Nekromanti [Promotion] Fummelpodden – en samtalspodcast om rollspel

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Khan;n275564 said:
Ett ämne jag funderat på är era åsikter och tankar kring konvent och spela/spelleda på konvent? Tips, tricks, värt att tänka på och så vidare.
Nordnordost hade ett bra avsnitt på det här ämnet för ett tag sen. Det är ju ett stort ämne, som jag tror blir jättebra att belysa från flera olika personers perspektiv. Skulle vara jätteroligt att höra Fummelpoddens take på det också :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Björn Wärmedal;n275553 said:
Nu har jag äntligen lyckats lyssna på senaste avsnittet! Fantastiskt bra som vanligt :)

Ni nämnde att det var minst åtta svenska rollspelspoddar som startade förra året. Jag älskar verkligen att det har uppkommit en livskraftig maker-kultur kring hobbyn igen. Mig veterligen har vi väl exempelvis tre svenska fansin idag? Mjölnir, HYDRA och Grimoire. Skulle vara coolt om det kunde komma fler också.
Tack ska du ha! Ja, mer skaparglädje åt folket!

Khan;n275564 said:
Alltid lika intressant att lyssna på!

Ett ämne jag funderat på är era åsikter och tankar kring konvent och spela/spelleda på konvent? Tips, tricks, värt att tänka på och så vidare.

Ett annat ämne är reflektioner kring nybörjare - om ni kunde möta ert tonåriga nybörjarjag igen, vad skulle ni be dem göra annorlunda? Eller fortsätta med? Eller tipsa om i allmänhet?
Stort tack!

Jag har varit med i extremt isolatorisk spelgrupp, i princip ända sedan starten. Det är först på senare år som jag ens har börjat blicka utåt, vidga perspektiven och delta i kulturen på något annat sätt än att bara spela med varandra. Jag har nog spellett ett äventyr, på ett litet lokalt konvent för 10-15 år sedan. Och jag vill minnas att så ungefär är fallet även för de andra i podden. Så på den fronten är vi ännu mer okunniga än vi på andra rollspelsområden. :)

Som Björn påpekar rekommenderar jag varmt Nordnordosts avsnitt på ämnet.

Nybörjare har vi däremot ganska stor erfarenhet av att vara! Så det skulle absolut kunna vara ett intressant samtalsämne. Spontant finns kom den kanske viktigaste läxan av alla upp i avsnittet om sociala kontrakt, men det finns fortfarande en hel del att säga om andra missar och verktyg. Tack för tipset!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
ceruleanfive;n275677 said:
Som Björn påpekar rekommenderar jag varmt Nordnordosts avsnitt på ämnet.
Har lyssnat på det, fick inte nog. Har även sagt (tror jag) att Nordnordost borde ta upp ämnet minst en gång till. Men om ni inte är inbitna konventsrävar kan jag förstå att ni inte har lust att spekulera i ämnet. Men jag kan absolut rekommendera er att åka på konvent. GothCon är årets höjdpunkt varje år.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
[FONT=&quot]Då finns det ett nytt avsnitt ute! Den här gången snackar vi motivation hos rollpersoner och varför vi tycker att det är en sjukt viktig detalj.[/FONT]

http://www.fummelpodden.se/2018/03/19/17-motivation/
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Tänkte just länka till senaste avsnittet men ser att jag är lite sen. Härligt att höra att ni hade en sådan härlig helg och att ni redan igår funderade på planer inför nästa år! Alltid fint att få inblick i nya besökares syn på konvent. Blir kul att träffas igen!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Kul att ni gillade Itras By, tack för en trevlig omgång. Och tack för ett snyggt spelledarinhopp. :)

Jag har skickat länken till avsnittet till Enhörning så hon får höra er prata om TSS2016.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
VildKatt;n280030 said:
Tänkte just länka till senaste avsnittet men ser att jag är lite sen. Härligt att höra att ni hade en sådan härlig helg och att ni redan igår funderade på planer inför nästa år! Alltid fint att få inblick i nya besökares syn på konvent. Blir kul att träffas igen!
Bra att entusiasmen framgick! Och stort tack för Masks-sessionen, den var riktigt trevlig.

wilper;n280044 said:
Kul att ni gillade Itras By, tack för en trevlig omgång. Och tack för ett snyggt spelledarinhopp. :)

Jag har skickat länken till avsnittet till Enhörning så hon får höra er prata om TSS2016.
Ja, det var en mysig förmiddag! Kul regelmekanik när alla plötsligt byter roller och timingen var ju faktiskt hyfsad där.

Haha, kul att det glädjer någon, åtminstone. ;)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Bra avsnitt!

Björn var trevlig som gäst, även om jag tyckte precis tvärtemot honom i många frågor. ;)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Rangertheman;n283615 said:
Kul! Något att lyssna på, på bussen in till Stockholm :) Jag följer spelandet av Bortom på Tärningen är kastad, med spänning.

Det är mycket inavel i rollspelspoddsverige just nu! :D
 
Top