förstå hur ett varumärke på den kulturella massmarknaden (som Star Wars, Game of Thrones, Ghostbusters o.s.v.) kan generera så mycket engagemang.

Last edited:
Den andra sidan av myntet är, tänker jag, att gilla saker för att arga töntar på YouTube spyr galla över dem. De här två sakerna förstärker varandra i något fånigt kulturkrig: ena sidan bashar allt Star Wars Disney klämmer ur sig, och andra sidan svarar med att aktivt söka efter saker att gilla i det som krängs i någon form av revisionistisk anda, vilket gör att "arga sidan" bashar hårdare, vilket förstärker det obefogade kramandet på andra sidan...
Jo absolut, men jag har även hört andra, där jag med 100% vet att det inte ligger någon tanke på kulturkrig bakom, önska att en serie floppar bara för att de inte råkar gilla den. Så även i mindre polariserande kretsar finns dessa tankegångar som jag inte förstår mig på.

Polariseringen beror väl också till stora delar på klickekonomin för recensenterna. De får publik om de säger att film X eller tv-serie Y är det bästa eller sämsta någonsin, inte om de säger att den var ganska dålig eller ganska bra.

Jo absolut, men jag har även hört andra, där jag med 100% vet att det inte ligger någon tanke på kulturkrig bakom, önska att en serie floppar bara för att de inte råkar gilla den. Så även i mindre polariserande kretsar finns dessa tankegångar som jag inte förstår mig på.
Finns alltid sådana åsikter, men jag tror de allra flesta och minst högljudda bara vill ha bra serier. Gällande tex The Acolyte så önskade jag verkligen att jag skulle gilla den, jag var så extremt hypad när jag först fick höra om The Acolyte. Och detta var år innan serien väl manifesterades. Men med det sagt så har jag säkert i mina mindre stolta tankar varit nöjd att en serie eller film aldrig blev av… Jag är inte stolt över det men jag är säker på att jag någon gång känt så. Nu försöker jag att vara mer optimistisk och tänka annorlunda, det betyder dock inte att jag gillar allt, men jag tänker definitivt inte försöka frånta andra deras nöje. Det är lite som med rollspel och tycka att endast mitt sätt att spela är det rätta sättet, vilket självklart är ett konstigt och ogint sätt att tänka och agera.

Jo absolut, men jag har även hört andra, där jag med 100% vet att det inte ligger någon tanke på kulturkrig bakom, önska att en serie floppar bara för att de inte råkar gilla den.
Det här kan vara fair i vissa lägen, tycker jag - om något är dåligt och tillhör en franchise jag bryr mig om (och påverkar dess helhet), är det inte orimligt om jag hoppas att den ska läggas ned och sluta skada franchiset med sitt innehåll.

På motsvarande vis kan en tillräckligt dålig adaptering dra vanrykte över originalverket, vilket jag då också hoppas ska sluta hända om jag bryr mig om vad folk tycker om originalverket. I vissa fall kan adapteringen vara direkt anstötlig i förhållande till källmaterialet (*host*Watchmen*host*The Rings of Power*host*Foundation*host*), och då kan jag vara emot att det alls finns och hoppas att det kommer att sluta göras mer.

Och slutligen kan läget se ut att vara att en nedlagd serie inom ett franchise kommer att ersättas av en annan, förhoppningsvis bättre, om den läggs ned och utrymmet frigörs.

Serieranking av de serier jag har sett.

Bra:
1. Mandalorian
2. The Acolyte

Ok/sådär:
3. Kenobi
4. Ahsoka

Dåligt:
5. Book of boba fett

För mig landar de tv-serier jag sett i följande ordning:
  1. Andor
  2. The Mandalorian
  3. Obi-Wan Kenobi
  4. Ahsoka
  5. Book of Boba Fett
Resten har jag inte sett, och känner heller inget sug att se. Mitt intresse för Star Wars har minskat drastiskt de senaste tio åren, och i år har jag slutligen sålt bort alla rollspelsböcker och romaner.

1. De gamla filmerna (enastående)

2. Rouge one (ganska bra)

3. De som kom på 90-talet (ganska dåliga men ändå värda att se)

4. Andor (meh, inte värd att se)

5. Resten (total dynga alltihop)

Back