Ranka Star Wars live action filmerna

Jag tycker de flesta är dåliga, men Rogue One är jättebra, och även den gamla trilogin är ett fint och beständigt hantverk. Solo funkar som tramsig underhållning.

1-3 och 7-9 tycker jag personligen är usla.

Leksakerna var alltid bättre än filmerna, särskilt Lego-byggsatserna.

Edit: ska tilläggas att jag hade ett avsiktligt vidöppet sinne när jag såg episod 7-9, mest för att jag inte ville tycka som alla anti-woke-snubbar på nätet. Men jag tyckte trots det att det var en plågsam trilogi att kämpa sig igenom.
Jag gick också in för att gilla den senaste trilogin, dels för att min dotter precis hade upptäckt Star Wars och älskade Rey, men kanske mest för att jag är och förblir någon som vill gilla Star Wars. Jag tyckte och tycker därför att Episode 7 inte är så dålig, faktiskt riktigt bra på sina håll trots att det är en ”soft reboot”. Men för mig började det luta rejält åt fel håll med episode 8 och episode 9 var mer en likvaka än en film. Så personligen vet jag inte om det är så att Episode 8 förstörde för Episode 9 eller om det egentligen är tvärtom.

Edit: ska tilläggas att jag hade ett avsiktligt vidöppet sinne när jag såg episod 7-9, mest för att jag inte ville tycka som alla anti-woke-snubbar på nätet. Men jag tyckte trots det att det var en plågsam trilogi att kämpa sig igenom.
Jag ville också vara positiv.
Så långt som att jag gav mestadels positiva recensioner till 7 och 8. Visst, jag såg deras brister, men jag tyckte också att det fortfarande fanns en möjlighet att knyta ihop säcken på ett bra sätt.
Sedan kom episod 9... och den var så dålig att den försämrade föregångarna bara genom association.

På första plats sätter jag tvåan, och på andra plats ettan, men på fjärde och femte plats sätter jag den andra tvåan och den andra ettan och sen på tredje plats sätter jag trean.

På första plats sätter jag tvåan, och på andra plats ettan, men på fjärde och femte plats sätter jag den andra tvåan och den andra ettan och sen på tredje plats sätter jag trean.

Glasklart!

EPISODERNA
1. V - fem av fem ljussablar och en extra avhuggen hand som bonus
2. IV - fem av fem ljussablar
3. VI - fyra av fem ljussablar
4. VII - tre av fem ljussablar
5. I - två av fem ljussablar
6. VIII - två av fem ljussablar
7. III - en av fem ljussablar
8. IX - en av fem ljussablar
9. II - en av fem ljussablar

HEDERSOMNÄMNANDEN, ÖVRIGA MEDIA UTAN INBÖRDES RANGORDNING
  • Mandalorian - fyra av fem ljussablar
  • Andor - fyra av fem ljussablar
  • Star Wars RPG: West End Games - fyra av fem ljussablar
  • Rogue One - tre av fem ljussablar
  • Asohka - tre av fem ljussablar

För övrigt citerar jag den gamle jedimästaren Wit Gun Stine: "Whereof speak one cannot, silent one must be".

Det säger rätt mycket om kraften i originaltrilogin, det enda SW-relaterade alla verkar vara enade om att det är bra, att de på egen hand fortfarande bär upp världens kanske största underhållnings IP såhär snart 50 år senare.
Vi är ju rätt gamla också. Som @entomophobiac sade: de yngre håller prequel-filmerna högre.

1. Episode V - The Empire Strikes Back
2. Episode VI - The Return of the Jedi
3. Episode IV - A New Hope
4. Rogue One
5. Episode III - Revenge of the Sith
6 Episode II - The Clone Wars
7- Episode I - The Phantom Menace
8. Solo

Resten av filmerna kommer jag knappts ens ihåg......så kan inte rangordna dem.

Vi är ju rätt gamla också. Som @entomophobiac sade: de yngre håller prequel-filmerna högre.
Jo, kanske det. Fast de ungdomar jag känner som gillar SW tenderar att hålla orginaltrilogin högst även de. Sen gillar de episod I-III betydligt mer än jag gör. Men allt det är anekdotiskt, så klart.

MODERERING

Diskussionen om att vara ett fan har brutits ut och återfinns här:

Någon gång skulle jag vilja förstå hur de kunde casta Hayden Christansen som Anakin. Han måste väl rent objektivt vara en av tidernas sämsta skådisar?

Hade han en hållhake på någon i teamet?

Någon gång skulle jag vilja förstå hur de kunde casta Hayden Christansen som Anakin. Han måste väl rent objektivt vara en av tidernas sämsta skådisar?

Hade han en hållhake på någon i teamet?
Nä, det tycker jag inte. Det var sjukt länge sen nu, så det kan ju vara minnet som spökar, men såvitt jag minns så var han rätt bra i annat han gjort. Tycker mig minnas att han gjorde bra ifrån sig som besvärad ungdom i serien Higher Ground (no really, that's its name).

Men ärligt talat så är det ju nästan ingen av skådisarna som gör en särskilt bra insats i prequel-filmerna, inklusive sådana som i normala fall brukar leverera (Ewan »Th-the army...? owÒ;« McGregor, Sam »HEEE'S THE TRAITOR ARARARRGGH!!!« Jackson, o.s.v.). Typ alla är dåliga. Och det är ju inte så konstigt att det blev så, när allting spelades in framför en green screen med en i princip helt frånvarande regissör.

Problemet är ju det urusla manuset, inte skådisarna. Manuset är ju så ruttet att det får till och med Natalie Portman att framstå som B-skådis.

Manuset är ju så ruttet att det får till och med Natalie Portman att framstå som B-skådis.

Det bör kanske påpekas att manuset i ep 4-6 bara kan kallas "bra" med de allra mest rosafärgade nostalgibrillorna, också. Styltiga repliker och knappt sammanhängande plots har varit Star Wars sedan dag 1… =)

För övrigt tyckte jag Christensen var mycket bättre i Obi-Wan-serien. Han verkar också som person vara en rätt skön typ.

Det bör kanske påpekas att manuset i ep 4-6 bara kan kallas "bra" med de allra mest rosafärgade nostalgibrillorna, också. Styltiga repliker och knappt sammanhängande plots har varit Star Wars sedan dag 1… =)
Alltså, inga av manusen är "bra". Det är som sagt popcornfilm för barn, i tre olika generationer. De gamla filmerna lyfts av skådespelarinsatserna. Harrison Ford et al. Men det var ju flera av dåtidens skådespelare som inte ville ta i det, för de ville göra "seriös" film. Tji fick de i plånboken, men de behöll sin integritet. Lite som med Marvel idag. :D

Prequels sammanfattar väl George Lucas karriär ganska bra. Teknisk visionär med ibland väldigt bra idéer men väldigt ojämn. Dessutom har han inte lärt sig vad han är dålig på och delegerar inte bort sina svagheter.

För övrigt tyckte jag Christensen var mycket bättre i Obi-Wan-serien. Han verkar också som person vara en rätt skön typ.
Alltså, inga av manusen är "bra". Det är som sagt popcornfilm för barn, i tre olika generationer. De gamla filmerna lyfts av skådespelarinsatserna. Harrison Ford et al. Men det var ju flera av dåtidens skådespelare som inte ville ta i det, för de ville göra "seriös" film. Tji fick de i plånboken, men de behöll sin integritet. Lite som med Marvel idag. :D
För mig är skillnaden på kvalitet i manus mellan episod IV-VI och I-III att de förstnämnda är begripliga. Jag fattar konflikten och vad som står på spel. Jag förstår faktiskt inte konflikterna i episod I-III efter alla dessa år. Jag förstår inte handelsembargot i Episod I och vad konsekvenserna därav består i. Jag förstår inte separatisternas motiv eller vad konsekvenserna blir om de skulle lämna republiken. Det kanske är grejer som förklaras i böcker serietidningar etc. men jag hittar inga förklaringar i filmerna.

bra / nostalgins sötma:

iv: a new hope
v: the empire strikes back
vi: the return of the jedi

osäker på exakt ordning mellan v och vi. är nog lite dagsform. dessutom har jag inte sett någon av de här sen 90-talet.

habil underhållning:

vii, viii, ix, rogue one

ingen inbördes ordning. har bara sett dem en gång var när de var aktuella på bio så minns inte sådär fasligt mycket egentligen.

inte för mig:

i, ii, ii

återigen såg jag dem nog bara när de var nya så minns inte så noga. det finns väl en och annan förmildrande omständighet men tror inte jag kommer att se dem igen på eget initiativ.

solo, ewokfilmer, serier etc har jag inte sett.

För mig är skillnaden på kvalitet i manus mellan episod IV-VI och I-III att de förstnämnda är begripliga. Jag fattar konflikten och vad som står på spel. Jag förstår faktiskt inte konflikterna i episod I-III efter alla dessa år. Jag förstår inte handelsembargot i Episod I och vad konsekvenserna därav består i. Jag förstår inte separatisternas motiv eller vad konsekvenserna blir om de skulle lämna republiken. Det kanske är grejer som förklaras i böcker serietidningar etc. men jag hittar inga förklaringar i filmerna.
Är med @Franz här. Episod 4-6 har enkla manus utan alltför många komplicerade vändningar. De är lätt pajiga i sin rent språkliga gestaltning men det räddas av skådespelarna (och Carrie Fishers bearbetning av vad som sägs, samt regissörerna av ep 5 och 6). Episod 1-3 har samma problem men är dessutom lite för abstrakta i sin intrig (kontra vad som sedan faktiskt visas upp i bild), vilket kan vara det som gör att även bra skådisar inte får till det.

Är med @Franz här. Episod 4-6 har enkla manus utan alltför många komplicerade vändningar.
Är inte storyn som berättats i efterhand att det inte var manus eller filmning som "gjorde" första filmen utan redigeringen? Att folk tog sig friheter med George Lucas material innan han nåt den halvgudastatus han sedan fick.

Är inte storyn som berättats i efterhand att det inte var manus eller filmning som "gjorde" första filmen utan redigeringen? Att folk tog sig friheter med George Lucas material innan han nåt den halvgudastatus han sedan fick.
Jo precis. Fast det hade såvitt jag förstått främst med rytm och tempo att göra, inte att grundpremissen inte var begriplig som i prequelserna.

Back