Nekromanti Mundanas jämställdhet

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag menade snarare att kvinnor bör vara mer begränsade till vissa saker. Men detta behöver definitivt inte betyda att kvinnorna får tråkiga roller!

Nejdå... "du får inte spela alla dessa roliga saker som krigare, jägare, riddare men om du vill kan du få spela en intrigant grevinna som är helt borta utanför hovet eller varför inte en spännande sömmerska"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
civilicerade Orcher?

Dessutom tycker jag iaf att Mundanas Tiraker är något mer civilicerade än Orcher i t.ex. Dod.

Det är jättebra, Orcherna var alltid litet mysko... Man fick intrycket av att de levde på att spela tärning, tortera oskyldiga kvinnor och dödas av äventyrare...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ja, då tycker jag att det är en liten stereotyp bild på vad som är kul att spela. Det måste inte vara krigare som äventyrar, och kvinnor är väldigt bra i hovkampanjer. De kan mycket väl vara med i vanliga äventyrskampanjer också, för den delen, kanske som fru till någon av de manliga 'äventyrarna'. Sedan finns förstås möjligheten att vara kvinna i ett mansdominerat yrke, men det får isf bara vara undantag.


/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
då tycker jag att det är en liten stereotyp bild på vad som är kul att spela.

Måhända, men är det inte så att många uppskattar att spela just sådana roller? Så är det i.a.f bland de flesta av de rollspelande flickor jag känner.

Jag menar inte att man skall begränsa sig till att spela jägare, krigare, riddare osv, bara att man inte heller bör begränsa sig FRÅN dessa yrken. Särskilt inte på grund av något så oviktigt som könstillhörighet.

IMHO finns det inget som hindrar att en kvinna blir en duktig fighter annat än kulturens könsroller. I en fantasyvärld, där man har kontroll över kulturens egenskaper tycker jag att man kan kosta på sig att lämna utrymme för kvinnor.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: civilicerade Orcher?

Ja? Det är ju precis så det ska vara... /images/icons/wink.gif

"Jag har ritat en Gandalf!"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Rasistiska skräckhistorier (lite mer OT)

Har funderat på att skapa en Balrog-ras... men det kanske är en dålig idé?

"Jag har ritat en Gandalf!"
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Precis

jag förstår heller inte varför dom inte kan göra det? .. ja.. det och nån gång bränna en kyrka eller så.
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Man ska väl inte dra alla tiraker över en kant. Marnakh tirakerna är trots allt ganska fredliga av sig. Bara för att de andra klanerna är aggresiva måste inte alla vara det.
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Oj oj oj!!
Vad många som läste detta inlägg?
Var det verkligen så bra?

//Gorion - lite skoj måste man väl få ha
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Det har nog inte med om det är bra eller inte. Många vill helt enkelt säga vad de tycker.
Och för övrigt tycker jag inte att det är fel på att många kvinnor har höga poster i mundana. Det visar bara att mundana inte är en plats reservetat för männen.

Gud
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Orch = för mycket Tolkien

Vadå svartvitt ???

Jag får lov att säga att Tolkien är otroligt bra på att beskriva saker och ting. Han är en av de vasare föfattarna på den ounkten.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Orch = för mycket Tolkien

Blaning berikar !!

Ju fler som beskriver olika synpnkter om fantasy ju mera levande blir det. Eller hur. Det blev ju nu så att Tolkien blev bra känd och på den vägen är det, eller hur. Och då är det ju ett antal som apar efter honom.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Orch = för mycket Tolkien

Han är en av de vasare föfattarna på den ounkten.

Var...Han är om du inte visste det, tyvärr död.

Riddaren - som vet det
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Har du någonsin börjat läsa på den och slutat eller är det bara som du känner på dig att den är dålig?

/Emil
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Poängen med att spela i mundana är väl att det ska vara just mundana. Vill man ha en värld där alla orcher är onda så finns det en hel del kampanjvärldar som stöps i tolkienformen. Mundana är lite speciellt, men det gör bara att man (jag iallafall) uppskattar världen mer.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
WoT [OT]

Jag har läst de tre första böckerna, sedan tröttnade jag...
Det var IMO en lite melankolisk ny Belgarion, och Belgarion har jag fått nog av. Att storyn sen spinner vidare i all oändlighet med en massa nödlösningar...

Förstås, allt är mycket subjektivt :)

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top