Nekromanti Mundanas jämställdhet

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Orch = för mycket Tolkien

Det stämmer tyvärr.
Men frågan är vad & hur mycket man ska apa efter.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Orch = för mycket Tolkien

Säg inte det uppenbara. Det vet jag. Men han fortfarnade klart bäst.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Förstår inte riktigt varför det skulle vara tråkigt att spela en "förtryckt" karaktär. Jag spelar en ung brittisk överklassflicka i Call of Chtulhu 1890 just nu, hon är sannolikt mer förtryckt än de flesta och det är j-vligt intressant. Nu vet jag inte hur andra vill ha det, men själv tackar jag iallafall aldrig nej till en extra utmaning för mitt rollspelande, och om karaktären är utsatt för någon typ av förtryck är det just en sådan.

Jag anser mig iofs lida av ett slags Zhang Yimou-syndrom just nu (spelar mestadels starka, mer eller mindre utsatta/diskriminerade och/eller förtryckta kvinnor) och detta påverkar kanske mitt omdömde, men vad bryr jag mig- det är MIN åsikt jag redogör för här, inte andras.

- Ymir, gillar den utmaning det innebär att spela en diskriminerad karaktär
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: omgifte (OT)

att hon gifte om sig var ju också beroende av vilken ställning kvinnan hade i Svedala då. Även om hon var myndig så sågs hon ju inte som en enskild individ. Gifte hon däremot om sig så kunde hon ju njuta livets förmåner i skydd av en make igen....

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Momolan, Jargien och sjöresande dvärgar

Eftersom jag oftast är spelledare och spelare så är jag rädd att mina två kära spelare skulle lyncha mig om jag ens försökte mig på det . Har en gång lurat iväg dem till Jargien, men då som slavar och då höll en av dem att dör på sjöresan. (illamående dvärg... hur tusan lyckades dem egentligen flytta dvärgarna över hav?) Inte riktigt populärt...

Annars spelar vi mest i Asharien och Soldarn. Undantagsvis en enorm utvikning som Ladyn tänkt som kampanj till en okänd kontinent.... ja, det var innan all ordning uppkom... men det sket sig relativt hastigt.

Lady Silver Wolf
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: sjöresande dvärgar (OT och oseriöst)

illamående dvärg... hur tusan lyckades dem egentligen flytta dvärgarna över hav?

Man "bygger in" dem i ett 1x1x1 meters stenblock med ett litet, litet hål genom vilket de kan andas och genom vilket man med jämna mellanrum häller ner öl så att de ej dör av svält. Då känner de sig som hemma.


/Bjorn
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Visst kan det vara oerhört skoj att spela intrigerande kvinna i en eller annan form vid hovet. Det tråkiga är att det inte är lika kul att hamna i stridssituation där du som hovdressad kvinna har en mindre vaktstyrka... låt oss säga två välbeväpnade välrustade herrar som ska(?!) skydda dig. Gruppen blir överfallen av en lagom styrka laglösa. (sl = jag slänger fram fyra stycken) Jag som spelare tycker att jag ska kunna försvara mig själv mot den av de laglösa som givetvis greppar tag i mig - det slutar med ett otäckt hugg i strupen... och därefter dör min RP!

Dessutom gillar jag att spela riddare. Det är oerhört mycket trevligare i laglöst land...

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: sjöresande dvärgar (OT och oseriöst)

*skratt*
Om det hade varit så enkelt. Den stackars dvärgen mådde ryyyyyyysligt illa. Inte på grund av allt vatten, utan på grund av allt ostadigtlångtfråntryggtgosigtberg. Det får mig att misstänka ett katter är släkt med dvärgare! Ostadiga underlag är impopulära...

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: vidare oseriösa dvärgar (OT och oseriöst)

Kom just att tänka på hur mycket dvärgar älskar berg.
Min käre tredjepart i spelgänget spelade dvärg (inte Eon) som under en lång tid besökt en stad där han hade haft väldigt långt ifrån berg. Han led uppenbarligen av en viss hemlängtan. Men han överaskade oss övriga oerhört mycket när vi under att vi hittat en del hemliga gångar i staden helt plötsligt befann oss i ett rum under staden där ena väggen var av solitt berg. Dvärgen kliver hastigt fram till bergväggen och "kramar" den. När vi smått undrande stirrar på honom morrar han. "Vad glor ni på?" Och fortsätter sedan krama bergväggen en liten stund. Väl nöjd så skyndar vi vidare i jakten på de lönnmördare vi sökte.... Ja, Dvärgar, jag säger då det!

Lady Silver Wolf
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ja, är man inte begräsnad av kön är man begränsad av klass....eller personlighet...eller miljö. Listan kan göras lång. Man kommer alltid begränsas, och det är en del av rollspel. Jag har märkt att många nya rollspelare (har inget med dig eller någon annan här att göra =)) vill göra rollpersoner som är så allsisidga som möjligt. De vill kunna allt...men det går oftast inte, om man ska vara konsekvent. Är man krigare, begränsar man sig snabbt från andra delar av sammhället...eller hela spelvärlden om man vill säga så. Då menar jag att icke stridande kvinnor kör antagligen inte vanliga äventyr, typ 'bunta-ihop-monster-och-slå-ihjäl'. Nu generaliserar jag förstås, men det gäller många sorters äventyr. Det finns inget som säger att din hovdam i exemplet faktiskt har lärt sig hantera en dolk, och det bra. Därför kan hon försvara sig, för att kanske springa. Men hon kan antagligen inte köra tre hugg met sitt tvåhandssvärd, plocka rövarna på sin utrustning och åka till närmsta marknad för att sälja. Det måste finnas kontraster...
Det finns antagligen även bönder som är rätt bra på att bete sig, det finns antagligen hovkvinnor som kan slåss en del, det finns tjuvaktiga riddare, etc. Men sällan är någon jättebra på båda sina saker...
Fast, nu har jag nog kommit ur spår lite...eller?

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Givetvis ska det finnas begränsningar, du missförstår mig. Men ibland önskar jag begränsningar av annat slag än just dessa. Att grunda ett fantasyspel med andra begränsningar än just kön skulle kännas gott för en kvinna som tröttnat på att vara det "svaga" könet. Nästa steg är väl begränsningar med minus (styrka och tål?) för könet också???? *minns en diskussion på Mäster Johans boning i anno datsomal*

Helt ur spår är du dock inte. För att skapa spänning i spelet måste det ju finnas kontraster, svårigheter och annat som gör det roligt. Alla kan ju inte vara värdsräddande riddare heller.... *flinar*

Lady Silver Wolf
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Visst skulle det kunna finnas andra begränsningar, men jag håller fast vid min åsikt... och ja, kvinnliga karaktärer får -1 på STY i åtmonstone min kampanj...vad jag ska ge plus på vet jag inte...nåt förslag? PER tror jag...
Och varför skulle inte sådana begränsingar vara berättigade? TÅL tänkte jag inte sänka, tänk på alla kvinnliga långdistanslöpare, men det är fakta att män har mer råstyrka, eller kan utveckla mer råstyrka.

Men, återigen, vad tycker du kvinnor är bättre på? När jag föreslår PER är det itne för att alla kvinnor i kampanjen skall vara störtsnygga läderbrudar, utan för att PER är mer än det; att kvinnor är mer intresserade av sociala 'övningar' och är noggrannare med hur man beter sig, hur folk uppfattar en, etc.

/RipperDoc - kvinnor och män är inte helt lika!

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att spela andra könet (OT)

En följdfråga, helt appropå: Varför utgår ni tvunget från att man måste spela sitt eget kön? Tjejen i vår spelgrupp har hittils bara spelat man, och själv föredrar jag att spela kvinna.

Jag har liksom en känsla av att det är ganska vanligt att man spelar det motsatta könet och undrar således varför ni utgår från att man inte gör det.

- Ymir, lider som sagt var (se ovan) av Zhang Yimou-syndrom....
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Modifikationer beroende på kön?

Just det där med vad kvinnor skall få för kompensation är ett exempel på varför man skall undvika att ha olika attributmodifikationer beroende på kön i rollspel: det är (enligt mig iallafall) jävligt svårt att definiera exakt vad de olika könen borde få för för- och nackdelar för att det skall bli balanserat. Jag håller med dig om att kvinnor borde få lägre styrka och brukar sätta rätt låg STY på de flesta av mina kvinnliga rp:er, men frågan är som sagt var vad kvinnan skall få för kompensation. Imho är kvinnor faktiskt smartare (eller tänker åtminstone på ett mer sofistikerat sätt), så om du nu tvunget vill ge kvinnor attributmodifikationer så föreslår jag - 1 på STY och +1 på PSY.

Andra alternativ vore kanske en extra kolumn smärta eller nåt. Jag vet att jag överdriver, men kvinnor har ju lite högre smärttröskel...

- Ymir, känner sig jävligt manschauvinistik idag...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Njae, vettifaen om jag håller med alltså. Jag får iallafall intrycket av att Mundana är ganska rejält mansdominerat när jag tittar i modulerna- att det sedan finns starka kvinnor som lyckats slå sig fram i en mansdominerad värld är bara bra imho, tråkigt vore väl annars.

Tänk sedan på att det blir så pass mansdominerat som du gör det till som SL. Hur pass starkt kvinnoförtryck det råder i Neogames bild av Mundana har jag inte den blekaste om, men i min är det iallafall högst påtagligt.


Nåt jag däremot skulle vilja ha mer info om är däremot mer exakt hur det eventuella könsförtrycket artar sig, vad som gäller för könsrollerna etc. Detta är ju iofs olika från land till land och kultur till kultur, men ändå. Vad menas tex med texten i Consaberkapitlet i Mundana om att "dölja sitt riktiga kön anses vara en hädelse, det skall synas att en kvinna är en kvinna blablabla"? Frågor jag skulle vilja ha svar på är tex:
Hur vanligt är det med kvinnliga soldater, hur ser man på kvinnor och byxor, finns det egentligen några yrken som kvinnor är helt portade från, etcetc.

- Ymir, har på något sätt känt sig som en äcklig manschauvinist under hela den här diskussionen...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tirak = Orch? = Nope!

Det stycke i grundboken som påstår att tirakerna är Mundanas motsvarighet till orcher är enligt Krille ett feltryck. Tirakerna skall mao inte motsvara orcherna på något sätt, enligt neogames. Detta låter dock lite skumt imho...

- Ymir, diggar tiraker
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alltså Rippo; menar du att kvinnliga krigare/äventyrare etc inte förekommer överhuvudtaget i din kampanjvärld, eller?

Oavsett svaret så kan jag lika gärna passa på att nämna min åsikt, som är att de bör vara betydligt färre än männen, men likväl förekomma- speciellt då inom mindre patriarkaliska kulturer (tiraker, dvärgar (helt feministiska, väl?) etc...)

Det för mig förresten in på en ny intressant fråga...se inlägget nedan...

- Ymir, fann det bäst att lägga följande fråga i separat inlägg
 
Top