Nekromanti [Promotion] Fummelpodden – en samtalspodcast om rollspel

Whymer

Veteran
Joined
23 Apr 2017
Messages
11
[FONT=Arial, sans-serif][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tack så mycket för de uppmuntrande kommentarerna. Jag ställde in mig på att få kanske 4 lyssnare varav 2 var våra några av våra mammor, så det är kul att andra också tycker att det är bra :D[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif](Det är jag som är David i poden om det är oklart.)[/FONT][/FONT]
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
ceruleanfive;n252216 said:
[FONT=&quot]Det är den 20:e igen, vilket innebär ett nytt avsnitt! Denna gång snackar vi om olika perspektiv – inifrån karaktären eller utifrån spelaren. Finns på iTunes etc.[/FONT]

Tack! Trevlig lyssning :) David hade lite svårt i underläget 2 mot 1, så Whymer, jag sluter upp så det blir 2 mot 2. Håller helt med dig när det gäller hur du tänker kring perspektiv, kamrat.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Mycket underhållande och bra podd! Det enda jag inte gillar med den är att jag bara har två avsnitt kvar att lyssna på ;-)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Rangertheman;n252733 said:
Mycket underhållande och bra podd! Det enda jag inte gillar med den är att jag bara har två avsnitt kvar att lyssna på ;-)
Kul att höra, det uppskattas mycket!

Hittills har det begränsade avsnittsutbudet och den långsamma utgivningstakten varit de helt klart dominerande klagomålen. Kan vara så att vi får göra något åt det framöver. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Nu har jag också hakat på hypen och Lyssnat. Bara att instämma i applåderna.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
[FONT=&quot]Det huvudsakliga klagomålet vi fått hittills har varit att vi släpper avsnitt för sällan. Och det är ju ändå en hyfsat trevlig invändning![/FONT]



[FONT=&quot]Därför släpper vi ett extraavsnitt, där Ed och jag snackar sandboxbyggande.[/FONT]



[FONT=&quot]Finns på iTunes och alla(?) andra podcastställen.
http://www.fummelpodden.se/
[/FONT]
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
ceruleanfive;n254171 said:
[FONT=&quot]Det huvudsakliga klagomålet vi fått hittills har varit att vi släpper avsnitt för sällan. Och det är ju ändå en hyfsat trevlig invändning![/FONT]



[FONT=&quot]Därför släpper vi ett extraavsnitt, där Ed och jag snackar sandboxbyggande.[/FONT]



[FONT=&quot]Finns på iTunes och alla(?) andra podcastställen.
http://www.fummelpodden.se/
[/FONT]
Yay!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Björn Wärmedal;n259413 said:
Sitter och lyssnar nu. Jingeln i början gör mig alltid så glad!
Det tycktes som att standarden var att ha något ominöst och stämningsfullt som intro. Men vi är ju bara ett gäng som sitter och babblar utan att ha någon vidare koll, så för oss kändes det lämpligare att ha något flumtralligt. :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Mycket bra avsnitt!

Jag blir lite nyfiken på de egna världar som några av er skapat. Vi har nog alla gjort mer eller mindre ambitiösa försök att skapa egna världar, och säkert nått liknande resultat i väldigt många fall. Det skulle vara intressant och underhållande att ta ett tidigt försök och dissekera det; vad var tanken från början? Var kom inspirationen ifrån? Vilka delar växte fram först och var målade skaparen in sig i ett hörn? När nåddes egentligen punkten där vi kan säga "jo, det här blev också generisk fantasy"? Kan vi meka om det till något intressant?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Björn Wärmedal;n259421 said:
Mycket bra avsnitt!

Jag blir lite nyfiken på de egna världar som några av er skapat. Vi har nog alla gjort mer eller mindre ambitiösa försök att skapa egna världar, och säkert nått liknande resultat i väldigt många fall. Det skulle vara intressant och underhållande att ta ett tidigt försök och dissekera det; vad var tanken från början? Var kom inspirationen ifrån? Vilka delar växte fram först och var målade skaparen in sig i ett hörn? När nåddes egentligen punkten där vi kan säga "jo, det här blev också generisk fantasy"? Kan vi meka om det till något intressant?
Stort tack, det värmer alltid!

Väldigt intressant idé! För egen del tror jag att den generiska fällan har slagit igen redan vid själva inceptionen. Ofta har tanken varit att världen i grunden ska vara lite pepparkaksformgjord – att man införlivar någorlunda arketypiska element för att få en lättillgänglig värld med klassiska möjligheter. Det kan som sagt fungera, men det blir sällan den mest fantasikittlande av världar.

Jag tror således att det ofta är ovärt att meka om det, det blir lätt att man mest polerar fekalier. I dagsläget tror jag mer på att börja med något inspirerat och distinkt, för att bygga ut det till en intressant helhet.
 

Decaius

Veteran
Joined
19 Jun 2017
Messages
22
Björn Wärmedal;n259421 said:
Mycket bra avsnitt!

Jag blir lite nyfiken på de egna världar som några av er skapat. Vi har nog alla gjort mer eller mindre ambitiösa försök att skapa egna världar, och säkert nått liknande resultat i väldigt många fall. Det skulle vara intressant och underhållande att ta ett tidigt försök och dissekera det; vad var tanken från början? Var kom inspirationen ifrån? Vilka delar växte fram först och var målade skaparen in sig i ett hörn? När nåddes egentligen punkten där vi kan säga "jo, det här blev också generisk fantasy"? Kan vi meka om det till något intressant?

Jag gillar idén. Även om det är som ceruleanfive säger, att man varit generisk från början är det ju en facsinerande idé att börja med något default, ganska färdigt och sen titta på vad som kan göras för att skapa lite skevhet och skumma omständigheter. Bryt mot några naturlagar och några fantasykonventioner. Läck in något egenpåhittat folkslag från en reva i rumstiden som rubbar de förväntade förhållandena mellan de klassiska folkslagen. Vad vet jag? Nu fick jag i alla fall lust att "förstöra" en generisk fantasyvärld... :)
/Calle
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Bra avsnitt, ert bästa hittills. Ni kunde kanske ansträngt er för lite mindre överens om världsbyggen. Typ även fundera på vad är fördelarna med den "färdiga" världen, även om det inte er er smak, det är en detalj.

Ang grisodlarfantasy har jag alltid uppfattat det som fokus på småskalighet snarare än ett visst tema (bönder). Legosoldater i ett förband eller en riddare som försöker driva sitt goda kan också passa in. I viss mån ligger det nära vissa varianter av simulationism och culture gaming: ekonomi är viktigt, skador tar lång tid att läka, resor tar lång tid och är farliga etc. Regelsystem som helt enkelt omöjliggör "heroiskt" spel och där fokus alltså måste bli ett annat.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Bifur;n259927 said:
Bra avsnitt, ert bästa hittills. Ni kunde kanske ansträngt er för lite mindre överens om världsbyggen. Typ även fundera på vad är fördelarna med den "färdiga" världen, även om det inte er er smak, det är en detalj.
Kul att höra! Bra poäng, vi var väldigt perspektivseniga på den fronten. Vi gör aldrig anspråk på att sitta på sanningen eller vara opartiska, men personligen gillar jag att vara djävulens advokat och det blir alltid intressantare med lite olika infallsvinklar i diskussioner. Tar det med oss i bakhuvudet helt enkelt, tack för feedback!


Bifur;n259927 said:
Ang grisodlarfantasy har jag alltid uppfattat det som fokus på småskalighet snarare än ett visst tema (bönder). Legosoldater i ett förband eller en riddare som försöker driva sitt goda kan också passa in. I viss mån ligger det nära vissa varianter av simulationism och culture gaming: ekonomi är viktigt, skador tar lång tid att läka, resor tar lång tid och är farliga etc. Regelsystem som helt enkelt omöjliggör "heroiskt" spel och där fokus alltså måste bli ett annat.
Bra beskrivet, just det är anti-episka är nog egentligen huvuddraget hos min bild av grisodlarfantasy också.
 
Top