Nekromanti [Promotion] Fummelpodden – en samtalspodcast om rollspel

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Ja bra avsnitt.

Intressant med diskussionen om man måste gilla varandra i spelgruppen och dessutom synka som spelare. Jag funderar på hur viktigt det första är? Alltså självklart kan man inte aktivt ogilla någon spelare, men därutöver vet jag inte. Jag har flera exempel på medspelare som jag inte haft någon särskild relation till eller umgänge med utanför spelandet och det har oftast funkat bra. Är det udda? Eller missförstod jag resonemanget?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Stort tack för de fina kommentarerna!

Bifur;n286888 said:
Intressant med diskussionen om man måste gilla varandra i spelgruppen och dessutom synka som spelare. Jag funderar på hur viktigt det första är? Alltså självklart kan man inte aktivt ogilla någon spelare, men därutöver vet jag inte. Jag har flera exempel på medspelare som jag inte haft någon särskild relation till eller umgänge med utanför spelandet och det har oftast funkat bra. Är det udda? Eller missförstod jag resonemanget?
Vi är ju på intet sätt auktoriteter på något – det är ju bara personliga tankar, preferenser och spekulationer! ;)

Jag tänker ungefär så här:
Klickar man på ett personligt plan behöver man inte nödvändigtvis klicka fullt ut på ett spelmässigt plan. Klickar man på ett spelmässigt plan behöver man inte nödvändigtvis klicka fullt ut på ett personligt plan. Klickar man halvdant på båda planen kan man eventuellt fortfarande spela ihop. Krockar man på ett spelmässigt plan måste man klicka ordentligt på ett personligt plan. Och krockar man på ett personligt plan spelar det knappt någon roll om man klickar på ett spelmässigt plan.

Det kanske blev otydligt i podden, men jag tror att vi har ungefär samma perspektiv. :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Pga av högljudda barn (de måste fått det från sin farsa... odrägligt väsnande tölp är vad han är) så har det tagit mig ett par dagar att lyssna igenom avsnittet. Men bra var det!

Känner ni att ni har ämnen för ett tag framöver, eller vill ni ha mer lyssnarfrågor?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Björn Wärmedal;n291320 said:
Pga av högljudda barn (de måste fått det från sin farsa... odrägligt väsnande tölp är vad han är) så har det tagit mig ett par dagar att lyssna igenom avsnittet. Men bra var det!

Känner ni att ni har ämnen för ett tag framöver, eller vill ni ha mer lyssnarfrågor?

Härligt att höra, tack och bock!

Vi vill alltid ha mer lyssnartankar!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Förra veckan lyssnade jag på alla avsnitt, från början till slut. Väldigt bra, trevligt och välproducerat. Superbra format, gillar det mer än "actual play".

En sak, det skulle hjälpa mig att veta vem som pratar om ni lite oftare säger "vad tycker ... Lukas" eller "du hade ju tankar om det, David". Har börjat få liiiiiite känsla för vem som är vem, men det behövs ändå lite fler "pointers" under avsnittet också.

Superbra podcast!

/Magnus
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Magnus Seter;n291332 said:
Förra veckan lyssnade jag på alla avsnitt, från början till slut. Väldigt bra, trevligt och välproducerat. Superbra format, gillar det mer än "actual play".

En sak, det skulle hjälpa mig att veta vem som pratar om ni lite oftare säger "vad tycker ... Lukas" eller "du hade ju tankar om det, David". Har börjat få liiiiiite känsla för vem som är vem, men det behövs ändå lite fler "pointers" under avsnittet också.

Superbra podcast!

/Magnus
Väldigt trevligt och mycket uppskattat. Tack ska du ha! (Nu ska vi iofs testa några actual play-avsnitt för att kunna diskutera lite mer konkreta saker i efterhand, men...)

Ah, mycket bra påpekande. Det där är sjukt svårt och lite onaturligt, men det är något vi jobbar på. Jag tror att det blir lite värre av att vi alla sitter i samma rum, istället för att spela in online. Men vi tycker att det blir trevligare så, så vi får helt enkelt bättra oss!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
ceruleanfive;n291777 said:
Avsnitt 28: Setting
Bra avsnitt. Otippat lite hyllande av sådana där detaljerade spelvärldar som jag har så svårt för.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Som vanligt ett bra avsnitt, även om jag vänder mig lite mot beskrivningen av Warhammers Old World som svår att lära sig. Eller ok, det finns mycket fluff som kan pluggas in, men jag har som ny spelare sällan mött en så pass lättillgänglig spelvärld på ytan. "Så det är Tyskland under renässansen + lite fantasy-klichéer, ok". Den grejen är en av spelets styrkor, just att man ogenerat snor SÅ mycket från vår värld, vilket gör settingen väldigt lätt att greppa.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
luddwig;n291882 said:
Bra avsnitt. Otippat lite hyllande av sådana där detaljerade spelvärldar som jag har så svårt för.
Stort tack!

Hela spektrumet finns. Edvard älskar superdetaljerade världar, David vill i dagsläget ha effektiva koncept istället. Jag föredrar superdetaljerat planerade världar, som uttrycks avskalat och effektivt. Hur vi kan spela ihop är som sagt ett mysterium.


Bifur;n291885 said:
Som vanligt ett bra avsnitt, även om jag vänder mig lite mot beskrivningen av Warhammers Old World som svår att lära sig. Eller ok, det finns mycket fluff som kan pluggas in, men jag har som ny spelare sällan mött en så pass lättillgänglig spelvärld på ytan. "Så det är Tyskland under renässansen + lite fantasy-klichéer, ok". Den grejen är en av spelets styrkor, just att man ogenerat snor SÅ mycket från vår värld, vilket gör settingen väldigt lätt att greppa.
Tack, tack!

Jag är beredd att hålla med. Personligen tolkade jag dock David mer som att problemet var att han själv var för inläst på världsdetaljer, medan de andra spelarna bara hade en ytlig bild. Så jag tror att ni är hyfsat överens också.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Mycket bra avsnitt! Och herregud vad rappa ni var, eller var det bara den tajta redigeringen som gjorde det? :D
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Björn Wärmedal;n293405 said:
Mycket bra avsnitt! Och herregud vad rappa ni var, eller var det bara den tajta redigeringen som gjorde det? :D
Mycket tack! Säkert en smula nervositet, kombinerat med lite överredigering för att få ned det till omkring en halvtimma. ;)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Förresten, är det bara jag som inte får upp den här tråden i Senaste inlägg? Inte för att det är någon allmänviktig information här, men det är ju ändå promotion. ;)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Nä, jag får inte heller upp den. Den brukar väl hamna i Senaste inlägg?

Ska kolla på det. Alltnog, superkul avsnitt senaste, fast ni hade bara ett rätt av alla spel ni räknade upp. ;-D

/Magnus
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Magnus Seter;n293572 said:
Nä, jag får inte heller upp den. Den brukar väl hamna i Senaste inlägg?

Ska kolla på det. Alltnog, superkul avsnitt senaste, fast ni hade bara ett rätt av alla spel ni räknade upp. ;-D

/Magnus
Mjo, det har inte varit ett problem tidigare vad jag vet.

Tack! Vi hade också skoj – väldigt udda att ha publik, men kul att arrangörerna ville ha oss där och kul att publiken ville vara med!
Ett godkänt spel är ju inte helt illa ändå, med tanke på att vi missade minst femtioelva tokgrymma spel.
 
Top