Nekromanti [Promotion] Fummelpodden – en samtalspodcast om rollspel

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
(Som en löjlig parantes: Jag tycker hela tiden att det står "Flumspelspodden", vilket låter fantastiskt och som något jag skulle kunna involvera mig i. Hur som. Kör hårt ceruleanfive! Bra rollspelpodcast [har inte lyssnat själv, men förutsätter] kan ingen få för mycket av.)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Dazumal;n233378 said:
Om jag ska våga komma med ett förslag, så skulle jag säga; våga editera mindre. Lämna gärna mer "luft" mellan meningarna och låt ovidkommande kackel slippa igenom ibland. Det gör upplevelsen lite skönare tycker jag.
2097;n233379 said:
Aha, intressant, Daz, jag gillade den tighta klippningen
Har själv växlat mellan att tycka att det blir lite stressigt och att det är skönt att det är kompakt och fokuserat. Jag får eftersträva den gyllene medelvägen framöver!

Paal;n233382 said:
Ha gärna med en introduktiona av er båda, vilka ni är och vilken bakgrund och vilka preferenser ni har i rollspelandet.
Mitt resonemang var att ingen är intresserad av oss som personer, men du kan helt klart ha en poäng i att det kan vara relevant att få en någorlunda bild, samt underlätta förståelsen av våra resonemang.

gustaf s;n233383 said:
(Som en löjlig parantes: Jag tycker hela tiden att det står "Flumspelspodden", vilket låter fantastiskt och som något jag skulle kunna involvera mig i.
Haha, dammit, vi valde helt klart fel namn!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,356
Bra podd! Känns som den kan fylla tomrummet som uppstått sedan podcon la ner (eller vad som nu hände).
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
[FONT=&quot]Andra avsnittet finns nu tillgängligt i valfri poddradioapp, på hemsidan och på YouTube. [/FONT][FONT=&quot]Vi snackar om hur vi tänker att man kan gestalta och förmedla sin karaktär på ett tydligt sätt.[/FONT]

[FONT=&quot]Feedback uppskattas alltid oerhört mycket! Och oavsett är det ju superkul om ni lyssnar. :)[/FONT]
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ljud & timing och teknik och sånt tyckte jag var ????
Tyckte också om att höra på era perspektiv.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Har nu hört avsnittet tre gånger. Obv tycker jag om podden så bli inte nedslagen av återkopplingen jag nu ska haspla ur mig utan fortsätt bara. Hellre struntar ni i det jag säger än att ni låter det bli ett hinder för mer avsnitt för jag gillar det.

Iaf lite mer feedback. Först, gällde förra avsnittet med men blev väldigt påtagligt nu.



  1. Vill höra om vad ni kör för regler, setting och genre. Det märks att ni inte kör ett Fiasco-lir men det blir osjälvklart vad det är ni spelar och det blir en grund som saknas för att förstå exemplen. “Han blev en tärningsspelare” ja det tog ett tag innan jag förstod vad det innebar. Liksom är det Trudvang Vinterhjärta ni sitter och kör eller Eon Diamantäpplet eller vad tusan är det? Känner mig helt referensramslös och eftersom jag har ett perspektiv att alla rollspel är så extremt olika – inte bara system matters utan även campaign design matters – så blir det svårt.
  2. Jag inser hur länge sen det var jag spelade en karaktär i en längre kampanj. Har bara DM:at så mycket och när jag har varit spelare har det varit one-shots / kortlivade rollisar. Så ni har ur det perspektivet mycket mer erfarenhet än mig; jag har gjort det men nu var det åratal sen. Att själv spela är en av dom viktigaste sakerna för att bli en bra SL och ni gör mig pepp på att göra det. Så jag lyssnar och försöker ta till mig av knepen.
  3. Det här med “Jag beställer barskt ett rum” känner jag att jag inte tycker om. Vill antingen glossa över scenen (“Vi sitter på rummet jag har beställt” / “OK, stryk fem dirhams”) eller spela ut den ord för ord. Men det jag blir intresserad av är osagda gärningar. “Jag ställer mig upp och vänder ryggen mot”. Det är ju inte ett brott mot to-say-it-say-it utan är snarare en handling. Nu gillar ju jag att larpa ut så mkt som möjligt men ni har faktiskt rätt i att man rimligtvis som spelare ändå tittar på den andra spelaren och att säga rakt ut “Jag tittar bara tyst på er när ni pratar” är därför en semiotisk skillnad. Det tog ett par lyssningar av podden innan jag acceptera det detta, ibörjan ville jag bara slå bakut och hellre larpa ut det. Men jag tog till mig det. Jag är inte helt tjockskallig.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
2097;n240466 said:
Har nu hört avsnittet tre gånger. Obv tycker jag om podden så bli inte nedslagen av återkopplingen jag nu ska haspla ur mig utan fortsätt bara. Hellre struntar ni i det jag säger än att ni låter det bli ett hinder för mer avsnitt för jag gillar det.

Iaf lite mer feedback. Först, gällde förra avsnittet med men blev väldigt påtagligt nu.
Även om omtanken uppskattas så bad jag ju faktiskt om feedback. Så jag blir bara glad! Sen kan det ju vara sjysst att hålla det konstruktivt och kanske inte enbart lyfta "Den där Lucas har en sån vidrig dialekt att jag blir fysiskt illamående." ;)



2097;n240466 said:
  1. Vill höra om vad ni kör för regler, setting och genre. Det märks att ni inte kör ett Fiasco-lir men det blir osjälvklart vad det är ni spelar och det blir en grund som saknas för att förstå exemplen. “Han blev en tärningsspelare” ja det tog ett tag innan jag förstod vad det innebar. Liksom är det Trudvang Vinterhjärta ni sitter och kör eller Eon Diamantäpplet eller vad tusan är det? Känner mig helt referensramslös och eftersom jag har ett perspektiv att alla rollspel är så extremt olika – inte bara system matters utan även campaign design matters – så blir det svårt.
Mycket bra poäng. Jag har haft någon tanke om att det kan vara värt att hålla det så övergripligt som möjligt, utan att gå in i detalj på vad vi personligen håller på med för tillfället. Jag tror att vi i många fall kan vara lite för inskränkta för att tänka på att rollspelande kan se så sjukt annorlunda ut i andra grupper. Och X matters är ju ett ohyggligt relevant argument som jag absolut ska ta med mig. Tack för den!

2097;n240466 said:
  1. Jag inser hur länge sen det var jag spelade en karaktär i en längre karaktär. Har bara DM:at så mycket och när jag har varit spelare har det varit one-shots / kortlivade rollisar. Så ni har ur det perspektivet mycket mer erfarenhet än mig; jag har gjort det men nu var det åratal sen. Att själv spela är en av dom viktigaste sakerna för att bli en bra SL och ni gör mig pepp på att göra det. Så jag lyssnar och försöker ta till mig av knepen.
Kul att höra!

2097;n240466 said:
  1. Det här med “Jag beställer barskt ett rum” känner jag att jag inte tycker om. Vill antingen glossa över scenen (“Vi sitter på rummet jag har beställt” / “OK, stryk fem dirhams”) eller spela ut den ord för ord. Men det jag blir intresserad av är osagda gärningar. “Jag ställer mig upp och vänder ryggen mot”. Det är ju inte ett brott mot to-say-it-say-it utan är snarare en handling. Nu gillar ju jag att larpa ut så mkt som möjligt men ni har faktiskt rätt i att man rimligtvis som spelare ändå tittar på den andra spelaren och att säga rakt ut “Jag tittar bara tyst på er när ni pratar” är därför en semiotisk skillnad. Det tog ett par lyssningar av podden innan jag acceptera det detta, ibörjan ville jag bara slå bakut och hellre larpa ut det. Men jag tog till mig det. Jag är inte helt tjockskallig.
Nej, vi var ju lite smått oense om det där i podden också. Jag tror att jag i slutändan kapitulerar helt för att det är "okej" att beskriva handlingar istället för att skådespela dem, särskilt om man har spelare som är lite obekväma med lajv-aspekten av det.

Sen har jag börjat få upp ögonen för att en kompromiss mellan överglossning och ord-för-ord-utspelning kan leda till en rätt sjysst balans mellan effektivitet och information, om det används rätt.

Återigen, stort tack för att du tar dig tid att lyssna och kommentera!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Woah, lyckades visst ställa till det fullständigt i föregående inlägg. Kan inte komma åt att redigera inlägget heller...

EDIT: Tycks som att någon forumtekniker har fixat till det. Tack!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Din röst+dialekt är ju ur-cozy (lyckat att ni startade podd), dina två polare låter väldigt lika varandra men jag kommer nog efter ett par avsnitt lära mig skilja på dom. Var noga med att presentera er varje avsnitt bara.
Jag vantrivs ju i mitten eller vad man ska säga. Dialektik mellan ytterligheterna ftw iofs. Men "Vi sitter i rummet som jag barskt beställde" skulle låta weird, och "Jag går fram och beställer barskt ett rum" blir konstigt jämfört med "Hit med ett rum, fort! [Jag slänger två dirhams på golvet bakom bardisken]".

Jo det här med system… ja jag fattar att ni har spelat en massa olika regler/spel/kampanjer och att i alla dom funkar ungefär samma tekniker. Men jag vill isf ha lite exempel på några av dom spelen/reglerna/kampanjerna. Liksom är det Microscope eller Drakar och Demoner typ. :D
 

Whymer

Veteran
Joined
23 Apr 2017
Messages
11
2097;n240498 said:
dina två polare låter väldigt lika varandra
Jag var tvungen att lyssna igenom igen men så likt Ed låter jag väll inte :wink:

Vill även passa på och säga att det är riktigt kul med så pass genomtänkt respons!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Whymer;n240532 said:
Jag var tvungen att lyssna igenom igen men så likt Ed låter jag väll inte :wink:

Vill även passa på och säga att det är riktigt kul med så pass genomtänkt respons!
Ed får helt enkelt fortsätta med den finlandssvenska dialekten han pratade om i avsnittet, även till vardags, så att man kan skilja på er. ;)
 

Eagi

Veteran
Joined
23 May 2017
Messages
9
ceruleanfive;n240543 said:
Ed får helt enkelt fortsätta med den finlandssvenska dialekten han pratade om i avsnittet, även till vardags, så att man kan skilja på er. ;)

Vill ju inte nödvändigtvis vreda en hel folkgrupp i onödan. Då fortsätter jag till och med hellre med förkylningsrösten från nästa episod.
 

Eagi

Veteran
Joined
23 May 2017
Messages
9
2097;n241245 said:
Välkommen till WRNU Eagl!
Tack så mycket, det rekommenderades varmt under vår senaste inspelningssession så jag tänkte ta mig en titt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Eftersom vi har fått lite undringar och rena efterfrågningar har vi dragit ihop ett kort extraavsnitt där vi i panelen presenterar oss själva lite – var vi började, vad vi testat på och vad vi gillar. Finns nu i diverse poddappar etc.

http://www.fummelpodden.se/
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
"Nyfikenhet" vs "Vilka fan är ni"

Jo visst är det nyfikenhet men det handlar också om att förstå det ni säger, i vilka sammanhang det ni säger gäller osv.
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
Jättekul att ni fortsätter släppa avsnitt! Diskussionerna håller hög nivå och produktionen känns proffsig. Keep it up!
 
Top