Nekromanti Mundanas jämställdhet

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag menade snarare att kvinnor bör vara mer begränsade till vissa saker. Men detta behöver definitivt inte betyda att kvinnorna får tråkiga roller! Man kan var en stark adelskvinna, somn genom subtila medel styr ex. ett greveskap. Man kan spela med män som männen spelar broggin...
Det är bara det att kvinnorna inte är smeder, krigare, riddare etc. Männen är inte heller fruar (kan ses som ett yrke ;-)), sömmerskor etc. Det är det jag menar. Så egentligen har det inte med jämställdhet att göra, utan att kvinnor håller på med en sak och männen med något annat.

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Orch = för mycket Tolkien

/images/icons/wink.gif hur kunde duuuu veta att jag är Tolkien-fanatisk?

Seriöst... jämför hur många gånger du har hört ordet "Orch" och "Tirak"...

Jag säger inte att det är dåligt, det är skitbra - EON rockar, och det är bra att Neogames har hittat på en så bra (egen dessutom) story till allt.

Det jag säger är att "Orch" betyder "Plundrare" på rukh... /images/icons/wink.gif

"Jag har ritat en Gandalf!"
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag kan inte se någon konsekvens i någon som är ond, nästan bara för ondskans skull. Tirakerna är en hop oordnade primitiva personer, som är riktigt usla redskap för en ev. antagonist som vill ta över hela världen. Iom att Mundana är en så splittrad plats är det oerhört svårt att försöka ta över eller ena världen. Så ut med Saruon och ut med 'det onda folkslaget'. Det närmsta du kommer är nekromantiker med odöda arméer.

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
håller helt med dig.
man anväder ju sig av tiraker och orcher i skräckhistorier för barn i Mundana och andra fantasy-världar.


[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Orch = för mycket Tolkien

Vad är det för fel att jämföra Tolkien med fantasy. Han är ju en av de främsta förgrundspersonerna för fantasy !

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Orch = för mycket Tolkien

Tolkiens fantasy är för svart-vit...

WHaLe - som inte orkar ge något långt svar..
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Orch = för mycket Tolkien

Det spelar ingen roll hur många gånger jag har hört ordet "Orch" och hur många gånger jag har hört ordet "Tirak", det som spelar någon roll är vad de betyder.
Tirak i EON är inte samma sak som den klassiska fantasy Orchen (t.ex. den som vi finner i D&D), det finns inget i Tiraker som är direkt ont, de är bara lite mer primitiva och har sitt eget sett att se på världen.
Anledningen till att dvärgarna använder ordet Orch var på grund av en felöversättning från jargiska (tror jag) till rukh...

WHaLe - Som vill komma så långt bort från Tolkiens svart-vita värld som möjligt (men ändå stanna kvar i fantasyn)
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
!!!!!!!!!!!!!!

WHaLe - Som inte blir glad. En person som varken tycker om Linux eller Wheel of Time!!!! Illa, illa, illa!!!
 

asmodean_2

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
12
Location
Luleå
Re: Orch = för mycket Tolkien

> vad är det för fel att jämföra Tolkien med fantasy

Tja, tolkien == fantasy, fantasy != tolkien.
Det är inget fel i att jämföra tolkien med annan fantasy, men det verkar som
*coughcough* vissa tycker att Tolkiens bild av fantasyn skall gälla jämt, ergo skall Tiraker heta Orcher, vara otroligt barbariska, ondskefulla och endast finnas för äventyrare att slå ihjäl. Ellrt nåt... :)

Dvärgisk Trukh-safari: We aim to please and shoot to kill!
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Orch = för mycket Tolkien

För att citera en vän till mig...
"Visa mig den regeln"
Jag kan då inte dra mig till minnes att Orcherna i t.ex. Drakar och Demoner beskrivs som automatiskt onda, iaf inte i den version jag har spelat.

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Grrr

Soldarnska hundar!!!

Vänta bara tills vår invasion kommer, då skall alla få lika värde. Skogen och åkrarna skall brännas så vi får fin stäpp/öken istället och alla förstfödda söner skall genom dekret döpas till Paco. (Vi måste ju ha ett mexico söder om bizare-floden som våra laglösa kan fly till.)


Länge leve storAsharien
/Bjorn
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Orch = för mycket Tolkien

Det är just det som är problemet. Fantasy ses av många som identiskt med Tolkiens syn, vilket det inte är.

Råkar ett namn vara lika, så uppfattas det som det är precis som vad Tolkien skrev i sina verk.

Om man skall ta t.ex. Alver som finns i Tolkiens verk, så har dessa inget med den ursprungliga betydelsen av Alver (som är hämtat som det mesta, ur den Fornnordiska mytologin).

Där var de två gudaliknande väsensläkten, ljusalver och svartalver, där ofta svartalver dessutom är synonymt med dvärgar.

Många ser även Gandalf som han beskrivs i Tolkiens verk, men ursprungligen är namnet på den 8:e nämnda dvärgen i Den äldre eddan (eller den poetiska eddan), och namnet betyder Trollkarl, Demon.

Riddaren - Fantasy är inte synonymt med Tolkien
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rasistiska skräckhistorier

"man anväder ju sig av tiraker och orcher i skräckhistorier för barn i Mundana och andra fantasy-världar."

För att inte tala om hur man i vårt eget land har använt bland annat judar, zigenare, sörlänningar, frimurare, turkgubbar och Gud vet vad för att skrämma barnen att äta upp sin gröt. Men har det något med verkligheten att göra? Liksom, barnhistorier är barnhistorier.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Orch = för mycket Tolkien :-Þ

Det som spelar störst roll är väl vilket ord du har hört oftast, Orch betyder plundrare på rukh i EON - men inte nödvändigtvis i Tolkiens fantasivärld. Dessutom så har de olika härstamningar i de olika världarna - i EON är de trollavkomma och i Tolkiens värld så är de före detta alver som har blivit förondade av vem det nu var.

Jag tycker nästan inte ens att Tirakerna i EON är så grymt lika Orcherna i annan fantasy - där de är helt primitiva och jättebarbariska... dessutom så har Orcherna i Tolkiens fantasivärld också bara "avvikande åsikter" (som i EON, fast lite värre bara).

P|uT0NiUm, som måste till sitt ytterst tråkiga sommarjobb nu...

"Jag har ritat en Gandalf!"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Rasistiska skräckhistorier (OT)

Min far brukade mest skrämma mig med MörkeMasse...

MörkeMasse???

Riddaren - kanske inte allmänbildad, vet faktiskt inte vem detta är
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Rasistiska skräckhistorier (OT)

Inte funderat att skapa någon fantasyras, som heter MörkeMasse?

Riddaren - får ju använda något som idéer iaf
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Orch = för mycket Tolkien :-Þ

i Tolkiens värld så är de före detta alver som har blivit förondade av vem det nu var.

Har för med att det var Morgoth (Melkor), den fallna valaren (heter det så i bestämd form?, han var iaf en valar), den mörka fienden.

Riddaren
 
Top