Nekromanti Mundanas jämställdhet

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nu ska jag diskutera något som kan tyckas lite konstigt...
Jag tycker Mundana är för jämställt... :)
Iaf om man jämför med medeltiden. Och de flesta ställena i Mundana är mycket lika medeltiden. Det jag menar är att dte finns många kvinnor på poster som bör vara nästan helt mansdominerande. Kvinnorna har ju utmärkta maktpositioner bakom ridåerna, där de kan smida planer, men jag tycker hade de ibland har lite väl många 'manliga' poster. Problemet är att det även känns lite stånkat, bara för att det ska vara kvinnor så har man petat in dem... t.ex. en soldisk hertig som är kvinnlig tirak. Chansen borde vara oerhört liten...

Sist vill jag bara påpeka att det här inte har nåt att göra med mina riktiga åsikter i nutidens jämställdhetsfråga...så att jag slipper alla ilskna feminister :)

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Hallå, det är fantasy vi pratar om. Det är _meningen_ att det skall vara annorlunda. Så varför inte anpassa vissa länder (företrädelsevist Asharien och till viss del Soldarn) så att det blir mer jämställt. Det har i alla fall varit vår tanke. Sedan finns det ju Tirakerna, Dvärgarna och Momolanerna som har en helt annan syn på detta ämne.

MVH
Carl Johan Ström
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Sen så kan ju det faktum att den nutida fantasyns mest berömda gestalt är en 1.80 sexbomb with an attitude i läderkorsett och med "many skills" <tm> ha nått med saken att göra... :)

Det är helt enkelt oppurtunt att ha det så. (In a good way)

BTW: Hoppas verkligen att det kommer en Momolan/Västerlandsmudul. Det skulle vara så djävla coolt.


/Bjorn

PS: Borde inte CJS slippa vara "grisodlare"??? (Om han nu inte nödvändigtvis VILL altså, kanske något för adminstratörerna att tänka på)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
IMHO är det bra med en någorlunda jämställd spelvärld. Om kvinnor är diskriminerade mer än i nutid kommer det bli tråkigare för dem som har kvinnliga karaktärer. Detta försämrar upplevelsen för många kvinnliga spelare.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Det hade varit bra med en specifik ondska, som till exempel Sauron. Dessutom tycker jag att alla orcher (tiraker alltså) borde vara (extremt) mindre civiliserade än de är... det är ju trots allt det de är kända för, i nästan uteslutande all fantasy-litteratur, eller?
Men det är ju mina skumliga åsikter som säkert ingen annan håller med om...

/P|uT0NiUm, som är jättestolt över sin tecknade Gandalf /images/icons/wink.gif

"Jag har ritat en Gandalf!"
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Men hur är det egentligen med Soldarn? Har för mig att i modulen Asharien och Soldarn så näms en helt annan syn på kvinnan... en där hon är omyndig innan hon är gift... att först efter att hon blivit änka... Minns inte just allt så helt korrekt och har inte modulen i handen. Men jag minns en sådan vinkling av det hela... Kan komma ihåg fel så rätta mig bara.

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Håller med till en viss del. Ibland kan det vara nyttigt att vara ojämställd. Så tillvida att jag som spelare verkligen får tänka två gånger innan jag stövlar in och tror att jag är välkommen var som helst. Men samtidigt som du så riktigt påpekar begränsar det mig i mitt val av yrkesområde och spelsätt...

Lady Silver Wolf
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Tiraker = Orch?

Men hette inte "tirak" just "orch" på det dvärgiska språket?

Don Kennetho
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
en där hon är omyndig innan hon är gift... att först efter att hon blivit änka

Låter som Sverige före 1900, då var nämligen kvinnan omyndig tills sin make dog (alltså blev änka), först var hennes far förmyndare, därefter närmaste manliga släkting (om fadern dog innan hon gift sig), när hon gifte sig blev hennes man förmyndare, men för att säkra hennes vistelse om mannen dog före henne, så gavs en morgongåva, som alltså var till för bruden om hon blev änka, och den stod i förhållande till rangen på mannen. Blev hon änka, först då blev hon myndig, men gifte hon om sig (som inte är ovanligt) så blev hon åter omyndig.

Mvh
Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Tiraker = Orch?

Dessutom tycker jag iaf att Mundanas Tiraker är något mer civilicerade än Orcher i t.ex. Dod.

Riddaren - tycker att Tiraker är Tiraker och inget annat som t.ex. Orcher
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Tiraker = Orch!

Tirak på dvärgiska är Orch (uttalas [Orkh]) och betyder plundrare. Alltså är det inte en direkt översättning från ordet "Tirak", utan de använder istället en slags synonym (enligt de i alla fall) till ordet eftersom att de anser att Tirakerna är plundrare.
... har jag läst...

"Jag har ritat en Gandalf!"
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Om du tycker att Mundana är för dominerat av inflytelserika kvinnor så ska du inte läsa Robert Jordans Wheel of Time. Där vimlar det av starka kvinnor som styr över alla män som kommer i deras väg. Soldarn är inget emot Andor i Wheel of Time...

/Emil - som är feminist
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Nä, det stämmer. Hon är omyndig fram tills hon gifter sig (om inte fadern dör innan dess) och därför gifter sig många i Soldarn redan vid 15 års ålder då äktenskap blir möjligt enligt lagarna. En intressant sak är att fadern är juridiskt ansvarig för omyndiga kvinnors handlingar...

Men efter giftemålet har kvinnan samma friheter som mannen.

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
[/i]Borde inte CJS slippa vara "grisodlare"??? (Om han nu inte nödvändigtvis VILL altså, kanske något för adminstratörerna att tänka på)[/i]

Nä, Carl Johan gillar att vara grisodlare. Han var det länge när vi spelade "the great dalmuti" på LinCon...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Tiraker = Orch!

Jovisst är "orch" det som betyder tirak på rukh. Dvärgarna ser tirakerna som plundrare, allså kallar de dem för det.

/Emil
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Tiraker = Orch!

"Grundordet" är dessutom "Orch" (från all fantasy jag har sett/läst/upplevt i alla fall), så det borde vara "Tirak" som de inte bör kallas...

"Jag har ritat en Gandalf!"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Orch = för mycket Tolkien

Jag tror någon har läst för mycket Tolkien...

Tolkiens fantasy är inte lika med att det är hans fantasy som gäller.

Riddaren - som tycker att Tiraker är Tiraker och inget annat
 
Top