Nekromanti [Promotion] Fummelpodden – en samtalspodcast om rollspel

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Först och främst, stort tack till alla som tar sig tid att lyssna på när vi sitter och svamlar! Vi diskuterar ju egentligen mest för vår egen skull, men det är väldigt kul att det är en massa andra människor som tar del av det.

Det huvudsakliga klagomålet har varit att avsnitten släpps för sällan. Det kommer vi därför att försöka åtgärda framöver – från och med nu kör vi avsnitt varannan vecka istället för ett avsnitt i månaden. Drygt dubbelt så många avsnitt, med andra ord.

Det senaste avsnittet släpptes idag. Den här gången har vi snackat övernaturligt i rollspel, bland annat hur det integreras i spelvärlden och regelsystemet.

http://www.fummelpodden.se/
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Nytt avsnitt ute nu! Den här gången har vi snackat folkslag och kulturer i rollspel. Samtalet kom att handla mycket om problematik och knepigheter.

Som man kan ana av introt hade vi naivt nog inte förberett oss på att det skulle bli så laddat. Säkerligen slänger vi ur oss en del inskränkta tankegångar, med tanke på att hela panelen består av helsvenska heterosexuella herrar. Vi tyckte dock att det var ett relevant ämne och hoppas om inte annat att det bidrar till diskussion.

http://www.fummelpodden.se/
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Nytt avsnitt!

[FONT=&quot]Precis innan inspelning fick vi bortfall och fick därför för oss att konstruera ett regelsystem från tomma intet. I slutändan blev det i min mening en ganska givande diskussion, där det förhoppningsvis åtminstone kan vara intressant med resonemangen.

Kommentera gärna om det fanns något matnyttigt eller om det hela blev oengagerande att lyssna på.
[/FONT]


http://www.fummelpodden.se/
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Skulle ni kunna göra mina barn lite tystare så att jag hör vad ni säger i podden? :) Just nu höjer barnen bara rösten ifall jag höjer volymen.

Det var en intressant diskussion, och det var jättebra att ni berättade vilka erfarenheter ni kommer ifrån när ni funderar på regellösningar. Vad jag missade (eventuellt för att barnen bråkade lite med varann, om det nu var så att ni tog upp det) var vilken känsla och vilken typ av scenarion som ni ville att systemet skulle stödja.

Att få fram olika spelstilar och typer av scenarion kanske är ett bra ämne för framtida avsnitt? Det kan till och med vara ett avsnitt vardera om saker som thriller, action-packat, skräck eller detektiväventyr, oavsett om det är fantasy, nutid eller scifi.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Björn Wärmedal;n265742 said:
Skulle ni kunna göra mina barn lite tystare så att jag hör vad ni säger i podden? :) Just nu höjer barnen bara rösten ifall jag höjer volymen.
Det redigeringsverktyget finns dessvärre bara som betalplugin och jag är för snål.

Björn Wärmedal;n265742 said:
Vad jag missade (eventuellt för att barnen bråkade lite med varann, om det nu var så att ni tog upp det) var vilken känsla och vilken typ av scenarion som ni ville att systemet skulle stödja.
Vi var inne och snuddade vid det vid något tillfälle (runt 11:53-13:53), men det behövs helt klart mer utveckling på den fronten framöver.

Björn Wärmedal;n265742 said:
Att få fram olika spelstilar och typer av scenarion kanske är ett bra ämne för framtida avsnitt? Det kan till och med vara ett avsnitt vardera om saker som thriller, action-packat, skräck eller detektiväventyr, oavsett om det är fantasy, nutid eller scifi.
Intressant förslag! Ska helt klart ta med oss det och lägga in i planeringslistan. Tackar!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Nu är det klart att 2/3 av oss åker på GothCon och hänger. Är det någon som känner för snacka rollspel är det bara att hugga tag i oss.
 

Tovur

Veteran
Joined
31 Aug 2016
Messages
37
Superbra podcast! Skulle vilja höra ännu mer om ert eget rollspel, gärna ett specifikt avsnitt om systemet ni kör efter :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Tovur;n272581 said:
Superbra podcast! Skulle vilja höra ännu mer om ert eget rollspel, gärna ett specifikt avsnitt om systemet ni kör efter :)
Kul att höra, tack ska du ha!

Ja, det kan nog mycket väl komma ett avsnitt om det framöver, skoj att du är nyfiken! Just nu håller jag på att fila på lite detaljer efter en massa speltestande, samt kompletterar det med en tillhörande setting.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Har för vana att alltid vagga mig till sömns med en podd i öronen och måste säga att fummelpodden är så jäkla bra. Bra ljud, bra samtalsämnen och introt är underbart. Fortsätt med detta då det blivit den självklara samtalspodden för mig. Tack för det
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Wasabi;n273784 said:
Har för vana att alltid vagga mig till sömns med en podd i öronen och måste säga att fummelpodden är så jäkla bra. Bra ljud, bra samtalsämnen och introt är underbart. Fortsätt med detta då det blivit den självklara samtalspodden för mig. Tack för det
Smickrare där. Mycket glädjande att höra!

Jag har ingen aning om vad jag tänkte när jag skrev introt – inte låter det särskilt mycket rollspel, inte – men det är ändå lite skoj att det är såpass flummigt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Play by post är fantastiskt! Att kunna spela i några minuter i taget när tillfälle ges, utan att behöva synca i tid med någon alls, öppnar verkligen för spel i den annars väldigt upptagna vardagen. :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
wilper;n274959 said:
Play by post är fantastiskt! Att kunna spela i några minuter i taget när tillfälle ges, utan att behöva synca i tid med någon alls, öppnar verkligen för spel i den annars väldigt upptagna vardagen. :)
Jag pysslade också med det en del tidigare, men jag får inte riktigt den där intensivare upplevelsen jag är ute efter. Men jag vill som alltid understryka att det är en smaksak. :) Och som tidigare nämnt är det ju fantastiskt att det finns ett brett spektrum av varianter och möjligheter, så att alla får chansen att köra sin grej.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Nu har jag äntligen lyckats lyssna på senaste avsnittet! Fantastiskt bra som vanligt :)

Ni nämnde att det var minst åtta svenska rollspelspoddar som startade förra året. Jag älskar verkligen att det har uppkommit en livskraftig maker-kultur kring hobbyn igen. Mig veterligen har vi väl exempelvis tre svenska fansin idag? Mjölnir, HYDRA och Grimoire. Skulle vara coolt om det kunde komma fler också.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Alltid lika intressant att lyssna på!

Ett ämne jag funderat på är era åsikter och tankar kring konvent och spela/spelleda på konvent? Tips, tricks, värt att tänka på och så vidare.

Ett annat ämne är reflektioner kring nybörjare - om ni kunde möta ert tonåriga nybörjarjag igen, vad skulle ni be dem göra annorlunda? Eller fortsätta med? Eller tipsa om i allmänhet?
 
Top