TV-serie klubben Q2 2024

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Jag började kolla på Ripley på Netflix.
För alla behöver vi mer Tom Ripley i vårt liv. Men jag vet inte varför man väljer att göra En man med många talanger till rörlig bild en tredje gång när det finns två ofilmade böcker och En man utan samvete är förtjänt av en bättre film än den som finns.
Ett avsnitt in är det bra, och snyggt. Jag fattar inte varför Tom ska vara en bit över 40 i stället för en bit över 20, men det stör mig mindre än jag trodde det skulle göra. Antagligen för att det faktist är bra.

Annyways är Patricia Highsmiths ande närvarande och jag kommer fortsätta titta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag har sett animen Persona: Trinity Soul från 2008.

Det är alltså vad jag förstår en spinoff/fortsättning av Persona 3-spelet som jag inte spelat speciellt mycket av. Men jag gillar ju Shin Megami Tensei V jättemycket, och har varit sugen på att ge mig in i Personaspelen i många år nu.

I alla fall: Shin och hans yngre bror Jun återvänder till sitt barndomshem, där deras äldre bror Ryo fortfarande bor. De tre bröderna är föräldralösa sedan tio år tillbaka. Ryo jobbar som polischef och verkar mest tycka att det är jobbigt och dåligt att småbröderna flyttat hem. Det finns såklart anledningar till det, men de avslöjas gradvis.

I alla fall, Shin och Jun går i skola och träffar nya vänner. Det sker mystiska grejer, där en del människor verkar kunna frammana stora mystiska typ halvgenomskinliga krigarmonster som kallas Personas. Och så är det nån eller några som håller på och mördar folk lite mystiskt sådär.

I teorin borde jag gilla den här serien. Jag gillar alla delarna – den komplexa relationen mellan karaktärerna, mystiken, hemligheter och konspirationer, minnesförlust och mörka förflutna. Jag menar, jag gillar ju grejer som Evangelion och RahXephon och andra animes med mycket typ hemligheter och sånt, i kombination med relationer och det övernaturliga eller fantastiska. Faktum är att det nog är min favoritgenre. Men det här funkar inte alls för mig. Det är för hattigt, för mycket deus ex machina när typ nåt varit mysko några avsnitt och sen avslöjas det bara i en expositionsdump. En del av det tror jag också är att jag tror översättningen är rätt usel; texten var långt ifrån idiomatisk engelska många gånger och jag kan fortfarande för lite japanska för att ens vara i närheten av att fatta allt den vägen.

Nån beskrev den här serien som att den fokuserar mer på vibes och atmosfär än på karaktärer och plot, och det köper jag. Och det förklarar också varför den inte funkar för mig; jag blir mest frustrerad när mysterierna liksom inte får vara riktiga mysterier eller i fokus, när det inte finns någon poäng med att försöka gissa hur saker hänger ihop.

Men ja, nu har jag sett den och jag ångrar det väl inte. Men jag kommer inte se den igen, eller rekommendera den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Ja, fast det har det varit ett tag. :)

Bah! Jag letade ju efter den! Och nu är det för sent för att ta bort eller ändra nåt.

Jaja, om nån moderator kan flytta mitt inlägg dit och döda den här tråden så blir jag glad, annars får jag väl sitta här och skämmas antar jag.
 
Top