Varulv [MU4] - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Så kom morgonsolens strålar och fördrev de sista resterna av nattens storm. Fåglars sång hörs åter. Och med morgonrodnaden kom Mäster Bybo.

Hela byalaget ropar: ”Vi ä räddade, Gudi lov!”, ”Nu ä vi änteligen frälsta från de onda!”, ”Pris vare Mästern!”

Men Mäster Bybo höjer sin hand och säger: ”Så, så. Än är faran icke förbilupen! Jag har i byn låtit utplacera de gåvor som äro mina att giva. Men det är nu vårt värv begynner, ty ännu stryka Onde Mäster Ulv och anhanget hans runti bygden.”


---

Har du INTE fått något roll-PM är du vanlig bybo utan förmågor.

Standardregler gäller.

§0: Spelet består av två lag: varulvar och bybor. Varulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna. Byborna vinner när alla varulvar är ute ur spel.

§1: Ni får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Varulvarna får prata med varandra utanför speltråden.

§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§2: Det finns ingen begränsning i antalet inlägg per runda. Du blir inte diskad om du inte skriver något, och det finns inga påföljder om du skriver många eller långa inlägg.

§2a: Om det skulle bli ett jävla drag i det här spelet så försök att inte massbomba med inlägg. Vi vill hinna med mer än bara varulvsspel. I möjligaste mån: försök undvika textväggar och masspam. Se det som en fair play-riktlinje.

§3: En spelare kommer att röstas ut varje runda. Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas. Använd en tydlig formatering, helst med @-tagg:

Röst: @Vimes

§3a: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start. När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden. Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

§3b: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ är den tidigast lagda rösten utslagsgivande.

§3c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.

---

I och med detta inlägg startar spelet och runda 1. Innan detta skrivs har följande hänt:

Runda 0:
1. En spelare har slumpats att vara Mäster Ulv
2. En annan spelare har slumpats att vara Mäster Bybo
3. Mäster Ulv har fått följande PM:
Mäster Ulv väljer för 8 poäng

Extra ulv (2p) – En slumpmässig spelare värvas till ulvlaget.
Extra ulv (2p) – En slumpmässig spelare värvas till ulvlaget.
Extra ulv (3p) – En slumpmässig spelare värvas till ulvlaget.
Tillval: Valda kumpaner (2p) – Istället för att spelarna slumpas väljer du vilka dina medspelare i ulvlaget är. Om du råkar välja Mäster Bybo här kommer du få en slumpad spelare till ulvlaget istället.

Nattmord jämna (1p) – Ulvlaget kan nattmörda på jämna rundor (d.v.s. R2, R4, R6 etc)
Nattmord ojämna (1p) – Ulvlaget kan nattmörda på ojämna rundor (d.v.s. R1, R3, R5 etc)

Rollblockerare (1p) – En av ulvarna slumpas att vara rollblockerare. Denne kan skicka in ett namn på en annan spelare varje runda, och denne spelares aktiva förmåga går inte igenom under natten.

Vem är Mäster Bybo? (1p) – Innan R1 får du veta vilken spelare som är Mäster Bybo.

Mäster Bybos val (2p) – Innan spelstart får du reda på alla de val Mäster Ulv gjort från sin meny.

Naiv eller Paranoid siare (2p) – Siaren i byn är antingen naiv (siar alla som bybor) eller paranoid (siar alla som varulvar)

Mjölnare (0p) – En bybo slumpas som mjölnare och sias som om hen vore varulv. Mjölnaren får informationen om detta i sitt PM.
Tillval: Hemlig (1p) – Mjölnaren får inte informationen om att hen är mjölnare i sitt PM.
Tillval: Namngiven (1p) – Du får välja vilken spelare som ska vara mjölnare.
4. Mäster Bybo har fått följande PM:
Mäster Bybo väljer för 8 poäng

Spöktråd (0p) – utröstade och nattmördade bybor läggs till i en privat PM-tråd där de kan diskutera med varandra.
Tillval: Spökröst (1p) – de utslagna byborna kan rösta i sin tråd. Det alternativ som vinner omröstningen får en extra röst när jag räknar ihop rösterna i slutet.
Tillval: Medium (1p) – en bybo slumpas att vara medium och läggs också till i spöktråden när den skapas.

Öppen Mäster (1p) – Du bekräftas som Mäster Bybo direkt vid spelstart.
Tillval: Mästerlig Mäster (1p) – Om du har valt Öppen Mäster har du två röster varje runda.

Fraktionssiare (3p) – En bybo slumpas att vara siare.
Tillval: Siaren är galen! (0p) – Siaren är galen (siar bybor som ulvar, och ulvar som bybor). Detta oavsett om Mäster Ulv valt att siaren ska vara Naiv eller Paranoid

Väktare (3p) – En bybo slumpas att vara väktare. Hen kan skydda en bybo från nattmord varje runda. Dock inte samma spelare två rundor i rad.
Tillval: (1p) – Inga begränsningar för vem väktaren kan väkta!

Mästersiare (2p) – En bybo slumpas att kunna sia om en annan spelare är Mäster (ulv eller bybo) eller inte.

Speluppläggssiare (1p) – En bybo slumpas att kunna sia spelupplägget. Hen kommer varje runda kunna fråga mig en ja/nej-fråga angående de val Mäster Ulv har gjort från menyn.

Skyddsväst (1p) – En bybo överlever ett nattmord. Därefter är skyddsvästen använd.
Tillval: Välj vem som får västen! (2p) – En namngiven roll (Mäster Bybo, Mediet, Fraktionssiaren, Väktaren, Mästersiaren eller Speluppläggssiaren) får skyddsvästen.
5. De båda mästrarna har skickat in sina val till mig
6. Övriga roller har slumpats

---

Denna runda avslutas på tisdag 21:00!

---

Deltagare

Basenanji
BiounkerVII
Empiricus
Fjodorsenuba – Mäster Bybo
Impetigo
Konrad Konvalj
Martin3
Octogonal
RasmusL
Recca
Sidd
Stövelkatten
Yem_86
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Spoiler alert! :D

Hej alla glada bybor och usch för Mäster Ulv och eventuella kompanjoner!

Det har varit mycket 4D schackkänsla i att välja förmågor och alternativ denna gång. Jag hoppas verkligen att byn kan stå emot Mäster Ulv.

Mäster Ulv får gärna säga hej och vifta med svansen så det blir lättare att hänga dig! ;)
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Hurra! Vi är igång!

Grymt bra att redan ha en grön person i gänget @fjodorsenuba . Nattmord lär väl bli uppenbart om mäster ulv valt det.

Jag försöker fundera på hur mycket du ska berätta. Det bästa enligt min känsla direkt är att du ska hålla på det men det är klart väldigt tråkigt om du åker ut tidigt och vi inte vet alla spelregler. Hur mycket ger vi ulvarna om det avslöjas? De kan veta huruvida vi har väktare och siare men inte så mycket mer, eller? Det är lite röstsniping som de hindras från men det är åh andra sidan väldigt sällan våra spel avgjorts på just det. Det var väl ett nyligen då det möjligtvis kan sägas avgjordes med röstsniping men det var rätt speciella omständigheter om jag inte missminner mig. Vi lär väl iaf ta in fler röster innan/om du ska säga något.

Tror vi Mäster ulv försöker göra en enmansshow eller det mer troliga 2-3? Vi är 13 personer så min misstanke är att Mäster Ulv har minst 1 kumpan men troligtvis 2. 3 vs 10 låter som ett ok förhållande. 1 person är väldigt ballsy och dessutom om Mäster Bybo har en väktare som kan skydda honom varje runda blir det väldigt svårt att vinna på en person.

Och ja, Mäster Ulv får givetvis vifta på svansen och försöka lura oss med vilken meny han valt 🤓
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Då kör vi gott folk.
Har ingen info att väga in så är till att börja med helt lost i sånna här blandade senarior.
Vill alltid då försöka gräva i spelets mekanik och försöka förstå förutsättningarna och vad som tex är möjligt denna gång.

Dock så får väl då när det nu redan från start verkar klarlagt vem som är MästerBybo och därmed att @fjodorsenuba är grön så får nog du styra spelet lite mer.
Tex får du peka med hela handen på om olika saker såsom outnigar, gräv å andra försök att ta reda på ditt å datt.

Väktaren ska förstås skydda vår MästerBybo👍
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jaha så då är vi igång. Det här ska bli riktigt spännande, många jag aldrig spelat med tidigare gör nog det här partiet mer svårläst än vanligt.
I brist på annat ligger väl Alltid-ulven-Basse nära till hands för en röst. Men främst vill jag ha in @Sidd i spel.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Haha, satt precis och skrev på jobbet så missade Sidds meddelande med sådär 20 sekunder. Då pingar jag in @Basenanji i spel istället och ber Sidd om ursäkt för hetsandet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Mäktigt spel! Kul att vi är igång! Jag har ganska hektisk dag idag, men ska försöka vara med till och från.

Spelupplägget är fräscht och komplext. Jag kan inte enkelt se hur vi kan dra så mycket nytta som möjligt ur det eftersom jag är en klåpare när det kommer till speldesign etc. Som tur är lär det finnas andra starka spelare som kan analysera spelupplägg.

Däremot kan jag bidra genom att påminna om vikten av att skriva (och därigenom visa upp sina egna tankar om spelet), vikten av att ta ställning genom att rösta samt vikten av att försöka delta så mycket som möjligt. Min uppfattning är att ulvarna här på wrnu oftast försöker ducka uppmärksamheten genom att lågflyga. Ulvstrategin den senaste tiden har alltså handlat om att vara passiv (med undantag för mig själv och möjligtvis RamusL).

Jag hinner inte nu, men kommer definitivt vilja se vad vi vet om varandra. Vi har nämligen god spridning av erfarenhet bland årets deltagare: från den senaste talangen Octogonal över halvnya stjärnor som Biobunker, Fjodor, Sidd till erfarna rackare som Stövelkatten och Rasmus till gamla legendarer som Konrad Konvalj och Recca. Jag är åldermannen ibland oss och har spelat varulvsspel sedan det introducerades av Rising för lääänge sedan.

Vi behöver altså bekanta oss med varandra.

Min första röst går genast till Konrad Konvalj! Du är listig och fattar spelupplägg. Vad ser du för möjligheter och utmaningar med denna version av Mäster Ulv? Hur känner du folk här i spelet? Vad vill du ge oss för råd?

RÖST: @Konrad Konvalj
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Hurra! Vi är igång!

Grymt bra att redan ha en grön person i gänget @fjodorsenuba . Nattmord lär väl bli uppenbart om mäster ulv valt det.

Jag försöker fundera på hur mycket du ska berätta. Det bästa enligt min känsla direkt är att du ska hålla på det men det är klart väldigt tråkigt om du åker ut tidigt och vi inte vet alla spelregler. Hur mycket ger vi ulvarna om det avslöjas? De kan veta huruvida vi har väktare och siare men inte så mycket mer, eller? Det är lite röstsniping som de hindras från men det är åh andra sidan väldigt sällan våra spel avgjorts på just det. Det var väl ett nyligen då det möjligtvis kan sägas avgjordes med röstsniping men det var rätt speciella omständigheter om jag inte missminner mig. Vi lär väl iaf ta in fler röster innan/om du ska säga något.

Tror vi Mäster ulv försöker göra en enmansshow eller det mer troliga 2-3? Vi är 13 personer så min misstanke är att Mäster Ulv har minst 1 kumpan men troligtvis 2. 3 vs 10 låter som ett ok förhållande. 1 person är väldigt ballsy och dessutom om Mäster Bybo har en väktare som kan skydda honom varje runda blir det väldigt svårt att vinna på en person.

Och ja, Mäster Ulv får givetvis vifta på svansen och försöka lura oss med vilken meny han valt 🤓
hmm ja det är onekligen inte enkelt att avgöra hur mycket som ska avslöjas, jag är ju av hävd emot outning, men i det här fallet ändras ju förutsättningarna iom att Fjodor är outad som grön från början. Dessutom kan mästersvinet ha köpt sig Fjodors val i alla fall, men jag lutar nog åt att inte kasta ut alla val redan nu i runda 1 i alla fall.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
hmm ja det är onekligen inte enkelt att avgöra hur mycket som ska avslöjas, jag är ju av hävd emot outning, men i det här fallet ändras ju förutsättningarna iom att Fjodor är outad som grön från början. Dessutom kan mästersvinet ha köpt sig Fjodors val i alla fall, men jag lutar nog åt att inte kasta ut alla val redan nu i runda 1 i alla fall.
Det är sant. Det missade jag på första genomläsningen. Det är förvisso 2p dvs motsvarigheten av en till ulv (om hen inte redan valt 3) men det gör nog att jag lutar mer åt att spilla bönorna, det borde vara mer till gagn för oss än ulvarna, ju mer vi vet desto lättare brukar det gå i senare rundor.
Åh andra sidan, har mäster ulv inte valt det så får han 2p ”gratis”. Hmm, jag känner att jag byter åsikt om det här varje gång jag tänker på det. Jag är nog trots allt för outning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Ser direkt en bybonerf i standardreglerna, uövarna vinner på lika många istället för att vi dka hålla på med första röst och så. Jag gillar det i princip men ändå en nerf.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Larsson vann ju med ett enulvsrejs, jag var med som Mäster och vann med kumpaner, så båda är möjliga.

När jag var Mäster Ulv var det läskigt att spelarna kunde lista ut spelupplägg och det var väldigt svårt att förutspå vad som skulle kunna komma ut i spel så vi lär kunna leta misstag där. MEN! Fokuserar vi helt på upplägget så kommer vi att förlora, det går inte att vinna det här enbart utifrån speluppläggsanalys, det tar oss bara kanske 30 %.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Vi behöver altså bekanta oss med varandra.
Jag heter Rasmus. Jag har spelat varulvsspel halv-länge, är inte med i original crew men ändå 10+ år här på forumet. Jag tycker om riskabla och kluriga plays både som ulv och som bybo vilket ibland går finfint och ibland helt går åt pipan.

En av mina lärdomar från wrnu är: vi kommer aldrig att komma överens och göra någon cool play som grupp, det är alltid någon bybo som (oftast med rätta) tycker något annat och de storslagna planerna faller samman. Så allt som börjar med "vi bör alla..." är dömt att misslyckas.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
En av mina lärdomar från wrnu är: vi kommer aldrig att komma överens och göra någon cool play som grupp, det är alltid någon bybo som (oftast med rätta) tycker något annat och de storslagna planerna faller samman. Så allt som börjar med "vi bör alla..." är dömt att misslyckas.
Jo, det är nog sant när det handlar om att avslöja saker i en viss turordning eller rösta på något superavancerat sätt eller dela med sig av prylar vi hittat i spelet etc. -- men det jag föreslår är att vi (precis som du föredömligt gjorde själv) var att berätta lite om oss själva.

Det är väl inte för mycket begärt?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Ser direkt en bybonerf i standardreglerna, uövarna vinner på lika många istället för att vi dka hålla på med första röst och så. Jag gillar det i princip men ändå en nerf.
va? nu har jag nog läst fel, eller har du annan information i form av sig ett Mästerulv meddelande?
Om det är lika mellan två röstningsalternativ vinner äldsta röst.

Brukar inte Team Päls vinna när de är lika många som byn?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Kan börja med att introducera mig: Jag är Stövelkatten, har ulvspelat här av och till i några år. Brukar inte vara med på alla spel men ändå ganska många - tror jag har haft nöjt att spela tidigare med samtliga deltagare i detta spel. Det är mitt första Mäster Ulv dock!

Jag gillar generellt sett de lite mer konstiga speluppläggen, där halva spelet liksom är att lura ut hur spelet funkar, så det här blir kul!
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
"Ny" till ulvspelande här på forumet, spelat en del maffia och annat liknande innan i köttvärlden men inte i närheten av en sån här seriös nivå. Gillar att gå lite mer på magkänsla och slump i början. Tyvärr mer inaktiv än jag vill vara pga familj och jobb. Stor omsättning på Omeprazol under varulvspelandet :)

Jag avvaktar med att kommentera mer kring spelupplägget till några fler kommit in i rundan och börjat komma med sina tankar om vad de tror jag valt för förmågor och vilka de tror MU valt. Det är lättare att gräva i det och jag håller med Basenanji i att ju mer vi pratar ju tydligare blir det vilka som lågflyger och enklare att fånga en ulv i en osanning.

Läser igenom igen ikväll efter läggning och så får vi se om övriga har lyckats komma in i spel då. Kom igen nu byn våga vara aktiva!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mäktigt spel! Kul att vi är igång! Jag har ganska hektisk dag idag, men ska försöka vara med till och från.

Spelupplägget är fräscht och komplext. Jag kan inte enkelt se hur vi kan dra så mycket nytta som möjligt ur det eftersom jag är en klåpare när det kommer till speldesign etc. Som tur är lär det finnas andra starka spelare som kan analysera spelupplägg.

Däremot kan jag bidra genom att påminna om vikten av att skriva (och därigenom visa upp sina egna tankar om spelet), vikten av att ta ställning genom att rösta samt vikten av att försöka delta så mycket som möjligt. Min uppfattning är att ulvarna här på wrnu oftast försöker ducka uppmärksamheten genom att lågflyga. Ulvstrategin den senaste tiden har alltså handlat om att vara passiv (med undantag för mig själv och möjligtvis RamusL).

Jag hinner inte nu, men kommer definitivt vilja se vad vi vet om varandra. Vi har nämligen god spridning av erfarenhet bland årets deltagare: från den senaste talangen Octogonal över halvnya stjärnor som Biobunker, Fjodor, Sidd till erfarna rackare som Stövelkatten och Rasmus till gamla legendarer som Konrad Konvalj och Recca. Jag är åldermannen ibland oss och har spelat varulvsspel sedan det introducerades av Rising för lääänge sedan.

Vi behöver altså bekanta oss med varandra.

Min första röst går genast till Konrad Konvalj! Du är listig och fattar spelupplägg. Vad ser du för möjligheter och utmaningar med denna version av Mäster Ulv? Hur känner du folk här i spelet? Vad vill du ge oss för råd?

RÖST: @Konrad Konvalj

Basse said:
Min första röst går genast till Konrad Konvalj! Du är listig och fattar spelupplägg. Vad ser du för möjligheter och utmaningar med denna version av Mäster Ulv? Hur känner du folk här i spelet? Vad vill du ge oss för råd?
Tack! Jag är listig. Och Legendar.

Felaktig uppfattning om spelupplägg dock. Jag är när jag har en massa tid och när jag kan lägga en massa kraft på exempelvis varulvsspel rätt så skarp som både ulv och bybo. Nu är perioden för varulvslir inte optimal för mig så det där med att lägga en massa tid och kraft kommer inte funka.

Oavsett spelupplägg så är jag slapp i hållningen. Jag orkar inte riktigt läsa igenom allt och har ännu inte satt mig in i det för fem öre. När jag får lite tid över kommer jag att göra det, men jag kommer först och främst jobba på rutin och se vad jag kan läsa av spelet. Jag har aldrig någonsin varit en stark spelare med koll på spelupplägget. Jag kör lite on the fly och improviserar.

Jag har rätt dålig koll på ett flertal spelare. Kan namedropp dom som jag känner mig "trygg" med: Basse-Rasmus-Empis och Stövel. Bland övriga har jag ju bekantskap med Recca från tidigare lir men det var ju länge sedan. Sidd-Martin-Fjodde har jag spelat med men har inget speciellt att gå på där. Eller så har de lämnat skrala intryck på mig tidigare.

Fjodorsenuba är Mäster Bybo känns som ett fresh drag. Gissningsvis finns det ju någon form av väktarfunktion annars är det ju hål i huvudet. Två röster kan ju vara rätt värt, men det förutsätter ju också att Fjodde har en bra näsa. Två röster väger ju tungt. Kan ju inte se någon annan fördel med att spela "öppen" Mäster Bybo om en inte är sugen på att ha mycket makt vid utröstningen.
 
Top