Nekromanti Mundanas jämställdhet

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Orch = för mycket Tolkien

Självklart så ar alla sina värderingar och stilar när det gäller fantasy, det är ju självklart !!
Men jag fortfarande så är Tolkiens ver bland det bästa jag har läst i fantasy-böcker. Det finns inte många som slår honom.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Äh, vi stridar inte så mycket när vi spelar, av flera anledningar:

- Strid är tråkigt
- Strid är trögt (pga Eons stridssystem)
- Strid skadar folk

Skall det stridas så friformar vi ofta, iallafall de mindre viktiga striderna. Men som sagt var, vi tycker inte om att strida när vi spelar, det är inget kul.

Att vi sedan är raka motsatsen till tärningsdyrkare och avskyr att ha ihjäl rp:er bör nog också nämnas. En rp spelaren tycker mycket om och fått utveckla skall inte dö en neslig och oförtjänt död, helt enkelt.

- Ymir, tycker att det är ganska tråkigt att strida i rollspel
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ah, så du syftar bara på att kvinnliga fighters (tex) bör utgöra undantag? Isåfall håller jag med dig, iallafall vad beträffar Mundana- så är det ju åtminstone i min kampanjvärld när jag är sl.

Men jag är fortfarande nyfiken på hur i hela friden du fått för dig att Mundana är så pass jämnställt som du verkar tro att det är. Må vara att jag tolkat modulerna fel, men jag uppfattar det iallafall som att en ganska stor könsdiskriminering råder i de flesta kulturer. Om man sedan utgår från, som du verkar göra, det oproportionerligt (?) stora antalet kvinnor i modulernas kapitel om berömda personer i Mundana skulle man väl kunna tolka detta som att deras berömmelse delvis beror på att de är just undantag?

- Ymir, kom just att tänka på att två stycken av de kvinnliga fightrarna i hans nuvarande kampanj är dess mest intressanta karaktärer...
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Strid är väl per definition oerhört olyckligt. Men av någon anledning finns det alltid något otäckt som man måste besegra. Sålunda så hamnar man ofta i handgemäng. *småledsen*

Men jag håller med, i alla fall till viss del.

Jag måste dock erkänna att vi i vår grupp är tärningsdyrkare, mycket beroende av att jag som SL inte gillar att döda rper. Och för att fortfarande behålla ett spänningsmoment just i strid så får tärningarna avgöra...

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Modifikationer beroende på kön?

Men nu säger du ju emot dig själv. Först ska du ha en skillnad mellan könen och i nästa mening påstår du att ingen finns!? Nåja, men om du ska ha en skillnad i STY (som du juh envisas med) varför då jämna ut det hela? I så fall ska du bara ta fram skillnaden i kön och det skiljer enligt dig mest i STY... och PER jämnas ju ut av sig själv eftersom könen har olika sätt att kompensera för det....

Värdena i sig påverkar dessutom dem färdigheter du har grundchans i. Vilket gör en enorm skillnad för vidare uppslagning. Tänk bara att ta bort dessa grundchanser - vad händer då med färdigheterna och hur mycket måste du kompensera med.

Stridsfärdigheter påverkar trots allt inte hur väl du klarar en träff. Får du en hurring och inte hinner ducka så har du om du har lågt på TÅL och STY svårt att repa dig. Men det är ju elementärt, lägg då till hur jobbigt du får i vidare spel med ett antal smärtpoäng... Det är inte skoj, åtminstone inte om du spelar riddersdam. Om du spelar hovdam lär dock inte risken för slag vara överhängande.... men den finns...

Ok... erkänner viss bristande förståelse för skillnader mellan män och kvinnors styrka. Men det har att göra med två saker. Jag själv har alltid varit en stark kvinna (fysiskt om än inte psykiskt) och har kunnat göra tunga lyft utan att baxna. Dessutom tror jag att killarna på Neogames faktiskt har tänkt över systemet för att få ett i deras ögon bra system. Vilket jag tycker att dem gjort, åtminstone i grunden och den grunden ligger ju i grundvärden och sånt...

Men som alltid, det är bara jag som tycker.

Lady Silver Wolf
 
Top