Njae, vettifaen om jag håller med alltså. Jag får iallafall intrycket av att Mundana är ganska rejält mansdominerat när jag tittar i modulerna- att det sedan finns starka kvinnor som lyckats slå sig fram i en mansdominerad värld är bara bra imho, tråkigt vore väl annars.
Tänk sedan på att det blir så pass mansdominerat som du gör det till som SL. Hur pass starkt kvinnoförtryck det råder i Neogames bild av Mundana har jag inte den blekaste om, men i min är det iallafall högst påtagligt.
Nåt jag däremot skulle vilja ha mer info om är däremot mer exakt hur det eventuella könsförtrycket artar sig, vad som gäller för könsrollerna etc. Detta är ju iofs olika från land till land och kultur till kultur, men ändå. Vad menas tex med texten i Consaberkapitlet i Mundana om att "dölja sitt riktiga kön anses vara en hädelse, det skall synas att en kvinna är en kvinna blablabla"? Frågor jag skulle vilja ha svar på är tex:
Hur vanligt är det med kvinnliga soldater, hur ser man på kvinnor och byxor, finns det egentligen några yrken som kvinnor är helt portade från, etcetc.
- Ymir, har på något sätt känt sig som en äcklig manschauvinist under hela den här diskussionen...