Varulv [MU4] - Runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Av den enkla anledningen att Sidd (liksom jag) brukar vara väldigt aktiv och lite yvig skribent)
Vad är din slutsats av Sidds ankomst och hens yviga skrivande då?
Enligt mina notering så kan jag tolka in en skaplig beröringsskräck. Sidd/Biobrun har en viss team up men de ligger inte med varandra utan kör lite på sidan av varandra utan beröring. Ingen beröring från nått håll. Jag kan gärna vara där och smeta dem samman i brunsörja.

Biobrun vill ha in främst Sidd i spel av den enkla anledningen att Sidd är väldigt aktiv och yvig. Sidd är rätt hårt med i spelet men Biobrun har från sitt första inlägg där Sidd efterfrågas inte nämnt, vidrört, hyllat eller på nått vis tagit notis om Sidd.

Sidd/Biobrun hugger unisont på RasmusL men de vidrör varandra inte.

Röst: BioBonker
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Röst @Yem_86

Kommer med säkerligen intressanta synpunkter som inte helt utvecklas
Nej. Det var bara för att min tidigare röst var ogiltig som jag la om den.
Har ingen anledning annat att jag vill lägga en tidig röst och jag valde Rasmus för vi var kollegor sist jag spelade.
Har ingen anledning? Varför är det bra med en tidig röst? Finns det något i Rasmus spel du misstänker eller bara en röst ut i det blå? Ganska lätt för Rasmus att skaka av sig en röst om den läggs utan misstanke eller frågor.

Känns lite för passivt och därmed ulvigt. Lägger en röst bara för att men vill inte att Rasmus ska bli defensiv och vända drevet tillbaks.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag vill också ha mer hjälp från Impetigo, KK, Yem, Recca osv men vad tycker ni om kattens insattser…?
Protip:
Lägg fokus på spelare på plan istället för Recca och Stövelkatten.

Det smetar dig bara brunare om du inte kan ta ställning till vad som finns och istället lägger fokus på sånt som inte finns.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Som ulv hade jag valt två extra ulvar och båda nattmorden. Sen hade det stått mellan att messa med siaren eller kombon rollblockerare/mjölnaren vet ej. Men jag tycker det lättare fundera mer över ulvens val efter natt 1.
Varför lutar du åt detta? Du säger hur du hade agerat vilket är bra men ingen motivation ges likt röstningen.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,652
Location
Oktoberlandet
Vad är din slutsats av Sidds ankomst och hens yviga skrivande då?
Enligt mina notering så kan jag tolka in en skaplig beröringsskräck. Sidd/Biobrun har en viss team up men de ligger inte med varandra utan kör lite på sidan av varandra utan beröring. Ingen beröring från nått håll. Jag kan gärna vara där och smeta dem samman i brunsörja.

Biobrun vill ha in främst Sidd i spel av den enkla anledningen att Sidd är väldigt aktiv och yvig. Sidd är rätt hårt med i spelet men Biobrun har från sitt första inlägg där Sidd efterfrågas inte nämnt, vidrört, hyllat eller på nått vis tagit notis om Sidd.

Sidd/Biobrun hugger unisont på RasmusL men de vidrör varandra inte.

Röst: BioBonker
Hugger jag på Rasmus?

BioBonker har jag inte mycket på varken bu eller bä.

Tycker du försöker hitta nåt mellan BB och mig som jag inte riktigt förstår.

Jag tror BB fiskar efter att vi två och Basse hade ett sånt förträffligt samarbete för nått spel sen jag tror det var det med tjuvarna och stötar men det här är ett nytt spel så jag ser inget sammarnete på nått sätt med BB än så länge.
Ok👍
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,662
Lägg fokus på spelare på plan istället för Recca och Stövelkatten.
Tipset låter rimligt och borde följas, samtidigt som jag har färskt i minne att ulvar gärna lågflyger så mycket det bara går. Min röst kan gott ligga kvar ett tag.

Om Recca börjar vakna till liv i R2 kommer jag bli oerhört misstänksam.

Tills vidare vill jag gärna höra mer från @Empiricus om vad han skulle valt som Mäster Ulv? Vad tror du: har Mäster Ulv valt sina medulvar eller litat till slumpen?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Röst @Yem_86

Kommer med säkerligen intressanta synpunkter som inte helt utvecklas

Har ingen anledning? Varför är det bra med en tidig röst? Finns det något i Rasmus spel du misstänker eller bara en röst ut i det blå? Ganska lätt för Rasmus att skaka av sig en röst om den läggs utan misstanke eller frågor.

Känns lite för passivt och därmed ulvigt. Lägger en röst bara för att men vill inte att Rasmus ska bli defensiv och vända drevet tillbaks.
Som jag sagt så har jag spelat på lite olika forum med skilda sätt och jag har kommit fram till det sätt jag gillar att spela mest. Min filosofi är att jag gillar att lägga en tidig första röst innan man vet mycket av något. Det är något jag gör oavsett tillhörighet.
Jag gillar det mest som bybo då eftersom det tvingar varulvarna att tidigt bekänna färg de behöver tänka över sitt val olikt en bybo även om det är en ploj röst och händer det innan mycket av dagens spelat ut sig så är det svårt att se vart vinden vänder och det blir svårare.
Som ulv skulle jag mycket hellre hålla på min röst och flyta med men jag brukar tvinga mig själv att göra det ändå eftersom det är vad jag skulle gjort som bybo.Nu upprepade jag bara min tidiga röst eftersom jag inte var säker på att den var giltig men nu har jag lite tid att läsa mer och kan snart lägga än mer motiverad röst.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,662
Min snabbanalys c:a åtta timmar kvar av rundan:

Tycker att mycket prat verkar kretsa kring tillfälligheter och detaljer. Rasmus eventuella misstag när han kommenterade spelupplägget, Biobanker och Sidds spel samt KKs engagemang. Det som i så fall sticker ut mest är Empiricus ganska offensiva text om att outa/den förlorade potentialen i att hålla roller dolda. Det skulle kunna vara en ulv-Empi som försöker "skaka fram" reaktioner med förhoppningen att en powerroll "försäger sig" genom att reagera.

Sedan har vi flera som är tysta: Stövelkatten, Impetigo och Recca. Jag vill att de blir mer aktiva.

För att ge oss något att prata om:

Är det troligt att Mäster Ulv valt sina kompanjoner?

Jag tror ju att det är så, med följder för vad som kan ha köpts/inte köpts. Jag har svårt att se att MU litar till slumpen om hen trots allt väljer att köpa sig andra lagkompisar.

Vad tror ni?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Min R0-gissning av Mäster Ulvs menyval:

Larsson körde ju som bekant helt allena under sin sejour som Mäster Ulv, men jag tror sannolikheten att vår Ulvmäster gör detsamma är låg. Så ulvkumpaner - hur många?

Två (totalt 4p) - varför? För att också ha råd med nattmorden, såväl jämna som udda rundor (2p).

Efter det så tror jag att ulven valt att göra siaren paranoid/naiv (2p). Och på grund av detta så finns det nog ingen miller, eftersom man inte har poäng nog att göra millern hemlig. Och utan hemligheten så blir millern istället en detektor för hur siaren funkar.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Min R0-gissning av Mäster Ulvs menyval:

Larsson körde ju som bekant helt allena under sin sejour som Mäster Ulv, men jag tror sannolikheten att vår Ulvmäster gör detsamma är låg. Så ulvkumpaner - hur många?

Två (totalt 4p) - varför? För att också ha råd med nattmorden, såväl jämna som udda rundor (2p).

Efter det så tror jag att ulven valt att göra siaren paranoid/naiv (2p). Och på grund av detta så finns det nog ingen miller, eftersom man inte har poäng nog att göra millern hemlig. Och utan hemligheten så blir millern istället en detektor för hur siaren funkar.
Men millern är väl gratis?Så vi har väl alltid en miller? Det är väll om millern är hemlig eller ej som ska köpas?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Är det troligt att Mäster Ulv valt sina kompanjoner?

Jag tror ju att det är så, med följder för vad som kan ha köpts/inte köpts. Jag har svårt att se att MU litar till slumpen om hen trots allt väljer att köpa sig andra lagkompisar.

Vad tror ni?
Kanske. Jag tror att vissa i samlingen skulle kunna få för sig att välja sina ulvkamrater, men inte alla. Om vi lyckas hitta en ulv bland veteranerna så tror jag det kan vara värt att studera ulvigheter hos andra i veteranskaran.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Exakt. Men millern blir snarare ett verktyg för byn om den inte är hemlig, så jag kan helt klart se att ulven inte väljer att ha med den.
Jaha jag trodde att den var automatisk så att säga i och med att den kostade 0.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Varför lutar du åt detta? Du säger hur du hade agerat vilket är bra men ingen motivation ges likt röstningen.
Desto fler ulvar desto bättre men 3 poäng är för dyrt för sista ulven. Jag hade inte valt ulvarna (för dyrt, hade övervägt om jag kunde välja en.)Nattmord vill man ju ha så ofta som möjligt så det hade jag prioriterat. Och vet inte som sagt om jag valt naiv/paranoid siare eller okänd mjölnare. Det hade jag bestämt i stunden tror jag.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,652
Location
Oktoberlandet
Min snabbanalys c:a åtta timmar kvar av rundan:

Tycker att mycket prat verkar kretsa kring tillfälligheter och detaljer. Rasmus eventuella misstag när han kommenterade spelupplägget, Biobanker och Sidds spel samt KKs engagemang. Det som i så fall sticker ut mest är Empiricus ganska offensiva text om att outa/den förlorade potentialen i att hålla roller dolda. Det skulle kunna vara en ulv-Empi som försöker "skaka fram" reaktioner med förhoppningen att en powerroll "försäger sig" genom att reagera.

Sedan har vi flera som är tysta: Stövelkatten, Impetigo och Recca. Jag vill att de blir mer aktiva.

För att ge oss något att prata om:

Är det troligt att Mäster Ulv valt sina kompanjoner?

Jag tror ju att det är så, med följder för vad som kan ha köpts/inte köpts. Jag har svårt att se att MU litar till slumpen om hen trots allt väljer att köpa sig andra lagkompisar.

Vad tror ni?
Vad får dig att tro/mena att MU skulle slösa poäng på att välja vem som denne skulle spela med i samma lag.
Väldigt långsökt att slösa poäng på det i stället för att få större chans att lyckas med bättre förmågor.

Förstår inte motivet till det så detta måste vara Basse-ulvigt-brus.
Eller vad?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,662
Tja, det är ju superkul att fundera på vad Mäster Ulv har valt, men känns också lite väl hypotetiskt eftersom det finns så många variabler med. Jag hade gärna valt två slumpade ulvkompisar (4p), nattmord alla rundor (2p) och en hemlig samt av mig utvald mjölnare (2p). Men det är jag det.

Sedan undrar jag om Mäster Ulv kanske köpte förmågan att få veta vem Mäster Bybo är, bara för att i rundans start sitta och svära över att Vimes talar om det direkt. Haha!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,662
Vad får dig att tro/mena att MU skulle slösa poäng på att välja vem som denne skulle spela med i samma lag.
Väldigt långsökt att slösa poäng på det i stället för att få större chans att lyckas med bättre förmågor.
Det här handlar ju om preferenser. Jag ser i mitt paranoida inre hur KK och Recca sitter och väljer varandra, eller Empiricus och Stövelkatten, elelr Biobonker och du. Jag inbillar mig att de hellre vill sätta ihop ett starkt ulvlag, än att lita till slumpen, när de får chansen. Mäster Ulv vill förstås optimera sina vintschanser genom att sätta ihop ett så bra lag som möjligt.

Hade jag fått välja hade jag däremot valt slumpen, eftersom jag tror på att ulvlaget blir svårare att identifiera om slumpen avgör vilka som blir mina ulvpolare.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,652
Location
Oktoberlandet
Kanske. Jag tror att vissa i samlingen skulle kunna få för sig att välja sina ulvkamrater, men inte alla. Om vi lyckas hitta en ulv bland veteranerna så tror jag det kan vara värt att studera ulvigheter hos andra i veteranskaran.
Tror inte Veteranerna har nån speciell anledning/dragning till att värva sina gamla antagonister väl.
Snarare tvärtom: de vill vinna med stil över sina gamla motkämpar.

Kanske nån mer orutinerad värvar nån gammal räv för att få stöd.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
KK som Mäster Ulv väljer för 8 poäng

Extra ulv (2p) – En slumpmässig spelare värvas till ulvlaget.
Extra ulv (2p) – En slumpmässig spelare värvas till ulvlaget.

Nattmord jämna (1p) – Ulvlaget kan nattmörda på jämna rundor (d.v.s. R2, R4, R6 etc)
Nattmord ojämna (1p) – Ulvlaget kan nattmörda på ojämna rundor (d.v.s. R1, R3, R5 etc)

Mjölnare (0p) – En bybo slumpas som mjölnare och sias som om hen vore varulv. Mjölnaren får informationen om detta i sitt PM.
Tillval: Hemlig (1p) – Mjölnaren får inte informationen om att hen är mjölnare i sitt PM.
Tillval: Namngiven (1p) – Du får välja vilken spelare som ska vara mjölnare.
-------------------------

Fräsch uppställning med 2 kompisar med päls.
Nattmord varje runda för att korta lidande för byn.
En miller som inte vet om det och den är vald av mig.

Givet skulle jag som ulv också gå ut med att jag är mjölnaren och har fått ett PM om detta för att klara mig undan eventuella siare.
Den hemlige mjölnaren jag valt ut brunsmetas hårt efter någon runda för att en eventuell siare kan pinpointa denne och senare när det visar sig ett hen är grön så är det bara att hålla tummarna för att övriga ulvkompisar kan slinka undan någon runda för att sedan segra.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Min snabbanalys c:a åtta timmar kvar av rundan:

Tycker att mycket prat verkar kretsa kring tillfälligheter och detaljer. Rasmus eventuella misstag när han kommenterade spelupplägget, Biobanker och Sidds spel samt KKs engagemang. Det som i så fall sticker ut mest är Empiricus ganska offensiva text om att outa/den förlorade potentialen i att hålla roller dolda. Det skulle kunna vara en ulv-Empi som försöker "skaka fram" reaktioner med förhoppningen att en powerroll "försäger sig" genom att reagera.

Sedan har vi flera som är tysta: Stövelkatten, Impetigo och Recca. Jag vill att de blir mer aktiva.

För att ge oss något att prata om:

Är det troligt att Mäster Ulv valt sina kompanjoner?

Jag tror ju att det är så, med följder för vad som kan ha köpts/inte köpts. Jag har svårt att se att MU litar till slumpen om hen trots allt väljer att köpa sig andra lagkompisar.

Vad tror ni?

" KKs engagemang "

Den är lite svag Basse. Jag har i stort obefintligt engagemang :)
 
Top