Nekromanti Mundanas jämställdhet

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alvers jämnställdhet

Kom bara att tänka på en sak: Jag har alltid undrat hur pass patriarkaliska, feministiska etc Mundanas alver är. Det står inte så mycket om könsrollerna i "Alver", så jag vart bara lite nyfiken. Allt det står är typ bara att det är betydligt fler män än kvinnor som är krigare.

- Ymir, undrande
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Orch = för mycket Tolkien

Fortfarande?????
Njae... Jag kan nog inte hålla med dig...

WHaLe - Som tycker att Tolkien får alldeles för mycket beröm...
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag visste att diskussionen skulle komma upp. Om jag kunde hålla igen min stora trut. (eller snarare snabba fingrar)

Jag vägrar att ge kvinnliga rollpersoner vare sig avdrag eller tillägg eftersom alla individer är olika och allt till slut hänger på miljö och uppfostran. Att avdrag kanske skulle vara berättigade och det inte skulle falla mig in att använda någon form av avdrag grundar jag på det faktum att till slut är det i alla fall tärningarna som avgör hur stark eller svag en rollperson är. Du kan beroende på vilka fördelar du ger dina spelare (som vi uttrycker det, normal, stark, hjälte) i uppslagningen få personer med STY 3-21 i grundvärde innan du tar till eventuella avdrag/tillägg pgr av rasen. Så varför ge en kvinna -1? Det kan ju praktiskt sett ge en kvinna med STY 2!!! Och hur många gånger vill hon spela sin rollperson sedan?

Och varför utgår du från en urgammal tes att kvinnor skulle vara mer intresserade av hur folk beter sig? Hur att umgås?? Det är nog dags för dig att realisera verkligheten. Män är minst lika intresserade av dylika övningar och är ibland mer intresserade än kvinnor. Jag ids inte morra mer. Ämnet är för mig väldigt tröttsamt, varför? Jo, jag har tillbringat två terminer på universitetet med att försvara MÄN!!!

*suckar trött*

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Att spela andra könet (OT)

*grunnar*
Förlåt om jag utgick från det. Det är helt enkelt så att jag inte har lust/grejar/gillar att spela motsatta könet. Har väl tillräckligt bekymmer med att vara kvinna i verkligheten *småler*. Allvarligt så kan jag inte tänka mig att spela man - lika lite som jag spelar dvärg.... (fråga inte, tänk liten, kort (162 i strumplästen) och dessutom med SKÄGG sedan är det där med rasens övriga sätt att vara)

Fast jag skulle nog ha riktigt roligt i erat gäng, det måste vara en upplevelse. Min make har spelat kvinna, men det var innan jag kom in i gruppen så jag vet inte hur det fungerade. *nyfiken*

Men jag vill skicka vidare frågan.
Spelar ni erat eget kön?????

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Modifikationer beroende på kön?

Mitt förra inlägg får stå för vad jag tycker i frågan...

Här kommer kommentarerna:
PSY är ju intelligens och ska vi vara ärliga så är det enda som skiljer man och kvinna där så är det HUR vi tänker.

Smärttröskel är ju en relativ uppfattning. Själv så ståtar jag nog med den lägsta smärttröskel som går att finna hos människosläktet. Dvs, jag uppfattar att det gör ont relativt mycket snabbare än andra av mitt kön och av motsatta... så där känner jag mig oerhört velig. Å andra sidan säger ju forskarna att kvinnor har högre smärttröskel för att klara av sådant gosigt som barnafödande... Men vad säger att detta är applicerbart i en fantasyvärld?????

Lady Silver Wolf
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Alvers jämnställdhet

"Jag har alltid undrat hur pass patriarkaliska, feministiska etc Mundanas alver är."

Alver har inte så mycket könsroller annat än vad naturen har givit dem. Män är usla på att föda barn, till exempel, så modersrollen blir kvinnor tyvärr tvungna att få monopol på. Kiriya har också "uppfunnit" idén att framhäva de olika behagen hos de olika könen, och på så sätt kommit på att vissa klädesplagg är mer feminina än andra. I övrigt finns inga begränsningar. Den som är bra på något gör något, oavsett kön.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Orch = för mycket Tolkien

Det finns inget ont att säga om honom !! Har är bland de bästa på skriva. Vad är det som är så dåligt med honom ??

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Orch = för mycket Tolkien

Vad är det som är så dåligt med honom ??

Det dåliga med honom är att de stora massan sätter "Tolkien = Fantasy".

Dvs. en Orch är en orch som den beskrivs av Tolkien, en alv är likafullt så som Tolkien beskriver etc...

Detta är inte bra, men annars är det inget fel på Tolkien. Men just denna uppfattning visade sig ju i denna diskussion då personer retar upp sig på att ordet Orch på det dvärgiska språket är benämningen på Tiraker. Alltså, bara för att de inte beskrivs på ett visst sätt så är det dåligt. Det är lite av ett Tolkien-syndrom.

Riddaren
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Orch = för mycket Tolkien

Det dåliga med honom är att de stora massan sätter "Tolkien = Fantasy".

Dvs. en Orch är en orch som den beskrivs av Tolkien, en alv är likafullt så som Tolkien beskriver etc...


På den punkten har du rätt !! Det är nog som du säger att den stora massan gör så. Det är ju då bra att det kommer sådana här disskutioner så att man kan reda upp begreppen.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Alvers jämnställdhet

Hur kommer det sig då att så många fler alvmän än alvkvinnor är krigare (eller kanske snarare vapenföra eller vad man nu vill kalla det)? Är inte det könsroller om något?

- Ymir, fortfarande undrande
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Att spela andra könet (OT)

Tja, kom ned till Malmö och spela med oss, då. Vi är fortfarande i visst behov av fler spelare, trots att vi raggat ett antal redan... :)

- Ymir, har inte spelat sitt eget kön på ganska länge nu (undantaget sydcon)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo, trots att Ripperdoc har jävligt sunda och väl underbyggda åsikter och jag brukar hålla med honom så ger jag mig nog i den här frågan, Ladyn. Men en sak undrar jag över: Varför i hela friden skulle man inte vilja spela sin rollperson bara för att den har STY 2? Att ogilla en rp bara för att den har dåliga värden är imho rent kobolderi. Värdena bör vara sekundära när man spelar rollspel, om ens betydelsefulla överhuvudtaget. Jag för min del skiter totalt i värdena, så länge de speglar karaktären ifråga är jag nöjd. Men så är jag också gammal stårytelling-entusiast, även om jag börjar vänja mig av med det :)

- Ymir, skulle mycket väl kunna tänka sig att spela en karaktär med 2 i STY, det vore bara en intressant utmaning.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Att spela andra könet (OT)

Dåså, ta tåget ned! Vi väntar i en skum, mörklagd lokal på Värnhemstorget 9b här i Malmö. :)

- Ymir, lider av tvångstmässig handling: spelarraggning, vilket har gått så långt att han funderar på att plocka med sin egen syrra i sin nya spelgrupp. Kanske inte en helt dum idé iofs, hon är rätt bra....*tänka och fada ut*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Alvers jämnställdhet

"Hur kommer det sig då att så många fler alvmän än alvkvinnor är krigare (eller kanske snarare vapenföra eller vad man nu vill kalla det)? Är inte det könsroller om något?"

Det är exakt samma skäl till detta som att det finns mycket fler människokrigare än misslekrigare. Lägg därtill lite andra jobbigheter för att ha en stående här: lingonveckor, graviditeter och annat problematiskt jox.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Modifikationer beroende på kön?

Tja, nu jämför vi ju för det första rent generellt. Och, vad jag vet, är skillnader mellan män och kvinnor små. Jag tror att de flesta skillnader är för små, för att synas i Eons system på 3-18. Men STY är jag fast besluten om att den ska vara -1. Och då lägger jag helt sonika till +1 på nåt annat, för att jämna ut, snarare än att jag vet att kvinnor faktiskt är såpass mycket bättre.

Många forskare undersöker hur kvinnors och mäns intelligens förhåller sig. Relativt säkert har man kommit fram till att kvinnor har större emotionell intelligens, större empati, men att män har bättre logik, bättre rymduppfattning och matematisk problemlösningsförmåga. Jag tror att män och kvinnor har samma PSY. Det är verkligen itne rättvist att skilja könen åt i intelligensen, som trots allt är den allra viktigaste egenskapen hos en människa (då räknar jag inte _väldigt_ mycket i begreppet intelligens).

Visst, kvinnor har i allmänhet en högre smärttröskel, men jag tror verkligen att det är marginellt. I verkligheten tål männniskor ungefär lika mycket stryk, oavsett kön, storlek och andra egenskaper. Det finns vissa skillnader i smärttrösklar och det finns olika mycket kroppsmassa att ge sig på. Detta visar EOns system mycket bra, med kolumner, jfr t.ex. D&D, där det kan vara enorm skillnad på vad folk tål. Men, det hör egentligen inte hit.

Jag vill även hålla med Ymir, värdena är inte så viktiga. Möjligen färdighetsvärden, för de är väldigt karaktärsdrivande. Om man vill ha bra stridsvärden, för att man är så mycket i strid, bör man IMHO ändra på sitt spelande. Iaf om man känner att man bara kan välja bra stridsvärden. Har man dåliga stridsvärden håller man sig från strid. Det är enklare än man kan tro...

Sist, vad är då kvinnor bra på? Jag är hundra procent på att kvinnor är mer sociala, eller åtminstone sociala på ett annat sätt. Det är iaf vad jag ser varje dag. Jag tänker inte dra upp några exempel, och det finns alltid undantag, men i allmänhet är kvinnor mer noggranna med utseende, beteende och använder även attributet PER mer, om man skulle översätta det i Eontermer.

/RipperDoc - trevlig diskussion

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nej, förstås finns det folk som 'är på fel sida av könsbarriärerna'. Men de är undantag. Vad jag inte vill är att låta undantagen vara regeln. I allmänhet är undantag väldigt mycket regel i många fantasyvärldar och i många rollspelssammanhang. Appropå inget alltså...

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Orch = för mycket Tolkien

Tja, om någon är intresserad, så tänker jag lite kort redogöra vad jag tycker Tolkien är. Tolkien är _en_ fantasyförfattare i den stora massan. Det finns drivor av fantasyförfattare. Bara för att Tolkien var den som markerade fantasygenren start betyder det inte att han ÄR Herr Fantasy.
Jag tycker att Tolkiens böcker är välskrivna, speciellt rent litterärt sätt, men på det stora hela lite medelmåttiga. Då syftar jag främst på hans fantasyvärld och själva handlingen.
Jag vill personligen inte kora någon som är Herr (eller Fru) Fantasy. Alla har sine egna stilar. Att t.ex. jämföra Pratchett och Tolkien tycker jag är nästan idiotiskt....

/RD - tycker jag...

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top